testen op soa's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

testen op soa's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 14:46

Maandag heb ik een afspraak met mijn huisarts, want ik wil me een keer volledig laten testen..
Ik heb me anderhalf jaar een keer laten testen op chlamydia en dat was toen raak.. (gekregen van een ex vriend van mij).. Maar nu anderhalf jaar later spookt de gedachte steeds vaker door me hoofd of ik niet ook iets anders van hem mee gekregen kan hebben.. Dus ik heb voor maandag en afspraak gemaakt om me eens helemaal te laten testen. Ook op aids dus..

Nu vraag ik me af of iemand ervaringen heeft met een aids-test en hoe zoiets gaat..
Vind het eigenlijk best spannend, hoewel ik weet dat de kansen niet zo groot zijn..
Alvast bedankt!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:51

Het enige wat ik weet is dat het wel een tijd duurt voor je de uitslag van de aidstest krijgt...

Sterkte in ieder geval! Hopelijk valt het mee. (Zal wel toch Lachen )

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 14:53

MarianneR schreef:
Sterkte in ieder geval! Hopelijk valt het mee. (Zal wel toch Lachen )


Ja dat zal wel.. Anders zou ik na anderhalf jaar toch wel iets gemerkt moeten hebben lijkt me zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:54

Er wordt gewoon bloed afgenomen en dan is het afwachten.

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:54

Ik heb pas een aids test laten doen, ik ben naar de dokter gegaan en van hem kreeg ik een briefje die ik mee moest nemen naar het gezondheidscentrum, ik moest daar 2 buisjes bloed laten prikken en 2 dagen later had ik de uitslag.

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 15:00

ow twee dagen later al? Dat valt wel mee dan. Ik dacht dat er wel een weekje zou verstrijken voordat ik de uitslag zou krijgen..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:29

soms duurt het een week, soms een paar dagen .
de kans op aids is idd erg klein
maar de kans is aanwezig, en van aids hoef je niets te merken .. het kan jaren duren voor je er iets van merkt, en dan is het te laat
dus beter betijds erachter komen dan te laat
ze nemen bloed af idd
hebben ze toen alleen een uitstrijkje genomen dan>?
en ook op hepatites (b?) getest enzo?
ik zou me niet teveel zorgen maken, goed van je dat je de test laat doen, beter weten of het goed of fout zit, dan in onzekerheid blijven leven !!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:29

Toen ik 15 jr. geleden voor het eerst zwanger was, moest er bloed worden afgenomen (om de bloedgroep t bepalen, testen op toxoplasmose, ijzergehalte enz.).
Ze vroegen toen of ik een aids-test wilde laten doen.
Nou ja... doe dan maar Clown !
De uitslag (van alles) had ik binnen 10 dagen. (Ik was overgens niet bang dat ik aids zou hebben, dus de wachttijd viel voor mij wel mee Knipoog .)

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:32

Oh wat snel? Ik ken iemand die geneeskunde studeert, en in aanraking is geweest met bloed van een patient. Hij moest ook een aidstest laten doen, en kreeg pas een half jaar later de uitslag!! (Is wel zo'n 5 jaar geleden).
Wel beter dat het nu zoveel sneller is. Dan zit je niet zo lang in de stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:37

Dat klopt MArianne, als je denkt besmet te zijn doe je een test, maar pas na 6 maanden na een eventuele besmetting , na een herhalingstest weet je zeker dat je niet (of wel) besmet bent

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:39

MarianneR schreef:
Oh wat snel? Ik ken iemand die geneeskunde studeert, en in aanraking is geweest met bloed van een patient. Hij moest ook een aidstest laten doen, en kreeg pas een half jaar later de uitslag!! (Is wel zo'n 5 jaar geleden).
Wel beter dat het nu zoveel sneller is. Dan zit je niet zo lang in de stress.


