Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:04

idd je kan via sexueel contact ook besmet worden, maar dit is omdat de slijmvliezen in de vagina dun zijn en er kleine wondjes kunnen ontstaan (of dit op de eikel ookzis weet ik eigenlijk niet zo goed. vandaar dat men eerst dacht dat AIDS een ziekte van/voor drugsverslaafden (heroïne spuiters) en homoseksuelen was. bij anale sex is de kans op scheurtjes en wondjes nog groter en de contacttijd is groot. of voorvocht nu ook virusparikels kan bevatten weet ik eigenlijk niet goed... dit zou betekenen dat er ook witte bloedcellen in het voorvocht of in de urinebuis aanwezig zijn en hier sprake van een ontsteking moet zijn. Moet ik is navragen...

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:08

Hiv besmetting is natuurlijk verschrikkelijk....
Voor hem, maar ook voor familieleden! Maar, tegenwoordig worden mensen heel oud met Hiv, zolang het maar geen aids wordt!
Ik zou hem heel normaal behandelen; Hij is ziek, maar met medicijnen kan hij zich prima redden!

Speeksel en dat soort dingen kunnen geen kwaad, het kan alleen door bloed overgegeven worden en seksuele handelingen.
Let daar dus erg goed op..
Als hij bloed; pas daarmee op, want als jij een klein wondje hebt dat je toevallig niet op hebt gemerkt kan je het Hiv virus ook oplopen. Bloed op een huid die gaaf is maakt in principe niet uit, maar probeer het te voorkomen!

daarbij, maak het bespreekbaar! Met hemzelf en binnen de familie...

Anoniem

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:12

Pas zeker goed op het bloedcontact maar ook als je bijv losse velletjes bij je nagels hebt. En TS alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Ik ben de 11de ook jarig.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:22

Tallie1979 schreef:
PetitParis, dank je voor deze uitleg :)

Hij zal dus echt gezond moeten gaan leven wil hij niet ziek worden! Ik ga proberen hem dat in de oren te knopen! Fruit en groente eten, niet roken, niet drinken, geen drugs, op tijd naar bed en zijn pillen slikken, dan kan hij erg oud worden :)

Maar ik weiger gewoon om te zien hoe hij zichzelf naar de knoppen helpt, dus ik hoop dat hij wil luisteren


Het is aan hem hoe hij ermee om wilt gaan, of hij op oude voet verder leeft of dat hij deze 'kans' aangrijpt bewuster te gaan leven.

Dat moet echt vanuit zichzelf komen, je kan hem er wel proberen bewust van te maken maar hij moet het gaan voelen diep van binnen.

Sterkte met deze moeilijke strijd...!

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:55

petitparis schreef:
idd je kan via sexueel contact ook besmet worden, maar dit is omdat de slijmvliezen in de vagina dun zijn en er kleine wondjes kunnen ontstaan (of dit op de eikel ookzis weet ik eigenlijk niet zo goed. vandaar dat men eerst dacht dat AIDS een ziekte van/voor drugsverslaafden (heroïne spuiters) en homoseksuelen was. bij anale sex is de kans op scheurtjes en wondjes nog groter en de contacttijd is groot. of voorvocht nu ook virusparikels kan bevatten weet ik eigenlijk niet goed... dit zou betekenen dat er ook witte bloedcellen in het voorvocht of in de urinebuis aanwezig zijn en hier sprake van een ontsteking moet zijn. Moet ik is navragen...


klinkt logisch ja.. (weet toevallig dat je huisarts kijkt naar witte bloedcellen in je urine bij een blaasontsteking :+ en daar stopt mijn kennis ongeveer)

Weet jij ook iets over het ontstaan van de ziekte? Je moet namelijk besmet worden met het virus, in ander geval dan bij pfeiffer waar je lichaam zelf het virus kan aanmaken dacht..

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:58

ik ken pfeiffer niet, maar voor HIV geldt idd dat je in contact moet komen met het virus om besmet te worden. Het is geen autoimmuun ziekte.

heb al eens even gekeken en eigenlijk kunnen alle lichaamsvochten viruspartikels bevatten, maar speeksel bevat enzymen die het virus afbreken. Ook maagsap breekt het virus af dus, braaksel is ook "onschuldig", besmetting via diarree is ook nog niet bekend en ureum is nu ook niet bepaald gunstig voor de viruspartikels om te "overleven".

