weer cavia slachtoffer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

weer cavia slachtoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 21:20

vandaag is wederom een cavia ten prooi gevallen aan een bepaald beest. Dit keer was het blacky, een mannetje van ong 4/5 maanden oud. Toen we hem vonden was het net gebeurt, en schreeuwde ie (toen we hem oppakte) alles bij elkaar.
DA gebeld of we direct konden komen, en dat kon. Blacky is nu half geschoren (zijn nek) en heeft 3 spuiten gehad (vitamine B voor zijn weerstand, antibiotica en een pijnstiller) We moeten de wonden 2x per dag met betadine shampoo wassen. Heb ik nu een keer gedaan, en dat laat hij goed toe, maar het doet wel zeer.
Verder moet hij 2x per dag 2 soorten druppels hebben, antibiotica en pijnstillers. Zo op het oog denkt de DA dat ie het wel red, maar het is moeilijk te bepalen wat voor inwendig letsel hij eventueel heeft.
Pepper heeft een noodhok getimmerd, en we hebben alle cavia's (4 nu nog) naar binnen gehaald. Blacky zit voorlopig apart, om aan te sterken. Hij eet god zij dank wel, hoewel het met moeite gaat, hij eet iig wel.
De "caviawei" wordt volledig "gerenoveerd" tot die tijd blijven ze binnen. Verder staat er een bunzingval, en nu maar hopen dat we wat vangen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:34

Jemig ik wou net zeggen: binnenhalen die beesten.
Echt zielig hoor!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:36

he bah... maar wat ik me afvraag waarom zo laat pas binnehalen als het 1 keer gebeurd okee kun je denken dat het een ongeluk was maar het is al een aantal keren gebeurd waarvan er1 nog maar net.
dan haal je toch alles meteen binnen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:38

Gossie, wat sneu zeg.....
Kon de DA je misschien iets vertellen over welk dier een aanval had gedaan ?
Ik heb weleens gehoord dat ze aan de aard van de verwondingen een schatting kunnen maken in welke hoek je het moet zoeken.
Veel beterschap voor Blacky !

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 22:09

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 22:10

tja, zoeken in de zelfde richting alsdat we al zochten. Bunzing/fret/marter/hermelijn/wezel, dat soort gespuis.
Verder hebben we deze nooit binnen gehaald omdat het altijd de kleintjes waren die sneuvelde, wij waren er dus van in de veronderstelling (zeker toen we nog dachten dat het ratten waren) dat deze te groot waren om als prooidier te kunnen dienen.
Daarbij janna, waar moet ik om 9 uur 's avonds op een dinsdag een hok vandaan halen? 1 tralie hok hadden we, zit blacky nu in. Gonzo en Blacky zijn 2 mannetjes, wat goed gaat als ze de ruimte hebben, als ze die niet hebben gaan ze vechten, met gonzo zeer waarschijnlijk als winnaar (aangezien die groter is dan blacky).
daarbij, 4 cavia's in een redelijk klein trailie hok doe je zo'n beest net zo min aan.
Deze keer is het in het nachthok gebeurt (wat nu ook even als daghok fungeerde) we dachten dat ze daar veilig waren

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 22:22

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 22:28

los in de schuur? Leuk idee, maar niet als dat beest in de schuur kan, wat ie dus kan.
Wij dachten dat ze in het binnenhok veilig waren, hier bleek dat beest echter ook in te kunnen komen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 19:27

Mijn cavia's lopen ook gewoon buiten, mijn schoonbroer had er ook zitten voor zijn kinderen en het heeft me ook aangestoken, die kleine 'ratten' in je tuin is een heel leuk zicht Haha!