Het gaat erom hoe recent de (mogelijke) besmetting heeft plaatsgevonden. In het geval van de TS zou de besmetting al enige tijd geleden moeten zijn gebeurd, en hoef je maar een paar dagen te wachten op de uitslag van het lab.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:47

MarianneR schreef:
Oh wat snel? Ik ken iemand die geneeskunde studeert, en in aanraking is geweest met bloed van een patient. Hij moest ook een aidstest laten doen, en kreeg pas een half jaar later de uitslag!! (Is wel zo'n 5 jaar geleden).
Wel beter dat het nu zoveel sneller is. Dan zit je niet zo lang in de stress.


Ik denk dat jij een aidstest en de incubatietijd door elkaar haalt... Een half jaar na mogelijke besmetting is vast te stellen of je aids hebt of niet, een half jaar wachten op een uitslag (ook al was het 5 jr. geleden) lijkt me erg sterk eerlijk gezegt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:39

das ook toepasselijk, ik bekijk dit onderwerp, en welke banner staat erboven?? Clown ja hoor.. een banner van een thuis HIV test Scheve mond

mgoed, wat bovenstaande betrefd, idd de tijd dat het duur voor het virus aantoonbaar is, is meestal een half jaar ....
dus als de de eerste keer negatief bent, hoef je nog niet HIV vrij te zijn !
want de test kan 6 maanden na evt besmetting pas uitsluitsel geven.

ziea
Berichten: 60
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: Akkrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:53

Hallo!

Ik heb mij 1,5 jaar geleden laten testen. Er wordt inderdaad gewoon bloedafgenomen (wat ik echt heel vervelend vind) en volgens mij moest ik destijds 2 weken wachten! (vond ik erg lang). Mij werd destijds verteld dat de kans dat je het hebt echt wel klein is. Het is altijd goed om je te laten testen, maar je hoeft je niet al te veel zorgen te maken! Moet zeggen dat ik het toch heel erg spannend vond. Gelukkig bleek ik ook niet besmet te zijn!

Succes!

Kyra_
Berichten: 45
Geregistreerd: 16-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:48

Je hoeft idd niks te merken, kan wel 10 jaar duren!
Maar je kan je tegenwoordig al na 3 maanden laten testen, dan is de test ook betrouwbaar. Ik heb me zo'n twee weken geleden ook via de huisarts laten testen na een verontrustend telefoontje van een ex. Ik had de uitslag al na 5 dagen en daar zat nog een weekend tussen ook. In Amsterdam kan je je zelfs anoniem laten testen en heb je de uitslag al na een uur!

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:58

heel stom maar ik durf me echt niet te laten testen op aids./. Toen wij dit huis gingen kopen moesten we voor de levensverzekering ookeen aids test doen.. Ik weigerde en Rich moest ook weigeren voor mij.
Waarom ik wet het niet.. Als Rich het heb dan heb ik het ook. ik ben zo bang voor de ziekte dat ik het niet wil weten.

Ik heb vroeger best wel wat vriendjes gehad>( ik praat over 10 jaar geleden) maar nee voor mij hoeft het niet..

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:12

Dat vind ik dus echt je kop in het zand steken. Waarschijnlijk valt het mee, en als dat niet zo is ben je er in ieder geval van op de hoogte, zodat je geen anderen zou kunnen besmetten.

Sylvia schreef:
Ik denk dat jij een aidstest en de incubatietijd door elkaar haalt... Een half jaar na mogelijke besmetting is vast te stellen of je aids hebt of niet, een half jaar wachten op een uitslag (ook al was het 5 jr. geleden) lijkt me erg sterk eerlijk gezegt.


Hij moest een half jaar wachten, of je het gelooft of niet.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:11

Cayusejuhh schreef:
heel stom maar ik durf me echt niet te laten testen op aids./. Toen wij dit huis gingen kopen moesten we voor de levensverzekering ookeen aids test doen.. Ik weigerde en Rich moest ook weigeren voor mij.
Waarom ik wet het niet.. Als Rich het heb dan heb ik het ook. ik ben zo bang voor de ziekte dat ik het niet wil weten.

Ik heb vroeger best wel wat vriendjes gehad>( ik praat over 10 jaar geleden) maar nee voor mij hoeft het niet..



