Ervaring gevraagt, Zangles?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Ervaring gevraagt, Zangles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 19:29

Volg jij zangles? Privé of in een koortje?
Of geef je zelf zangles?

Kortom, vertel me er alsjeblieft iets over Lachen

Hoe waren jouw ervaringen?
Hoe ben je begonnen? Hoe kwam je op het idee te gaan zingen? Hoe verlopen de lessen en op wat voor soort muziek heb je gezongen?

Alvast bedankt!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:44

Ik heb van mijn 14e tot mijn 16e zangles gehad in een groep. Geen klassieke zang, we zongen gewoon 'eigentijdse' nummers. Ik heb er vooral veel aan gehad voor mijn ademhaling, die technieken zijn gewoon erg belangrijk, wil je lang plezier hebben van je stem. Daarnaast train je ook je bereik, timing, je uitspraak, je stemgebruik en je houding.
Ik zong altijd al en zangles was op een gegeven moment een logische stap. Ook al heb ik daarna geen les meer gehad, bij optredens en opnames heb ik er toch wel erg veel profijt van gehad.

Ik moet zeggen dat ik er nu soms wel aan denk om weer eens wat lessen te nemen want ik merk toch dat er foutjes insluipen op technisch gebied..

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:52

Ik heb ook zangles gehad maar dan prive. Ik heb er heel veel aan gehad in de vorm van ademhalingstechniek en stembeheersing. Ik ben er mee begonnen omdat ik veel zong en mensen vonden dat ik leuk kon zingen. Later heb ik er veel profijt van gehad bij het zingen in een band. Je krijgt door goede beheersing minder snel last van je stem etc.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 19:58

Klinkt niet slecht...

Heeft het je ook vooruit geholpen betreft het halen van andere toonhoogtes?

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:00

Mij wel, geen hele octaven maar je krijgt net wat meer volume en stevigheid in de hogere regionen, waar je vroeger moest persen om er een 'oeee' uit te krijgen klinkt het nu niet geforceerd maar helder en zuiver. Zelfde met de lage tonen, met de juiste stembeheersing kun je veel zuiverder zingen en dus meer gebruik maken van wat er binnen je bereik ligt.

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:06

Ik sluit me bij justy aan. Ik kan vrij hoog zingen en een stuk zuiverder dan eerst. Maar ook ik haal niet ineens hele octaven meer. Je merkt gewoon dat je stem meer kracht krijgt en dat het zingen van hoge tonen geen 'schreeuwen' wordt. (of eruit persen)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 22:06

Ik zit er over te denken om ook zangles te nemen. (of het bij me past weet ik niet, ik twijfel er aan. Ik twijfel er aan of ik het ook wel aan kan en of mijn stem daar voor is)

Het liefst zou ik dan prive les willen denk ik. Populaire muziek hoef ik dan weer niet te zingen. Mijn hart gaat eigenlijk meer uit naar Klassieke zang... Scheve mond

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:11

Samen zingen? Haha!
Het lijkt mij nl. ook wel leuk, maar waar? En met wie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:22

Ik heb jaren geleden zangles gehad. Dat was een paar weken achter elkaar en dan ongeveer twee tot drie keer per week (voor musical).

Ik vond het toen wel heel erg leuk. Het is al even terug natuurlijk, maar wat ik me er nog van herinner is dat er veel aandacht besteed werd aan ademhalingstechnieken en houding.

In het begin heb ik wel heel erg gelachen, want ik moest serieus toonladders gaan zingen. Dat had ik dus niet verwacht.