Wie o wie, heeft voor mij de Miljoenennota 2005?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Wie o wie, heeft voor mij de Miljoenennota 2005?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 09:53

De miljoenennota voor het komend jaar is al uitgelekt en in dat geval ga ik natuurlijk niet wachten om hem te verspreiden hier op kantoor. Althans.... als ik hem tenminste gedownload krijg van de site van RTLnieuws (site is niet vooruit te branden, gek hè? Haha! )

Is er misschien een bokker die hem al heeft gedownload (of bij RTLnieuws werkt)?

Edit:
Een zeer beperkte samenvatting van de miljoenennota heb ik inmiddels wel.

Citaat:


16-09-2004

Wat doet het kabinet in 2005?

We gaan er allemaal op achteruit
We gaan er in 2005 allemaal op achteruit, omdat het kabinet opnieuw flink bezuinigt. In de Miljoenennota spreekt het kabinet de hoop uit dat komend jaar het laatste met forse bezuinigingen wordt.

,,Met deze ingrepen wordt voorkomen dat de huidige 'zware griepaanval' een 'chronische ziekte' wordt'', staat in de gisteren uitgelekte nota te lezen. De meeste maatregelen die het kabinet daarin aankondigt, zijn de afgelopen weken al uitgelekt. Een overzicht van de belangrijkste plannen:

ONDERWIJS


Het collegegeld voor studenten stijgt met €100.
Geen studiefinanciering meer voor studenten ouder dan 30 jaar.
Universiteiten en hogescholen mogen vanaf september 2005 zelf de hoogte van het collegegeld vaststellen. Ze mogen ook studenten selecteren.
Er komt €90 miljoen extra voor veiligheid in scholen.

SOCIAAL BELEID

Ontslagvergoedingen voor werknemers worden gekort op de ww-uitkering.
Alleen werknemers die op 1 januari 2005 57 jaar of ouder zijn kunnen nog met de vut of prepensioen.
De koopkracht van AOW'ers met klein pensioen en minima met kinderen is door het kabinet gerepareerd. Zij gaan er in 2005 niet 2 procent maar circa 0,25 procent op achteruit. De AOW gaat daarvoor €60 omhoog.
Per 1 januari wordt de ww voor mensen met weinig werkervaring ('kortdurende ww') afgeschaft. Ook wordt het moeilijker een gewone ww-uitkering te krijgen.
Ambtenaren gaan er ook in 2005 niet op vooruit. Het kabinet wil dat ze voortaan weer 40 uur gaan werken.

VEILIGHEID

Er komen circa 100 extra manschappen voor politie en veiligheidsdienst AIVD.
Het kabinet trekt €80 miljoen extra uit om veelplegers, die grote aantallen misdrijven plegen, in de cel te houden.
De komende jaren is er €120 miljoen extra voor vergroting van de veiligheid in de grote steden.

BELASTINGEN

De winstbelasting (vpb) voor bedrijven daalt van 34 naar 31,5 procent.
De pc-privéregeling
verdwijnt, net als het voordeel van het grijs kenteken.
Het kabinet maakt een uitzondering voor 7000 gehandicapten.
De opbrengst van de energiebelastingen gaat €316 miljoen omhoog.
De fiscale aftrek voor zelfstandigen omhoog van €6585 naar €8345.
Een pakje witmerk sigaretten 15 cent duurder, een pakje witmerk shag 20 cent duurder. Opbrengst €14 miljoen naar Monumentenzorg.
Het dubbel voordeel van spaarloon voor mensen met twee banen verdwijnt.
Verruiming van de fiscale aftrek voor familieleden bij weekendbezoek aan gehandicapt gezinslid.
Afschafing gebruikersdeel onroerend-zaakbelasting jaar uitgesteld tot 2006.
Huiseigenaren die hypotheek grotendeels hebben afgelost, gaan volgend jaar minder eigenwoningforfait betalen.

GEZONDHEIDSZORG

Behandelingen tegen zweten, snurken en correctie van flaporen, buikwanden en borsten verdwijnen uit ziekenfonds.
Er komt een no-claim in het ziekenfonds van €250.
Er is €25 miljoen extra voor terugdraaien van bezuinigingen op het zittend ziekenvervoer (per taxi). Een aantal zelfzorgmedicijnen (bijv. pijnstillers) wordt toch vergoed voor langdurig zieken.




abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 12:31

Ben inmiddels in het bezit van het document. Mochten er liefhebbers zijn: PB me dan even

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 13:14

ja zeker, en een plastische buikwand ook... Naar hè?

Ieder jaar weer dreigen journalisten etc. om uit te lekken in de media. Nooit gebeurde het en nu dus wel. Het hoort natuurlijk niet: embargo is embargo en als journalist heb je je daar aan te houden (formeel gezien). Aan de andere kant: ieder jaar wordt er ook in de media gelekt door de ministeries dus dan is de poespas van zo'n embargo eigenlijk ook iets overtrokken.
Enfin, ik heb hier een heel managementteam blij kunnen maken met 14 blaadjes met lettertjes erop. Soms is een managerhand snel gevuld; kunnen ze bij OCW nog wat van leren!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: evelien1000, Facebook, Lugea, Tigerboy, Urona447, xLauLaUx, YandexBot en 183 bezoekers