ex werkgever wil loon niet uitbetalen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

ex werkgever wil loon niet uitbetalen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 18:15

oh jasses wat ben ik het ondertussen spuugzat met dat bedrijf... ik heb een tijdje als telemarketeer gewerkt bij een bedrijf...
Had een maandje proeftijd en als het me niet beviel kon ik zo weer opstappen ...

prima toch ? heb er dik drie weken gewerkt en ik had er zo`n hoofdpijn van gekregen dat ik had besloten om er maar mee te stoppen... ik ben dus naar een leidinggevende gestapt en gemeld dat ik er mee stopte ... netjes alles afgehandeld... Heb het alleen niet gemeld bij mijn "begeleider" maar dat maakte volgens hun niks uit ...

Nu probeer ik dus al vanaf juli mijn salaris van die maand daar te krijgen maar heb al tig keer naar ze gebeld en elke keer komen ze met de melding dat ze vinden dat het niet netjes is dat ze nog steeds niet betaald hebben en dat ze het uit zullen zoeken ...
maar ondertussen heb ik nog steeds geen geld gezien .... ik ben het nu echt spuugzat ... nu gaat het me niet zozeer om de centen maar wel om het princiepe dat ik daar gewerkt heb en betaald hoor te krijgen ook al was het in mijn proefperiode ....

ik geef ze nog 2 dagen en dan ga ik bedrijf in kwestie eens een erg leuk bezoekje brengen want gadver wat ben ik het zat stelletje oplichters ....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:17

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Zo, ja stuur ze er meteen op af!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:20

Zelf een bezoekje brengen zou ik dus zeker niet doen, ik denk dat je daarmee eerder je glazen mee ingooit dan dat het je zal helpen. Stuur eens een aangetekende brief (of een fax met ontvangstbevestiging) met daarin het verhaal en dat je gaarne binnen 14 dagen na verzenddatum een antwoord wilt ontvangen per post; komt er geen antwoord, dan naar rechtsbijstand met alle correspondentie. Niet meer bellen iig, daarvan kun je helemaal niets bewijzen.

Of morgen op voorhand al contact zoeken met rechtsbijstand, ze kunnen je ook helpen een aangetekende brief op te stellen.

Wellicht ten overvloede: je krijgt wsn een 75 à 80% uitbetaald van je netto-maandsalaris, je hebt nl geen hele maand gewerkt.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:30

ze werkte bij een telemarketeer, dus ze zal denk ik voor een aantal "opdrachten" uitbetaald krijgen..

maar wat je moet doen, is gewoon om de 2 dagen bellen, en maar blijven bellen. en vragen wanneer het geld op je rekening staat. controleren, en als je het niet hebt, meteen weer bellen, en bellen.... zodat ze helemaal zat van je worden, dan betalen ze je wel
Laatst bijgewerkt door Saskia008 op 04-10-04 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:31

Misschien moet je iemand anders spreken in het bedrijf? Er zal echt wel een reden zijn dat je niet betaald bent.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:32

Saskia008 schreef:
ze werkte bij een telemarketeer, dus ze zal denk ik voor een aantal "opdrachten" uitbetaald krijgen..

maar wat je moet doen, is gewoon om de 2 dagen bellen, en maar blijven bellen. zodat ze helemaal zat van je worden, dan betalen ze je wel


Sja, ik ben niet bekend met telemarketing, maar het lijkt me toch dat er zowiezo sprake is van een soort van minimum-salaris.

En NIET bellen, je kunt zo gewoonweg geen zak bewijzen en ik geloof nooit dat ze er van onder de indruk zullen zijn...

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:35

Ik heb bijna hetzelfde probleem. Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld, en een advocaat is druk bezig, en is erg positief!

Wat je ook kan doen is een tip die iemand mij gaf:
* brief sturen, waarin je een fatale termijn stelt voor de betaling (7 dagen ofzo)

* Als 'ie aan die termijn niet voldoet nog een briefje sturen dat 'ie al in gebreke is en dat je bij achterblijven van betaling naar de rechter stapt

* Naar een advocaat of gerechtsdeurwaarder gaan en een dagvaarding op laten stellen. Zorg dat je alle bewijzen, zoals getuigenverklaringen, al op papier hebt, want die moet je bij de dagvaarding voegen.

* Die dagvaarding uit laten brengen.

Omdat het een loonvordering is, kun je bij de kantonrechter procederen en hoef je geen advocaat in te schakelen.

