Moet de lijst Pim Fortuin blijven bestaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet de lijst Pim Fortuin blijven bestaan?

ja
10 (100%)

Totaal aantal stemmen: 10


manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Moet de lijst Pim Fortuin blijven bestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-02 16:02

Ik vraag me dus af wat iedereen hier van vindt. Je hoort veel verschillende opties. En ik ben het met vele verschillende standpunten eens. Zo hoor je bijvoorbeeld vaak dat mensen vinden dat ze moeten stoppen omdat het allemaal onervaren, bij elkaar geraapte mensen zijn zonder goede politieke kennis. Nou ken ik die mensen niet, maar ervan uitgaande dat dit ook echt het geval is, zou het inderdaad niet goed als dit soort mensen in de regering komen. Ze zouden dan macht krijgen die ze mogelijk niet goed gebruiken. En zo zijn er nog veel meer van dit soort meningen (maar die zullen ong. wel bekend zijn).

Maar ik zat er weer eens over na te denken. Aan de andere kant vind ik dat ze wel verder moeten gaan. En dan zie ik deze partij niet als LPF, maar als partij X. Hiermee bedoel ik dus, dat ik deze mening heb ongeacht welke partij het zou zijn.
Ik vind dus aan de andere kant dus dat ze wel door zouden moeten gaan. Anders geef je namelijk een heel verkeerd voorbeeld af, wat kan leiden tot evt. herhaling of zelfs erger. Als ze nu zouden stoppen zou de dader toch zijn zin krijgen. Door de lijsttrekker te vermoorden stopt de hele partij en is dus het doel bereikt. Op deze manier zouden andere politieke tegenstanders dit als voorbeeld kunnen nemen. Terwijl als je dus doorgaat met de partij laat je zien, dat het geweld niets oplost en je nog steeds staat voor dezelfde ideeen en je daarvoor bereid bent je sterk te maken.
Nou snap ik wel dat het geval van Pim Fortuyn wel een extreem geval is, omdat hij zelf ook extreme ideeen had (al was ik het op sommige punten wel met hem eens, maar das wat anders). In Nederland zijn er verder niet echt veel extreme gevallen, maar dit kan altijd nog gebeuren in de toekomst. Verder heeft het ook veel internationale aandacht gehad en daar zijn er ook gevallen van extreme politiek en ook daar kan men het als voorbeeld zien.

Maar ja, ik weet het ook niet hoor. Ik denk dat ze door zouden moeten gaan, maar op een andere manier. De naam hoeft niet perse veranderd, dit zou je nog kunnen zien als een soort eerbetoon. De mensen dragen per slot van rekening zijn ideeen uit. Maar ik denk niet dat het goed is als deze partij nu verkiesbaar is in de komende verkiezingen. Daarvoor zijn de mensen niet geschikt. Is er misschien een mogelijkheid op kleinschaliger niveau??? Verward

Nou ik hoop dat jullie me een beetje hebben kunnen volgen en ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Laatst bijgewerkt door manzano op 09-05-02 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 16:19

Ik ben van mening dat de partij niet door behoort te gaan. Niet als Lijst Pim Fortuyn in ieder geval. Of ze er later nog een andere naam op plakken laten we in het midden. Pim Fortuyn wilde dat als er iets met hem gebeuren zou, dat de partij zou stoppen. En dat behoren ze te respecteren. En kiezen op een dode lijsttrekker zou ik nooit doen.

Als de mensen op de lijst dóór willen, zouden ze en kunnen ze een nieuwe partij vormen.

Maar een partij is normaliter een groep mensen die een bepaald standpunt inneemt en uit hun midden een lijsttrekker kiest die de kar moet trekken. Bij LPF heeft één persoon een eigen lijst opgericht omdat hij bij LN niet meer welkom was. Valt de persoon weg, heeft de lijst ook geen zin meer.

Vermoord de lijsttrekker van een andere partij en er komt een andere, en vooral capabele lijsttrekker uit hun midden naar voren stappen. En dat zie ik bij de lijst LPF niet gebeuren.