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:03

Via voorvocht kun je ook besmet raken. Er kunnen namelijk viruspartikels (sorry: virusdeeltjes) inzitten.

Hoe bedoel je ontstaan van de ziekte? Je krijgt de ziekte doordat je besmet raakt door iemand anders (via de bekende wegen; contact van lichaamsvocht zoals besmet bloed, besmet speeksel, besmet slijm. Maar dan moet het ook echt bij jou in contact komen met bloed,slijm,speeksel, enz. Niet als het op je huid komt dus). De virusdeeltjes gaan zich vermenigvuldigen en hebben helaas een voorkeur om te leven van de cellen van jouw afweersysteem. Je afweersysteem wordt dus langzaam maar zeker 'vermoord', dat is waarom het zo'n nare ziekte is.

De échte oorsprong van HIV is niet 100% zeker. Hoogstwaarschijnlijk hebben we het van de apen gekregen, mensen hebben apen gegeten. Bij chimpansees (en geloof dat ze laatst ook bij gorilla's iets gevonden hebben) en nog wat minder bekende soorten komt SIV voor: de apen-variant van HIV. Dit is op een of andere manier naar mensen gekomen en nu noemen we het HIV.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:05

katten hebben het ook --> FIV

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:09

Inderdaad ja. (FIV: Felix voor kat. SIV: simian voor aap. HIV: Human voor mens. Originele namen maar weer he ;) )

Maargoed. Hoe gaat het ondertussen met je neef TS? Is de eerste schrik al wat weggezakt en heeft hij al wat meer kunnen accepteren dat het nu eenmaal zo is? Moet erg moeilijk voor hem zijn waarschijnlijk.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:14

staat de F niet voor Feline ;)

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:16

ow, grappig! Wist ik niet!! Dat bedoelde ik idd met het ontstaan van de ziekte, wat is de oorsprong!

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:37

Neef heb ik vanmorgen gesproken, hij kon nog wel lachen.. Hij had wel goed geslapen zei hij en hij moet dus volgende week dinsdag naar het ziekenhuis.

Anoniem

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:20

HIV is natuurlijk verschrikkelijk. Het is gelukkig allang geen doodvonnis meer. Je kunt er vrij lang en gezond mee doorleven. Je zult wel aanpassingen in je leven moeten aanbrengen.

Hoe je ermee om moet gaan? Niet, de persoon die de ziekte heeft, heeft al voldoende te verduren. Probeer die persoon niet anders te behandelen. De persoon is niet veranderd.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:42

Studeert hij of werkt hij?

Is hij van plan door te werken zolang het gaat? Een normaal leven proberen te lijden?

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 16:44

Hij heeft een studie in zijn zak, maar kan momenteel geen baan vasthouden, het is in een 2 jaar tijd ook alleen maar berg afwaarts met hem gegaan. Momenteel zit hij helemaal zonder werk en heeft hij een WW uitkering.

2 weken terug voor het laatst bij een bedrijf eruit geknikkert omdast mijn neef namelijk meent dat hij het altijd beter weet en altijd gelijk heeft.. :+

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:49

ik krijg een beetje het gevoel dat jij vermoed dat ti aan de drugs zit, klopt dat?

Anoniem

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:52

Dat heeft TS al eerder aangegeven dat haar neef een verleden ( misschion ook heden) van drank en drugs heeft.

Ingmar_

Berichten: 6248
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:07

Je moet met 'm om blijven gaan zoals je dat altijd hebt gedaan. Hij schiet er niets mee op door anders behandeld te worden door zijn familie. Hij heeft steun nodig van zijn familie. Veel steun en veel liefde. Je krijgt van een stevige knuffel geen HIV, dus je kan 'm nog steeds aan blijven raken. Ben er voor hem, dat is het belangrijkste!

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:03

Romyv schreef:
ik krijg een beetje het gevoel dat jij vermoed dat ti aan de drugs zit, klopt dat?



En daarin ben ik niet de enige, zijn zus, mijn moeder, mijn zusje en mijn oom ( zijn vader ) denken het allemaal.. Maar hij blijft stellig ontkennen.

