Vrouwen ongewenst zwanger door te dure pil

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Vrouwen ongewenst zwanger door te dure pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 13:02

Citaat:
Vrouwen ongewenst zwanger door te dure pil

Uitgegeven: 8 september 2004 13:53

GRONINGEN - Steeds meer vrouwen raken zwanger, omdat ze geen geld hebben voor anticonceptiemiddelen. Dat constateren de centra voor seksuele gezondheid Noord-Nederland en Amsterdam.

Exact cijfermateriaal is nog niet beschikbaar, maar in Noord-Nederland gaat het sinds januari in elk geval om enkele tientallen zwangerschappen, laat directrice K. Bauer van het centrum weten. Het centrum denkt dat het aantal zwangerschappen de komende maanden nog fors zal stijgen.

Ziekenfonds

De ongewenste zwangerschappen zijn volgens haar te wijten aan de verwijdering van de anticonceptiepil en spiraaltje uit het ziekenfonds. "Voor kwetsbare groepen in de samenleving is de pil onbetaalbaar", aldus Bauer.

"Men denkt de oplossing te vinden in methodes als periodieke onthouding. Dat lijdt echter vaker tot een ongewenste zwangerschap."


Goh, dat hadden we ook helemaal niet verwacht.... Scheve mond


Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 13:14

Over twee maanden worden de cijfers van de abortusklinieken bekend gemaakt..... drie maal raden.... Scheve mond
Weer zo'n goed besluit van ons kabinet!
Ik heb zelf trouwens een studentenverzekering en bij mij wordt het gelukkig nog wel vergoed...

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 13:20

NoaC schreef:
Kinderen kosten niks gelukkig! Verward

Lijkt me dat een kind veeeeeel duurder is als de pil.


Inderdaad!
Frusty Frusty Frusty

Ik kan hier echt zoooo niet tegen!
Het was zo goed geregeld allemaal!
NL had 1 van de laagste abortuscijfers van de wereld!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 13:37


Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 13:47

Misschien kunnen sommigen het zich niet voorstellen, maar even 18 euro (kost het bij mij) ophoesten is voor sommigen echt niet makkelijk..

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 14:15

Anoeska schreef:
Nee, niet eens (sorry). Ik vind het prima dat de financieel sterkere de lasten wat meer dragen, als de financieel zwakkeren ziek worden of iets dergelijks. Daar kan je namelijk niks aan doen. De pil slikken is (over het algemeen) gewoon een keuze van vrouwen. Ik vind niet dat ik hoef te betalen voor de keuze van anderen om Niet zwanger te willen worden. Ik betaal toch ook niet mee aan de condooms van de hele bevolking??


Daar gaat het helemaal niet om, het gaat erom dat de cijfers erop wijzen dat er meer zwangerschappen en abortussen zullen komen waardoor de beoogde besparing totaal teniet wordt gedaan door de stijgende kosten Scheve mond

En verder wil je ws niet eens weten waar je allemaal wel niet aan meebetaalt als verzekerde hoor.. er zijn genoeg dingen waar mensen ziek van worden waar ze echt zelf voor kiezen..

En verder lijkt het me een goeie zaak, condooms in het pakket scheelt weer geld qua kosten van kinderen, abortussen en soa behandelingen

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 14:24

Mja, ben het er gewoon niet mee eens.
Dit gaat op de langere termijn meer geld kosten dan het oplevert.

Ik ben trouwens ook nogal thuis in dit soort dingen Haha!

Maar dan ben je het er dus ook zeker niet mee eens dat je mee betaalt aan longkankerbehandelingen voor rokers en kosten bij ziekte van mensen met obesitas (door slecht voedingspatroon) ?

En als je dan schade ondervindt door een val van je paard? Je kiest er ook zelf voor om te gaan paardrijden Schijnheilig

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 15:19

faye"]
En toch als je niet eens 12 euro per 6 maanden voor de pil kan betalen, waar moet het dan heen. Doen we het dan ook maar onveilig (zonder condoom) met iedereen? Een beetje verantwoordelijkheid nemen zit er ook al niet meer in tegenwoordig. Drinken ze toch een biertje minder in het weekend? Prioriteiten stellen is blijkbaar erg moeilijk.
[/quote]

Zoveel kortzichtigheid in zo'n klein stukje.
Tuurlijk doet iedereen het gelijk onveilig met iedereen Verward
En drinken 'ze' daarna een biertje in de kroeg...


Er zijn nog steeds mensen in Nederland die het niet zo breed hebben hoor.... Scheve mond

[quote="Misser schreef:
Er wordt tegenwoordig maar verwacht dat alles voor je gedaan en betaalt wordt... Er moet nu eenmaal bezuinigd worden en dan heb ik liever dat ze de pil uit het ZF mikken dan een of ander levensreddend medicijn, kwestie van prioriteiten stellen.


Hier heb je in principe gelijk in, maar als blijkt dat het op de lange termijn meer geld kost dan het oplevert is het toch een onzinnige maatregel?
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 08-09-04 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 15:33

Tessebes schreef:
Ik begrijp heus wel dat er mensen zijn die het niet breed hebben, maar als het nou echt van die 9 eurocent per dag moet afhangen om de pil wel of niet te gebruiken... nee daar geloof ik niet in.


