Beste vriendin.. wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekel92

Berichten: 1148
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Beste vriendin.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 15:12

Hoi Allemaal,

Ik zit dus even met een klein probleem..
Ik heb een beste vriendin, van de middelbare school nog. Dit schooljaar zijn we allebei gaan studeren en ja we hebben het beiden erg druk, en ik ben een eindje verder van haar vandaan gaan wonen en dan schiet (bij mij iig) afspreken er gewoon heel snel bij in. Nou werd zij laatst daar boos om (omdat zij altijd initiatief moest nemen etc.) en dat snap ik ook wel, maar bij mijn weten is er maar 1 keer een concreet voorstel geweest (en toen waren we allebei ziek :Y) ) En daarna kreeg ik nog een uitnodiging voor een feest, waar ik niet direct op reageerde omdat ik niet kon. Nou dat was even de druppel voor haar en toen kregen we ruzie en hebben we de vriendschap verbroken.
Nu bood ze net haar excuses aan, omdat ze andere verwachtingen had gehad en dat zij het maar deed omdat ik het niet deed:S
En als laatste zei ze dan dat ik nu initiatief moet gaan nemen. Dat wil ik ook best doen, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben er een beetj bang voor dat het weer een ruzie wordt als ik niet heel snel met een concrete afspraak kom (en dat kan gewoon niet, met studie, vereniging, ik woon ergens anders en daarnaast werk ik ook dus eigenlijk zijn al mijn dagen bezet.
Wat kan ik nu het beste doen?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:14

Open laten.
Mensen vinden het ook wel eens vervelend dat ik mijn afspraak eens moet verzetten of dat het gewoon moeilijk is om iets in te plannen vanwege mijn werk. Maar als ik een dag terug heb dan probeer ik wel te plannen. En ik bel wel altijd even of stuur een sms of e-mail.
En ik snap ook wel dat het vervelend is, maar ik kan er geen vrij voor maken van mijn werk.
Wat betreft mijn hobby's zou ik dat nog wel kunnen verschuiven,
Laatst bijgewerkt door Marchador op 21-01-11 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:14

Dit verhaal aan haar voorleggen..
Maar je hoeft toch niet perse af te spreken? Gewoon een belletje kan al hardstikke leuk zijn!

Sky_As

Berichten: 4712
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:15

Als jij er geen behoefte aan hebt haar regelmatig te zien is ze misschien wel een minder goede vriendin dan je denkt?

een vriendschap/relatie etc. zal altijd van 2 kanten moeten komen. Als jij eigenlijk geen zin hebt je best er voor te doen/tijd voor vrij te maken kun je dat het beste maar gewoon eerlijk zeggen.

Voor sommige dingen moet je tijd vrijmaken, heb je hier geen zin in, heb je duidelijk andere prioriteiten. Niks mis mee. Maar gewoon eerlijk zijn.

FloMax

Berichten: 1189
Geregistreerd: 30-03-10
Woonplaats: Somewhere over the rainbow.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:15

Ik vind dat een vriendin begrip moet hebben voor jouw situatie, ook al is dat soms vervelend.
Ik denk dat je je verhaal in 1x moet uitleggen.
Tenminste, dat zou ik doen.

Ik snap best dat ze dat vervelend vind, maar jij hebt het nou eenmaal druk.
Ik zie mijn beste vriendin soms 1x in de 3 maand, al 13 jaar lang.
Druk zijn hoort erbij, je kunt nou eenmaal niet altijd tijd hebben voor iemand...

Britt20099

Berichten: 302
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:16

Eerlijk zijn naar jezelf.
Als de vriendschap jou veel waard is is het altijd mogelijk om tijd te maken.
Hoe druk je het ook hebt met studie, werk en vereniging. jij kiest er dan toch voor omdat voor te laten gaan op een afspraak met die vriendin.
Dus als het jouw veel waard is zal je de tijd maken en een afspraak plannen.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:16

Tsjaah, afspreken gaat eenmaal moeilijker, hoe ouder je word :)

Ik maak het ook mee hoor :) maar je gaat eenmaal je eigen weg in, en het plannen kan lastig zijn.
Geef het de tijd, en leer er van :)

