Dode bij stierengevechten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Dode bij stierengevechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 08:55

Citaat:
Buitenland

zo 12 sep 2004, 15:13
Dode en zwaargewonden bij stierenren in Spanje
SANTANDER - Bij een stierenren in de omgeving van de Noord-Spaanse stad Santander zijn zondag een dode en acht zwaargewonden gevallen. Een 43-jarige stierf in een ziekenhuis nadat een van de stieren met een hoorn de halsslagader van de man had doorboord.
De stierenren maakte onderdeel uit van de feestelijkheden ter ere van de beschermheilige van het dorp Ampuero. Daarbij werden voor het eerst vechtstieren door de straten gejaagd in plaats van de jonge stieren die voorheen gebruikt werden. Na de bloedige incidenten liet burgemeester Nieves Abascal de festiviteiten stopzetten.



Ik zal het wel niet mogen zeggen. Maar ik vind het goed dat het gebeurd is. En ik hoop dat zovaak stierengevechten nog plaatsvinden, dit ook zal blijven gebeuren. Misschien dat het dan eens ophoudt Boos!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:01

Idd, net wat je zegt: Net goed... dat ze het maar heel snel gaan verbieden!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:09

haha net goed wat er gebeurd is!
Hoop dat ze idd het snel gaan verbieden!!!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:17

Ik kan er idd ook niet om huilen hoor . Eigen schuld dikke bult.
Ze moeten het eens gaan verbieden!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:21

Ben het helemaal met jullie eens. Dat achterlijke en ouderwetse, achterhaalde gedoe kan ik bepaald geen 'cultuur' noemen.

Wil je je steun bieden: Anti Stierenvechten Commité.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:27

Ik vind het sneu van die vent, hoewel het zijn keuze is, had hij ook niet verwacht om op zo'n manier aan zijn einde te komen...

Verder houd ik niet van de stierenvechten in een arena, het is alleen maar lijden voor het beest. Heb een tijdje terug nog wel een keer gezien, dat een stier over de arenarand sprong, lekker tussen het publiek. Dat vond ik wel een goede actie, als je zelf zo misselijk bent om te gaan kijken heb je zo wel je verdiende loon Bloos!

Die idiote stierenrun met die malloten die ervoor rennen, dat vind ik nog niet eens zo onoverkomelijk, zoveel hebben de meesten volgens mij daar niet van te lijden, en die mensen kunnen er zelf voor kiezen.

Maar ik denk niet dat het binnenkort verboden zal worden... tradities boven he....

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:33

Ik vind het vooral achterlijk dat ze daarvoor vechtstieren nemen ipv jonge stieren.. Geloof dat de burgemeester nog wat uit te legen heeft..

Vind zelf stierenvechten niet prettig om te zien, maar als je bedenkt wat wij allemaal voor een biefstukje doen, dan denk ik dat die stier in Spanje het nog zo slecht niet heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:37

batje schreef:
Ik vind het vooral achterlijk dat ze daarvoor vechtstieren nemen ipv jonge stieren.. Geloof dat de burgemeester nog wat uit te legen heeft..

Vind zelf stierenvechten niet prettig om te zien, maar als je bedenkt wat wij allemaal voor een biefstukje doen, dan denk ik dat die stier in Spanje het nog zo slecht niet heeft..



Echt niet! Jaren terug heb ik bij een conferentie van een IT-organisatie in Spanje een stierengevecht bijgewoond. Ik geloof dat de halve arena boos is weggelopen (klanten organisatie). Het is dierenmishandeling en niet te vergelijken met een beest de kogel geven voor de slacht. Echt walgelijk om te zien. Van mij hadden er nog veel meer doden mogen vallen, misschien dat het dan een keer stopt.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:43

faye schreef:
Echt niet! Jaren terug heb ik bij een conferentie van een IT-organisatie in Spanje een stierengevecht bijgewoond. Ik geloof dat de halve arena boos is weggelopen

Komt inderdaad wel eens voor dat de matador er een puinhoop van maakt en iedereen boos weg loopt.. Dat is inderdaad heel erg voor de stier.
Toch zou ik nog steeds liever 2 jaar of langer in de wei staan en na een stressvolle en pijnlijke strijd gedood worden dan in Nederland in een kist of aan een ketting op te groeien en dan een stressvolle reis naar het slachthuis te maken. Ik ben niet voor stierenvechten, maar ik vind wel dat je het leed moet relativeren met wat wij met onze beesten doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:45