Daarom geloof ik niet dat mensen dit zo snel zullen herhalen. Dit zie ik niet als een voorbeeld voor eventuele andere moorden. Het is het gevolg van één ziek brein.
Dat neemt niet weg dat de beveiliging van de politici beter moet. Maar als zo vaak: pas als het kalf verdronken is dempt men de put

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-02 16:29

Tja, zo had ik het nog niet gezien......En vind dat daar ook wel weer een goed punt in zit. Lekker ingewikkeld allemaal.
En 1 ding zeker: zeker niet stemmen op een dode lijsttrekker. Dat vind ik echt belachelijk. Op die manier weet je ook niet wat je uiteindelijk voor je stem terug krijgt. Wordt dan meer een soort loterij.
Zoals ik ook zei/bedoelde zijn er in Ned. niet veel extreme partijen meer, en zal er dus niet weer snel een aanslag worden gepleegd. Maar mogelijk wel in andere Europese landen waar politieke onrust heerst door een extreem persoon.

Zelf weet ik niet wat ik nou moet vinden; of ze door moeten gaan of niet. De politiek wordt met de dag ingewikkelder. Op dit moment ben ik misschien toch maar blij dat ik een paar maandjes later ben geboren en net niet mag stemmen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 16:32

manzano schreef:
Zoals ik ook zei/bedoelde zijn er in Ned. niet veel extreme partijen meer, en zal er dus niet weer snel een aanslag worden gepleegd. Maar mogelijk wel in andere Europese landen waar politieke onrust heerst door een extreem persoon.


Maar die worden al sinds jaar en dag beter beschermd...

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-02 16:35

Ja maar ja kan ze nooit helemaal beschermen. Bij die campagnes moeten ze toch ook in het openbaar treden. Dan kan de beveiliging ook niet pal voor en naast ze blijven staan om evt. kogels op te vangen.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 19:28

Ik vind dat ze die lijst óf moeten opheffen óf een andere naam moeten geven, want LPF is niet meer LPF zonder Pim.
Hij heeft zelf ook gezegd dat de rest van zijn patij van matige kwaliteit was. Volgens mijn moeder wou ie na de verkiezingen ook opstappen Verward
Pim was eigelijk in zn eentje een hele partij.
Hij was overduidelijk LPF, die anderen uit zijn lijst vind ik ook van té matige kwaliteit om een land te besturen. Ok paars heeft er een puinhoop van gemaakt in sommige opzichten maar je moet niet alleen naar hetgeen kijken wat fout is gegaan, maar ook naar hetgeen wat goed is gegaan. Want zeg nou zelf, hebben wij het niet heel erg goed allemaal met elkaar?? Er kunnen inderdaad nog dingen verbeterd worden, maar al met al zijn we een van de welvarendste landen al dan niet hét welvarendste land van de wereld!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 21:14

Ik vind dat ze de partij moeten opheffen.

En dan niet om politieke redenen (alhoewel er daar ook argumenten voor te vinden zijn, maar dat terzijde) maar gewoon om de simpele reden dat dat de wens van zijn familie is.

De reactie van nummer 5 van de lijst (kan zijn naam maar niet onthouden sorry) gisteren bij Barend en van Dorp vond ik ronduit schandalig.
Het interesseerde hem niet wat de familie dacht want in elke familie had je wel een broer.
Dat er toevallig een persoon uit de familie wel begaafd was hield niet in
dat de andere dat ook waren.

Los van het feit of zijn familieleden verstand van politiek hebben, vind ik dat je, op dat moment moet distancieren van de politiek. We hebben het hier over een familie die een dierbare hebben verloren.
Daar mag je wel respect voor hebben.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 22:34

Zonder pim is het geen lijst pim fortuyn!!
dan moeten die mensen maar een eigen partij op starten. Niemand kan de standpunten van pim zo uitleggen als pim dat zelf kon!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 22:41

Wat mij opvalt is dat veel mensen die al tegenstander waren van LPF, dat vooral die vinden dat de partij nu opgegeven moet worden. zo maar even een constatering tussendoor.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 00:04

Desiree schreef:
Wat mij opvalt is dat veel mensen die al tegenstander waren van LPF, dat vooral die vinden dat de partij nu opgegeven moet worden. zo maar even een constatering tussendoor.