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:17

IK heb precies hetzelfde met een (ex)vriendin. We waren ook vriendinnen vanaf de basisschool, en nu werd ze ook boos omdat we een andere richting gingen qua niveau en dus op een andere school terecht kwamen. Nu meent zij dat het mijn fout is en dat ik veranderd ben e.d.
Nu hebben we ook 'ruzie' maar ik ga er geen energie meer insteken. Heb ik haar ook gezegd, en daarmee is het klaar.
Ik zou inderdaad eerlijk tegen haar zijn en haar zeggen wat je denkt, of desnoods laat je haar lezen/zeg je haar wat je hier neer hebt gezet ;)

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:18

In elk geval terug antwoorden, ook als je niet kan afspreken.
Als je het uitlegd zal ze het hopelijk begrijpen.
Maar als het je beste vriendin is maak je toch tijd? Klinkt nou niet of je elke dag moet komen opdraven.
Snap best dat je ook andere dingen te doen hebt, maar je beste vriendin is toch ook een prio?

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:24

Als je een vrienschap wil behouden, zal je daar ook af en toe moeite in moeten steken. Spreek bijvoorbeeld op voorhand een vaste dag af, zodat je dat op voorhand in je agenda kan schrijven en er niets anders die moment gepland wordt. Ik veronderstel dat het geen honderden km's is dat je uit elkaar woont? En anders gewoon ergens middenin afspreken... Als je geen moeite wil doen voor een vriendschap, dan eindig je binnen de korste keren op zonder die vriendschap. Het is kiezen of delen :).

Destino

Berichten: 13293
Geregistreerd: 01-04-08

Re: Beste vriendin.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:30

Zou eerlijk zeggen dat je weinig tijd hebt en dat je daardoor niet altijd af kunt spreken. Misschien kun je er dan samen over praten en erachter komen wat jullie willen.
Ik denk wel dat je moeite moet doen om tijd vrij te maken, je bent niet voor niets vriendinnen, dat hoor je wel voor elkaar over te hebben.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Beste vriendin.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:32

kaartje sturen afentoe dat je aan haar denkt kan ook leuk zijn

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:01

Ik zou inderdaad eens goed gaan nadenken over jullie vriendschap... Mijn beste vriendin en ik hebben het ook druk, ze woont ook niet naast de deur, maar we bellen elkaar minimaal een keer per week, gaan regelmatig bij elkaar op bezoek en bij alle belangrijke dingen in elkaars leven laten we wat van ons horen. Als ik ergens mee zit, is zij de eerste die ik bel, en andersom. Ondanks dat ik het druk heb, heb ik daar totaal geen moeite mee. Voor je beste vriendin máák je tijd. Wil je dat niet, dan is de vriendschap niet zo heel 'best' in mijn ogen...

Eskimo
Berichten: 3034
Geregistreerd: 04-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:32

Dan zou ik eens goed gaan nadenken over die vriendschap. Je moet er ook tijd voor vrij maken, en wat moeite in steken.. Als je je vriendschap wilt behouden iig.

Mijn beste vriendin woont ook in Arnhem, en ik nu in Drenthe. Maar we bellen zowat elke dag, en ik probeer eens in de maand naar haar toe te gaan, of andersom. Ook heb ik nog een goede vriendin uit Woerden die ik al 10 jaar ken, in die 10 jaar heb ik overal gewoond. Rotterdam, Spanje, Arnhem, Drenthe, en nog steeds spreek ik haar. Ik moet er lang voor reizen, en er tijd voor vrijmaken, maar het is het waard.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Beste vriendin.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:53

Ik snap eigenlijk je vriendin wel heel erg goed.
Je bent vriendinnen of niet, en zij heeft bepaalde verwachtingen van een vriendschap.
het kan echt onzettend lu llig overkomen als jij graag iets met een vriendin wil doen maar zij heeft nooit tijd voor jou en reageert niet (of laat)

Ik zou idd nadenken of je de vriendschap wil behouden of dat je andere dingen leuker vindt dan haar want dit is niet echt eerlijk tegenover haar en ook niet leuk voor jou.

sillyhorse
Berichten: 493
Geregistreerd: 22-09-08

Re: Beste vriendin.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:10

In een vriendschap moet je investeren. Daar moet je dus tijd voor vrijmaken. Mits je die vriendschap wilt behouden. Vind je het niet zo belangrijk (en eerlijk gezegd krijg ik die indruk doordat je er geen tijd voor vrij wilt maken) dan is dat niet erg, maar moet je er wel eerlijk over zijn.

