wat schrijf je op een condoleancekaart?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

wat schrijf je op een condoleancekaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-02 21:32

Ik vroeg me af wat jullie daar altijd op schrijven. Gecondoleerd vind ik altijd supertruttig en onpersoonlijk dus dat doe ik niet. Standaard oprechte deelneming kaarten zodat alleen je naam genoeg is vallen ook af, maar tsja ... dan komt het probleem ...
Wat moet je schrijven?? Alles komt op mij dom over, te verdrietig, te standaard etc.
Jullie enig idee?
(gaat in dit geval over een kaart voor een collega, haar vader is overleden)
Bedankt voor de hulp!

Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 21:55

Wat je erop zou kunnen zetten is een gedichtje of een stukje tekst, b.v. van een mooi liedje. Daaronder "gewoon" sterkte gewenst met je naam, dit is wel heel standaard maar mensen kunnen hier echt veel steun aan hebben!

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 21:56


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 22:56

Maakt niet zoveel uit wat je erop zet, als het maar uit je hart komt. Het gaat erom dat die persoon weet dat je aan hem/haar denkt, en dat je hem/haar steunt, da's veel belangrijker dan de woorden die je op de kaart zet.
Het allerfijnste wat je daarna voor iemand kan doen, is 'm niet ontlopen. Klinkt misschien raar, maar dat doen mensen als ze zelf geen raad weten met andermans emoties. Als je niks te zeggen weet, zegt een hand op een schouder, een aai over een bolletje, of even een kleine knuffel meer dan 1000 mooie woorden.....

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 23:47

zet meestal:
veel kracht / sterkte gewenst bij / met het verwerken van het verlies van ........

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 23:58

Sonja schreef:
Maakt niet zoveel uit wat je erop zet, als het maar uit je hart komt. Het gaat erom dat die persoon weet dat je aan hem/haar denkt, en dat je hem/haar steunt, da's veel belangrijker dan de woorden die je op de kaart zet.
Het allerfijnste wat je daarna voor iemand kan doen, is 'm niet ontlopen. Klinkt misschien raar, maar dat doen mensen als ze zelf geen raad weten met andermans emoties. Als je niks te zeggen weet, zegt een hand op een schouder, een aai over een bolletje, of even een kleine knuffel meer dan 1000 mooie woorden.....


Hier kan ik me voor de volle 100% bij aansluiten.
Je zou ook nog op de kaart kunnen zetten dat ze altijd op je steun kan rekenen; niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 02:22

Zoals Sonja het verwoordt, zo zie ik het ook. Het gaat om de aandacht die je er aan besteedt, dat wordt eigenlijk altijd enorm gewaardeerd door degene die rouwt.

En zoals Oscar al zegt ik het niet alleen nu maar straks ook. Het doet vaak goed als er later eens naar gevraagd wordt, hoe het nu gaat enzovoort. Mensen die iemand verloren hebben vinden het vaak fijn om over diegene te kunnen praten, om herinneringen op te halen.

Als jouw collega straks weer aan het werk is, kun je misschien een moment vinden om even langs te lopen en even te praten.
Een collega van mij heeft onlangs haar nichtje verloren. Op de kaart had ik alleen maar gezet dat ik aan haar dacht. Toen ze eenmaal terug op kantoor was heb ik er ook ruim een uur zitten luisteren naar verhalen en dat zal ik zeker vaker doen, ook in de toekomst nog.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 12:13

Toen mijn zusje is overleden kreeg mijn moeder een kaart van een vriendin waar alleen de woorden 'we leven met jullie mee' op stonden en die woorden is mijn moeder nooit vergeten. Omdat ze wist dat de woorden gemeend waren.
Dus zolang het uit je hart komt maakt het niet uit wat je erop schrijft...

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 21:09

bedankt voor de reacties! Ik weet dat jullie gelijk hebben dat het er meer om gaat of je het meent en of het uit je hart komt, maar toch zit ik altijd ff te dubben wat ik moet schrijven.