Wie werkt er op een makelaarskantoor ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Wie werkt er op een makelaarskantoor ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 12:53

Wie ?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:56

Laui

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:16

Ik werkte vroeger bij mijn pa op kantoor, die was makelaar. WAarom?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 15:43

Nou , ik vraag me af ,
wordt zo'n heel kantoor gerund door makelaars , of loopt er ook iemand rond die allerlei ondersteunende taken uitvoert ?

Zoals bv. een mooi rapportje of advertentie in elkaar zetten over een huis dat nieuw wordt aangeboden , misschien ter plekke foto's en aantekeningen maken , papierwerk op orde houden , dingen uittikken / versturen , telefoon aannemen enz.
dat soort werk.

Ik zou graag zoiets doen en vraag me af of dat een bestaande functie is ?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:00

pmarena schreef:
Nou , ik vraag me af ,
wordt zo'n heel kantoor gerund door makelaars , of loopt er ook iemand rond die allerlei ondersteunende taken uitvoert ?

Zoals bv. een mooi rapportje of advertentie in elkaar zetten over een huis dat nieuw wordt aangeboden , misschien ter plekke foto's en aantekeningen maken , papierwerk op orde houden , dingen uittikken / versturen , telefoon aannemen enz.
dat soort werk.

Ik zou graag zoiets doen en vraag me af of dat een bestaande functie is ?

Natuurlijk! Zo iemand heet secretaresse, en die hebben ze er altijd keihard nodig. Elk makelaarskantoor heeft een secretaresse. ER zijn genoeg dingen te doen, zoals evt. opzetten en bijhouden van een homepage, zodat je dus ook foto's moet inscannen van huizen die te koop staan. Je moet taxatierapporten uittypen, correspondentie behandeling, telefoon opnemen omdat de makelaar heel veel uit huis is voor het kadaster of taxaties etc., uiteraard is er administratie, factureren, en ik weet allemaal nog neit meer.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:03

secretaresse, dat wou ik nou net zegge.
Napoleon is zo een meisje, maar vanaf 5 augustus is ze daar weg. Hard werken moet ze. Meestal ga het met hollen en stilstaan, zoals ik het van haar begrijp.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:16

inderdaad hollen of stil staan. Stel dat ze van een aannemer een project in de verkoop krijgen van zoveel nieuwbouwwoningen, dan breekt de hel los hoor.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 16:28

Dat lijkt me op zich best wel leuk. Lachen
Maar kom je ook wel eens uit dat kantoor om bv. zoals ik al bedacht had ,
voor een advertentie / presentatie foto's of aantekeningen te maken ter plekke , of doet een ander dat weer ?

Vind het idee om de hele dag in een kantoortje te zitten nogal beangstigend Haha! Knipoog , ben ik niet gewend.

Maar zo een beetje vanalles bijhouden en regelen , zo dat alles zo soepel en overzichtelijk mogelijk loopt , dat trekt me toch wel .....

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:38

Ik ben zo'n secretaresse geweest en zoals Prima zegt is het inderdaad hollen of stilstaan en het ligt er maar net in in welke markt je zit maar bij ons was het vaker stilstaan dan hollen en zat je je gewoon kapot te vervelen. De huizen die wij in de verkoop hadden waren namelijk gemiddeld boven de miljoen (en ik heb het nu over 8 jaar geleden) dus die doorstroom is niet zo gek groot.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:38

Nou, ik kwam nog wel eens buiten, bijvoorbeeld om een kadastraal uitreksel te halen, of een sleutel bij een woningbouwvereniging. Of om boodschappen te doen voor kantoorbehoeften, koffie etc. Tja, het is en blijft kantoorwerk, en dan zit je inderdaad heel veel binnen.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:38

Een goed vriendin van mij werk op een makelaarskantoor (en ik nu ook in de vakantie) en zij gaat dus regelmatig op pad om foto's te maken, omdat ze ook fotografe is. Verder mag ze soms ook huizen laten zien, als de makelaars zelf het erg druk hebben. Maar voor een vakantiekracht is het nou niet echt een bijzondere baan, eigenlijk alleen afspraken maken, dingen klaarleggen en telefoontjes aannemen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 17:59

het verdient wel goed trouwens, wat dat betreft wel jammer dat mijn vriendin daar weggaat!!! Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 18:09