Sani

Berichten: 27358
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Beste vriendin.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:08

Ik heb hetzelfde gehad.
En die vriendschap is voorbij.

Moet zeggen dat ik daar blij mee ben. Later erachter gekomen dat er veel dingen niet klopten in onze vriendschap.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:24

Als je deze vriendschap belangrijk vind, dan moet je er ook in investeren. Snap je vriendin best, je hebt bijvoorbeeld wel tijd voor je vereniging, maar niet voor haar. In hoeverre kun je dan nog van je beste vriendin spreken?

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:46

Lastig zeg! Ik snap je vriendin heel goed maar bijvoorbeeld een leuk kaartje sturen zo als al eerder was genoemd.
Maar als je haar wel graag als beste vriendin wil houden is tijd vrij maken wel belangrijk, jij woont op kamers neem ik aan? waarom nodig je haar niet uit, kan ze zien waar jij het nu zo druk mee hebt etc.

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: Beste vriendin.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:23

Ik ben het met narya eens. Je moet in een vriendschap investeren :j
Je kan er met haar over praten, en uitleggen dat je wel je tijd erin wil steken.

Ik heb gewone vriendinnen en vriendinnen die ook paardrijden. De vriendinnen die ook paarden hebben zie ik al gauw vaker, omdat je afspreken kan combineren met de paarden.
Een vriendin zie ik weinig, omdat we het beide druk hebben, en ze niks met paarden heeft. We weten dat van elkaar, en we maken dan gewoon eens tijd voor elkaar. Als we weer bij elkaar zijn is het weer reuze gezellig :j
En ik zet ook wel eens dingen opzij, of haast me wat meer om bijv met een vriendin af te spreken.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:29

mijn vriendinnen met wie ik paardrijd zie ik regelmatig, zeker 2 a 3x per week.
soms groei je met vriendschappen wat uit elkaar en zie je elkaar daardoor minder dan eerst of minder dan (1 van jullie) beide zou(den) willen, dat kan.
Ik werk 40 - 50 uur per week en ben dan als ik vrij ben of bij mijn paard of bij mijn man, die ik ook al weinig zie door mijn drukke schema. Tja, de rest schiet er dan wel wat bij in, op dit moment is dat niet anders maar ik hoop dat het over een jaar weer wat beter te plannen valt allemaal.
Maar als de vriendschap belangrijk voor je is, dan houd je het vuurtje warm en praat je erover en laat je haar zien hoe jouw schema is. Maar helemaal niet afspreken is natuurlijk geen doen en naast afspreken kun je natuurlijk ook altijd even wat van je laten horen; hyves/facebook/sms/telefoon/mail er is zoveel waarmee je contact kunt houden met elkaar!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Beste vriendin.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:15

Als jullie echt goede vriendinnen zijn dan overleeft de vriendschap echt wel een periode dat je elkaar minder ziet of spreekt. Daar moet je niet te geforceerd over doen. Maar ik zou idd contact blijven houden via msn/hyves/facebook of hoe dan ook.

miekel92

Berichten: 1148
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Beste vriendin.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:28

Tja misschien is de vriendschap van mijn kant dan toch minder belangrijk geworden, maar ik ga nou wel proberen er wat meer tijd in te steken en dan kijken of het nog wat wordt.
Ik vind zelf ook wel dat ze een punt heeft hoor, dat is zeker niet het probleem. Ik was even kwaad over de manier waarop.. (want ik zag haar kant wel maar zij mijn kant eerst niet, maar daar zijn we geloof ik ook al over uit :) )

unika

Berichten: 1041
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Beste vriendin.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:48

Het blijft lastig als mensen dat niet kunnen begrijpen. heb er zelf ook vaak genoeg last van!
Misschien kun je het haar duidelijk uitleggen! en zoals hierboven genoemd: een belletje kan ook heel leuk zijn!