Daarom haal ik mijn vlees altijd bij een kennis waarvan ik weet dat die beestjes het goed gehad hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:48

batje schreef:
Ik ben niet voor stierenvechten, maar ik vind wel dat je het leed moet relativeren met wat wij met onze beesten doen..
Hele wijze woorden OK dan! Zou alleen, wij vervangen door "eigenwijze consument, die wel meer dierenwelzijn wil, maar geen extra geld wil uitgeven" maar da's een hele andere discussie Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:16

batje schreef:
Ik ben niet voor stierenvechten, maar ik vind wel dat je het leed moet relativeren met wat wij met onze beesten doen..

Helemaal mee eens!! Ik vind het toch een beetje een verhaal van 'de pot verwijt de ketel....'
Maar gelukkig kunnen wij in de supermarkten ook kiezen voor scharrelvlees of vegetarische producten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:17

Maya"]
Ik vind het sneu van die vent, hoewel het zijn keuze is, had hij ook niet verwacht om op zo'n manier aan zijn einde te komen...
[/quote]
Voor de stieren vind ik het nog veel sneuer, het is immers in hun geval NIET eigen keuze.

Ik zou willen dat er bij elk stierengevecht doden vielen. Dan was het allang afgeschaft.[quote="Maya schreef:
Hele wijze woorden OK dan! Zou alleen, wij vervangen door "eigenwijze consument, die wel meer dierenwelzijn wil, maar geen extra geld wil uitgeven" maar da's een hele andere discussie Bloos

Dat is waar, maar hier komen de meeste koeien (en ook stieren) ook nog steeds in de wei, hoewel Brussel ze allemaal maar binnen wil zien. onderzoek heeft uitgewezen, dat weidekoeien 25% meer melk opleveren dan stalkoeien. Ook heeft een boer veel minder dierenarts kosten wanneer de koeien in de wei staan. Logisch toch? Paarden moeten ook naar buiten omdat dat goed voor ze is. WAarom zou dat voor andere dieren niet gelden?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:26

Citaat:
Ik zou willen dat er bij elk stierengevecht doden vielen. Dan was het allang afgeschaft.

Zou ik ook willen Knipoog

Ik vind het ook wel goed dat die man is gestorven, zijn verdiende loon!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:32

lekker voor ze. Ik vind stierenvechten echt een achtelijk gedoe!

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:45

De stieren die gebruikt worden bij stiergevechten hebben een enorm goed leven gehad. Ze komen alleen wat minder aan hun einde...

Een goede matador kan een stier zonder al te veel pijn doden, net onder de schedel zit een hersenknooppunt oid, er als daar een speer doorheen gaat, zakt de stier door zijn poten en is het voorbij.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:47

Rainie schreef:
De stieren die gebruikt worden bij stiergevechten hebben een enorm goed leven gehad. Ze komen alleen wat minder aan hun einde...

Een goede matador kan een stier zonder al te veel pijn doden, net onder de schedel zit een hersenknooppunt oid, er als daar een speer doorheen gaat, zakt de stier door zijn poten en is het voorbij.


zal best, maar de meesten maken er zo'n show van en rekken het net zo lang, totdat de stier al tig keren is geraakt met speren, en dan uiteindelijk wordt hij pas echt dodelijk geraakt

nee ik vind het echt NIET kunnen, goed leven of niet, zo'n einde wens je niemand toe, ja de matador zelf Boos!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:52

Rainie schreef:
De stieren die gebruikt worden bij stiergevechten hebben een enorm goed leven gehad. Ze komen alleen wat minder aan hun einde...



Nou dat weet ik zo weer niet, ze worden getraind om agressief te zijn, en voor de wedstrijd worden ze volgestopt met pillen/alcohol (heb ik gezien/gehoord)

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:54

MoonChloe schreef:
Nou dat weet ik zo weer niet, ze worden getraind om agressief te zijn, en voor de wedstrijd worden ze volgestopt met pillen/alcohol (heb ik gezien/gehoord)

Maar dat zijn de exteme gevallen en is LANG niet altijd zo..
Bovendien, stieren worden niet getraind om agerresief te zijn. Ze komen in een nieuw gebied, zien iets lopen in dat gebied en willen het daar weg hebben.