Ik werk niet bij een makelaar, ik werk veel met ze samen.
Het ligt er maar net aan hoe ervaren je bent. Ik ken verschillende 'secretaresses' die voor bouwkundige keuringen, bezichtigingen, foto's etc. de deur uit gaan. Ze maken brochures, voeren intakegesprekken met klanten etc. Andere secretaresses zitten alleen netjes de telefoon aan te nemen.
Ik vind het een vrij saaie branche, hollen of stilstaan, maar omdat je ondersteunend bent heb je als de makelaar weg is bijv. weinig te doen. En wat het verdient valt mij eigenlijk super tegen. Ik werk niet direct in de huizen branche, maar ik hoor van verschillende mensen dat het aardig tegenvalt. Het is leuk, maar ze zoeken voornamelijk jonge meiden om die een aardige poot uit te trekken, niet echt aangenaam!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 20:54

Ach , misschien is het wel wat....
Ik ben een beetje aan het rondkijken , ideeen aan het opdoen.
Er zijn zoveel verschillende dingen die me wel wat lijken...

Ik vroeg me ineens af of ze bij makelaars ook zo'n ondersteunende functie hadden , ja dus blijkbaar , wel logisch ook eigenlijk..Knipoog

Maar ik dacht zelf dat een makelaar maar akelig weinig te doen heeft ,
de hele dag hopen dat de telefoon gaat en iemand een huis wil kopen/verkopen , als er niet gebeld wordt een beetje z'n kantoortje stofzuigen , koffie zetten ...tja weet ik veel Haha!

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 20:57

Bij een makelaarskantoor werkt vaak (en overigens verplicht) maar 1 beedigd makelaar. Makelaar zijn is een beschermd beroep, dat betekend dat je een proeve af moet leggen om het te worden en je makelaar mag noemen.

Door de bescherming is het zo dat er te weinig makelaars zouden zijn om alle huizendeals te sluiten. Dus werken bij een makelaarskantoor ook mensen die intern een opleidingkje hebben gevolgd, of met de opleiding bezig zijn (waar overigens maar 50% de opleiding van afmaakt, en dan nog eens van die 50% maar een procentje of 5 a 10 uiteindelijk voor de proeve van bekwaamheid gaat).

Die mensen mogen zich dus geen makelaar noemen, maar doen zich wel zo voor.

Oe, da' was niet echt de vraag....Lachen maar wat Laui zegt klopt absoluut, noem het gewoon assistentes.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 21:20

STEN schreef:
Bij een makelaarskantoor werkt vaak (en overigens verplicht) maar 1 beedigd makelaar. Makelaar zijn is een beschermd beroep, dat betekend dat je een proeve af moet leggen om het te worden en je makelaar mag noemen.

Door de bescherming is het zo dat er te weinig makelaars zouden zijn om alle huizendeals te sluiten. Dus werken bij een makelaarskantoor ook mensen die intern een opleidingkje hebben gevolgd, of met de opleiding bezig zijn (waar overigens maar 50% de opleiding van afmaakt, en dan nog eens van die 50% maar een procentje of 5 a 10 uiteindelijk voor de proeve van bekwaamheid gaat).

Die mensen mogen zich dus geen makelaar noemen, maar doen zich wel zo voor.

Oe, da' was niet echt de vraag....Lachen maar wat Laui zegt klopt absoluut, noem het gewoon assistentes.


Het beroep makelaar is niet beschermd en nooit geweest ook, de titel makelaar was beschermd. En tja dit is ook alweer afgeschaft. Hiervoor had je het svm-diploma nodig en daarna moest je nog een praktijkproef doen en hierna werd je beedigd makelaar.
Ik heb zelf vijf van de zes certificaten die je nodig had voor het svm diploma (tegenwoordig svm-nivo). Ik had geen zin meer om dat laatste certificaat ook nog te halen aangezien het niet echt meer nodig is (werk al ergens anders) en omdat het diploma niet echt meer noodzakelijk is.

