Pork Plaza: Varkensflat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 00:01

Schaalvergroting en zeer goede kennis van varkenshouderij, daar zijn wij als Nederlanders zeer sterk in! De Nederlandse varkenshouders behoren tot de top van de wereld en mijn idee is dat wij tot de top van de wereld kunnen blijven als we de kennis van de varkensflat als Nederlands gemeengoed gaan beschouwen. Mijn idee is dat wij m.b.v. varkensflats kunnen blijven concurreren met andere landen omdat wij een enorme kennis-voorsprong hebben op het gebied van varkenshouderij en zeer goedkoop aan de nodige grondstoffen kunnen komen voor de voeding van deze dieren. Ik doel daarmee op de aanvoerhaven Rotterdam (waar een zeer groot gedeelte van de varkensvoeder-grondstoffen vandaan komt). We zitten nu eenmaal aan de bron van de grondstoffen en landen als Duitsland, Italie of whatever moeten eerst nog eens transportkosten betalen over deze grondstoffen voordat ze ze in hun bezit hebben. Ik vraag me dus werkelijk af of de omringende landen ons kunnen beconcurreren.

Voor wat betreft de lokatie: ik denk dat je even naar de toekomst moet kijken (zeg over een jaar of 30), dan zullen er overal in Nederland dergelijke flats staan omdat Nederland gewoon vol begint te raken.

Even een andere vraag (dat kan overigens een andere discussie opleveren, maar ik wil hem hier toch even stellen): waarom hebben we dan wel flats voor mensen en mogen we geen varkensflats hebben? Het argument "wij mensen kiezen er zelf voor om in een flat te wonen, maar als we flats voor varkens bouwen beslissen we dus voor de varkens" gaat hier niet op omdat mensen die in de bijstand zitten vaak niets anders kunnen permiteren dan een 1 of 2 kamerflatje.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 00:05

Ja maarten zo ies de boi indusrie onstaan steeds goedkopen willen zijn!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 00:10

Nope... de bio-industrie is oa. ontstaan omdat wij als consument een zo goedkoop mogelijk een stukje vlees op ons bord willen hebben. Wij als consument hebben dus ook een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de bio-industrie. Daarnaast wil een varkensboer ook een beetje normaal te vreten hebben en niet van droog brood leven, dus probeert hij ook zo goedkoop mogelijk te produceren. Ik kan je dit wel vertellen: op dit moment is het zeer zeker geen vetpot voor de Nederlandse varkensboeren en ik denk dat wij als vlees-eters maar wat blij mogen zijn dat er tenminste nog een paar boeren zijn die door gaan met produceren, anders waren we nu allemaal vegetarier geweest of een stuk armer!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 10:52

Maarten:

Maar omdat wij hierzo een goedkoop stukje vlees willen, is het de bio industrie geworen, steeds meer dieren op een klein oppervlakte. En omdat het hier goedkoper werd moest het in het buitenland ook goedkoper worden, en zo is dat de hele wereld over gegaan.
Ik zou liever wat meer betalen, en zeker weten dat er nog een beetje normaal met de dieren omgegaan wordt dan minder en dat je dat dan niet weet.
Waar ik mij ook zorgen om maakt is hoe halen ze dat varken uit dat flat, laten ze dat varkens naar beneden valeen, want tja dat is weer wat goedkoper Frusty

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 11:19

avantilover schreef:
Waar ik mij ook zorgen om maakt is hoe halen ze dat varken uit dat flat, laten ze dat varkens naar beneden valeen, want tja dat is weer wat goedkoper Frusty


Een lift? Had je slimmer ingeschat hoor!
Nogmaals, heb je de achtergrondinformatie gelezen? Vooral die van het Rathenau instituut moet je eigenlijk wel gelezen hebben voor je hier een mening over geeft. Heb sterk de indruk dat je dat niet gelezen hebt en dus niet weet hoe zo'n varkensflat werkt.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:23

Margreet"]
[quote="avantilover schreef:
Waar ik mij ook zorgen om maakt is hoe halen ze dat varken uit dat flat, laten ze dat varkens naar beneden valeen, want tja dat is weer wat goedkoper Frusty


Een lift? Had je slimmer ingeschat hoor!
Nogmaals, heb je de achtergrondinformatie gelezen? Vooral die van het Rathenau instituut moet je eigenlijk wel gelezen hebben voor je hier een mening over geeft. Heb sterk de indruk dat je dat niet gelezen hebt en dus niet weet hoe zo'n varkensflat werkt.
[/quote]

sorry, maar die bovenste van de links in echt niet te lezen dat is mischien lettertypen 6 ofzo. Maar hoezo had je mij slimmer ingweschat je ken mij helemaal niet.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 11:36

Dat is een PDF file, je kunt dus zelf het formaat van de letters beïnvloeden door meer of minder in te zoomen....

En wat betreft dat slimmer: Je bent toch 15 ofzo? Lijkt me dat iemand van 15 toch wel weet dat in een flat meestal wel een lift aanwezig is of in ieder geval in staat is om dat te bedenken....

Maar goed, off-topic, misschien dat iemand anders nog een zinnige bijdrage aan deze discussie heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:49

Toch is bioindustrie niet iets waarnaar we moeten streven. En hoe verder het zich ontwikkelt, (bijvoorbeeld in flats), hoe omonkeerbaarder het wordt. Dat is voor mij de reden om geen voorstander te zijn.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 14-05-02 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 15:52

Margreet schreef:
Bio industrie valt eigenlijk niet goed te praten voor mij. Maar als het dan toch moet, dan maar zo, al is het eigenlijk kiezen tussen 2 kwaden. Vergeleken met de huidige bio-industrie gaan dierenwelzijn, economie en milieu er op vooruit (dierenwelzijn het minst, maar toch iets). Al vind ik dat er absoluut gewerkt moet worden aan het (meer) rendabel worden van biologische veeteelt, een mentaliteitsverandering bij de bevolking, niet meer te beroerd om iets meer geld neer te leggen voor een lapje vlees.


Knipoog

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 21:44

Margreet schreef

Citaat:
Een aantal goede punten van de varkensflat:

-beter voor het milieu

-hygiëne is beter

-minder gesleep met dieren, dus minder stresse en ook minder kans op het verspreiden van ziektes

-minder stankoverlast

-meer controle op dieren (chip), achtergrond is precies na te gaan, ook weer gunstig voor preventie van ziekten en beter voor de veiligheid van het vlees


Ik zie er haast de mensenflat in.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 21:57

Kun je dat misschien toelichten?

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:29

Ja, ik ben ook wel benieuwd naar een toelichting Verward