Helaas kun je de pil niet in termijnen betalen Knipoog en ja, voor sommige mensen is 18 euro inderdaad heel veel 1 in keer.
Armoede leeft nog hoor, in Nederland... Scheve mond
Nou ja, dan leggen we al die mensen dus maar een sexverbod op, ofzo? Knipoog

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 15:48

Anoeska schreef:
Wordt een hele andere (en hele moeilijke) discussie. Voor mijn gevoel (is natuurlijk niet echt een goeie graadmeter om beleid op te maken) ligt het verschil in het feit dat de pil slikken een bewuste keuze is. Als ik op een paard ga zitten dan kies ik niet bewust voor een ongeluk, dat is iets wat me overkomt. Bij roken is het dan natuurlijk alweer veel moeilijker omdat ik vind dat je erop kan wachten dat je iets krijgt als je rookt. Moeilijk Moeilijk Moeilijk allemaal!! Ik weet het ook niet, anders was ik al wel minister (alsof die het allemaal zo goed weten)

'
Lachen
Ik begrijp wat je bedoelt..
Het is ook heel moeilijk allemaal.
Kom het allemaal tegen in mijn studie

Ik vind alleen wel dat als (om wat voor reden dan ook, door kosten kinderen, zwangerschappen, of dat nu goed /fout is daargelaten....) blijkt dat door deze beleidsmaatregel de kosten meer stijgen dan het aan inkomsten oplevert, de maatregel onzinnig is
Uit economisch oogpunt bekeken dus.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 15:59

Tessebes schreef:
Als je niet zwanger wilt worden, maar je hebt geen geld voor een voorbehoedsmiddel... tja, dan maar geen sex he?! Lijkt me toch redelijk logisch. Een kind is duurder dan 9 cent per dag.


Dit gaat een onzinnige discussie worden ik herhaal mezelf nog maar even:
Citaat:
Ik vind alleen wel dat als (om wat voor reden dan ook, door kosten kinderen, zwangerschappen, of dat nu goed /fout is daargelaten....) blijkt dat door deze beleidsmaatregel de kosten meer stijgen dan het aan inkomsten oplevert, de maatregel onzinnig is
Uit economisch oogpunt bekeken dus.



Citaat:
Zit steriliseren soms wel in het ziekenfonds????

Volgens mij ook niet meer, heb ik ergens gelezen, maar dat zoek ik even op.
[edit:Per 1 juni 2004 heeft het kabinet de vergoeding voor sterilisatie uit het ziekenfonds en de Standaardpakketpolis geschrapt. Dit geldt zowel voor de vergoeding voor de sterilisatie voor de man als die voor de vrouw.]
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 08-09-04 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 22:29

kaj schreef:
En 6 euro per halfjaar kan ik echt wel missen hoor.
En zelfs al kreeg ik helemaal niets vergoed en zou dan tegen de 30 euro moeten betalen dan stopte ik nog niet met de pil. Ik kan me niet voorstellen dat ik maar risico op zwangerschap zou gaan lopen omdat de pil een paar euro duurder is geworden Verward Verward

Maar goed voor mij speelt het helemaal niet want bij mij is er niets veranderd. Nee wacht eens: de pil is voor mij zelfs goedkoper geworden omdat ik geen herhalingsrecept meer hoef te halen


Maar daar ligt dus het probleem.
De mensen die het toch wel kunnen betalen, lijden er niet onder.
Voor de minder draagkrachtigen onder ons, is het wel een hele kostenpost extra.
En zo is het met alle besluiten van dit kabinet. De minima gaan er continue op achteruit (oeh, off-topic Lips are sealed Haha! )

En ik kom nog wel uit een echt VVD gezin *LOL*

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 22:41

Mja, ik kan hier wel op gaan reageren maar dan wordt het een hele andere discussie. Lips are sealed

In ieder geval, we zullen de definitieve uitkomsten van de onderzoeken moeten afwachten en dan zullen we zien of deze beleidsmaatregel effectief is.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 09:09

Tessebes schreef:
Ik denk dat die discussie juist is waarom het gaat, maar dat wil jij blijkbaar niet horen?


Gaaaap
Inderdaad, dan krijgen we een discussie links vs rechts, dat is nu totaal niet relevant, want (en ik quote mezelf nog maar weer even Knipoog )

Citaat:
Ik vind alleen wel dat als (om wat voor reden dan ook, door kosten kinderen, zwangerschappen, of dat nu goed /fout is daargelaten....) blijkt dat door deze beleidsmaatregel de kosten meer stijgen dan het aan inkomsten oplevert, de maatregel onzinnig is
Uit economisch oogpunt bekeken dus.


Let wel, economisch oogpunt, geen waardenoordeel dus
Maar we zullen dus eerst de concrete cijfers van de onderzoeken moeten afwachten om hierover te kunnen oordelen, maar ik heb wel een vermoeden...

