Financial Times: EU(en ook NL)heeft immigranten hard nodig..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Financial Times: EU(en ook NL)heeft immigranten hard nodig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 00:03

De financial times ging vandaag weer hard tekeer tegen allerlei politieke bewegingen die de instroom van allochtonen willen beperken. Daar werd LPF dus keihard genoemd in een rijtje met Le Pen, Haider, De Winter en kornuiten. Op dat punt niet eens zo onwaar, is het zo dat op dit moment LPF zeker niet zover wil gaan als die anderen, dat hebben ze dan wel als overeenkomst.

Nu was de gedachte dat de Europese (en dus ook de Nederlandse) bevolking vergrijst omdat de autochtonen zo weinig kindjes hebben. Over zo'n 30-50 jaar loopt de hele economie dan in de puin omdat er niet genoeg mensen zijn om de "oudjes" (wij dus) te onderhouden. Immigranten zouden dat probleem op kunnen lossen.. Interessant oogpunt..

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 00:34

iemand (de Graaf volgens mij) vroeg Fortuyn in een debat; 'wat zie je liever; een multiculturele samenleving of een vergrijzing?' Pim zei; 'dan maar liever een vergrijzing'

Pim ging ook ver wat betreft immigratie; wat hem betreft kwam er geen islamiet meer binnen. De toestroom van vluchtelingen moest beperkt worden tot de regio, wat dus betekent; geen vluchtelingen want die zijn er niet in de regio.
ik zie wel degelijk overeenkomsten, ook al werd hij niet gedreven door haat zoals le Pen, Haider en de Winter, maar door angst. Daar zit em het verschil, denk ik.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 00:53

Uiteraard zit hierin een groot verschil. Het is me nogal wat anders wanneer je zegt "buitenlanders eruit" of "het is wel genoeg zo".

Een multiculturele bevolkingssamenstelling hebben we al. Nu nog een multiculturele samenleving ervan maken. Daar is niets mis mee, maar dat kost al moeite genoeg dunkt me.
Er zijn signalen te over die er op wijzen dat de capaciteit ontbreekt om dit te bereiken. Daarom vind ik de stelling "zo weinig mogelijk erbij" niet zo vreemd. Eerst integreren van de mensen die er zijn, dan komt "vol=vol" ook in een heel ander daglicht te staan n.l. de opname aanpassen aan het aantal, goed beheersbare, beschikbare plaatsen.

Ik vraag me trouwens wel af hoe al die buitenlandse bladen komen aan die wijsheden over LPF.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Financial Times: EU(en ook NL)heeft immigranten hard nod

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 10:01

joostvangestel schreef:
De financial times ging vandaag weer hard tekeer tegen allerlei politieke bewegingen die de instroom van allochtonen willen beperken. Daar werd LPF dus keihard genoemd in een rijtje met Le Pen, Haider, De Winter en kornuiten. Op dat punt niet eens zo onwaar, is het zo dat op dit moment LPF zeker niet zover wil gaan als die anderen, dat hebben ze dan wel als overeenkomst.


Deze uitspraak bewijst al voldoende hoever ze er naast zaten.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 19:28

Foute gedachte Desiree. De financial times is helemaal niet geinteresseerd in Etnische issues, zoals dit misschien wel gezien kan worden. Ze bekijken de zaak louter en alleen maar vanuit een economisch oogpunt. Om nog een krom vergelijk te maken: heel lang geleden was er slavernij in Amerika, die ze ook afgeschaft hebben. Natuurlijk had het zuiden allerlei excuses, waarom het niet gedaan kon worden. Econmische analyses hebben echter allang uitgewezen dat de slavernij op den duur geen rendabele business was. Afgezien van de humanitaire issues, was het simpelweg een afgelopen zaak.

