Welke fotocamera?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Welke fotocamera?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 00:14

Ik wil ter zijnertijd toch graag erg mooie foto's gaan maken.
Nu doe ik dat wel, maar heb daarvoor niet de goede camera.
Een hobby is leuk, maar niet als het niet goed lukt allemaal.
Ik heb nu een super simpel toestel met rolletje, en een flut toestelletje voor op de pc. Geen van beide maakt fatsoenlijke foto's.
Zoals dit bv:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus mijn vraag is, welke camera is nu goed, om profecionele foto's mee te maken?
En is wat kan je er allemaal mee doen?
En niet te vergeten de prijs ongeveer (weet ik hoelang ik nog moet sparen)[/img]

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 02:14


pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 08:02

Ik wil graag de Minolta Dimage , en dan de Z3.

De Z1 begint nu wat goedkoper te worden en misschien dat ik daar op een gegeven moment voor overstag ga...maar ik wil echt ERG graag die Z3 !!

Vindt hem nu alleen nog te duur...

Dat ding zoomt 12 x optisch in , supergaaf , maakt hele mooie foto's van dichtbij en ver weg...op internet is er zat over te vinden inclusief voorbeeldfoto's Lachen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 10:42

Hihi dat is wel een heel erg super modern ding pmarena
Maar wat kan je met zo'n camera allemaal doen? (snap niks van die tekst die erbij staat Bloos )
Wat ik eigenlijk mis, is het schermpje waarop je kan zien hoe de foto eruit ziet (of zit dat er nooit op?)

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:11

Je hebt toch mooie camera's met alles erop en eraan, maar die zijn nog zo verschrikkelijk duur, denk aan die minolta met telelens etc, haha..
Ik heb een kodak easyshare en ideaal voor onhandige miepen als ik. Je hebt ze in verschillende megapixels inmiddels, ik heb nog een van 3.1, tegenwoordig zijn ze er al gauw van 4.0 of hoger.
Die megapixels houd in hoe scherp de foto zullen zijn, hoe groter de foto, hoe vager de foto meestal is als de megapixels kleiner zijn. Met een 3.1 kan je heel goede foto's maken hoor, je hebt de mijne gezien he;-)beetje groot alleen, haha.
Optische zoom is het belangrijkste, daarmee haal je de foto dichterbij etc.(die lens die eruit komt zeg maar) en digital zoom heb je er ook opzitten, maar die vervaagd de foto weer als je iets dichterbij wilt fotograferen, als je een klein aantal megapixels hebt. Meestal bij de standaard camera's heb je een 3 keer optische zoom en dat is in principe perfect.
Dat schermpje waar jij het over hebt, is de display en die zit er meestal wel op, heb ze nog nooit gezien zonder, ja op de camera's op pakje sigaretten formaat.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:17

Tja, het hangt natuurlijk van verschillende dingen af. Wat wil je er precies mee kunnen doen en wat voor prijs wil je eraan besteden...

Ik ben nu zelf aan het sparen voor de Canon eos 300d, met deze camera kan je echt goede foto's maken, maar er zit wel een prijskaartje aan.

De camera die ik nu heb is een HP (Hewlett Packard), misschien niet een topmerk op gebied van fotografie maar heeft imo een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Ik heb zelf ook nog even naar een andere Canon gekeken (weet niet meer welke Bloos ), de camera is zo'n 600 euro, maar ik kan er dan nog steeds niet mee wat ik wil. Dan is 600 euro al een flink bedrag. Daarom nog maar even doorsparen Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 13:35

Wat wil ik er mee?
Perfecte foto's kunnen maken, zodat wat ik hierboven aan foto's heb neergezet en ook perfect uit komen te zien.
Verder werk ik graag met de PC dus als ze daarop kunnen zou leuk zijn, maar ik weet niet of het met een zelfde camera ook mogelijk is om ze gewoon via de fotograaf te laten afdrukken (dus gewoon foto's in een mapje)
Een filmpje hoef ik er niet perse mee te kunnen maken.
Ik wil dus mijn foto hobby wat proffecioneler gaan maken.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:02

Ik ga voor de Kodak DCS Pro SLR/n

Maar tegen de tijd dat ik daar geld voor heb (een kleine 5000 euro) zal er vast wel iets nog beters uitzijn Haha!

