Hoger opgeleiden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:55

Margreet schreef:
Ook hoogleraren hebben er soms een handje van om dingen te zeggen als "jullie behoren tot de top van Nederland qua intelligentie en denkniveau" op het gymnasium begonnen ze daar trouwens al mee, en ik voel me daar wel zo ongemakkelijk bij!
Ik schaam me er soms bijna voor dat ik op hoog niveau studeer, heel vreemd, want het is juist iets om trots op te zijn!


Heb jij soms op dezelfde school gezeten als ik? Bij ons op school moesten we ook steeds aanhoren dat wij 'de nieuwe intelligentia van dit land' waren. Behoorlijk ergerlijk als je dat 6 jaar lang moet aanhoren.

Wat betreft het schamen voor je opleiding, dat zou ik dus niet doen. Je bent niet gehandicapt maar juist gezegend met een goed stel hersens. Het is alleen jammer als andere mensen er de nadruk op gaan leggen en je alleen maar op die manier willen zien. Het interesseert mij bijvoorbeeld niet of mensen hoog opgeleid zijn of niet, ik let er meer op hoe ze met dingen omgaan. Zo ken ik mensen die geen vwo hebben gedaan, maar wel erg 'handig' zijn met hoe ze denken. Slimme mensen dus in mijn ogen, terwijl ze niet hoog opgeleid zijn. Zo heb je ook mensen met drie titels voor hun naam die niet 'normaal' kunnen denken, die zijn soms wat theoretischer dan praktisch.

Soms is het zelfs zo dat je om je heen mensen hebt die een vergelijkbaar niveau hebben. Daar raak je ook een beetje aan gewend.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 12:34

Desiree schreef:
Ik heb ook een vreselijke takke hekel aan studeren. maar ik benijd mensen die het op kunnen brengen wel hoor. Heb ook wel respect voor mensen met een universitair niveau. Maar mensen die het zonder of lage opleiding ver brengen verdienen niet minder respect.


De een is gezegend met het vermogen om door te leren, de ander heeft weer talenten op een ander vlak. Er zijn veel beroepen die te boek staan als 'laag-geschoold'., middelbaar geschoold kan natuurlijk ook. Al die beroepen hoef ik niet eens te proberen. Muurtje metselen, straatje leggen, dingetje lassen, koe slachten, brood bakken en zelfs mijn ramen krijg ik niet streeploos schoon... Zelf heb ik het vermogen niet om die dingen te doen en ik wil ze ook niet leren; goddank dat er mensen zijn die het wel allemaal kunnen. In mijn ogen is het redelijk stijlloos om neer te kijken op lager geschoold werk, probeer het eerst maar eens zelf te doen Haha!. Een open-hartoperatie kan ik niet uitvoeren en dus kijk ik tegen de chirurg op; een cv-ketel installeren lukt me ook niet en dus mag ik ook wel respect hebben voor de monteur die mij uit de kou houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 15:06

westernworld schreef:
desiree wat een laag opgeleide: metselaars ,loodgieters,zijn dat laag opgeleidde mensen? sorry maar dan weet je volgens mij niet wat deze vakmensen moeten leren.


In mijn eerdere bericht heb ik lager en middelbaar genoemd, beiden verschillend van niet-geschoold, de een wat meer dan de ander.
Een vak leren kost net zo goed tijd en moeite, ben ik volledig met je eens. In sommige gevallen wordt 'lager' gebruikt als in lager dan universitair.

Ook hier 2 onafgemaakte studies, ik kon nooit kiezen tussen werken en studeren. En dus koos ik beiden om later de studie in te ruilen voor een paard.
De opleiding die ik heb gehad, daar heb ik wel wat van geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 01:15

Voor je het weet betrek je alles in de rat-race en dat zou eigenlijk niet moeten hoeven.

Margreet: iemand die jou rechtstreeks vraagt naar je opleiding, vraagt dat met een reden en vindt het dus kennelijk belangrijk om te weten. Wellicht om iets aan af te meten?
Dat is dus niet het sociale gesprek wat hier bedoeld wordt. Wat wel bedoeld wordt, is bijvoorbeeld als iemand aan je vraagt waar je heen gaat op vakantie, dat je dan niet hoeft te melden dat op de universiteit de vakantie dan en dan al begint en zo en zo lang duurt. Dat hoef je er allemaal niet bij te vermelden, want dat was de vraag niet. Er zijn genoeg 'sociale' momenten dat je opleiding of baan buiten het gesprek kunt houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:02

Margreet"]
[quote="Lovely schreef:
dat je dan niet hoeft te melden dat op de universiteit de vakantie dan en dan al begint en zo en zo lang duurt.


Verward

Wie zegt dat ik dat doe?!

Ik begin in dit topic een weerstand tegen mij te proeven...
Er worden dingen gesuggereerd die ik gelukkig niet van plan ben om op mezelf te betrekken omdat ik wel beter weet. Ik hoop maar dat de personen in kwestie het in het algemeen bedoelen en niet gespitst op mij.
[/quote]

Als jij hier weerstand proeft, dan zal ik wel iets zeggen wat je niet wilt horen. Het was niet mijn bedoeling om iets te zeggen wat jou niet zou bevallen. Ik wilde alleen maar aangeven dat het soms makkelijker is dan je denkt om het vermelden van je studie achterwege te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 11:05

Margreet schreef:
Lovely, dat van die weerstand was niet tegen jou gericht.

Dingen zeggen die ik niet wil horen bestaat niet. Ik wil altijd luisteren, of ik het ook op mezelf betrek is punt 2 en dat doe ik in dit geval met jouw opmerkingen niet.


Oh dan is het goed Lachen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bolletje29, ChanelR, chinnie, DWitzel, Eleeke, Facebook, Geerten, IASCrawler, limagirl, NadjaNadja, nafkedemi, Poety, Schuur_, Shari_B, Tazzey, Thrive en 118 bezoekers