Uien telen .. wat foto's en vragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Uien telen .. wat foto's en vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 00:07

Vorig jaar had ik een paar uien in de grond gepropt en dat resulteerde per ui in een paar trosjes nieuwe uien.
Dit voorjaar zag ik ergens een zakje kleine pootuitjes in een dierenwinkel en ik dacht...tja waarom niet. Vorige week ging het loof dood en het resultaat is dit:

Afbeelding

Niks trossen uien dus, alleen was een heel klein uitje een wat grotere ui geworden.

Ik heb ook weer een dikke ui gepoot, en dat ziet er nu zo uit.

Afbeelding
Min of meer net zoiets als vorig jaar dus.

Maar van de kleine uitjes gedragen zich er een paar net zo:
Afbeelding

Afbeelding
Die heb ik dus nog maar even laten zitten Lachen

Benieuwd of iemand weet hoe dat nou zit met dat teelproces van uien.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:01

Wuahahaha waar sommige mensen al niet een topic over openen Haha! MAarre ik kan je niets vertellen over uien hoor, alleen dat ik ze heel vies vind Haha!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:30

Ik heb zelf geen idee, maar kwam er wel achter dat er een gehele webpagina over uien telen bestaat: http://www.uienteelt.nl/
Misschien heb je daar wat aan?

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 23:53

Volgens mij moest je uien oogsten voor de bloei omdat ze niet meer te eten zijn, als ze gebloeit hebben.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:35

Beetje oud topic, spijt me dat ik het niet eerder gezien heb. Mijn ouders heben ook uien in de groentetuin. Die krijgen altijd poters idd, en dan stoppenz e die in de grond, en als de uien dik genoeg zijn halen ze ze er weer uit. Dan laten we ze drogen op een rooster boevn de kruiwagen (gewoon in de schuur) et voilà, de hele winter uien uit eigen teelt.
Bloeiende uien zien er best leuk uit, maar da's niet helemaal de bedoeling als je ze wilt eten.....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 02:30

Ja die potertjes begrijp ik inmiddels Rieja ... dat is ook het resultaat wat je op de eerste foto ziet. Een paar vlogen in de bloei en die heb ik laten zitten en ook een dikke ui net als vorig jaar; foto 2.

De dikke ui vorig jaar leverde, net als een aardappel, gewoon een legertje uien op. (5 a 10) Best wel flinke uien, dus geen nieuwe poot uitjes zeg maar.

Zal de boel er morgen maar eens uithalen, het loof is nu wel aardig dood.

paljastineke

Berichten: 314
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Heusden - Gent - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:52

ik weet er niets van dus .. ga ik ook niets zeggen, want als ik da zou doen, zou dr alleen maar stomme onzin uit die bek van mij flappen Knipoog

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:37

Als je de uien nou had gekóókt, had het op VT gepast Haha!
Op AM meer kans op antwoord, dus naar AM verplaatst Knipoog

BTW: als ik eraan denk, zal ik eens bij mijn ouders in een boek kijken. Ik heb mijn vader een boek kado gedaan, speciaal op gebied van groentetuinieren. Staat ook een hele verhandeling in over uien Lachen

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:06

Je wilt niet weten wat ik las: UiLen telen Haha!:D

Erg offtopic en het voegt niets toe maar ik moest er wel om lachen Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 23:47

Haha, dan had ik er wel "kweken" van gemaakt "D en dat doen we hier alleen met boerenzwaluwen.
Superleuk, maar nu ook wel weer blij dat die schijterds weer vertrokken zijn richting Zuid-Afrika.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:54

Ik weet niet wat er vorig jaar met die grote ui is gebeurd, maar dat is echt een collectors-item! Uien worden namelijk normaal gesproken gezaaid (dus gewoon met een zaadje, wat bovenin die bloemen zitten die op de foto staan) Per zaadje komt één ui. Ze groeien dus heel anders dan aardappelen waarbij uit één pootaardappel wel 20 aardappelen kunnen groeien.
Je kan ook uien planten. (zoals jij ze hebt gekocht) Voordeel hiervan is dat ze sneller groot (en 'rijp') zijn, waardoor je ze eerder kan oogsten.

Uien vermeerderen door gewoon één grote ui in de grond te stoppen is in ieder geval geen 'normale'methode.
In ieder geval smakelijk eten van je oogst!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:17

Ik heb jaren geleden op de schooltuin uien moeten "kweken" Maar dat was dus echt lang geleden, weet nu niks meer van Tong uitsteken (maar herkent dat bloeiend plant wel Haha!)

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:12

je had poot uitjes genomen??
uit een poot uitje komt nooit meer dan een grote ui Lachen
ik moet ook zeggen dat het dit jaar niet zo'n goed uien jaar is!! onze uien waren ook een beetje vaag!
je kan ze ook nog in de gond laten zitten als het loof is gaan strijken (ligt op de grond en is bruin) maar dan groeien ze niet meer....
een tip knip die bloemen er uit want anders staat je tuin volgend jaar vol met wilde uien!! deze uien zijn door geschoten.... maar er zit dus zaad in die toppen!!

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:19

uien zijn ranzig... wil heb der niks over te vertellen en ik hoef er ook niks over te weten Tong uitsteken