Natuurlijk heb ik liever dat dieren een goed leven hebben en een pijnloze dood tegemoed gaan, maar dat is in Nederland ook lang niet altijd het geval, en tot die tijd vind ik niet dat ik recht van spreke heb over een andere cultuur waar ik weinig van weet.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:00

Ik kan niet anders zeggen dat ik geen medelijden heb met de slachtoffers Haha!
Wel voor de beesten, deze krijgen daarna ook een afschuwelijke dood. Of ze nu een goed leven hebben gehad of niet, zo'n dood wens ik geen enkel dier toe!!!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:23

Ook mijn eerste gedachte is eigen schuld, dikke bult.

Het valt me op hoeveel vooroordelen een topic als dit naar boven haalt over onze eigen veehouderij.
a. kalveren staan bijna nergens meer in eenlingboxen (kisten bestaan al niet meer)
b. er staan ook bijna nergens meer dieren op de grupstal, omdat dit ouderwetse stallen zijn die erg arbeidsintensief zijn en die ook niet meer gebouwd mogen worden.
c. stress wordt zoveel mogelijk vermeden, omdat dat de kwaliteit van het vlees niet ten goede komt. Een goede veehouder ziet hierop toe. Het slachthuis let hier absoluut op.
d. koeien in de wei geven niet meer melk, omdat het veel moeilijker is om het rantsoen precies goed af te stemmen.
e. een reden waarom koeien ook wel binnen worden gehouden: omdat ze zoveel melk geven, dat een onregelmatigheid in het rantsoen ervoor kan zorgen dat er dieren ziek worden (denk aan uierontsteking, slepende melkziekte, melkziekte) (daarnaast dwingt de Brusselse mestwetgeving een optimale benutting van elke koeievlaai af). Op stal kan je een veel constanter rantsoen aanbieden. De ervaring op de praktijkschool voor dieren in Oenkerk is, dat er veel minder dieren ziek werden, nadat ze besloten hadden om ze het hele jaar op stal te houden, omdat de dieren beter en regelmatiger aten. Het in de wei houden van koeien is wel goedkoper.

En dat er in Nederland nog steeds misstanden zijn op sommige plaatsten wil dat niet zeggen, dat dat een argument is om in een ander land jezelf te gaan vermaken met dierenleed. De dieren hebben wel een prima leven gehad, maar dat hebben de Nederlandse zoogkoeien ook en die komen heel wat vlugger aan hun eind.

Misschien kunnen we in Nederland een tribune maken bij de afschietplaats en daar geld voor vragen aan toeristen? Of zou dat te saai zijn?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:34

Het gaat hier toch om een stierenren? Niet om stierengevechten?

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:00

Niet erg dat die vent dood is eigen schuld moet hij er maar niet gaan bijlopen!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:06

Ellende schreef:
Het gaat hier toch om een stierenren? Niet om stierengevechten?


Het is allebei even erg. Die beesten worden uitgehongerd en helemaal gek gemaakt, worden agressief door de straten heen gejaagd, zijn doodsbang. En dan zijn er ook nog mensen die dat leuk vinden en er voor de kick tussen gaan rennen Verward .

De stieren worden na de ren geslacht. Maar eerst nog even uitgehongerd en doodsbang wat mensen vermaken.

Banketstaaflig voor die gozer die is overleden, maar eigenlijk ben ik het gewoon met Fasel eens. Dit zijn geen leuke spelletjes. Ik vind het dan ook de eigen schuld van die persoon. Misschien gaan mensen er over nadanken en worden dit soort domme acties afgeschaft. Ik hoop het van harte.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:11

Ga met Eveline_B mee. Dierenleed in Nederland valt niet te vergelijken met wat er daar gebeurt. Voor de feestvierders sneu dat de festiviteiten zijn stopgezet na het incident, voor de macho's misschien een reden om na te gaan denken wat ze doen. En degene die de keuze heeft gemaakt voor volwassen stieren te gaan i.p.v. kalveren heeft nog een heleboel uit te leggen.
Wat mij betreft mogen ze het allemaal verbieden. De ren, en de gevechten. Het is in een woord walgelijk wat daar gebeurt!