Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 08:58

Goed, ik heb even getwijfeld of ik het onder een SA zou doen, of dat ik het uberhaupt zou plaatsen, maar zet het toch "gewoon" zo neer. Meer omdat ik van mening ben dat het niks is om je voor te schamen dat het in de familie gebeurd.

Mijn neef heeft gisteren dus te horen gekregen dat hij HIV heeft. Buiten dat hij er kapot van is, is het een hele klap voor zijn gehele omgeving, want, ook wij als familie hebben dit nog niet eerder meegemaakt.

Mijn neef heeft een heel losbandig leven geleid. Uiteraard verdient NIEMAND om HIV te krijgen! Hoe je dan ook mag leven. Maar het is helaas gebeurd.

Alleen, hoe ga je er mee om? Omdat ik nog niet eerder iemand heb ontmoet die HIV heeft, is het voor mij geheel nieuw. Ik heb zojuist wel even via google zitten kijken waarbij ik 100.000 websites heb gevonden.. Maar ik ben gewoon benieuwd of hier mensen zijn die een familielid hebben die HIV heeft en hoe zijn jullie er mee omgegaan, hoe reageerde je? Hoe is het leven in je familie veranderd en hoeveel risico loop je?

Ik wist gisteranavond gewoon niet hoe ik moest reageren, ik heb alleen maar zitten prevelen dat ik het heel erg vond en niet wist wat ik moest zeggen..

Ik wil niet dat dit een veroordeel topic word, ik vraag alleen advies, geen "eigen schuld dikke bult" reacties.. Het gaat hier wel om iemand waar ik heel veel van hou, hij is immers al bijna 27 jaar mijn neef.. ;) Hou daar dus rekening mee!



Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:08

Ik weet dat hij heel oud kan worden met medicijnen, wat dat betreft ben ik dus blij dat ze tegenwoordig al zoveel kunnen!

Hij gaat nu eerst naar een "zielenknijper" om deze eerste klap te verwerken. Daarna zal er gekeken moeten worden hoe hij zijn levensstijl aan moet passern, hij leeft namelijk ook heel ongezond. En hij zal de dames waar hij het bed mee gedeeld heeft allemaal op de hoogte moeten stellen.

Het enige wat ik kan doen is hem steunen, maar hij zal echt zijn leven moeten beteren. Het vermoeden bestaat namelijk ook dat hij aan de drugs zit momenteel, maar zeker weten doen we het niet.

Dus al met al is het een enorme puinhoop voor hem..

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:13

ellepel schreef:
wij hebben ook familie die HIV besmet is.
in het begin is het wat vreemd en is een knuffel dan wat raar.
maar dat is onzin, er gebeurd niks en van een kus krijg je ook geen HIV.

je moet er zelf aan wennen,maar diegene die het heeft natuurlijk ook.
we hebben er veel over gepraat ,je neef heeft HIV,maar het had ook kanker kunnen zijn of een andere ziekte.
blijf er over praten zou ik zeggen en je krijgt echt niks als je hem een knuffel en een zoen geeft :(:)



Dit weet ik! Ik weet dat ik het van een knuffel of het eten wat hij heeft bereid allemaal niet kan krijgen :)

En uiteraard had het ook iets anders kunnen zijn.. Maar dit topic is dan ook puur om informatie te krijgen over deze ziekte zeg maar.. Ik wist er wel een hoop vanaf, maar nog lang niet genoeg. Mijn moeder riep gisteren meteen: Hij heeft AIDS!! Die heb ik direct gecorrigeerd dat het "nog lang geen AIDS is" Mijn moeder weet er dus helemaal niks vanaf. Die weet dat je van het knuffelen niks krijgt, maar daar is alles mee gezegd.

Dus ik probeer meer informatie te vergaren zodat ik mijn neef ook een beetje kan helpen, voor hem is het een wirwar en hele angstige tijd..

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:17

En trouwens, ik hou niet minder van mijn neef hoor! En hij is nog steeds mijn "Slome" neefje met zijn walgelijk aanstekelijke lach.. Hoewel ik bang ben dat ik die voorlopig even niet te horen krijg, hij is er kapot van.. :(:)

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:24

De hele familie zal klaarstaan voor hem, maar hij moet het wel zelf willen.

Weet je wat zo stom is? Hij werd de afgelopen 2 jaar steeds magerder, vrat als een dijker etc.. Hij kreeg ineens vorig jaar een aangezichts verlamming die weer wegtrok en een paar maanden terug ineens terug was.. Hij slaapt werkelijk zo diep, dat je er een kanon naast kan afvuren en hij slaapt gewoon door.. Een enorme drang naar zoetigheid heeft hij ook altijd..

Achteraf denk ik: Jeetje, het waren misschien tekenen?? Maar het waren ook tekenen voor een verslaafde zogezegd?

Ik gq het hem toch maar eens vragen, recht op de man af.. Of hij ook een verslaving heeft. Ik wil hem overal mee helpen, overal heenbrengen, zo lang hij maar eerlijk is..

