Tips gevraagd: hoe voorbereiden op sollgesprek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Tips gevraagd: hoe voorbereiden op sollgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 11:06

Morgen heb ik voor het eerst sinds lang een sollicitatiegesprek in de privé-sector. Ik heb vroeger wel een jaar voor een bedrijf gewerkt maar daarna heb ik een tijd in het onderwijs gestaan en in het onderwijs verlopen sollicitatiegesprekken toch een stuk gemakkelijker en informeler.

Het gaat om een startersfunctie op universitair niveau bij een multinational.

Iemand tips mbt hoe ik me best voorbereid op dit gesprek? Lachen

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:00

Verzin voor je zelf alvast je drie sterke punten, met onderbouwing en je drie zwakke punten. Redelijk standaardvraag. Verder vooral jezelf zijn, en proberen op je gemak te zitten. Zit 'open', dus niet met je armen over elkaar of je benen over elkaar. Kijk iemand recht aan als je antwoord.
Net sollicitatie training op school gehad Knipoog Succes ermee!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:05

Niet?

Ik heb me voor geen enkele solisitatie voorbereid, puur omdat ik daar zenuwachtig van word.
Ik ben dus gewoon als mezelf naar binnen gestapt en dat moet genoeg zijn (met cv erbij)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:50

Zorg dat je wat weet over het bedrijf en wat het doet, het staat een beetje knullig als je niet op z'n minst een idee hebt daarvan. Bedenk een paar specifieke vragen over het bedrijf/de functie zodat zij niet de enige zijn die vragen stellen. Maak aantekeningen... dat hielp mij om minder gespannen te zijn, want zij maken ook altijd aantekeningen. Succes.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:04

Vraag die naar't schijnt ook vaak voorkomt:

"Waarom wil je precies voor dít bedrijf werken?"

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:10

Concept procedure sollicitatiegesprek

Inleiding:
· Verwelkomen, (koffie/thee) op gemak stellen. (Allen ca 3 min)
· Korte inleiding, intro aanwezigen, aanleiding aangeven, uitleg procedure. Uitleg organisatie (ca. 10 min)
· Korte toelichting competentie-gerichte vragen stellen (ca. 3 min)

Evt. toelichting op CV vragen. (allen)

Vragen: Aantal open vragen

Functie) (ca. 5 min.)
· Wat stel je je voor bij de functie?
· Op welke werkzaamheden zal de nadruk liggen?

Motivatie (ca. 5 min.)
· Wat is je motivatie geweest om te solliciteren?
· Wat is je ambitie?
· Kun je aangeven waarom jij de geschikte personn bent voor deze functie?

Persoon) (ca 5 min.)
· Wat zijn je sterke punten?
· Wat zijn je minder sterke(zwakke) punten?
· Hoe zou je aan je minder sterke punten kunnen werken?

Competenties

Klantgerichtheid: (ca 7 min)
· Kun je aan de hand van eigen ervaring een voorbeeld geven van een situatie waarin je als klant klantvriendelijk werd behandeld?
· Kun je hetzelfde doen met een situatie waarin je klantgericht werd behandeld?
· Is er voor jou onderscheid tussen klantvriendelijk en klantgericht?
· Wie zijn naar jouw mening de klanten in deze functie?

Communicatieve vaardigheden: (ca 7 min)
· Wat versta jij onder communicatieve vaardigheid.
· Kun door een voorbeeld aangeven dat jij over deze vaardigheid beschikt?
· Wat was jouw rol in deze situatie, welke actie(s) heb je ondernomen, wat was het resultaat, ben je hierover tevreden of zou je het de volgende keer anders aanpakken?

Resultaatgerichtheid (ca 7 min)
· Ben je resultaatgericht en waaruit blijkt dat? Kun je een voorbeeld geven?
· Bij resultaat is er een verschil te maken in kwaliteit en kwantiteit. Kun je op een schaal aangeven waar jij naar toe zou neigen. Kwaliteit 1--- 2--- 3--- 4 Kwantiteit.
· Hoe flexibel ben je en waaruit blijkt dat? (vakanties etc.)
· Hoe zelfstandig ben je? Kun je daar een voorbeeld van geven.

