moeders hulp gevraagd: slaapprobleem

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

moeders hulp gevraagd: slaapprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 09:59

Ik heb een groot probleem, en het begint echt uit de klauwen te lopen.
Onze oudste Jurrian is een slechte slaper. Dat was hij al voor de geboorte van Olivier, maar nu loopt het de spuigaten uit!
We moeten echt erbij gaan zitten bij het naar bed gaan 's avonds, anders schreeuwt hij alles bij elkaar en houdt dat uren vol. Slot is dat hij dan helemaal overstuur is en ook niet meer slaapt...

Maar nu begint dit circus ook al als hij 's nachts wakker wordt, hij is niet meer snel even in te stoppen. Alleen de middagslaapjes gaan goed.

We hebben echt al vanalles geprobeerd: even mee naar beneden en dan opnieuw beginnen (werkt soms), hij mag dan niet spelen maar zit bij ons op de bank.
Licht aanlaten, deur open, boven blijven rommelen etcetera etcetera...

Eerlijk gezged ik weet het niet meer en zit er echt even doorheen. Naast de nachtvoedingen is dit gewoon niet vol te houden.

Help?

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:19

{heb geen verstand van kinderen hoor Tong uitsteken} Maar kan je de middag slaapjes niet afschaven? Dan is hij s'avonds moe zodat hij goed slaapt Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:29

Tja, ik ben misschien wat oncouranter in die dingen maar ik ben er nooit bij gaan zitten, heb Sanne nooit uit haar bed gehaald, ik zette de koptelefoon op Haha! Haha! Haha!........ Maar het is niet grappig dat zo een kleintje al bepaald wat JIJ met JOUW avond gaat doen. Ik zou toch voor het laat maar huilen systeem gaan, dat houden ze gerust een week vol....... maar als ze daarmee hun zinnetje niet krijgen dan houd het wel op. Misschien moet je hem minder "prikkelen" voor het naar bed gaan........ geen televisie en dat soort dingen. Middagslaapje overslaan kan natuurlijk ook helpen. Sterkte, want het valt niet mee. Ik werd er heeeeeeel sjaggo van

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:07

Ik heb laatst een hele intressante reportage gezien op tv over kinderen die een slaapstoornis hadden en die er heel langzaam is ingeslopen en waarvan ouders zich echt geen raad meer wisten met hoe ze de situatie moesten aanpakken.

1 van de kinderen wilde niet alleen gaan slapen en een van de ouders moest er alijd net zo lang bij blijven tot wanneer ze in slaap viel, uiteindelijk kwam ze s'nachts weer haar bed uit en wilde ze alleen nog maar bij haar moeder in bed liggen waardoor pa al meer dan 2 jaar op de bank sliep!

Bij dat meisje hebben ze belonen als oplossing genomen. Niet meer elle lange verhaaltjes voorlezen, eindeloos kusjes geven en niet meer wachten totdat ze in slaap viel. Ze lieten een lichtje aan en moesten zonder al te veel poespas hun dochter in bed leggen en weg gaan...... Dit resulteerde de eerste paar dagen in alleen maar krijsen en huilen maar de ouders moesten sterk zijn en niet naar hun dochter toe gaan om te troosten. Als ze dan s'nachts haar bed uit kwam om bij haar moeder erin te kruipen werd ze weer terug in bed gelegd met hetzelfde ritueel. Uiteindelijk sliep ze s'avonds zelf rustig en werd ze s'ochtends wakker, elke keer als haar dit lukte kreeg ze een glow in de dark ster en bij 3 sterren mocht ze dan een kadootje uitzoeken....

Misschien heb je wat aan dit verhaal..........

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:57

Ja, ik zou ook voor de laat-maar-huilen-tactiek gaan.
Een andere oplossing is er volgens mij gewoon niet. Laten huilen, tot het kwartje valt. Duurde bij mijn dochter twee nachten, op ong dezelfde leeftijd als jouw zoon nu is.

