Mirena-spiraal... iemand ervaring mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Mirena-spiraal... iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 09:10

Naja... degenen die het hebben zullen wel weten waar ik het over heb... Omdat ik elke maand ontzettend veel problemen heb rond de ongesteldheid, ga ik overstappen.
Waarschijnlijk wordt hij binnen nu en 2 weken geplaatst en ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen van mensen... Ben je nog ongesteld? Doet t inbrengen pijn? Heb je er lang last van?! Zijn maandelijkse klachten (bijv. buik/rugpijn) verdweden/ verminderd?
Ik ben erg benieuwd!


PS. Vind het wel een beetje een gekke vraag om hier op Bokt te stellen, maar er zitten hier tenminste genoeg vrouwen Knipoog

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:17

Meestal wordt de Mirena gebruikt bij vrouwen met startende overgangsklachten....
Deze spiraal verspreid plaatselijk (in de baarmoeder) hormonen die de wand daarvan dunner maakt, zodat de veel te heftige maandelijkse bloedingen verminderen. Pijnklachten zul je er (lijkt me) niet mee verhelpen.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 12:13

Ik weet waar het voor dient, hoe het werkt en waarom ik eraan moet Lachen... het gaat me echt puur om ervaringen.. je leest het allemaal wel in boekjes van zo en zo, maar ik zou graag weten of het ook echt zo is...

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:25

Er staat wel ergens al een topic op Bokt hierover. Zoek maar even, wellicht vindt je daar wat antwoorden!

Succes iig! Lachen

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 13:21

*slik*... heb net de oudere topics gelezen en vind het allemaal toch wel erg naar klinken... veel pijn bij inzetten, last gehad nĂ¡ het inzetten... misschien ga ik wel heel knullig vragen om een verdoving...

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 13:39

Ik heb 8 weken na mijn bevalling geprobeerd de Mirena te laten plaatsen. Dit zou dan een makkelijk moment zijn.

Het is dus niet gelukt na 3 pogingen van eerst arts in opleiding en toen nog 2 keer door de huisarts zelf (die genoeg ervaring had). Het deed gruwelijk veel pijn en uiteindelijk dus voor niets. Zij heeft me doorverwezen naar een gynaecoloog maar ik heb het af laten weten, dan maar weer pillen.

Mijn tips dus:
-van tevoren 2 pijnstillers slikken
-niet naar je huisarts maar naar een gynaecoloog.

Overigens hebben veel mensen nergens last van bij het plaatsen. Ik was dus minder fortuinlijk.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 13:41

*dubbel slik* Gynaecoloog is geregeld... maar ik nog niet! Is het mogelijk om onder gehele verdoving dat ding te laten plaatsen?

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:42

ja ik heb hem ook onder narcose laten zetten, ze hebben me toen gelijk schoongemaakt van binnen
ik heb hem nu 4 jaar en het bevalt super
weinig menstruatie en ik voel er niks van

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 23:56

Ik heb 'm eergister laten zetten. Het inbrengen was echt heel onprettig, schijnt bij de een wat minder erg te zijn dan de ander, maar ga er van uit dat het behoorlijk pijn doet. Direct daarna was ik duizelig en kon een uur later nog niet fietsen. De pijn neemt langzaam af, vergelijkbaar van heel heftige menstruatiepijn na het zetten tot nu, een onprettig zeurderig gevoel, maar zeker geen pijn.
Ik denk dat het het zeker waard is, helemaal als je een pijnlijke menstruatie hebt. Het doet even zeer, maar dan 5 jaar niet meer. Ze geven trouwens wel een plaatselijke verdoving, ik had er uiteindelijk zelfs 3, maar dat schijnt de baarmoedermond niet te kunnen verdoven.

Tips:
Neem iemand mee, en de rest van de dag vrij.
Ga er met de tram/taxi heen
Neem 600-800 gram ibuprofen
Lege maag en blaas (scheelt echt heel erg)

Laat je niet afschrikken door enge verhalen, het doet pijn, maar het is zeker dragelijk, en als dat niet zo is stoppen ze gewoon. Lachen

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 07:56

Tja, ik ken die ervaringen van hierboven niet.
Ik heb de mirena 8 jaar geleden laten plaatsen, een paar maanden na mijn bevalling. Ik heb daarna wat last van onregelmatige bloedingen gehad, en daarna werd ik nooit meer ongesteld...heeeeerlijk.
Na 5 jaar moest ie vervangen worden en ik zag er tegenop, ik mocht een 'roesje', maar heb eerst zonder geprobeerd. Het was niet gevoelloos, maar om nou te zeggen dat het pijn deed...nee...
Ik kon gelijk weer aan het werk hoor, niks aan de hand, geen pijnstiller aan te pas gekomen. En weer precies dezelfde voordelen: niet meer ongesteld en geen omkijken naar een voorbehoedsmiddel...ideaal!