Bertus, jouw opmerking snijdt echter veel meer hout. Nederland staat ver vaan een multiculturele samenleving. Het probleem is daarbij maar gedeeltelijk de immigranten. Ook de Nederlanders moeten leren omgaan met de culturen. Een eventuele sluiting van de grenzen kan dus alleen maar tijdelijk zijn, een consolidatie van de huidige situatie, om daarna weer verder migratie te kunnen verwerken.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 14:43

Simpele vraag dan: vinden jullie dan dat de allochtonen nu een positieve bijdrage leveren aan de economie? En denk je dat dat in de toekomst zal veranderen?
Ik ben het er mee eens dat "import" van mensen om de vergrijzing te counteracten een goed idee, maar het hangt er wel van af of je kwaliteit "importeerd".
Als 85 procent van de allochtonen niet eens genoeg nederlands kan praten/verstaan om een kans op een baan te hebben, zie ik niet in dat ze positief zullen meedragen aan de economie; nu of in de toekomst. En dan nu de hamvragen: kunnen wij nederlanders daar verandering in brengen en hoe wenselijk is het om all the way die mensen te begeleiden als heel vaak de indruk wordt gewekt dat ze niet echt willen? Het initiatief moet bij hun liggen en niet bij ons.

Kortom: vlooien uit de pels en dan zal de economie pas een boost krijgen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 15:56

Oeps, prima. Dat is een probleempje dat Joost en de "financial Times" even over het hoofd hebben gezien.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 18:21

Prima schreef:
Simpele vraag dan: vinden jullie dan dat de allochtonen nu een positieve bijdrage leveren aan de economie? En denk je dat dat in de toekomst zal veranderen?


Simpel rekensommetje: 2,8 Miljoen allochtonen (1e + 2e gen).. 161.000 werkelozen (véél minder dan 1,5 miljoen).. Werkelozen zijn niet allen allochtoon.. Zoek het zelf maar uit.. Zonder allochtonen legen hele takken van de economie plat..


Overigens:
In 2000 zijn er 76000 allochtonen bijgekomen
Asielaanvragen in 2000: 43560
Ingewilligde verzoeken: 9730

Hmm.. klinkt toch wel vreemd.. 67000 nieuwe allochtonen geen asielzoekers?


Bron: CBS (http://www.cbs.nl)

Oeps, typefoutje.. 2,8, niet 12,8.. sorry
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 15-05-02 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:34

ik moet eerlijk bekennen dat jouw 1e deel van het verhaaltje me niets zegt, Joost. 12,8 miljoen allochtonen in Nederland?? Is dat een typefout of lees ik niet goed?

Verder zou ik het fijn vinden wanneer Prima eens over gaat tot bronvermelding. 85 % van de allochtonen kan geen fatsoenlijk nederlands?
Waar staan die cijfers? Ook op Polinco.net oid?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 18:41

Lis, je hebt gelijk.. typefoutje.. 2,8 is iets meer dan de 1,5 die ik vaak hoor, maar het cbs is toch wel een degelijke instelling..

85% zou betekenen dat er zo'n 2,3 miljoen mensen in Nederland zijn die geen NL spreken.. is dat zo?

o ja, dat eerste deel: als er 2,8 miljoen allochtonen zijn, betekent dat er 2,6 miljoen allochtonen zijn die of werken, of geen werk zoeken (en dus geen uitkering trekken..) Goed, er zijn er veel van onder de 16 en boven de 65.. en ook veel huisvrouwen en waarschijnlijk zelfs WAO-ers, maar nog.. Er moeten verrekt veel allochtonen werken..

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:53

oké, nu is ook het eerste deel beter te volgen!

Nee, ik geloof niet dat 2,3 miljoen inwoners van Nederland geen nederlands spreken.
Ik denk dat het andersom is. Een half miljoen die (nog) géén (of gebrekkig) nederlands spreekt, de overige 2,3 miljoen wel.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:37

QUOTE JOOSTJE:

Simpel rekensommetje: 2,8 Miljoen allochtonen (1e + 2e gen).. 161.000 werkelozen (véél minder dan 1,5 miljoen).. Werkelozen zijn niet allen allochtoon.. Zoek het zelf maar uit.. Zonder allochtonen legen hele takken van de economie plat..