Dat middagslaapje zou ik er mooi inhouden als ik jou was. Lekker rustig voor jou en hij is het nog wel nodig wrs.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:02

Volgens mij was er ooit nog een topic over. Misschien even zoeken Lachen Daar zaten heel veel tips in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:02

Hier werkt laat maar huilen dus echt niet. Mijn zoontje wordt dan helemaal hysterisch. En dat stopt dus niet. Hij vind het heel moeilijk om in slaap te vallen, maar meestal als ik er even bij blijf is hij binnen 5 minuten vertrokken.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:02

Volgens mij heeft Isabelle hier een tijdje terug ook een topic over gestart *gaat zoeken*

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:03


RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:04

faye schreef:
Hier werkt laat maar huilen dus echt niet. Mijn zoontje wordt dan helemaal hysterisch. En dat stopt dus niet. Hij vind het heel moeilijk om in slaap te vallen, maar meestal als ik er even bij blijf is hij binnen 5 minuten vertrokken.


Bij jou is het blijkbaar anders Lachen

@ Richtje, ja dat bedoelde ik Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:09

Ik heb zelf geen kinderen (nog niet gelukkig Lachen ) maar heb wel heel veel opgepast de afgelopen 7jaar. En ik heb ook heel duidelijk het verschil gezien tussen kinderen die er door hun ouders na 5 minuten huilen weer uitgehaald werden, en de kinderen die ze in het begin als het nodig was 3 kwartier lieten brullen. Uiteindelijk sliepen de kinderen die ze het langst lieten huilen het eerst.
En misschien is het idd een optie om een keer het middagslaapje over te slaan, hij zal dan 's avonds zo moe zijn dat ie misschien veel sneller in slaap valt.
Succes!

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:17

Richtje schreef:

yep thats my boy!!
de bokkers hebben me toen super geholpen waarvan ik nu nog steeds resultaat heb!!!!!

Gerbenfroh

Berichten: 15007
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:33

Mijn oppaskind kan ook heel moeilijk slapen, en ze is 10.
Ik moet d'r altijd lang voorlezen om rustig te krijgen & als ze gaat slapen moet er een lampje aan & van dat natuur-muziek op.
Het werkt wel Lachen

Angel22

Berichten: 175
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Ik wil bij raimond zijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:20

Ik zit ook op een ander forum waar meer van dit soort dingen besproken worden. er is laatst een heel topic over geweest en ik zal zo even voor je zoeken .... ben strax terug

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:28

gijsenkim schreef:
Tja, ik ben misschien wat oncouranter in die dingen maar ik ben er nooit bij gaan zitten, heb Sanne nooit uit haar bed gehaald, ik zette de koptelefoon op Haha! Haha! Haha!........ Maar het is niet grappig dat zo een kleintje al bepaald wat JIJ met JOUW avond gaat doen. Ik zou toch voor het laat maar huilen systeem gaan, dat houden ze gerust een week vol....... maar als ze daarmee hun zinnetje niet krijgen dan houd het wel op. Misschien moet je hem minder "prikkelen" voor het naar bed gaan........ geen televisie en dat soort dingen. Middagslaapje overslaan kan natuurlijk ook helpen. Sterkte, want het valt niet mee. Ik werd er heeeeeeel sjaggo van


Ik sluit me hierbij aan .

Handig hè zo'n koptelefoon Tong uitsteken Haha! .

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:35

Jeee...wat een rotprobleem. Begrijp heel goed dat je "op" bent. Het enige moment van rust is wanneer jij zelf slaapt en daarom heen staat alles in het teken van moeder zijn, dus geen tijd voor jezelf, wat ozo belangrijk is.

Het "laten huilen-systeem" vergt ongelooflijk veel inspanning en consequentheid wat verdomd moeilijk is en ook vaak niet het gewenste resultaat bereikt.

