vraagje over teek bij onze hond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

vraagje over teek bij onze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:13

Lotte had dus net een teek.

En het zag er naar uit dat het beestje er nog niet diep in zat omdat ik nog pootjes buiten zag zitten.
Of is dat altijd?
Maar de teek heb ik er net uitgehaald met een tekentang.
Zover ik kon zien had ik het hele beestje te pakken.
Daarna heb ik het ontsmet met betadine.

maar nu, 10 min. later voelde ik op die plek en het is daar nu dik.
En dat vind ik dus eng.
Of is dit wel vaker zo.
Wie weet dus wat ik nu moet doen?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:18

Je moet altijd kijken of de teek compleet is. Bloed de teek, dan is het dus mis.
verder goed schoonmaken het wondje,
en de plek in de gaten houden.
Heb je namelijk niet heel de teek, dan groeit er weer een nieuwe.

Bij onze hond is de pelk dan nog even gevoelig (je mag er niet aankomen) maar niet dik ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:27

De teek bloede niet en ik dacht te zien dat ik hem helemaal had, dus ook het hoofd.
En ik heb wel vaker teken weg gehaald, maar nooit werd het daarna dik, vandaar dat ik ongerust ben.
Maar aan de andere kant zat het naar mijn idee wel op een gevoelig stukje huid.
Of heb ik misschien met die teken tang een beetje in haar huid geknepen Verward Al piepte ze niet.

Ik hou het nu goed in de gaten, maar meer tips of ervaringen zijn welkom Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:59

Bij onze hond blijft het ook vaak wel even dik hoor. Die teken zitten er altijd erg vast in, dus je kunt je voorstellen dat dat gepluk in die huid wel voor wat irritatie kan zorgen.
Dat verhaal van dat er een nieuwe groeit als je een klein stukje hebt laten zitten ken ik niet? Verward *LOL*
Gewoon even in de gaten houden, met een dag of 2, 3 zit er al bijna geen bultje meer als het goed is.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:10

Ik weet wel dat je niet mag ontsmetten voor hij eruit is, dan braakt hij alles er weer uit samen met gif.
Ik zou het wel even in de gaten houden en dat verhaal van dat er een nieuwe groeit ken ik ook niet, weet wel dat als zijn kop dus blijft zitten dat er dan ook gif in zijn lijf komt.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:56

Er groeit geen nieuwe hoor als je de teek niet goed verwijdert, dat is ook weer zo'n broodje aap verhaal. Wel kan er alsnog gif in je hond terecht komen en er kunnen irritaties blijven, daardoor.
Maar een teek legt ook gewoon eitjes en daaruit komt een larve, dat wordt een nymf en daarna wordt het een volwassen teek.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:02

De poten van die beesten steken er idd altijd uit, je kan dat alleen niet altijd even goed zien (als ze nog mini-klein zijn).
Het is natuurlijk het allerbeste als je dat beest met kop-en-al er uit krijgt, maar het is géén drama als het een keer niet gebeurd... aangroeien doet de teek niet meer Lachen ! Hij wordt na een paar dagen vanzelf "naar buiten gewerkt". Ook bij mijn honden blijft er na het weghalen wel eens een bult achter (niet altijd), volgens mijn DA niet iets om je ongerust over te maken! Eeehhh... is Lotte een hond of een paard Bloos Verward Honden kunnen nl. tegen boreliose ingeent worden Lachen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:35

De titel veraad of Lotte een hond of een paard is Haha!

Ik voel me na deze berichten al een stuk geruster.
Het komt dus vaker voor dat er een bult zit.
ik kijk het nog een paar dagen af en als de bult niet minder word ga ik nog naar de DA.

Bedankt allemaal

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 17:26

runningkawa schreef:
De titel veraad of Lotte een hond of een paard is Haha!


Oops, sorry Bloos , ik zag het net toen ik m´n berichten zat te bekijken!
Die bultjes zijn meestal na ´1 á 2 dagen wel weg hoor! Vraag de DA dan meteen ook even naar de boreliose inenting!!!!!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 18:24

Onze hond had een paar weken geleden een hele teken-invasie. Ik heb er wel meer dan 15 afgehaald. Sommige waren echt groot, van die witgelige, en als je die erafhaalde, bloedde het ook. Dat bloeden geeft niet, want honden zijn bijna niet gevoelig voor Lyme-ziekte.
Max(onze hond) heeft nu ook overal bulten, maar dat trekt vanzelf weer weg.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 20:10

Denk dat die bult vanzelf wel weer wegtrekt, zou me er geen zorgen over maken.

Enne
Honden kunnen zeker wel de ziekte van Lyme krijgen. Er zijn genoeg gevallen bekent. Maar net als bij mensen krijgt niet iedereen de ziekte van lyme die een teek heeft gehad, want niet alle teken zijn ermee besmet.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 23:10

Schijnt dat er steeds meer teken vanuit zuid-europa hierheen komen omdat het wat opwarmt en ze beter kunnen overleven in de zachtere winters. Maar...die soort schijnt wat meer de ziekte te dragen.
Bah. Net wezen rijden, maar als ik dan onder die eikenbomen (waar ze vaak in zitten) rij, doe ik toch effe mijn rits tot bovenaan dicht.
Wordt tegenwoordig ook vaker voor gewaarschuwd, stond vandaag weer in dorpskrant, berichtje van de gemeente.
Gebruiken jullie wel een tekentang of gewoon met je vingers.....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 23:11

Wij gebruiken een tekentang dat vind ik al smerig genoeg laat staan met mijn vingers Scheve mond

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 23:19

Ik gebruik mijn vaders vingers Haha! Maar het komt ook vaker voor dat ik een of ander dik, rond ietsje op de keukenvloer zie liggen... Een volgezogen teek, als ze volgezogen zijn, laten ze los.
Oppakken in een papiertje en door de plee trekken die vieze beesten!! Echt ranzig!

Overigens heb ik van de DA een spuitbus met vlooien/tekenspul. Dat beschermt Waldi voor iets van 5 weken tegen vlooien en 4 tegen teken. Dat werkt echt goed! Voordat ze ingespraid was, zat ze vol. (duinen, bos, hoog gras) Nu is ze helemaal schoon, geen vieze beestjes meer op haar kop en in haar hals! Pling

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 23:32

Esther schreef:
..Enne
Honden kunnen zeker wel de ziekte van Lyme krijgen....


Sorry, was vergeten dat boreliose, in Ned. de ziekte van lyme heet Bloos ! Daar kunnen honden dus voor ingeent worden !!!!!!! Mijn honden hebben ze net voor het derde achtereenvolgende jaar gekregen!