Als je goed nadenkt weet je dat zonder Pim Fortuyn er geen Lijst Fortuyn bestaat. Iedereen die op LPF zou gaan stemmen deed dat om Pim zelf, ik wed dat nu pas mensen weten wie er ongeveer op die lijst staat. Hij had bepaalde ideeën en niemand anders kon dat beter naar buiten brengen dan hij zelf. Mijn stem had hij niet gekregen, en de gedachte dat hij in de regering zou komen vond ik best eng. Maar nu is het helemaal beangstigend, een lijst zonder leider die straks kunnen gaan verkondigen wat ze willen.... Pim Fortuyn stuurden die mensen aan en zonder hun "leider" is het een grote kans dat ze dingen gaan doen die Fortuyn nooit zelf gedaan zou hebben. De kans op een extreem-rechtse partij is nu veel groter. Pim Fortuyn was wel rechts maar hij begon wel steeds meer linkse ideeën te krijgen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 00:32

Inderdaad, opheffen, was de keus van Pim, en die moet je respecteren vind ik. Door Pim kwam LPF zo hoog in de peilingen te staan, en niet door de rest van de partij. Daar waren meer hulpjes e.d. Ook al zouden ze blijven bestaat wordt er of helemaal niet op gestemd, zonder Pim geen LPF, of erg veel, uit sympathie, en dat moeten we helemaal niet hebben vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 00:58

kim6815"]
[quote="Desiree schreef:
Wat mij opvalt is dat veel mensen die al tegenstander waren van LPF, dat vooral die vinden dat de partij nu opgegeven moet worden. zo maar even een constatering tussendoor.


Als je goed nadenkt weet je dat zonder Pim Fortuyn er geen Lijst Fortuyn bestaat. Iedereen die op LPF zou gaan stemmen deed dat om Pim zelf, ik wed dat nu pas mensen weten wie er ongeveer op die lijst staat. Hij had bepaalde ideeën en niemand anders kon dat beter naar buiten brengen dan hij zelf. Mijn stem had hij niet gekregen, en de gedachte dat hij in de regering zou komen vond ik best eng. Maar nu is het helemaal beangstigend, een lijst zonder leider die straks kunnen gaan verkondigen wat ze willen.... Pim Fortuyn stuurden die mensen aan en zonder hun "leider" is het een grote kans dat ze dingen gaan doen die Fortuyn nooit zelf gedaan zou hebben. De kans op een extreem-rechtse partij is nu veel groter. Pim Fortuyn was wel rechts maar hij begon wel steeds meer linkse ideeën te krijgen.
[/quote]

Zoiets ja inderdaad. Om nog maar te zwijgen over de buitengewoon onbeschofte manier waarop bepaalde 'heren' zich hebben opgesteld tegen over de dames op de lijst, enorm door de emancipatiegedachte gevoede manier van doen (niet).
De dagen rondom het bekend worden van de lijst heb ik echt met trommelende vingers ongeduldig achter mijn pc gezeten, ik was enorm nieuwsgierig wie er op de lijst zouden staan.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 01:29

Harry Mens beweert dat Pim Fortuyn geen vertrouwen had in de andere mensen op zijn lijst en dat we vooral niet op de lijst Pim Fortuyn moeten stemmen nu hij overleden is.
De lijst PF zegt zelf dat ze doorgaan in de geest van Pim Fortuyn.

Tja, wie moet je geloven?

Ik was al niet van plan om op de lijst Pim Fortuyn te stemmen dus voor mij blijft mijn keus gewoon hetzelfde maar mensen die wel op hem wilden stemmen moeten nu een moeilijke beslissing nemen.
Volgens Harry Mens is mijn keuze nu de keuze van Pim Fortuyn, dat is eigenlijk wel ironisch.

Maar ik vind het hoe dan ook heel jammer dat we er nu nooit achter zullen komen hoe Pim Fortuyn het had gedaan in de tweede kamer. Ik was daar zelf eigenlijk wel heel benieuwd naar. Vooral ook naar zijn invloed op de andere partijen in de tweede kamer.