Ik zou het volgende doen (en waarschijnlijk krijg ik nu veel tegengas maar je moet IETS om te voorkomen dat je door deze situatie kopje onder gaat, zeker omdat je ook nog een babytje hebt)
Er zijn homeopathische slaaptabletjes te krijgen waarvan 1 (een half uurtje voor het slapen gaan) al voldoende is. Op die manier krijgt het kind zijn rust maar JIJ OOK! Als dit werkt zou je na verloop van een aantal weken dit tabletje kunnen vervangen door een placebo en kijken hoe het kind dan reageerd.
Let wel!!...ik opper dit alleen doordat jij inmiddels behoorlijk op je tandvlees loopt en je nog een 2e kind hebt voor wie jij ook verantwoordelijk bent. Alle partijen komen op deze manier tot rust wat volgens mij heeeeeel hard nodig is.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:40

gijsenkim schreef:
Tja, ik ben misschien wat oncouranter in die dingen maar ik ben er nooit bij gaan zitten, heb Sanne nooit uit haar bed gehaald, ik zette de koptelefoon op Haha! Haha! Haha!........ Maar het is niet grappig dat zo een kleintje al bepaald wat JIJ met JOUW avond gaat doen. Ik zou toch voor het laat maar huilen systeem gaan, dat houden ze gerust een week vol....... maar als ze daarmee hun zinnetje niet krijgen dan houd het wel op. Misschien moet je hem minder "prikkelen" voor het naar bed gaan........ geen televisie en dat soort dingen. Middagslaapje overslaan kan natuurlijk ook helpen. Sterkte, want het valt niet mee. Ik werd er heeeeeeel sjaggo van



Vergeet niet dat jij 1 kind hebt......TS heeft nog een baby erbij wat ook al de nodige energie en nachtrust vreet

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 15:51

Ik heb geen kinderen, ben net 19. Maar heb het hier al veel met mijn ouders over gehad. Ik heb heel veel oppaskinderen en studeer pedagogiek, dus weet wel een beetje waar ik het over heb.

Ik (en mijn ouders ook) ben hier heel duidelijk in: kind níet uit bed halen! Het zal hoogstens een paar nachten gehuil veroorzaken, maar dan stopt het wel. Ik denk namelijk dat als je kinderen uit bed haalt, nog even laat spelen enz enz, je ze alleen maar verwend.

De afgelopen 6 jaar heb ik constant ongeveer 15 tot 20 oppaskinderen gehad, ook dit soort kinderen. Het gekke was dat deze kinderen (met mijn aanpak) gewoon lief gingen slapen als ik er was, bij de ouders doen sommigen het nu nog niet! Die halen ze namelijk ook uit bed.

In ieder geval veel succes!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:55

Misschien kun je de 5 minutenmethode eens proberen. Werkt ongeveer als volgt:
Wat je kind ook doet jouw gedrag blijft hetzelfde: als hij ’s nachts huilt ga je erheen (wel kijken (ruiken) of hij b.v. niet heeft gepoept, natuurlijk), je geeft hem een aai en zegt vriendelijk dat hij moet gaan slapen en je gaat weg. Na een tijdje (zelf bepalen, bijv. 3 of 5 minuten) ga je opnieuw en doe je hetzelfde. Dit herhaal je tot hij slaapt. In het begin zal hij heftig tekeer gaan, hij zoekt jouw grens op, maar als je volhoudt, zal het na een aantal nachten effect hebben.

Je laat dus wel huilen maar niet oneindig, gaat er wel heen, haalt hem niet uit bed maar geeft een aai, speentje, zingt een liedje of wat je dan ook wil doen en gaat weer weg.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:08

s'avonds niet langer er bij gaan zitten dan je zelf van plan was en ook niet altijd zelfde ritueel.. als ze daarna niet willen gaan slapen en gaan huilen vragen wat er is maar als er niks bijzonders is er verder niet bijblijven.. keer erop niet eens naartoe gaan maar onder aan de trap vragen wat er is.. Als ze s'nachts huilen kijken of er niets aan de hand is en gerust stellen daarna lekker terug in bed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:22

dimmelim schreef:
Misschien kun je de 5 minutenmethode eens proberen. Werkt ongeveer als volgt:
Wat je kind ook doet jouw gedrag blijft hetzelfde: als hij ’s nachts huilt ga je erheen (wel kijken (ruiken) of hij b.v. niet heeft gepoept, natuurlijk), je geeft hem een aai en zegt vriendelijk dat hij moet gaan slapen en je gaat weg. Na een tijdje (zelf bepalen, bijv. 3 of 5 minuten) ga je opnieuw en doe je hetzelfde. Dit herhaal je tot hij slaapt. In het begin zal hij heftig tekeer gaan, hij zoekt jouw grens op, maar als je volhoudt, zal het na een aantal nachten effect hebben.