In ieder geval, ik heb het ook al een paar keer meegemaakt (en m'n schoonbroer ook) dat we smorgens (sorry dit gaat vies klinken) open gescheurde cavia's vonden waar enkel de darmpjes en hersens waren opgegeten...typisch geval voor een fret die er hier genoeg zitten....
Fretten zijn beesten die rond trekken, nu zitten er dus geen meer, (hout vast houden) en is het al weer 2 jaar geleden dat ik nog eens een prooi van een fret heb gevonden. Maar volgens mij is het dus zo een kwezel die wel houd van een makkelijke prooi...Favoriete van zo een fret zijn de jonge cavia's omdat de grote volwassen nogal eens sterk van zich kunnen afbijten en zo een beest best kunnen verwonden..niettemin helemaal niet leuk, het enige wat je eraan kan doen is ze in een hokje stoppen waar die fretten er niet bij kunnen maar dat lijkt me nogal zielig misschien...
Normaal zou dat beest, als het een fret is, weg moeten gaan na verloop van tijd. Zeker als hij geen prooien meer vindt. Hoe lang dat duurt weet ik niet, maar als ik jou was zou ik de beestjes toch maar binnen zetten waar die fretten er niet bij kunnen want je kan nog gruwelijke lijkjes tegen komen...
Hopen dat ie snel weg is, fretten zijn niet honkvast...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 00:52

Grote cavia's worden net zo goed door fretten gepakt hoor. Fretten werden vroeger voor de jacht op konijnen en hazen gebruikt, en zo slap en klein zijn die niet Knipoog Een grote cavia, die sowiezo al minder heeft in te brengen dan een konijn, is dus zo omgebracht door een fretje.

Maar verder zijn ze heel lief hoor, heb zelf ook twee frettenkindjes Lovers

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 11:16

fretten zijn tamme bunzingen, zouden niet in het wild leven, tenzij ze losgelaten zijn (althans, volgens mijn enceclopedie

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 12:52

stef schreef:
fretten zijn tamme bunzingen, zouden niet in het wild leven, tenzij ze losgelaten zijn (althans, volgens mijn enceclopedie


Maar ze zitten hier wel degelijk...heb er al een paar over de weg zien lopen maar was niet op tijd om ze omver te rijden Knipoog (rotbeesten, ze vreten m'n weerloze cavia's op)

Kan er misschien ook aan liggen dat ALF fanaten de fretten hier hebben los gelaten (die worden hier gekweekt voor hun pels, erg zielig), op zich is het wel goed dat ze de vrijheid krijgen maar ze vergeten er wel bij dat de huidige natuurlijke balans verstoord wordt en alle konijnen en ander beesten in 1 klap worden belaagd door zo een paar honderd losgelaten hongerige fretten..is dus wel wat minder...

Maar ze zitten wel degelijk in de natuur, mijn schoonbroer woont in Wallonie en die ziet er ook "regelmatig" lopen.

wat betreft Xono, ik weet dat ze die grote cavia's ook kunnen pakken maar ze verkiezen het kleine grut liever hoor, een volwassen cavia heeft bij ons eens gevochten (wou z'n kolonie beschermen) en die is der levend vanaf gekomen (zag er wel niet lekker uit..) die fret was ook niet meer 100% na dat gevecht. Maar even goed kunnen ze zo een cavia makkelijk aan, groot of klein...

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 23:06

kleine Cavia's?
Lopen er veel katten bij jullie in de buurt, ik denk dat je dan de dader al heb.....

Helaas gebeurd het bij ons op de boerderij ook vaak dat kippen/eenden ten prooi vallen aan de vossen.
Zelfs konijntjes die worden gepakt (door kat of vos) onze konijnen zitten altijd 's nachts binnen, die dieren worden maar al te vaak over het hek gedumpt (cavia's, konijnen en kippen)
De kippen lopen altijd los, kunnen dus alle kanten op rennen als ze gepakt worden.
En konijnen die ontsnapt zijn of over het hek (idem met cavia's) gedumpt zijn vallen ook weleens ten prooi aan de vos of de katten dus een kat kan ook de dader zijn!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 23:11

vos/kat is uitgesloten, die kunnen niet tussen de schutting komen (war ze heen werder gesleept)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:37

Wat rot, leek mij ook leuk maar ik heb nu een schuurtje gebouwd voor mijn cavia's en konijn om ze de ruimte te geven. De ren zal ik afdekken met gaas zodat er geen katten en andere beesten in kunnen komen.
Wel jammer want er is dan minder loop en leefruimte dan los!