Mijn neef is jaren terug een jaar in australie geweest, hij kwam verslaafd aan drank en drugs terug. Hij is toen uit de sjit geholpen door zijn ouders, maar wij hebben dus het vermoeden dat hij er weer/nog steeds aan zit.

Inmiddels is ook duidelijk dat hij van de week schuldhulp heeft aangevraagd.

Wat ik wel weet is dat hij zich helemaal suf blowt, maar we zijn er geen van allen 100% zeker van dat hij weer aan de harddrugs zit.

Wat we allemaal wel weten is dat hij voorheen bakken met geld verdiende, een schijthypotheek had, lage energiekosten en hij verder weinig verplichtingen had. Geen auto, geen hobbies. En toch alles op ging met nog een stuk van de maand over.

Dus tja, 1+1=2..

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:48

Tallie1979 schreef:
Romyv schreef:
ik krijg een beetje het gevoel dat jij vermoed dat ti aan de drugs zit, klopt dat?



En daarin ben ik niet de enige, zijn zus, mijn moeder, mijn zusje en mijn oom ( zijn vader ) denken het allemaal.. Maar hij blijft stellig ontkennen.

Mijn neef is jaren terug een jaar in australie geweest, hij kwam verslaafd aan drank en drugs terug. Hij is toen uit de sjit geholpen door zijn ouders, maar wij hebben dus het vermoeden dat hij er weer/nog steeds aan zit.

Inmiddels is ook duidelijk dat hij van de week schuldhulp heeft aangevraagd.

Wat ik wel weet is dat hij zich helemaal suf blowt, maar we zijn er geen van allen 100% zeker van dat hij weer aan de harddrugs zit.

Wat we allemaal wel weten is dat hij voorheen bakken met geld verdiende, een schijthypotheek had, lage energiekosten en hij verder weinig verplichtingen had. Geen auto, geen hobbies. En toch alles op ging met nog een stuk van de maand over.

Dus tja, 1+1=2..


Verslavingen zijn erg hardnekkig. Ze zeggen niet voor niets: eens verslaafd, altijd verslaafd en dan klopt neurologisch gezien ook wel een beetje. Dit gaat hem niet in het voordeel werken straks want hij doet er nu nog wel lacherig over tot die geconfronteerd wordt met de gevolgen (ziek zijn, symptomen, medicatie en verandering van leefstijl), dan heb je kans dat je een andere jongen te zien krijgt..

De dingen die je noemt zijn wel typerend maar het is nog niet zo concreet dat je er zeker van kan zijn. Bij ieder ander was het je bijvoorbeeld minder opgevallen als die geen geld had gehad bv. Het is wel jammer dat ti er geen open kaart over speelt, desnoods alleeen met jou! Ik denk dat het hem namelijk erg gaat helpen straks…

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:13

Ik heb ook 3 familieleden met hiv, waarvan 1 inmiddels aids heeft gekregen en overleden is. Gewoon normaal mee omgaan en zoveel mogelijk steunen :j het is heel zwaar om achter te komen :(:) Vermeid bloedcontact, maar verder loop je 0 risico :) En luister zoveel mogelijk naar hem als hij wil praten :) Inmiddels kun je met hiv nog een super leven leiden en betekend het niet meteen het einde gelukkig :)

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:43

knabbelgirl schreef:
Ik heb ook 3 familieleden met hiv...........


wow 3 is wel veel! Hebben ze elkaar besmet of is het stom toeval?

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 13:46

Mijn zusje reageerde trouwens heel anders dan ik.. Ze wil hem voorlopig niet zien of spreken omdat ze niet weet hoe ze erop moet reageren of er mee om moet gaan. Eerlijk gezegd een reactie die ik niet verwacht had, maar het is een reactie..

En iedereen reageert anders op dit soort dingen. Ik kan dan ook alleen maar de keuze van mijn zusje respecteren. Mijn neef en mijn zusje zijn altijd superclose geweest, dus ze zoeken het samen maar uit..

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:53

ergens begrijp ik haar reactie wel, zj moet het op haar manier verwerken.. Ik vind het heel sterk dat ze der eigen grenzen aangeeft, dat komt vanzelf wel hoor!

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 13:57

Jazeker! Iedereen moet het op zijn eigen wijze oplossen/verwerken etc.. Daar komen ze vanzelf wel uit :)