Geen donorcodicil, wel organen accepteren? Stelling...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Geen donorcodicil, wel organen accepteren? Stelling...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 07:03

Naar aanleiding van het topic van Horse Pleasure, de volgende stelling:

Als je zelf bewust GEEN donorcodicil hebt mag je ook geen organen van een ander accepteren......

Zo hoor ik zat mensen in mijn omgeving die alleen al gruwelen bij het idee dat hun organen na hun dood worden hergebruikt. Echter zijn dit wel dezelfde mensen die vaak vooraan staan als ze zelf een donororgaan nodig zouden hebben.

Vinden jullie dat iemand die zelf bewust geen codicil heeft wel organen van een ander mag accepteren?
Of moeten de mensen die zelf een codicil hebben voorrang krijgen?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 07:35

Margreet"]
Kleine kanttekening: stuur dat formulier dan in ieder geval wel terug met je keuze erop, gewoon niet invullen is ook een manier maar die vind ik minder correct.
[/quote]

Verward

Over wat voor formulier heb jij het?


Ikzelf heb een donorcodicil; ze mogen alles wat bruikbaar is gebruiken na mijn dood.
Feit blijft wel dat het best cru is als je zelf als donor ligt te wachten op een orgaan en een niet-donor gaat voor.....

[quote="Margreet schreef:
Onzin. Je hoeft toch niet benadeeld te worden om je principes?
Mijn tante is nogal anti-auto, betekent dat dan ook dat ze niet met mij mee mag rijden? (wil ze bijna nooit hoor, maar voor het idee).


Als jouw tante bewust anti-auto is bv vanwege de milieuvervuiling is het imo wel een beetje hypocriet om dat bij een ander in de auto te stappen. Die auto vervuilt namelijk ook. (Geen persoonlijke aanval, het gaat om het principe.....)

Met deze stelling bedoel ik dus de mensen die BEWUST kiezen voor GEEN codicil.....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 08:52

Kleintje schreef:
Een vriend van mij wilde dolgraag zijn organen afstaan na zijn dood. Maar, hem is duidelijk gemaakt dat hij niet in aanmerking komt hiervoor. En waarom niet??? Hij valt op mannen.
Hij is homo en hij mocht het biljet niet ondertekenen van de regering.

Dit vind ik dus echt absurd. Alsof het hart van een homo minder waard is.


Is dat ook zo letterlijk tegen hem gezegd, dat hij geen donor mag zijn omdat ie homo is? Wat heeft homo zijn in hemelsnaam te maken met je hart of longen????????????

Hij zou er eigenlijk een rechtszaak van kunnen maken als het zo is gezegd, want dat is natuurlijk te absurd voor woorden.

Maar hij zou in deze stelling dan weer (als ontvanger van een donororgaan zonder zelf een codicil te hebben) de uitzondering op de regel zijn lijkt mij......

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 09:08

Binnen 24 uur begraven of gecremeerd worden kan volgens mij niet, waarom weet ik even niet meer.

Het rode donorcodicil bestaat idd niet meer. Ik heb een plastic papiertje (kan dat? een plastic papiertje? Haha! ) waarop mijn keuze staat. Dat heb ik standaard in mijn portomonnee zitten....

Maar niemand geeft je de garantie dat je netjes dichtgemaakt wordt, het lijkt mij van wel. Zeker als je ook opgebaard wil worden.
Als er dan blijkt dat ze bv een nier hebben weggehaald en niet netjes achter hebben gelaten komt er in no time een rechtszaak tegen het betreffende zkhs! (oke, is een beetje veramerikaniseerd, maarja dat gebeurt toch al in NL)

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 11:26

Margreet"]
[quote="Buitenzorg"][quote="Margreet schreef:
Kleine kanttekening: stuur dat formulier dan in ieder geval wel terug met je keuze erop, gewoon niet invullen is ook een manier maar die vind ik minder correct.


Verward

Over wat voor formulier heb jij het?
[/quote]

Vaag..... Je start een topic als dit, maar weet niet hoe de donorregistratie in Nederland geregeld is?! Tja, wat moet je daar nou van zeggen...
[/quote]

Gaan we katten? Lijkt me nou niet echt nodig. Haha!

Bovendien start ik dit topic enkel om te kijken hoe anderen over die stelling denken....en ik vraag nergens naar de organisatie achter de registratie want -om eerlijk te zijn- interesseert me dat geen zak!
Daarvoor hoef ik imo niet te weten hoe de registratie in elkaar zit. Ik weet dat ik me aangemeld heb en dus geregisteerd sta.......

Maar om dan toch ff terug te katten..... Knipoog volgens mij weet je het zelf ook niet want je geeft geen antwoord op een doodnormale vraag Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_26, Arianaaaa, aysje, Chita, Dax, Emoreoa, hagelslag, Hieperdi, Inney, Lalidan, leo_nore, Malissaa1, Sabbientje, Shetje14, Silly1972, Solleke_Noah, Tati2, xSannee en 48 bezoekers