Wat vinden we hiervan??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 09:50

Rapport LNV: Zeehondencrèche Pieterburen is overbodig

Uitgegeven: 9-5-2001 14:02
Laatst gewijzigd: 9-5-2001 14:19

GRONINGEN - De grootschalige opvang van zeehonden in Nederland is overbodig en bovendien in strijd met internationale afspraken over natuurbeheer. Dat is een conclusie van het Wageningse Expertisecentrum LNV in het rapport Met de natuur in zee. Het rapport is opgesteld in opdracht van het ministerie van Landbouw.



Volgens het expertisebureau gaat het zo goed met de grijze en gewone zeehonden in het Waddengebied dat opvang niet meer nodig is. De crèches zouden zelfs voor gevaren kunnen zorgen, omdat door de opvang van exotische zeehondenrassen virussen en andere infectieziekten kunnen worden overgebracht.

De Rotterdamse viroloog A. Osterhaus, verbonden aan de Zeehondencrèche Pieterburen, is verbaasd over het rapport. Volgens hem stevent de onafhankelijke onderzoekscommissie van het Zeehondenplatform, die bezig is met een nieuw rapport, juist af op een totaal andere conclusie.

'Er is iets mis'

"Inderdaad gaat het in kwantitatieve zin goed met de zeehonden op de Wadden", geeft hij toe. "Maar er zijn nog veel bedreigende factoren, zoals vervuiling, verstoring en infecties. Bovendien neemt het aantal zeehonden dat opgevangen moet worden veel sterker toe dan we hadden verwacht, een teken dat er iets mis is."

Van de gevaren die de opvang van zeehonden met zich meebrengt is volgens Osterhaus geen sprake. "Door veiligheidsmaatregelen in de crèche zijn die risico's uit te sluiten."

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 09:53

Ik vind het echt onzin. Die Lenie 't Hart is zo'n lief mens echt met hart voor dieren, en zolang we nog geen overschot hebben aan zeehonden, waar zeuren ze dan over? De zeehondencreche 'leeft' toch op donaties?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 10:55

Tja, zeker dezelfde idioten die tien jaar geleden met het idee zijn gekomen om vee maar niet meer tegen MKZ te enten.

Die zogenaamde deskundigen worden volgens mij gesponsord door foute lieden....

Mieke

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 11:08

Lenie van het Hart vind ik een afschuwlijk mens!!!! echt, ik kan dr niet uitstaan. Natuurlijk, het werk wat ze doet, is natuurlijk hartstikke goed!

Mijn vader werkt bij een soort visbedrijf, gaf mijn vader hun (gratis) vis voor de zeehonden, nam ze het niet aan, omdat het niet vers was, terwijl het hartstikke vers was. naja, het was lief aangeboden van mijn pap.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 13:16

Ehm.... Mijn mening:

Ze kunnen nu beter stoppen met zeehonden opvangen en aan het werk gaan met het wad, waar de zeehond leeft. Om die schoon te maken Verward te houden en alles daar leebaarder te maken. Ze worden immers ziek, door vervuiling ed.
Zo hoeven ze de zeehonden niet meer op te vangen en kunnen ze hun geld ergens anders in stoppen. Zeehonden zijn er nu zo ondertussen genoeg,ze zijnzeker niet meer zeldzaam, laat staan als we spreken over schuwheid. Ze vreten de vis onder je handen vandaan.
Ben er mee eens dat we op moeten passen, maar dan niet op de zeehond, maar meer op het wad!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 13:39

Ik geloof dat ik het met jantina eens ben (die zit er natuurlijk ' met haar neus bovenop ')
groetjes Petra

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 15:45

ja, en amnesty international moet dan zeker ook worden afgeschaft (want in china worden er geen mensen vermoord hoor......) en de dierenbescherming en ook het wereld natuur fonds. Na alles wat mensen dieren aandoen, is toch wel het minste wat ze kunnen doen een poging om het weer goed te maken.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 15:59

pieterburen is best ok, maar... Dat idee heb ik altijd, zonder dat er een aanwijsbare reden is overigens. Net zoals ik mijn wisknudde vandaag in 1x oploste, zonder dat ik wist wat ik nou eigenlijk deed. Was het nog bijna geniaal ook!
Ik denk idd dat we het wad best wel wat meer mogen beschermen, ze gaan NU niet extra boren, maar wanneer wel? Want dit was voglens mij alleen maar uitstel...
En Desiree, Pieterburen is niet te vergelijken met de instanties die jij noemt. Laten we het een beetje in perspectief houden. Ik zou liever zein dat ze tegen het doodknuppelen van de Noordpool-poepies gaan actievoeren dan hier end-of-pipe maatregelen nemen. Als het wad schoon is/blijft/gehouden wordt/gemaakt etc, dan houden die zeehondjes zichzelf in stand, hier is het meer mosterd na de maaltijd...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 18:58

Jep, Desiree, je vergelijking is een beetje uit proportie. Die mensen worden ECHT vermoord en hebben ECHT geen rechten.
Het is niet zo dat ik zeg dat het ozo perfect gaat met de zeehond. Maar het gaat wel heel goed! Er zijn meer zeehonden als ooit tevoren. (nouja, zolang als ik me kan herinneren, ben zelf 22 *LOL* )
Het is dus nu niet meer nodig om alle arme zeehondjes te redden. Het geeft niet als er hier en daar een klein huilertje doodgaat, that's life.
Het gaat er nu om, om het wad te beschermen! De leefomgeving van de zeehond. Als die beter wordt, minder vervuiling ed. dan is er niets aan de hand met de zeehond.

Ze zouden imo beter daar wat aan kunnen doen. Dan helpen ze niet alleen de zeehond, maar ook de vissen, de vogels (daar zijn heel wat hele erge zeldzame bij) de plantenvegetatie en de schelpen en ook de mensen. Omdat alles weer gezond zou zijn! Nou ja, een beetje gezonder in ieder geval.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 12:35

Geen bericht meer.... wat jammer! Zijn er geen mensen die hier een mening over hebben? HAd ze zo graag gelezen!