Turks voor dummies

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-11 16:31

Ik zou graag een beetje Turks leren, en ik had het al helemaal in mijn hoofd om zo'n tof geel-zwart boekje te halen "Turks voor dummies", want die dummies versie hebben ze toch in àlles. Niet dus blijkbaar :+ . Ik heb even gesurfd op de site van de boekhandel en daar kennen ze het niet, en als ik het google vind ik ook nergens zo'n boek.

Bestaat het toch? :+

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-11 17:35

Nee, niets met uitschelden te maken maken want dat kom ik gelukkig niet tegen (al is het wel een bijkomend voordeel moest ik ooit van die gastjes tegenkomen :+ ) maar vanwege een relatie met iemand die Turks als moedertaal heeft. Hij spreekt overigens vlekkeloos Nederlands hoor, maar het leek mij gewoon leuk om te leren en hij vertelt me wel af en toe wat, maar hij is geen leerkracht en hij vindt het naar mijn mening is te 'dat is toch logisch!'-allemaal :+ . Plus dat ik al met het idee rondliep voordat ik hem kende, omdat Turks in mijn werkveld bij sollicitaties wel een groot pluspunt kan zijn als je een beetje basis kan.

Dit even voor degene die nieuwsgierig waren :D . Ik dacht gewoon leuk zo'n dummieboekje halen, ik heb altijd zo'n dummieboekje willen hebben en nu had ik een goede reden, blijken ze dat juist niet te hebben. Altijd pech :+ .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-11 18:03

Zo'n cursus daar zie ik momenteel echt geen tijd voor, dat zal voor zeker na september zijn dus dat is nog een tijdje. En ik krijg van hem wel een hele hoop hulp en uitleg, dus vandaar leek het leuk zo'n dummie boekje te hebben (daar heb je normaal ook zo'n cd-tje bij waarbij je ook de uitspraak hoort), en dan hij als controleur zeg maar, want de dingen die al eens gezegd hebben verbetert hij wel. Plus dat ik het denk het liever op mijn gemakje en in mijn gekozen tijd leer dan weer zo moeten lessen.
De man van mijn schoonzus heeft trouwens op dezelfde manier Nederlands geleerd, blijkbaar is er wel een dummies variant voor Nederlands in het Turks :D .

Volgens mij vriend ben ik een natuurtalent en moet ik het binnen de maand wel onder de knie hebben. Uhu :+

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-11 19:14

verootjoo schreef:
Turks is niet zo'n moeilijke taal, schijnt. Ik moet zeggen dat ik ook niet verder kom dat bir, iki, ug, dort, bes of zo iets :+
Maar volgens mij is de snelste manier om een taal te leren en beetje de basis te kunnen, en dan in je eentje naar turkije gaan :D Of de 'mindere' wijken in gaan, en mensen leren kennen die alleen turks spreken.

Als ik bij zijn thuis ben zit ik zowat in Turkije :+ . Thuis is de voertaal Turks dus daar zou ik zeker wel genoeg kunnen oefenen. Maar inderdaad, om te oefenen toch op zijn minst een basis :D . En hij kan het me wel leren, maar om nu echt de tijd die we samen hebben te steken in Turks, denk niet dat hij dat ziet zitten.

Daarom wilde ik graag zo'n dummieboekje Marleen, daar krijg je een cd-tje bij met de uitspraak. Dan kon ik mijn vriend het wel laten controleren of ik het goed deed.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-11 13:20

We hebben gisteravond weer spontaan een lesje gedaan. Hij wilde me meesleuren naar zijn ouders om hun te laten zien dat ik tot 10 kon tellen, maar dat durfde ik nog niet haha :D .
Ik kan maandag eens langsgaan bij de boekhandel, dan ga ik eens zien of ik geen ander boek vind. Liefst met cd, en anders helpt vriendlief me wel met mijn uitspraak. Dan zal ik in september zien of ik eventueel nog een cursus ga volgen of niet :) .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-11 13:30

Dat heb ik nog niet gehoord, misschien een ander dialect :D (mijn vriend is trouwens van midden-Turkije, hij zegt dat er nogal wat taalverschillen kunnen zijn van streek tot streek. Ik zal hem maar geloven :+ ).

Zijn het geen gelovige Turken die Allah dit Allah dat aan het zeggen zijn? :')

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Turks voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-11 18:09

Maar daar ben ik niet veel mee want dat is hij niet :D .

Islamtisch is geen taal, maar blijkbaar gebruiken de gelovige moslims ook wel eens een andere woordenschat, al ken ik daar het fijne niet van :) .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-11 17:37

Mijn vriend zei ook al dat het daardoor komt dat veel Turken (hier toch :P ) slecht Nederlands spreken, omdat ze alles maar letterlijk willen vertalen.

Anyway, ik ben zaterdag met vriendlief in 4 verschillende boekhandels geweest en ik vond het om eerlijk te zijn erg bedroevend, had me heel iets anders voorgesteld :') . Een paar hadden zo van die reiswoordenboekjes, een gigantisch dik boek van Turkse grammatica maar niet handig om te leren, en een boek voor Turken om Nederlands te leren. Dat zat dan wel goed in elkaar, maar helaas staat daar uiteraard helemaal geen Turkse grammatica in.

Daarom heb ik besloten om me dat boek van Peter Verhoef aan te schaffen wat hierboven ergens beschreven staat. Ik heb samen met mijn vriend een onlinedemo van de audio cd gevonden waar we even naar hebben geluisterd en een inhoudsopgave, en volgens hem is zowel de uitspraak als wat aangeleerd wordt dik in orde. Dan ga ik zodra ik het heb een beetje zelfstudie doen met behulp van hem. Ik heb daar kansen genoeg om te oefenen, dus als ik merk dat ik over een aantal maanden nog altijd geen woord versta van wat zijn ouders onderling zeggen schrijf ik me toch maar in op de cursus :D .

Ik heb trouwens ook per pb een aanbod gekregen om dit boek over te nemen voor een goedkopere prijs...mijn excuses nogmaals voor de pb-er dat ik hier niet op ga ingaan, gewoon omdat ik zeker geen probleem wil hebben bij de koop :) .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, ComscoreBot, DearDarling, Fly_high, Geerten, GoogleAdsense, GrapeshotBot, IASCrawler, katinker, MayoNeighs, nicole_floor, stella92, Stephaniiee_, Telpeva, XxMariellexX, YandexBot en 183 bezoekers