Maar je hoeft niet persee een slr? met een gewone compactcamera kun je ook heel aardige foto's maken . Zelf heb ik een kodak easyshare dx4530 (5 mp, resolutie van 2588 x 1954, 32 mb interngeheugen (heb er zelf nog een kaart van 128 bij gekocht), en de foto's die ik daarmee maak zijn ook gewoon goed, zelfs vergrotingen zijn goed genoeg om aan de muur te hangen. En zo duur is die camera ook niet (rond de 300 euro)

Dus het ligt er denk ik maar net aan hoe kieskeurig je bent Lachen .

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:02

holly schreef:
Wat wil ik er mee?
Perfecte foto's kunnen maken, zodat wat ik hierboven aan foto's heb neergezet en ook perfect uit komen te zien.
Verder werk ik graag met de PC dus als ze daarop kunnen zou leuk zijn, maar ik weet niet of het met een zelfde camera ook mogelijk is om ze gewoon via de fotograaf te laten afdrukken (dus gewoon foto's in een mapje)
Een filmpje hoef ik er niet perse mee te kunnen maken.
Ik wil dus mijn foto hobby wat proffecioneler gaan maken.


Zover ik weet kan je toch met iedere digitale camera de foto's en op de pc hebben én de foto's afdrukken. Of bedoel je dat niet?

De camera die ik nu heb 2.1 megapixels, lijkt erg weinig als ik zo naar anderen luister, maar de kwaliteit foto die ik nu heb is altijd netjes en ik heb ook al uitvergrote foto's van mijn camera gezien. Tot mijn verbazing zijn die ook nog een goede kwaliteit.
Wil je ze gaan bewerken op de pc heb je inderdaad meer MP nodig, anders kan je ze niet meer laten afdrukken nee.

Als je echt een professioneler wil raad ik je de Canon aan die ik al eerder noemde. Ik heb zelf ook naar iets mindere camera's gekeken omdat die meer in mijn budget vallen, maar die kunnen gewoon niet wat ik (en ik misschien ook jij) ervan wil.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 09:39

Dus wat me nu duidelijk is geworden is dat hoe meer megapixels hoe beter eigenlijk?

Wat ik bedoelde antoinette is dat ik nu 2 camera's heb. 1 voor alleen op de pc en 1 met rolletje. Ik vroeg me af of dat ook in 1 camera bestaat.

Anderzijds begrijp ik dat je tegenwoordig ook je foto's vanaf een CD kan laten ontwikkelen, zodat je toch de ouderwetse foto's in je handen kan hebben. Maar gaat daarmee dan niet wat kwaliteit verloren?

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:49

Hoe meer megapixels- hoe beter is een leugen. Dit gaat alleen op als je van plan bent om je foto's uit te vergroten tot posterformaat enzo, maar in principe heb je genoeg aan 3/4 megapixel.
Daarbij moet je letten op optische zoom. Digitale zoom klinkt leuk, maar de kwaliteit van je foto's gaat er ontzettend door achteruit.

Analoge foto's op cd laten zetten is leuk, maar best wel prijzig. Behalve de ontwikkelkosten betaal je ook nog eens iets van 6 euro voor een cd, die je net zo gemakkelijk zelf kan maken als je een digi koopt

Ik denk dat je op zich genoeg hebt aan een wat simpelere camera. Je kunt al snel erg mooie foto's maken met een iets goedkopere. De easyshare past idd bij jouw wensen denk ik en die heb je volgens mij al vanaf 150 euro ofzo.

Succes met je zoektocht, je kan ook eens overwegen een speciaal blad te kopen over digitale fotografie. Dan word een hoop meer duidelijk denk ik!!!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:42

Ik heb een Canon, type ben ik even kwijt.
Gebruiksvriendelijke, makkelijke camera met 3.2 pixels, 3 optische zoom.
Prijs ongeveer 250 euro.
Het enige wat ik eigenlijk mis is dat ik een aantal foto's snel achter elkaar kan maken. Volgens mij zit dat niet op deze camera.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:31

Holly mag ik je topic een stukje lenen? Knipoog Betreft zelfde onderwerp en beetje onzin om die vraag ergens appart te stellen.