Afsluiting (ca 7 min)
· Mogelijkheid tot het stellen van vragen door de kandidaat
· Vragen of er nog zaken zijn waarvan de sollicitatiecommissie op de hoogte zou moeten zijn. (prive-sfeer of anderzijds)
· Vragen of er nog meer sollicitaties lopen op dit moment
· Nogmaals kort herhalen wat de vervolgprocedure is
· Vragen wat de bevinding is van de sollicitant over het gesprek (leermoment voor soll.commissie)
· Afscheid nemen

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 15:13

Dankjewel Samsam, hier ben ik iets mee! Lachen

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:16

Zorg dat je erg gemotiveerd overkomt, das erg belangrijk!

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:41

Ik zou gewoon lekker jezelf blijven, van voorbereiden word je waarschijnlijk alleen maar zenuwachtig!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:48

Ik vind het zelf altijd erg prettig om op internet alles gelezen te hebben wat er te vinden is over het bedrijf. Niet alleen hun eigen website maar ook even googlen.

Dan kun je daarop inspelen tijdens het gesprek. Als je bijvoorbeeld hebt gezien dat ze een goed doel sponsoren dan kun je aangeven dat dit bijvoorbeeld iets is wat jou erg aansprak bij dit bedrijf etc.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:05

kort rokje aan !!! Haha! Haha!

Wat ik zelf positief vind is als niet alleen het bedrijf vragen stelt maar als sollicitant mag je ook gewoon dingen vragen.

Persoonlijk vind ik dat een zefverzekerde indruk geven. Je kan bij voorbeeld vragen om iets over de seccundaire arbeidsvoorwaarden vragen, of er een collective pensionregeling is of bedenk iets leuks. Eventueel over of het een erg formeel of informeel bedrijf c.q. afdeling is.
Als het je nog niet is verteld vragen waarom de functie vacant is.

Wat ik altijd doe voor ik op gesprek ga is (als het er is) de hele website van een bedrijf doorpluizen en ook laten merken dat ik in het bedrijf geïnteresseerd ben.

Projecten die je op de website hebt gezien vaak presenteert het bedrijf zich op de hompage doormiddel van een visie of beleid. Jou kan zoiets zeggen dat je je daar goed in kan vinden (als het ook zo is natuurlijk).

Probeer voor het gesprek dus alvast informatie over het bedrijf te vinden waar je solliciteerd. Dan kan je op vragen als waarom wil je binnen dit bedrijf werken een nuttig antwoord geven.

Ik vind de goede en slechte eigenschappen vraag atijd zo'n dooddoener en zo uitgekauwd en afgezaagd. Als ik die vraag in een gesprek krijg dan beantwoord ik die dus met een wedervraag (gelooft u in het nut van deze vraag?) maar toegegeven als het een baan is die ik echt graag wil danzeg ik altijd (en meestal werkt dit wel)

Een slechte eigenschap is eigenlijk "teveel van een goede eigenschap"

Je kan dus zeggen:

"Ik beschik over veel daadkracht dat soms wel als drammerig kan worden ervaren"
"Ik weet goed wat ik wil daardoor vindt men mij soms eigenwijs"
"Ik hecht erg aan eerlijkheid en ben daardoor soms iets te direct"

Dus neem je goede eigenschappen en overdrijf ze een beetje en je hebt vanzelf een slechte eigenschap.. die ook positief kan worden uitgelegd.

Veel Succes!!


Leuke manier om die vraag dus tactisch te omzeilen..

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:10

Fredt schreef:
Ik zou gewoon lekker jezelf blijven, van voorbereiden word je waarschijnlijk alleen maar zenuwachtig!


Ben ik het niet mee eens, het is best handig om al eens na te denken over bepaalde dingen (slechte/goede punten, wordt bv vaak gevraagd) En dan is het fijn om in iedere geval wat te kunnen noemen ipv in een stilzwijgen te vervallen omdat ze zo snel nergens op kunt komen! Dan voel je je in zo'n gesprek ook zekerder!!