Maar ja de titel was dan wel tot voor kort beschermd maar het beroep op zich is dit nooit geweest. Je hebt ontzettend veel onroerend goed handelaren en dergelijke, het enige verschil is dat ze zich geen makelaar mogen noemen dus dan noemen ze zichzelf maar onroerend goedhandelaar of adviseur. Nu mag iedereen zich makelaar noemen. Alhoewel het nvm zichzelf al aan het indekken is door alsnog een soort van diploma/examen in te stellen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 21:30

Ik herinner me daar een jaar geleden wat over gelezen te hebben , hebben ze dat dan nog niet voor elkaar om er een erkende , beschermde titel van te maken ?

Ik dacht dat ze dat toen al bijna rond hadden....

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:22

Jup, you r right, ik bedoelde ook meer de naam makelaar.

En oe...tis inderdaad afgeschaft...ik heb dan ooit ook maar 4 certificaten gehaald Haha!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:54

pmarena schreef:
Ik herinner me daar een jaar geleden wat over gelezen te hebben , hebben ze dat dan nog niet voor elkaar om er een erkende , beschermde titel van te maken ?

Ik dacht dat ze dat toen al bijna rond hadden....


Je begrijpt het verkeerd: het was beschermd, dit is nu afgeschaft. Al doet de nvm erg zijn best om alles binnen eigen beheer te houden (lees vriendjespolitiek).

Citaat:
Jup, you r right, ik bedoelde ook meer de naam makelaar.

En oe...tis inderdaad afgeschaft...ik heb dan ooit ook maar 4 certificaten gehaald


Ik heb er vijf maar bouwkunde wilde niet echt lukken. De laatste keer was ik zo gedemotiveerd naar het examen gegaan (de week ervoor tijdens de nachtdienst een keer wat stof doorgekeken) dat ik besloten heb dat het geldverspilling was om er nog mee door te gaan. Officieel mag ik nu nog steeds dat laatste certificaat halen, maar gezien het feit dat ik verder totaal geen ambities heb om ooit de praktijkproef af te leggen doe ik het maar niet. Zonde van het geld want echt goedkoop was het niet....
En

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:24

kaj schreef:

Ik heb er vijf maar bouwkunde wilde niet echt lukken. De laatste keer was ik zo gedemotiveerd naar het examen gegaan (de week ervoor tijdens de nachtdienst een keer wat stof doorgekeken) dat ik besloten heb dat het geldverspilling was om er nog mee door te gaan. Officieel mag ik nu nog steeds dat laatste certificaat halen, maar gezien het feit dat ik verder totaal geen ambities heb om ooit de praktijkproef af te leggen doe ik het maar niet. Zonde van het geld want echt goedkoop was het niet....
En

hehehe, Bouwkunde...lastigggg, echt een butt vak.

Ik weet alleen niet wat je intenties waren toen je begon met de studie, mijne waren gewoon voor de leuk, maar tis toch wel lekker om t af te maken? of niet? (ook zonder praktijkproef zeg maar)

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:40

STEN"]
[quote="kaj schreef:

Ik heb er vijf maar bouwkunde wilde niet echt lukken. De laatste keer was ik zo gedemotiveerd naar het examen gegaan (de week ervoor tijdens de nachtdienst een keer wat stof doorgekeken) dat ik besloten heb dat het geldverspilling was om er nog mee door te gaan. Officieel mag ik nu nog steeds dat laatste certificaat halen, maar gezien het feit dat ik verder totaal geen ambities heb om ooit de praktijkproef af te leggen doe ik het maar niet. Zonde van het geld want echt goedkoop was het niet....
En

hehehe, Bouwkunde...lastigggg, echt een butt vak.