Je vergeet weer 1 simpele feit. 1 miljoen AOW-er plus 161.000 werkelozen maakt 1.1 miljoen in totaal (tegen 2.8 miljoen allochtonen.)

Oja, hoeveel van die 2.8 miljoen allochtonen kan je tot de beroepsbevolking beschouwen? Dus trek er even vanaf: kinderen 65 plussers en moeders met kinderen. (=40% dus dat maakt 1.12 miljoen)

Oja enne: alle andere allochtonen die een vorm van een uitkering mogen genieten, naast de WW WAO en ZW??

WIl hier absoluut niet zeggen dat het allemaal allochtonen zijn, want dat zijn die 161000 ook niet. Wel moet ik zeggen dat als je in de WAO zit, je wel een soort van een arbeidsverleden moet hebben in nederland. Met die 85% is bedoeld dat mensen niet voldoende nederlands kunnen spreken om een fatsoenlijke baan te krijgen. Misschien spreken ze het wel na een paar jaar, en vinden dan dus pas een baantje.

Dus jou verhaal is niet helemaal politiek correct.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:49

Prima schreef:
Met die 85% is bedoeld dat mensen niet voldoende nederlands kunnen spreken om een fatsoenlijke baan te krijgen. Misschien spreken ze het wel na een paar jaar, en vinden dan dus pas een baantje.


het woord allochtonen betekent niet automatisch asielzoekers, PRIMAATJE.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 20:06

Ok ok Fair fair

Maar met asielzoeken, daar begint het mee toch! Lisaatje!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 20:16

tsssk... ik dacht dat jij toch wel wat wist van onze vaderlandse geschiedenis Prima!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 20:18

Jaja, maar ik heb het niet over de jaren 60 en 70. Maar over de mensen die nu binnenkomen.......

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 20:29

Neenee, je hebt het over de 2,8 miljoen allochtonen. Dus je hebt het ook (vooral) over de allochtonen en hun nageslacht die hier al zo'n 3 decennia
leven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:25

Dat is ook al zoiets. We worden nog steeds om de oren geslagen met het feit dat we 30 jaar geleden allochtonen binnen haalden om te WERKEN. Daar beginnen ze namelijk vaak over, als je het hebt over de allochtonen die nu binnen komen om te profiteren. (de werkelijke vluchtelingen buiten beschouwing gelaten).
Overigens, die allochtonen van toen hebben altijd het idee gehad op hun ouwe dag weer terug te gaan. Ze waren echter vergeten in te calculeren dat hun kinderen echter hier gewend waren te leven.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:17

lis schreef:
PRIMAATJE.


Hoe moet ik hier de klemtoon leggen?
Primaa-tje of Primaat-je?
Knipoog

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:56

Heel scherp, Margreet. Cool

Jammer dat Primaat-je het zelf niet heeft gezien.
Als ik prima-tje bedoelde, had ik die tweede a wel weggelaten!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:08

Als je die 2e a had weggelaten had er weer primatje gestaan, met een korte a als in tak, en niet primaaaaatje, met een lange a als in baan. Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 22:53

Hee, tijd om einde discussie te gaan brengen. Ik geloof dat de wijze mannen rond te tafel gaan zitten. Als ze het op PF stijl doen dan moet dit een goeie formatie worden en zou iedereen kunnen zeggen waar het op staat.

Verder denk ik dat LPF een aantal heel goeie standpunten heeft, waarvan ik hoop dat die doorgevoerd gaan worden (en die ook acceptabel moeten zijn voor een aantal andere partijen) en een aantal punten die niet acceptabel zijn. We zullen het snel leren uit welk hout LPF gesneden is. Geen woorden, maar daden Lachen