Vraagje over de Oranda (vis)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Vraagje over de Oranda (vis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 12:23

Wij hebben sinds kort 2 Oranda sluierstaarten.

We hebben ze bij een tuincenter gehaald samen met kom, zuurstofplantjes, kiezeltjes een anti alg zakje en speciaal voer voor de beestjes.

Nu is het water al in 1 dag troebel en stinkt het water al. Wat hebben wij verkeerd gedaan?

Hebben ze toch stiekem aquariumvissen aan ons vissen aan ons verkocht en toch een waterpomp nodig hebben?

of hebben wij teveel voer gegeven doordat het stinkt en troebel is??

Of is het iets anders?????

Snap er niks van...help!!

Groetjes Natalie

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 13:12

Goudvissen kun je het best in een groot aquarium houden.
Ze vervuilen veel in vergelijking met veel andere vissen.
Een filter kan dus heel raadzaam zijn.

Het aquarium dient ook biologisch in evenwicht te komen.
Hierbij ontwikkelen zich bacterieen in het filter die de giftige stoffen kunnen afbreken zoals ammoniak en nitriet.

Verder om het biologisch evenwicht te bewaren is het raadzaam om gedeeltelijke waterverversingen te doen ipv een gehele waterverversing.
Zodat de goede bacterieen geen optater krijgen of zelf verwijdert worden.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

(En ja er zijn zat mensen die vissen in een goudkom houden, het kan zelfs een tijd lang goed gaan, maar het is niet aan te bevelen als je kijkt hoe het allemaal in zijn werk gaat qua giftige stoffen en vervuiling).

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 15:12

Ik heb een paar jaar geleden twee sluierstaartjes in een gewone kom gehouden. Ging heel lang goed, ik verschoonde 1 keer in de week de hele kom. Maar na verloop van tijd kregen ze last van hun zwemblaas. Die bleef vol met lucht zitten, waardoor ze gingen "rugzwemmen". Op zich wel een grappig gezicht, zo'n vis die zich op de kop aan de oppervlakte voortbeweegt, maar uiteindelijk gingen ze er wel aan dood. Later had ik een grotere bak met filter en zuurstofpomp, maar de eerste vissen die ik daarin had, kregen last van hetzelfde. Dus daar heeft het niet aan gelegen, kennelijk. Mijn huidige setje vissen doet het goed in die bak. Regelmatig ververs ik een deel van het water en ik doe er een dopje "easy-life" in. Daarvan wordt het water zeer helder en het is goed voor de vissen. www.easylife.nl

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 15:25

Een vis hoort niet in een kom thuis! In een vissenkom ontstaan nooit een biologisch evenwicht.
In een kom is de wateroppervlakte te klein en de zwemruimte.
Ze hebben geen beschutte plek en daar raken ze gestresst van en gaan vroeg dood.

Maar om even op jouw probleem terug te komen.
Ik denk dat je de vissen teveel voer geeft.
Een klein beetje voer, wat ze binnen een paar minuten op hebben.
Geef ze liever 2x per dag een klein beetje dan 1x heel veel.
De resten die ze niet meer op kunnen zakken naar de bodem en gaan rotten.

Maar ik zou in iedergeval een klein aquarium kopen ipv de kom.
Dan heb je al heel wat problemen minder.
En dus minder voeren!

Succes.