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:35

Ik probeerde hem net te bellen en hij zat bij de dokter.. Dus hij vat zogezegd wel de koe bij de hoorns, heel goed van hem!! :)

Dus ik bel hem rond een uur of 11 nog even terug, even kijken hoe het nou met hem is vandaag..

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:41

Nou, ik zou hem gisteravond nog terugbellen, maar er werd niet meer opgenomen, vandaar dat ik nu even bel :+ Heeft niet eens zozeer met medelijden te maken ofzo, maar puur omdat ik het nog beloofd had en hem niet meer te pakken kreeg :')

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:50

Thanx Ilsemarie, dat bedoelde ik inderdaad :)

Een zoen op zijn mond deden we hoe dan ook nooit, altijd 3 zoenen! :D

Waar ik altijd heel erg bang voor ben is het moment dat hij zich bijvoorbeeld heel erg lelijk zou bezeren en als een rund zou bloeden, ik zou het heel eng vinden om het bloeden dan te stelpen met een doek, hoe groot is het risico dan bijvoorbeeld? Is het mogelijk dat je het krijgt als het op je dichte huid komt?

Ik weet dat het vergezocht is, maar er is nog zoveel onduidelijk.. En ik probeer meer duidelijkheid te krijgen door vragen te stellen :) En te googlen :') Google knows it all!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:53

Snap je mijn vragen? Ik ben zo'n nitwit wat dit betreft..

En ik wil in dit geval een know it all worden zodat we nooit voor verassingen komen te staan..

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:56

Kijk, dat soort vragen heb ik dus, vandaar dat ik informatie aan het vergaren ben :) Moet er niet aan denken dat ik alleen maar kan gaan staan toekijken omdat ik bang ben ook besmet te worden..

Nou acht ik de kans klein hoor, maar met mijn neef weet je het nooit, die is geboren voor het ongeluk lijkt het wel :')

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:57

crazycactus schreef:
Volgens mij is het echt bloed/bloed contact, dus jij hebt een wondje en zijn bloed zou daarmee in contact komen, of bijv. het prikken van een injectienaald. En natuurlijk sexueel contact maar ik ga er maar vanuit dat je dat niet met je neef doet ;)



Euh, nee :') Het is meer een broertje/neefje dan wat anders _O-

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 10:02

Romyv schreef:
weet ti al hoelang die het heeft en eventueel van wie?


Hij weet sinds gisteren dat hij het heeft. En er is geen idee waar of hoe hij het heeft opgelopen.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 10:16

Hij heeft al ruim een jaar geen vriendin meer gehad, en hij word al bijna 2 jaar magerder en magerder..

Ik heb het hem zojuist gevraagd of ik hem er vragen over mag stellen, hij vind het geen punt. En hij wil ook niet anders behandeld worden. :) Hij moet volgende week dinsdag naar het ziekenhuis zodat ze zijn medicatie kunnen vaststellen. En ik heb wel tegen hem geaegd dat hij veel vragen moet stellen aan de dokter aldaar, ook over drank en drugs etc.. Zou hij doen :)

En dan ga ik woensdagavond gewoon ff bij hem langs :D

Ahhh, mijn nichtje was helemaal over de rooie ( zijn zusje ) denk dat mijn zusje ook nog wel flink aan de brul gaat als ze het hoort.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 10:25

Haha, ik heb wel wat met die droplül te stellen gehad hoor, laatst kreeg ik nog een grote bek van hem omdat hij mijn fiets niet mocht lenen.. Daar was hij het niet mee eens en toen heeft hij hele nare dingen gezegd waar ik hem makkelijk voor had laten vallen :P Heb hem er goed voor laten sudderen en hij heeft echt zijn excuses moeten maken ( en dan kan hij goed huilen :+ )

Ik maakte er net nog een opmerking over dat hij alles aan me mag vragen en dat hij een ja of nee te horen kan krijgen, maar als hij gaat schelden/beledigen krijgt hij gewoon een draai om zijn oren :D Ook al is hij bijna 2 meter lang, ook al is hij ziek.. :')

En ik hoorde zijn aanstekelijke lachje net alweer, hij is er gelukkig vrij rustig onder :)

Hij zei al: Nou, dan moet ik maar naar van die bijeenkomsten, wie weet vind ik daar wel een leuke vriendin! :)

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 10:34

Hij word volgende week ( 13e ) 27 en ik volgende week ( 11e ) 31 :)

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 10:58

Nee, het is geen player.. Maar wij noemen hem eerder een dwarrel.. Meiden vinden hem leuk omdat hij gewoon een onwijs leuke kop heeft en een flinke dosis humor.

Maar hij is ongedurig en dwarrelig.. Hij doet meisjes niet met opzet pijn ofzo, zo steekt hij niet in elkaar. En hij kan een onwijze softie zijn ook! Maar hij is niet standvastig, makkelijk beinvloedbaar, makkelijk een ander zijn mening op te leggen etc.