Iig heel veel succes, ik weet precies hoe je je voelt!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:17

ik ken het probleem helaas ook.
uiteindelijk heeft een brief van mijn hoog leraar recht veel wonderen verricht Knipoog maar heb ook ruim 4 maandan op geld moeten wachten.

maar wat iedereen al zegt, niet bellen, want daarmee kun je niets bewijzen.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 19:28

Saskia008 schreef:
ze werkte bij een telemarketeer, dus ze zal denk ik voor een aantal "opdrachten" uitbetaald krijgen..

maar wat je moet doen, is gewoon om de 2 dagen bellen, en maar blijven bellen. en vragen wanneer het geld op je rekening staat. controleren, en als je het niet hebt, meteen weer bellen, en bellen.... zodat ze helemaal zat van je worden, dan betalen ze je wel



nee hoor ik kreeg gewoon uitbetaald per uur en voor de afspraken die ik gemaakt heb kreeg ik een bonus op basis van het totale bedrag wat daar "opgehangen" is ....

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 19:29

kijk opzich wil ik dit best doen maar om zo`n enorm bedrag gaat het niet ...
dat is nou juist het banketstaaf ...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:31

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat 'niet enorm' is? Evt. via pb?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:21

Ik heb bij mijn vorige baas ook anderhalve maand op een maand loon plus een jaar vakantiegeld moeten wachten, aardig wat geld.
Ik ben gelukkig lid van de FNV en heb (alles per email met ontvangstbevestiging) aangegevn dat ik nu snel geld wilde zien en anders zag ik hem wel voor de rechter.

Ik was blij dat ik nog wat spaarcentjes had anders had ik m'n huur en eten ook niet kunnen betalen.

Ik geloof dat je ook over elke periode dat ie te laat is rente kan eisen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:45

Stennisje, het gevaar van een e-mail met ontvangst-bevestiging is dat het als uitgaande mail in de outbox van de ontvanger staat; deze kan 'm dus verwijderen voordat 't verstuurd word...

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:47

In dit geval kreeg ik altijd de leesbevestiging terug, met een reactie (vaak een vaag smoesje over de accountant).
Anders was ik inderdaad ook op de aangetekende toer gegaan.

Hoewel ik aangetekend ook een raar begrip vind, omdat je kan bewijzen dat je envelop is aangekomen, maar nooit wat er in zat.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:50

Dat zou een bak zijn... Kopietje maken van je brief, met je handtekening eronder en al en dan een aangetekende, lege envelop sturen... Lachen Het is idd niet helemaal waterdicht nee, maar geen hond die zich daar druk over maakt. Bij een fax hou je 't zelfde probleem...

Meestal maakt een aangetekende brief genoeg indruk, dat scheelt Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:11

Meestal is het gewoon ex-werknemertje pesten. Wij doen het ook wel eens. Gewoon even lijntrekken... Echter alleen bij ex-werknemers die het echt te bont hebben gemaakt.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:42

Tessebes schreef:
Meestal is het gewoon ex-werknemertje pesten. Wij doen het ook wel eens. Gewoon even lijntrekken... Echter alleen bij ex-werknemers die het echt te bont hebben gemaakt.


Dat vind ik dus echt absurd... Ongeacht hoe bont een werknemer het ook gemaakt kan hebben; ik vind het heel zwak en onprofessioneel overkomen als een bedrijf zich tot dergelijke kinderachtige 'pesterijen' verlaagt. Regels en afspraken dienen imo gewoon netjes na gekomen te worden, ook als de tegenpartij / werknemer dat eventueel niet heeft gedaan. Je hoeft je immers niet tot het niveau van zo'n werknemer te verlagen.

Sory TS, dat was even off topic... on topic; ik hoop dat jij er met je ex werkgever snel uit weet te komen en dat je netjes betaald krijgt voor het werk dat je voor ze gedaan hebt.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:50

Sja Vikki, toch is 't zo. Gebeurd vaak zat. Ik had een erg leuke baan toen ik nog studeerde, totdat de filiaalmanager ineens teurg kwam (zat al 2 jaar overspannen thuis). Zij was de enige in het hele pand die een probleem met me had, volgens haar assistente omdat ze bang voor me was Verward Ik heb het een maand volgehouden en de meest idiote dingen naar mijn kop gekregen; daarna heb ik, ruim 7 weken voor vertrek, een ontslagbrief met toelichting opgestuurd. Ze vond het jammer maar wel netjes dat ik me aan de maand opzegtermijn hield; Na 2 dagen werken belde ze me 's ochtends op: ik hoefde niet meer terug te komen. Ik heb god weet hoe lang lopen ruzieën om de rest van mijn salaris die maand nog te krijgen (de 2e maand lukte niet meer helaas), waarvan ik vond dat ik er recht op had ivm de opzegtermijn. Let wel: het ging hier om 3 resterende weken à 5 uur. Reiskostenvergoeding die me beloofd was en inmiddels opgelopen was tot € 450 heb ik tot € 77 vergoed gekregen. Ik geloof dat daar al met al een jaar overheen gegaan is, met reiskostenvergoeding erbij hadden we 't over nog geen 150 euro...

