hermelijn/wezel overlast

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

hermelijn/wezel overlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 14:34

wij hebben een "caviawei" Dit is een stuk van ong 6 m2, waar nu 4 cavia's en 3 kippen lopen.
Regelmatig komen er ratjes/muisjes op bezoek, soms ook weleens een hele grote rat.
In de afgelopen maand zijn er 5 cavia's op brute wijze vermoord. Van 4 jonge (2/3 mnd ofzo) cavia's hebben we alleen wat plukken haar terug gevonden. Vorige week echter vonden we Dolly, onze eerste zelfgefokte cavia, helemaal uitgezogen in het nachthok. Dit kan niet het werk van een rat zijn. Dolly was een flinke 3 jarige cavia, gewoon te groot voor een rat, en een rat neemt ze mee, en gaat niet op zijn gemakje in het hok zo'n beest uit zitten zuigen.
Omdat dit altijd 's nachts gebeurt, gaat het nachthok nu 's nachts dicht, dan kunnen bepaalde beesten er niet bij komen.
Maar we vinden bijvoorbeeld ook nooit eieren van onze kippen, terwijl ze, toen we ze net hadden, wel aan de leg waren.
Iemand enig idee wat we hier aan kunnen doen? Ik wil ook geen compleet alcatraz van de wei maken, maar misschien is er iets van gif of een luchtje (net als dat katten een hekel schijnen te hebben aan koffie droes) wat wezels/hermelinen/marters op afstand houdt?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 15:21

Ik vrees voor je van niet. Ik ben ook mijn konijn verloren aan zo'n beest. Ze zitten er nu eenmaal en ik ken geen middeltje wat ze er van weerhoudt. Ik heb nu een ander rennetje voor mijn konijn, hier kan hij in principe niet in, en ik heb dus ook geen last meer van dat beest gehad. Haar winterhok staat heel hoog, dus daar komt hij ook niet meer bij. Ik ken geen wezel/hermelijn afschriktrucje...

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 16:35

Het kan ook het werk van een bunzing zijn. Die zijn groter dan een wezel/hermelijn.
Volgens mij is de enige oplossing : gaas rondom.
Succes.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 16:42

De afrastering een heel eind de grond in werkt ook. Voor de rand zou je dan spoorbielzen kunnen doen. Als ze eenmaal een keer bij je zijn geweest, blijven ze komen.
Laatst bijgewerkt door Yootha op 01-07-02 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 17:40

Ratten kunnen wel eieren meeslepen. Ik vond laatst een dode rat die was blijven hangen in het vogelnet en sindsdien heb ik weer eieren maar een rat kan met geen mogelijkheid een volwassen cavia aan. Dat leegzuigen klinkt inderdaad meer als een wezel o.i.d. De enige oplossing is inderdaad hoog gaas eromheen met ook een deel onder de grond en het liefst, wanneer het donker wordt, de dieren in de nachthokken opsluiten. Nadeel bij de kippen is dan wel dat ze niet wanneer het licht wordt aan het scharrelen kunnen tenzij jij in de zomer om 5.00 uur op wilt staan Haha! Maar dat is beter dan opgegeten worden nietwaar?

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 19:55

wij zijn door vossen/ wezels/ whatever een heleboel konijnen verloren.
wij hadden ze op een heuvel in de tuin waar ze helemaal 'in het wild' leefden (ze kregen natuurlijk wel voer Haha! ) met eigen holen en al.
er zat een vrouwtje en een mannetje(soms dan, die werd na een nestje jongen natuurlijk tijdelijk apart gezet), dus kwamen er ook jongen. die werden in een hol onder de grond geboren, en zagen we pas na een paar weken als ze boven de grond kwamen.

we konden dus de hoeveelheid konijnen moeilijk bijhouden, maar we merken wel dat er minder jongen leken te komen. tot op een dag ook de vader verdween...

na 5 dagen vonden we hem (per toeval) achter het tuinhuisje. dood, en samen met 6 kleintjes. sommigen al half vergaan.

vanaf die dag besloot ik dat nooit geen konijnen meer wilde Scheve mond

we weten nog steeds niet wat het geweest is.
rotbeest! Boos!