Je laat dus wel huilen maar niet oneindig, gaat er wel heen, haalt hem niet uit bed maar geeft een aai, speentje, zingt een liedje of wat je dan ook wil doen en gaat weer weg.


Bij het 5 minuten systeem blijf jeiedere keer 5 minuten langer weg. 1e keer 5 minuten laten huilen, 2e keer 10 etc...

Maar nogmaals, hier werkte het averechts en dat is bij meer kinderen zo. Dan zul je dus andere oplossingen moeten bedenken. Ik hoor ook goede verhalen over die Natusan bedtime of zo met lavendelolie. Voeding is ook vaak boosdoener. En dan nog zijn er kinderen die nou eenmaal moeilijk slapen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:40

Hoe oud is Jurrian ook weer nu?
Zodra de kinderen het snappen, spreek ik met mijn oppaskinderen altijd af dat ze niet hoeven te slapen, maar wel in bed moeten blijven. Boekje kijken/muziekje luisteren enz. prima, maar niet het bed uit of de kamer af.
Heb je wel eens geprobeerd om als je hem 's avonds in bed legt een cdtje op te zetten?

serena1978

Berichten: 761
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:57

Nou ik heb ook een dochter van 6 en die is dus ook een slechte slaper.
Heb haar heel vroeg van de middagdutjes afgehaald, omdat het s,avonds dus voor twaalfen niet werd geslapen.
Wel heb ik zachtjes de radio aan staan, en dat werkt super.
Van mij mag ze ook als ze niet kan slapen op haar kamer spelen, maar ze mag er niet afkomen.
Verder kun je van VSM Kindival proberen, ik heb dat als advies van de kinderarts uit het ziekenhuis gekregen, en ik vind het heel goed werken.
Ik gebruik het nu niet meer maar je kunt het proberen om die overstap en die regelmaat erin te krijgen om eerder te gaan slapen.

Ik weet niet hoe oud je ouste zoon is, want dan bedoel ik kwa gedrag van overdag, hoe is hij dan?

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:57

Nou sorry, maar ik ben één van de ouders die dus absoluut niet voor maar TEGEN het "laten huilen" is.

Mijn dochter is nu 18 maanden en vanaf het begin af aan is het al zo dat wanneer zij huilt ik het misschien een minuut aankijk, huilt ze nog ga ik boven bij haar kijken of ze haar tut nog heeft, niet gepoept heeft, nog onder haar dekentje ligt of misschien dat ze het koud heeft en blijft ze huilen mag ze even mee naar beneden. (Op de leeftijd die ze nu heeft wijst ze zelfs naar de deur!)
Ze mag dan 10 minuten bij ons op de bank zitten krijgt een klein koekje en gaat daarna weer naar boven. Het meeste van de tijd werkt dat wel en soms een keertje niet.
Het is zelf wel eens voorgekomen dat ik uren met haar in de schommelstoel gezeten heb omdat ze bang was.
Nu is ze 18 maanden en wanneer ik vraag of ze naar bed wil 's avonds rent ze gelijk naar de deur die naar boven gaat. En ik denk dat dat komt omdat ik haar NOOIT, maar dan ook NOOIT heb laten huilen!!!
Mijn oppas heeft de opdracht gekregen dat wanneer ze huilt mijn oppas het zelfde moet doen als wij. Ik zou het nooit van mijn oppas pikken dat ze MIJN dochter laat huilen!

Ik ben van mening dat wanneer een (jong) kindje huilt er iets is!
Of ze hebben een enge droom gehad of ze zijn bang of iets anders.

Ik moet nu even naar boven, mijn dochtertje huilt.

(ik zeg niet dat het bij elk kindje werkt ik zeg alleen hoe ik er over denk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:03