En wat had ik gedaan? Geld uit de kas gehaald blijkbaar... We hadden de dag voor ze me belde een kasverschil van € 100, wat diezelfde dag nog opgelost werd. Toch heeft ze dat aangevoerd als reden om mij per direct de straat op te kunnen schoppen.

Hoezo, absurd...?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:20

vikki schreef:
Dat vind ik dus echt absurd... Ongeacht hoe bont een werknemer het ook gemaakt kan hebben; ik vind het heel zwak en onprofessioneel overkomen als een bedrijf zich tot dergelijke kinderachtige 'pesterijen' verlaagt. Regels en afspraken dienen imo gewoon netjes na gekomen te worden, ook als de tegenpartij / werknemer dat eventueel niet heeft gedaan. Je hoeft je immers niet tot het niveau van zo'n werknemer te verlagen.


Ach... zo is het leven. Knipoog

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:49

Tsja Sylvia...dat het gebeurt weet ik. Mijn ex werkgever heeft ook een handje van de rare praktijken... maar ik zou daar dus echt niet aan mee willen werken. Ik snap dan ook niet dat Tessebes daar zo lakoniek over kan doen (no offense Tessebes, maar het hele idee gaat gewoon regelrecht tegen mijn gevoel/principes in). Ik zou niet met mezelf door een deur kunnen als ik zo met mensen om ging. Al is een ander nog zo slecht, dat is voor mij nog geen reden om mezelf ook tot een dergelijk niveau te verlagen. Niet prive en niet in werksfeer.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:54

Tessebes schreef:
Meestal is het gewoon ex-werknemertje pesten. Wij doen het ook wel eens. Gewoon even lijntrekken... Echter alleen bij ex-werknemers die het echt te bont hebben gemaakt.

Wees er maar trots op Misselijk
Ik snap niet dat mensen dit normaal kunnen vinden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:59

vikki schreef:
Ik snap dan ook niet dat Tessebes daar zo lakoniek over kan doen (no offense Tessebes, maar het hele idee gaat gewoon regelrecht tegen mijn gevoel/principes in). Ik zou niet met mezelf door een deur kunnen als ik zo met mensen om ging. Al is een ander nog zo slecht, dat is voor mij nog geen reden om mezelf ook tot een dergelijk niveau te verlagen. Niet prive en niet in werksfeer.


Ik bepaal het niet zelf hoor, ik ben alleen degene die de orders uitvoerd. Ik heb er verder geen problemen mee, het is m'n werk, niet m'n priveleven. Als ik wakker zou moeten gaan liggen over m'n werk, dan zou ik helemaal geen nachtrust meer krijgen. Knipoog

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:05

zoiets leuks heb ik ook bij mijn ex-werkgever.
heb er 2 jaar gewerkt,moest geopereerd worden en 2 maanden erna liep mn contract af.
ik zou een uitkering moeten krijgen,het hele medische verhaal is rond(loop nog steeds bij de fysio,naar de chirurg)maar zij willen niet meewerken en zeggen gewoon dat ik niet ziek was.

ik snap je irritaties,maar je doet er zo weinig tegen.
succes

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:01

Tessebes schreef:
Ik bepaal het niet zelf hoor, ik ben alleen degene die de orders uitvoerd. Ik heb er verder geen problemen mee, het is m'n werk, niet m'n priveleven. Als ik wakker zou moeten gaan liggen over m'n werk, dan zou ik helemaal geen nachtrust meer krijgen. Knipoog


Maar dat zou ik dus niet kunnen, ik zou daar wel degelijk problemen mee hebben. Mijn principes gaan nl. gewoon gezellig met me mee naar het werk. Ik ben dus blij dat ik geen werkgever heb die van mij verwacht dat ik mijn pricipes voor hun kinderachtige beleid aan de kant zou zetten want dat zou ik dus echt niet op kunnen en willen brengen. Nee, sorry, ik snap niet dat jij dat kan en wil. Ik zou in jouw geval niet wakker liggen van mijn werk maar wel van het gebrek aan principes dat je imo lijkt te moeten hebben om jouw werk dan uit te voeren... nogmaals, no offense maar ik snap dat echt niet.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:21

Ik snap Tessa wel hoor, bij ons in de organisatie gebeuren ook dingen die niet jofel zijn. Ook van hogerhand opgelegd... Heel rot voor diegene die ik 'naai', maar als ik moet kiezen tussen een ex-collega werk bezorgen cq treiteren en mijn baan houden, of orders negeren en er zelf uitvliegen... Ik wist 't wel.