Ik snap dat je bang bent voor die ziekte, is ook geen fijne ziekte hoor, maar je kunt het beter op tijd weten dan te laat. Want als je er te laat achter komt... Dan heb je echt reden om bang te zijn...

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:22

Ik heb me 2 jaar terug helemaal laten testen, ook op aids.
Ik kwam er namelijk achter dat mijn scharrel naast mij nog slechts 6 vriendinnetjes had Boos!, en het condoom was een keer geknapt.
Ik wilde eerst de aidstest niet doen, want het leek mij vreselijk eng, maargoed, als je die test laat doen zit je 2 weken in de stress voor de uitslag, terwijl je anders de rest van je leven dat kleine stemmetje in je hoofd blijft horen, heb ik het wel, heb ik het niet?
Bovendien had ik een nieuwe vriend, en het leek me wel zo eerlijk naar hem toe om dan zeker te weten dat ik geen dodelijk virus onder de leden had.
Er wordt slechts 1 buisje bloed afgenomen.
Dat kon eerst pas 6 maanden na de onveilige sex, maar tegenwoordig kunnen ze het na 3, 4 maanden al aantonen.
Ik moest 2 weken op de uitslag wachten, omdat ik me bij de GG&GD heb laten testen en niet bij de huisarts.
Ik heb de avond voor de uitslag vreselijk gehuild, ik zat echt helemaal in de rats.
Ik heb een vriendin meegenomen, omdat ik niet alleen durfde.
Dat kan ik je dus wel aanraden, om iemand mee te nemen om je te steunen.
Maar de zuster van de GGD was super relaxed en stelde me compleet op mijn gemak.
En gelukkig waren alle testen negatief, ik had geen enkele SOA, en ook geen aids.
Ze heeft me nog van alles verteld over alle ziektes, en ik ging er met een heel goed gevoel weg.
Meid, laat het doen, zet je even over die angst heen, dan heb je tenminste zekerheid.
Heel erg veel sterkte, ik duim voor je.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:22

De uitslag van een Aidstest is gemiddeld na tien dagen bekend, er is dus geen reden dat het langer zou moeten duren om hem bekend te maken.
Antistoffen tegen hiv zijn soms pas drie maanden na infectie in het bloed terug te vinden. Als je risico hebt gelopen, dan moet je dus drie maanden wachten voordat je je laat testen.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:19

Bealy schreef:
De uitslag van een Aidstest is gemiddeld na tien dagen bekend, er is dus geen reden dat het langer zou moeten duren om hem bekend te maken.
Antistoffen tegen hiv zijn soms pas drie maanden na infectie in het bloed terug te vinden. Als je risico hebt gelopen, dan moet je dus drie maanden wachten voordat je je laat testen.


Die 14 dagen voor de uitslag bij de GG&GD zal wel zijn i.v.m. de drukte.
Ik moest namelijk ruim een maand wachten voor ik er terecht kon.
Bij de huisarts gaat dat natuurlijk allemaal veel sneller.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:24

MissJ schreef:
Die 14 dagen voor de uitslag bij de GG&GD zal wel zijn i.v.m. de drukte.
Ik moest namelijk ruim een maand wachten voor ik er terecht kon.
Bij de huisarts gaat dat natuurlijk allemaal veel sneller.


Ja, inderdaad, want die tien dagen is een gemiddelde Lachen
maar een half jaar wachten op een uitslag is onzin, een half jaar moeten wachten om je te laten testen kan wel (was vroeger dus zo, nu is dat al korter)

Applebee
Berichten: 92
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:55

Tja, ik heb gewoon lekker braaf gewacht voor de ware en dus niet aan tiener seks gedaan. Maar mijn ware mocht wel eerst mooi voor Aids en Hepatitis A, B en C getetst worden. Het was gewoon een bloedtest en hij kreeg de uitslag na ongeveer een week geloof ik. (Was overigens negatief)

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:00

Ik ben op van alles getest toen ik zwanger was, kreeg ook al gauw de uitslag geloof ik.

Succes !

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 13:40

Laat je even weten hoe het gegaan is?