Ik weet alleen niet wat je intenties waren toen je begon met de studie, mijne waren gewoon voor de leuk, maar tis toch wel lekker om t af te maken? of niet? (ook zonder praktijkproef zeg maar)
[/quote]

Inderdaad wel leuk om af te maken, heb ook altijd alles afgemaakt behalve dit. Ik heb nu zoiets van: vijf certificaten is ook heel mooi. Ik doe nu werk in totaal andere richting en ik heb eigenlijk geen ambities om nog de makelaardij in te gaan.
Ik heb nu een heel rijtje diploma's en certificaten en ik weet nog steeds niet wat ik precies wil.....
Ik werk nu in een teamverband en ik wil misschien wel gaan solliciteren als teamcoach. Ben erachter gekomen dat ik best wel goed kan coachen terwijl ik dit nooit achter mezelf gezocht had.
Ach ja zo zie je maar, je weet nooit wat je nog tegenkomt in je werk...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 06:44

kaj"]
[quote="pmarena schreef:
Ik herinner me daar een jaar geleden wat over gelezen te hebben , hebben ze dat dan nog niet voor elkaar om er een erkende , beschermde titel van te maken ?

Ik dacht dat ze dat toen al bijna rond hadden....


Je begrijpt het verkeerd: het was beschermd, dit is nu afgeschaft. Al doet de nvm erg zijn best om alles binnen eigen beheer te houden (lees vriendjespolitiek).
[/quote]

Nee , ik begrijp het wel goed Clown

Wat ik toen las ,
het was afgeschaft ,
NVM was daar niet blij mee (understatement 1A Haha! ) en was hevig stappen aan het ondernemen om het weer soortgelijk te krijgen zoals het was.
Dat bedoelde ik !

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:52

pmarena"]
[quote="kaj"][quote="pmarena schreef:
Ik herinner me daar een jaar geleden wat over gelezen te hebben , hebben ze dat dan nog niet voor elkaar om er een erkende , beschermde titel van te maken ?

Ik dacht dat ze dat toen al bijna rond hadden....


Je begrijpt het verkeerd: het was beschermd, dit is nu afgeschaft. Al doet de nvm erg zijn best om alles binnen eigen beheer te houden (lees vriendjespolitiek).
[/quote]

Nee , ik begrijp het wel goed Clown

Wat ik toen las ,
het was afgeschaft ,
NVM was daar niet blij mee (understatement 1A Haha! ) en was hevig stappen aan het ondernemen om het weer soortgelijk te krijgen zoals het was.
Dat bedoelde ik !
[/quote]
Dan heb ik het verkeerd gelezen Haha!
De nvm heeft alles eigenlijk nog steeds zo gehouden als het al was. Om toe te treden tot de nvm heb je nog wel degelijk het svm (nivo)diploma nodig en de praktijkproef is ook gebleven.

Ach ja ik kan me er niet meer druk om maken. Ik ga gewoon naar een makelaar (onroerendgoed handelaar Knipoog ) waar ik vertrouwen in heb en niet waar een bordje nvm op de deur hangt. Het is wel leuk dat de nvm nu steeds meer moeite krijgt met het kunstmatig hooghouden van de makelaarskosten.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 11:16

Kan er aub wat minder gequote worden? Hier wordt alles niet echt overzichtelijker door en een bericht quoten dat direct boven je reactie staat is ook niet echt nuttig Tong uitsteken

Thanks.

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 11:17

Op zich kan ik er wel inkomen dat de tarieven zijn zoals ze zijn, kwaliteit kost nou eenmaal geld, en tuurlijk kan een LVM makelaar beter zijn dan een NVM makelaar, en van de LVM weet ik dan niet genoeg BUT:

BV als een NVM makelaar een fout maakt, of je hebt twijfels over zijn functioneren/tarieven dan kun je bij de NVM een klacht indienen, mocht deze gegrond verklaard worden dan wordt de makelaar op zn vingers getikt OF zelfs zn NVM status verliezen. Tis gewoon een soort keurmerk nu. Ook de SVM opleiding en Praktijk proef zijn toch een soort keuring, je moet de bussines echt snappen, dat vinnik dan wel goed.

En ja, tuurlijk is de NVM een aparte organisatie, ze doen er gewoon alles aan om hun leden goed te vertegenwoordigen (who can blame them) en ook ik zou (als ik een makelaar moet gebruiken) er 1 kiezen waar ik een goed gevoel bij heb, NVM/LVM of whatever, t gaat natuurlijk wel om veel geld en tis geen bruin brood wat je koopt/verkoopt.