gebroken ruggewervel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

gebroken ruggewervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 16:08

Afgelopen zaterdag ben ik van mijn paard gevallen. Ik probeerde over 30 cm heen te springen, Owen ging te vroeg af en maakte een sprong van een meter, ik kwam vervolgens op zijn nek neer, uit balans, Owen schrok daarvan en kwam een beetje omhoog en toen lag ik op de grond, ben nog wel mijn paard wezen wegzetten en naar huis gereden in mijn auto, ondanks de pijn (dacht dat mijn heup gekneusd was). Ben uiteindelijk maar naar het ziekenhuis gegaan en daar bleek, na 8 uur wachten, dat mijn ruggewervel gebroken was.
Mijn L1 wervel is gebroken en de breuk is stabiel, dit houdt in dat ik nu weer thuis ben met een stalen corset om. Dit moet ik zo'n 6 tot 8 weken volhouden.

Nu weet ik dat er op bokt meer mensen zijn die mij zijn voor gegaan (en volgens de chirurg nog vele andere). Ik zou graag wat ervaringen willen horen van hoe de behandeling nu verder gaat, wanneer je weer mag rijden/werken enzovoort.



ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 20:19

Gelukkig is bij mij alles stabiel en de chirurg vertelde me ook dat ik er later, als alles goed gaat, weinig tot geen last van zal ondervinden. Het was nog wel even spannend of het stabiel of instabiel was, maar er was gelijk een CT scan gemaakt die voor uitsluitsel zorgde.

Ook ik heb nu een driepunts corset, mag ook uit in de douce, zolang ik maar zittend ga douchen.

Remy, blijft het ijzerwerk zitten of moet je weer onder het mes om het eea te laten verwijderen?

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 10:58

Na mijn val had ik wel pijn, maar riching mijn heup. Ik ben heel snel opgestaan en gaan zitten, paard gepakt en ergens anders gaan zitten, maar de pijn werd maar niet minder. De anderen hadden dus ook niet in de gaten hoe erg het wel niet was om dat ik heen en weer bleef lopen. Ik heb zelf nog getracht foto's te maken van de anderen die aan het springen waren. Ze hebben wel afgezadeld en Owen op het land gezet, dat kon ik niet meer.

Ik heb wel mijn moeder gebeld, maar die zat met verf in d'r haar en kon dus ook niet zo 123 weg, vader was niet bereikbaar. En in mijn auto (hoge instap) zat ik best lekker, dus ben ik maar naar huis gegaan.

De dokter heeft nog wel tegen me gezegd dat ik wel een dwarsleasie had kunnen krijgen als ik door was gelopen Bloos!

Ik dacht eerlijk gezegd dat alleen mijn heupen gekneusd waren en dat met pijnstillers weer naar huis mocht. Ze hebben 2x rontgen foto's gemaakt en een CT scan om uit te vinden wat het nu was (ik schijn niet zo'n mooie ruggewervel te hebben, maar heb nog nooit last ervan gehad)

Maar nu is het afwachten, rustig aan en dinsdag hoop ik meer te horen over therapie oid want dan heb ik afspraak met de chirurg. Het naar huis gaan was nogal chaotisch (eerst wo morgen tijdens het ochtend gesprek met de chirurgen, na een uur zei de fysio vanavond en tijdens het middagbezoek bleek dat ik gelijk al weg mocht).

Grappig dat Remy zegt dat ze zonder haar benen te buigen de grond weer kan aanraken. Ik heb vorig jaar een gezondheids test gehad en het lukte toen niet, dus ik ben het hele jaar aan het oefenen geweest en dit jaar lukt het wel.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 17:13

Ik heb het er ook al over gehad met de stalhouder, dat er eerder een ambulance moet komen. Meestal wordt het toch onderschat.

Ik was net keurig aan een cap begonnen, buiten droeg ik hem al langer, maar ik had hem ook maar opgedaan voor de zekerheid met springen.
Bodyprotector weet ik nog niet. Waarschijnlijk wel als ik weer ga springen, dressuur zou ik nog niet weten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Athelas, Char_elle, Daninietje, GoogleAdsense, luxx, ManonGrr, MarliesSam, Sandyislief, vaxie, Vecar, VinandoW, xhanneadje, xSimonee, YandexBot en 216 bezoekers