Succes met het plaatsen, ben benieuwd hoe het gegaan is!

groetjes Suzanne

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 08:49

Ik heb een poging gewaagd er een te laten zetten .. maar in mijn zioekenhuis hebben ze van verdovingen geloof iknog niet gehoord ofzo. De huisarts kon het spiraal niet plaatsen en de Gyn heeft twee pogingen gedaan maar tevergeefs dus.. Het was te pijnlijk om te kunnen plaatsen ze kregen het er echt niet in. Dus ook ik zit weer gewoon ouderwets aan de pil helaas het had me echt ideaal geleken.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 09:20

1 oktober gaat het gebeuren. Hij gaat gezet worden onder plaatselijke verdoving en mn mama gaat met me mee Lovers (helaas kan mn vriendje niet ivm werk)
Bijna wilde ze hem volgende week woensdag zetten, maar dat vond ik niet echt een plan (vind een spiraal niet echt een leuk verjaardagscadeautje), dus is het nog even uitgesteld.
Ik ben er klaar voor, bedankt voor de ook positieve verhalen!!! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:26

PLaatselijke verdoving???Gaan ze in je baarmoeder prikken eerst dan? omg, ik zou er echt van af zien..

Sterkte!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:53

faye schreef:
PLaatselijke verdoving???Gaan ze in je baarmoeder prikken eerst dan? omg, ik zou er echt van af zien..

Sterkte!

Zou eerlijk gezegd niet weten waar ze in prikken, maar dat doet vrijwel geen pijn. Keertje hoesten en de prik zit erin Lachen

Veel succes, fijn te lezen dat het ook mee kan vallen Lachen

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:10

ja ik heb de mirena gehad en de huisarts heeft hem geplaatst en daar is geen plaatselijke verdoving voor nodig hoor is irritant maar niet pijnlijk. Verder bleven de maandelijkse stonden tot heel weinig over wat ik wel heerlijk vond. Heb echt nergens last van gehad zelfs het verwijderen ervan deed geen pijn.
Laatst bijgewerkt door toscana op 16-09-04 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:10

Ik heb toevallig de Mirena vorige week laten vervangen....
Het plaatsen is iets minder(ik heb nog nooit een kind gehad dus dan is het pijnlijker als na een bevalling ivm uitrekken baarmoedermond).
Prikje voor verdoven voel je amper en denk maar zo met een beetje geluk ben je er 4/5 jar vanaf en ik heb enkel goede ervaringen.
Nergens meer last van en t belangrijkste,geen menstruatie meer OK dan!
Dus even doorbijten en de rest van de dag zielig Zij zijn groot en ik is klein! zijn maar je krijgt er vast geen spijt van......

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:14

okay nu zit ik dit zo te lezen, maar de ene zegt dat hij heel licht menstrueert en de ander menstrueert helemaal niet. of lees ik dit nou verkeerd.?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:14

Ik laat er ook 1 zetten na mijn vakantie. Wordt gezet door een vrouwelijke arts... Ze zei dat de meesten na een maand of 6 gewoon helemaal niet meer ongesteld worden en dat de menstruaties in het begin heviger waren. Ik heb zelf ook een hele pijnlijke menstruatie, maar zoals ik al tegen die arts zei: ik ben best bereid 6 maanden pijn te lijden om er daarna voor 4,5 jaar vanaf te zijn. Ben benieuwd Nagelbijten / Gniffelen

Ukster, dat lees je niet verkeerd, maar is in feite ook heel logisch. Niet iedereen heeft eenzelfde menstruatie, en niet iedereen reageerd hetzelfde op hormonen. Zoals boven ook al staat: mijn arts zei dat de meesten na 6 maanden helemaal geen menstruatie meer hadden.

Oh trouwens, het kon wel zijn dat je tussendoor een heel klein beetje bloed verloor, maar dat was te verwaarlozen volgens haar.