Over een maandje naar de Orthopeed [Lang]

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Over een maandje naar de Orthopeed [Lang]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 16:27

Even bij het begin beginnen..

Sinds dat ik klein ben kamp ik al met problemen aan mijn knieen, dit liep uiteen van extreme groeipijn tot een knie die constant in het slot zat.
We hebben toen al eens onderzoeken laten doen, waaronder ook handfoto's om de groei te berekenen. Dit omdat ze dachten dat die klachten door mijn groei kon komen. Het leverde allemaal niks op, het zou vanzelf allemaal wel over gaan. Volgens de berekeningen zou ik rond de 1.70m worden als ik uitgegroeid was, daar zit ik inmiddels al ruim overheen. Ben nu 15 en bijna 1.90m lang. Ze hebben het er wel over gehad dat ze me konden opereren, maar dan zou ik al mijn kracht in mijn knie verliezen. Gelukkig heeft mijn moeder daar geen toestemming voor gegeven. Maargoed..

2½ jaar geleden werden de klachten weer zodanig dat we weer naar de huisarts gegaan zijn. Hij heeft mijn knie toen bekeken en concludeerde dat het maar een ruwe knieschijf was, en gaf mij Diclofenac mee (ontstekingsremmers). Ik moest die kuur afmaken, en als de klachten dan nog steeds aanhielden moest ik wel terugkomen. En helaas; de klachten hielden aan. Zo ben ik voor de eerste keer (sinds de verhuizing) naar de orthopeed verwezen. Die zei dat het inderdaad een ruwe knieschijf was, en dat er eventueel wat stukjes in het gewricht gekomen konden zijn. Dit was niet erg, dus hoefde ik niet geopereerd te worden.
Vanuit de orthopeed heb ik toen het advies gehad om Fysiotherapie te volgen, dit heb ik ook gedaan. Mijn knie werd getaped en gemasserd, waarna ik een periode Fysiofitness gevolgd heb. De klachten zijn na deze periode redelijk kalm gebleven. Alleen moest ik wel uitkijken met wat ik doe qua bewegen (bijv. steps is niks).

Om het even in te korten (anders wordt het nog zo'n lap tekst);

De jaren daarna heb ik weinig last gehad van m'n knie, ik heb ook een periode gefitnessed, maar ben daar mee gestopt omdat het toch niet mijn sport was. Sinds een kleine maand geleden (vlak voordat wij op vakantie gingen) is mijn knie onverwachts tijdens het halen van een glas cola weer in het slot geraakt. Hij is wel losgekomen, maar de klachten hielden aan. We zouden de vakantie afkijken, en als de klachten dan niet overwaren meteen naar de huisarts. Autorijden is voor mij echt een ramp, ik kan nog geen 5 minuten achterin zitten zonder dat mijn knie allejezus zeer begint te doen. Dus hebben we veel afgewisseld en mocht in met mijn been recht zitten op de achterbank (luxe Haha!).

Na de vakantie zijn we meteen naar de vervangende huisarts gegaan, omdat mijn knie zodanig zeer deed en vrij dik was. De huisarts heeft gezegd dat er erg veel vocht in mijn knie zit, en dat de klachten zodanig waren dat ze me naar de orthopeed verwezen heeft omdat het mijn meniscus is.

Op 13 oktober is het dus zover, voor een eerste onderzoek. Daarna zien we wel wat er gebeurd, maar mijn vader (ex-hospik) zegt dat ik waarschijnlijk kan rekenen op een kijkoperatie omdat het dus wel in mijn meniscus zit (vanwege dat slot zitten). Ik ben er echt huiverig voor, ookal vind ik het nog zo intressant.
Een ruggeprik wil ik niet, maar ik wil ook weer niet algeheel verdoofd worden.. Scheve mond

Hebben meerdere van jullie ooit zoiets gehad? En hoe is dit allemaal verlopen?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:51

Ik herken veel van je verhaal in mijn vader. Mijn vader is ook geopereerd aan zijn knie om de meniscus weg te halen en heeft nu geen last van. Hij kan nu alles met zijn knie. Maar na de operatie mocht hij 2 weken niks doen met zijn knie.

Sterkte !

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 19:14

Meniscus weghalen is voor mij denk ik nog geen optie omdat ik nog niet volledig volgroeid ben. Maar heeft jouw vader dan geen last daarvan? Want ik heb het inderdaad wel vaker gezien dat ze de meniscus verwijderen, maar dat lijkt me helemaal niks.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:25

Waarvan last hebben? Wat bedoel je daarmee?

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 19:34

Euh, bepaalde berperkingen met bewegen. Daarmee bedoel ik vooral de duur van bijv. fietsen oid.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:51

Zijn meniscus is dus weggehaald en hij fietst elke dag half uur heen en dan half uur terug van zijn werk. En hij wandelt elke dag, soms gaat ie heel lang fietsen. Dus ja last van knie heeft hij nu niet meer Lachen

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 20:01

Oh, kijk dat is gunstig inderdaad! Ik zit namelijk ook elke dag 2x een half uur op de fiets, en dan vaak moet ik nog wel eens weg Knipoog
Misschien dat ik dan eindelijk zou kunnen gaan wielrennen Lachen

Toch maar eens die optie aan de orthopeet voorleggen.
Dankje!

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:31

Wel fijn dat ze nu waarschijnlijk wel een keer iets gaan doen Lachen
Ga je naar 't Max?...ik ben daar bij een orthopeed geweest, dokter....euhm dat weet ik even niet meer Haha!
Igg veel succes Ach gut

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 12:57

Yep, inderdaad naar t'Max Zantis.
Ik ben daar inderdaad ook eerder bij een orthopeed geweest, maar ik weet alleen nog dat dat een jonge gast was Haha!

Dankje he Lachen