Ervaring met Maatschappelijke werkster

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Ervaring met Maatschappelijke werkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 00:34

Nou sta ik in de wachtlijst bij een maatschappelijkwerk bureau. Heb wel een intake gesprek gehad, en heb dit al vaker geprobeert maar ben vaak al snel afgehaakt... weet niet zo goed wat ik hiervan moet verwachten. Heb ook folders gehad over verschillende praatgroepen enzo... maarja. Aan de ene kant wil ik gerust wel over mn dingetjes praten... maar ja dat is dan best moeilijk om alleen over jezelf te praten. En in een groep durf ik ook niet zo goed denk ik, dat zijn dan meerdere die naar je luisteren. Zijn er hier mensen die hier er ervaring mee hebben? En of het geholpen heeft?

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 00:39

Bij mij heeft het wel geholpen. Ik had eerder al psychotherapie gehad en alleen. Dat heeft het wel wat makkelijker gemaakt om in een praatgroep ook wat te zeggen. Bovendien vroegen mensen gewoon ook hoe of wat.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik alleen stond en alleen alles moest doen maar daar heb ik wel geleerd dat dat niet zo is.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 00:54

Ik heb ervaring van de andere kant: mijn zus en haar vriend zijn MW`ers. Natuurlijk ben ik sterk bevooroordeeld, maar wat ik van hen hoor is dat ze vaak heel normale, leuke mensen in 'behandeling' hebben die eerst wat schuchter zijn t.o.v. zo`n groep en er achteraf vaak veel aan hebben omdat je je problemen deelt en herkent in die van anderen. Je moet wel eerst over je 'koudwatervrees' heen komen en dat is best lastig. Succes!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 07:32

Mijn moeder is er geweest en het heeft haar erg geholpen om te vertellen maar ook om de andere hun verhalen te horen... Je moet even over die vertelvrees heen; vaak als dingen hartop vertelt hebt word het zelf ook makkelijker om mee om te gaan.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 10:04

Dat is wel fijn om allemaal te weten, moet morgen ochtend even terug bellen.

carrie79

Berichten: 1003
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:41

Ik ben zelf maatschappelijk werker. Ik denk (maar das mijn ervaring) dat je je meer zorgen maakt dan noodzakelijk is. Een intake stelt over het algemeen niet zo veel voor. Ze vragen gewoon waarom je gekomen bent (en daar hoef je nog niet diep op in te gaan). En een aantal persoonsgegevens. Daarna wordt er (als je verder wilt) een behandelingsplan opgesteld (klinkt heel officieel maar dat valt ook erg mee). Daarin staat het doel waarin jullie samen gaan werken. Je kunt kiezen (of er kan gekozen worden) voor groepsgesprekken, maar dat wordt meestal gedaan als je er echt aan toe bent. En het ook nut voor je heeft. Probeer je niet teveel zorgen te maken (ik begrijp dat dat moeilijk is). Mocht je vragen hebben mag je ze altijd stellen. (ik zit niet in jouw regio dus mij kom je niet tegen!haha)

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:53

Ik werk in de jeugdhulpverlening (heb HBO- sociaal pedagogische hulpverlening gedaan).Maar ik moest ook wel over een bepaalde onzekerheid stappen voor de therapie. Verstandelijk kon ik alles beredeneren waarom ik niet gespannen hoefde te zijn. Maar gevoelsmatig is het nog best wel lastig dan.

Succes er mee trouwens.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:55

Mijn ouders hebben een MW, voor mij. Ik wist het niet, en ik baal best van dat maatschappelijk werkster omdat ze allemaal dingen verteld aan mijn ouders. O.A Mijn klasgenoot spijbelt, zegt ze dat ik heb gespijbeld en dat zulke dingen.
(trouwens ik heb haar NOOIT gezien, hoeft ook niet van mij)

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:03

Bij mij heeft het wel goed geholpen.
Vooral de praatgroep heeft me goedgedaan.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 17:36

atheentje schreef:
Mocht je vragen hebben mag je ze altijd stellen.


Thnx, en de rest natuurlijk ook Bloos

Ow mijn moeder heb ook wel een met de MW gepraat die ik 2 jaar terug had maar dat vond ik helemaal niet leuk, mn moeder deed op een gegeven moment heel vreemd en ben ik er ook mee gestopt.

carrie79

Berichten: 1003
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:05

een mw'er heeft strikte geheimshoudingsplicht. Er mag alleen iets verteld worden als dat noodzakelijk is voor jouw welzijn of omdat je er zelf om vraagt! (dus als duidelijk is dat je echt zalf moord gaat plegen -als voorbeeld- maag een mw'er kiezen in te grijpen. en dan nog met beleid).
Jullie hebben duidelijk de verkeerde getroffen. Ik kan me haast niet voorstellen dat de mw'er aan je moeder gaat vertellen wat jij allemaal zegt. Als dat wel zo is kan ze namelijk ontslagen worden!

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 22:50

Ow sorry atheentje zo bedoelde ik het niet Bloos *wel lief van je hoor* ze wou mijn moeder een keer spreken (dat hoorde ik van mijn moeder wanneer ze geweest was) om haar kant van de situatie te horen wat r gebeurd vroeger was en de laatste tijd ook. Maar daarna kwam er steeds meer wrijving tussen ons dus wou ik er een tijdje mee stoppen en ik mocht weer contact opnemen wanneer ik dacht dat ik er aan toe was. Maarja dan ken ik mezelf weer en dan stel ik zulke dingen uit... maar zal nu gewoon de knoop door moeten hakken en alles duidelijk op een rijtje moeten zetten wat ik wel en niet wil. Maar ik ben best een twijfelkont, maar dat kan niemand voor mij beslissen dat moet ik zelf uitpeuteren.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:04

Ik kom nog regelmatig bij de bedrijfsmw voor mijn burn out. Het heeft mij geholpen omdat ze mij kon vertellen dat een aantal zaken waar ik doorheen ging heel normaal waren en bij het "ziektebeeld" hoorden. Ook met het mij bewust maken van een aantal zaken heeft ze goed geholpen.
Daarnaast heb ik een training gevolgd voor zelfbewustzijn/persoonlijke ontwikkeling en daar heb ik ook erg veel aan gehad, vooral de combinatie van die training en de bmw heeft veel voor me gedaan.