Ben namelijk benieuwd of er iemand een digitale camera van Nikon heeft. Ik heb een behoorlijk luxe Nikon camera gehad waar ik erg tevreden over was en mooie foto's en dia's mee kon maken. Dat was nog gewoon toestel met een rolletje.. 3 lenzen erbij standaard, voor verweg en voor dichtbij (bijv. bloemen). Helaas ben ik zo stom geweest Frusty die camera in te ruilen toen ik een videocamera wilde hebben.. zag mezelf niet met een tas vol fotomateriaal ennog 1 met videocamera rondlopen

Aangezien we ook over een digitale camera zitten te denken wil ik dus graag weten hoe de Nikon digitale camera's bevallen. Gewone camera's was het na Leica zo ongeveer de beste camera hoe is dat digiaal?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:39

Ik heb een Fujifilm Finepix s5000, echt een super camera
Moet je maar eens zoeken onder google, je kan er echt hele mooie foto's meemaken. Ik weet niet hoe duur die nu is, maar toen ik hem kocht paar maandjes geleden was die 400€ geloof ik, maar ik heb hem voor 280€ kunnen kopen in een fotozaak, beetje afdingen enzo Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:42

pmarena schreef:
Ik wil graag de Minolta Dimage , en dan de Z3.

De Z1 begint nu wat goedkoper te worden en misschien dat ik daar op een gegeven moment voor overstag ga...maar ik wil echt ERG graag die Z3 !!

Vindt hem nu alleen nog te duur...

Dat ding zoomt 12 x optisch in , supergaaf , maakt hele mooie foto's van dichtbij en ver weg...op internet is er zat over te vinden inclusief voorbeeldfoto's Lachen


Binnekort komt de Minolta Dynax 7 Digitaal uit, een digitale spiegelreflex waar de lenzen van de gewone Dynax spiegelreflex camera's ook op passen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 11:44

Ja Ilindra die was ik ook al tegen gekomen.
Maar is dat een goede camera?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:50

Wij willen graag de Canon EOS 300D. Kan erg veel is dan nog redelijk geprijsd.
We hebben ook nog aan de Nikon D70 gedacht maar die komt er in diverse testen niet zo goed uit.

De kwaliteit van foto's vanaf een cd is net zo goed als vanaf een rolletje en véél goedkoper dan dat je weer zo'n hele film moet laten ontwikkelen en afdrukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:54

holly schreef:
Maar is dat een goede camera?


Volgens de specificatie's wel maar hij is nog niet uit.
Wij staan al wel op de intekenlijst, we hebben nl. 2 Minolta spiegelreflex camera's en een hele verzameling Minolta AF lenzen.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat het brandpunt van de "oude" lenzen met 1.5 verhoogd wordt.
Een 50mm lens wordt dan dus 75mm.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 11:56

Ik wil er zoiezo leuke grappige foto's mee maken van bv feestjes ofzo, maar ook bewegende dingen, zoals paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:57


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 11:59

Ilindra schreef:
De verwachte prijs ligt wel rond de 1100 a 1200 euro.

Hallo Bloos!

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:14

Katja schreef:
Wij willen graag de Canon EOS 300D. Kan erg veel is dan nog redelijk geprijsd.
We hebben ook nog aan de Nikon D70 gedacht maar die komt er in diverse testen niet zo goed uit.

De kwaliteit van foto's vanaf een cd is net zo goed als vanaf een rolletje en véél goedkoper dan dat je weer zo'n hele film moet laten ontwikkelen en afdrukken.


Als ik op de site van Nikon kijk heeft de D 70 de Eisa-award 2004-2005,
de Tipa-award 2004 en nog 3 andere vermeldingen...

Op www.focus.nl staan hun test van allerlei merken.
www.tipa.com en www.eisa-awards.org staan hun uitslagen die van Eisa kun je verder niet veel mee dan uitslag bekijken Boos!
Laatst bijgewerkt door toscana op 30-09-04 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:23

Ik heb een Minolta Z10, Maakt super mooie foto's!
En is heel makkelijk te bedienen. 3,2 Megapixels, 8x optische zoom (en hij blijft mooi scherp)
De meeste foto's in mijn profiel zijn ermee gemaakt.
Hij kost nu geloof ik 250-300 euro.

Mijn zusje heeft een HP 430 (geloof ik)
Deze is goedkoper, heeft alleen digitale zoom maar maakt op zich ook best nette foto's. Ook 3.2 megapixels.

Voorbeeldje van de Hp:

Afbeelding

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:44

Pfff.. gisteren even gekeken in winkel en op internet maar wat veel verschillende toestellen.. je zou niet meer weten welke je moet nemen Cheese!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 10:40

Nee idd en dat is nou juist het probleem.