En hij komt 9 van de 10 keer zijn afspraken niet na omdat hij niet verder nadenkt dan zijn neus lang is :+

Ik ga hem woensdag toch wel een hoop vragen stellen, waaronder ook over drugs etc.. Ik wil gewoon weten wat hij gaat veranderen in zijn leven en als hij hulp nodig heeft klrijgt hij deze van mij.

Gaat hij echter op oude voet verder, dan gaat hij niet oud worden.

Breezy, ik heb ook al tegen hem gezegd dat er mensen zullen zijn die hem de rug toe zullen keren en dat hij zich daar wel op voor moet bereiden. Hij is er ook bang voor.. Maar het is onvermijdelijk.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 11:13

PetitParis, dank je voor deze uitleg :)

Hij zal dus echt gezond moeten gaan leven wil hij niet ziek worden! Ik ga proberen hem dat in de oren te knopen! Fruit en groente eten, niet roken, niet drinken, geen drugs, op tijd naar bed en zijn pillen slikken, dan kan hij erg oud worden :)

Maar ik weiger gewoon om te zien hoe hij zichzelf naar de knoppen helpt, dus ik hoop dat hij wil luisteren

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 14:37

Neef heb ik vanmorgen gesproken, hij kon nog wel lachen.. Hij had wel goed geslapen zei hij en hij moet dus volgende week dinsdag naar het ziekenhuis.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 15:44

Hij heeft een studie in zijn zak, maar kan momenteel geen baan vasthouden, het is in een 2 jaar tijd ook alleen maar berg afwaarts met hem gegaan. Momenteel zit hij helemaal zonder werk en heeft hij een WW uitkering.

2 weken terug voor het laatst bij een bedrijf eruit geknikkert omdast mijn neef namelijk meent dat hij het altijd beter weet en altijd gelijk heeft.. :+

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 19:03

Romyv schreef:
ik krijg een beetje het gevoel dat jij vermoed dat ti aan de drugs zit, klopt dat?



En daarin ben ik niet de enige, zijn zus, mijn moeder, mijn zusje en mijn oom ( zijn vader ) denken het allemaal.. Maar hij blijft stellig ontkennen.

Mijn neef is jaren terug een jaar in australie geweest, hij kwam verslaafd aan drank en drugs terug. Hij is toen uit de sjit geholpen door zijn ouders, maar wij hebben dus het vermoeden dat hij er weer/nog steeds aan zit.

Inmiddels is ook duidelijk dat hij van de week schuldhulp heeft aangevraagd.

Wat ik wel weet is dat hij zich helemaal suf blowt, maar we zijn er geen van allen 100% zeker van dat hij weer aan de harddrugs zit.

Wat we allemaal wel weten is dat hij voorheen bakken met geld verdiende, een schijthypotheek had, lage energiekosten en hij verder weinig verplichtingen had. Geen auto, geen hobbies. En toch alles op ging met nog een stuk van de maand over.

Dus tja, 1+1=2..

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-10 12:46

Mijn zusje reageerde trouwens heel anders dan ik.. Ze wil hem voorlopig niet zien of spreken omdat ze niet weet hoe ze erop moet reageren of er mee om moet gaan. Eerlijk gezegd een reactie die ik niet verwacht had, maar het is een reactie..

En iedereen reageert anders op dit soort dingen. Ik kan dan ook alleen maar de keuze van mijn zusje respecteren. Mijn neef en mijn zusje zijn altijd superclose geweest, dus ze zoeken het samen maar uit..

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-10 12:57

Jazeker! Iedereen moet het op zijn eigen wijze oplossen/verwerken etc.. Daar komen ze vanzelf wel uit :)

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-10 15:21

Op dit moment gaat het best goed, hij was gisteravond nog even bij mij en vandaag ging hij met zijn moeder naar de afspraak in het ziekenhuis. Ik zie hem morgenavond weer, dan gaan we bij zijn vader eten. Dus dan kan ik mooi vragen wat de dokter verder gezegd heeft :D

En mijn zusje draaide dit weekend ook direct bij. Ze heeft hem alsnog gezien. En tja, mijn neef blijft mijn neef..

Ik heb alleen wel de neiging om hem meteen vol te proppen met gezonde dingen enzo.. :') Ik heb hem gisteren meteen 2 beschuitjes met aardbeien gegeven! _O-

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-10 15:42

Ja, hij zit nu ook in de schuldhulp, dus ik heb mijn kast even geplunderd voor hem.. Hij was van de week voor het eerst bij de voedselbank geweest..

Dus ik heb pakjes gehakt uit de vriezer getrokken, macaroni en 3 soorten poedersaus, een grote bak zelfgemaakte verse kippensoep ( uit de diepvries ) en 10 zakjes cup a soup zakjes meegegeven..

Hij was helemaal blij!! :D

We hebben met zijn allen in de familie afgesproken dat we hem geen geld meer geven, maar hem gewoon helpen door eten voor hem te kopen :) Dan kan hij ook niet in de verleiding komen shït te kopen voor zichzelf :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, BlueStocking, BrandWatchBot, Dennis, Eapy, IASCrawler, Jolynne, Love_Rosie, SUSANNEx en 91 bezoekers