Ik heb inderdaad GEEN zin om een discussie te voeren over het feit dat de minima altijd kettingrokende en merkkledingdragende nietsnutten zijn.... Gaaaap

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 09:36

Kijk, of de pil wel of niet thuis hoort in het ziekenfonds, daar gaat het eigenlijk helemaal niet om (er zijn wel meer behandelingen en medicijnen discutabel) en dat mensen (vrouw EN man) verantwoordelijkheden voor hun daden moeten nemen, ben ik het helemaal mee eens Haha!

Maar het punt is, en dat probeer ik al de hele tijd duidelijk te maken,
dat het erom gaat dat de cijfers erop wijzen (maar definitieve cijfers moeten nog komen) dat er meer zwangerschappen en abortussen zullen komen waardoor de beoogde besparing totaal teniet wordt gedaan door de stijgende kosten :)*
Dan is het toch een zinloze beleidsmaatregel?
Bij de methodologie van de onderzoeken zet ik nog wel zo mijn vraagtekens trouwens, lijkt me erg moeilijk te meten welk deel van de stijgingen nou zijn toe te schrijven aan het niet meer vergoeden van de pil/spiraaltje/sterilisatie.

Gedrag van van mensen oordeel ik niet over, dat kun je ook niet zomaar veranderen. Rokers weten ook donders goed dat dat slecht is maar blijven doorgaan...
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 09-09-04 09:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 09:50

Tessebes schreef:
Volgens mij kan jij heel goed selectief lezen, zonder te doortasten waar het nou eigenlijk om gaat. Als je niet zwanger wil worden, dan zal je ergens anders moeten snijden om de pil wel te kunnen betalen. 1 biertje minder in de kroeg (nee ik zeg niet dat ze iedere dag in de kroeg zitten, maar iedereen drinkt wel eens wat buiten de deur) is weer 1 periode beschermd (3 weken de pil + 1 stopweek).


Citaat:
Maar het punt is, en dat probeer ik al de hele tijd duidelijk te maken,
dat het erom gaat dat de cijfers erop wijzen (maar definitieve cijfers moeten nog komen) dat er meer zwangerschappen en abortussen zullen komen waardoor de beoogde besparing totaal teniet wordt gedaan door de stijgende kosten
Dan is het toch een zinloze beleidsmaatregel?
Bij de methodologie van de onderzoeken zet ik nog wel zo mijn vraagtekens trouwens, lijkt me erg moeilijk te meten welk deel van de stijgingen nou zijn toe te schrijven aan het niet meer vergoeden van de pil/spiraaltje/sterilisatie


Ik blijf mezelf maar weer herhalen *LOL*

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 10:16

Billy schreef:
Je blijft dus vastzitten in je eigen gedachtengang, zonder na te denken over een ander z'n mening, want die is bij voorbaat fout


Helemaal niet, wat jij bvb zegt over dat hamsteren, klopt volkomen OK dan!
dat mensen hun verantwoordelijkheden moeten nemen ook

Maar er wordt door niemand ingegaan op het eigenlijke punt wat ik maak en wat de reden is dat ik dit topic gestart ben, namelijk dat de beleidsmaatregel ('waarschijnlijk' ) niet effectief is.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 10:36

Goed punt, ik denk niet willen en/of niet kunnen
Maar over dat laatste zullen we wel weer van mening verschillen
Citaat:
GRONINGEN - Steeds meer vrouwen raken zwanger, omdat ze geen geld hebben voor anticonceptiemiddelen. Dat constateren de centra voor seksuele gezondheid Noord-Nederland en Amsterdam.


Ik bedoel als je rookt en je krijgt longkanker kost de behandeling ook heel veel geld. Dan neem je ook je verantwoordelijkheid niet. Maar dat zit gewoon in het pakket. En zo zit er zoveel in het pakker waar je over kan discussieren.
Gedrag van mensen verander je niet zomaar.
En dan lijkt het mij, dat je geen beleidsmaatregelen gaat toepassen wat (waarschijnlijk) meer gaat kosten dan het oplevert.
Bovendien druist het in tegen het VN Vrouwenverdrag
http://www.clara-wichmann.nl/activiteit ... fonds.html

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 11:59

Cijfermateriaal omtrent de daling van het abortuscijfer in NL na invoering van vergoeding van de anticonceptiepil is overigens wel beschikbaar

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 12:21

Ze gaan heus niet opeens stopen met anticonceptie, maar wellicht op onveiligere methoden over.
Veel mensen vinden de pil maar zozo (ik ook, al die hormonentroep, ziektes in de familie e.d)
Komt het kostenaspect er nog bij, is dat toch weer een reden extra om te stoppen (uit onderzoek blijkt dat 9% er mee wilde gaan stoppen daardoor)
Als ik het nu zelf zou moeten betalen, zou ik ook over gaan op wat anders.
Ik zou alleen wel de verantwoordelijkheid nemen om te zorgen voor een andere goede anticonceptiemethode. Maar je kunt gedrag van andere mensen nou eenmaal niet bepalen

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 19:26

Tieners zijn bij deze discussie totaal niet aan de orde, de pil wordt gewoon tot je 21e vergoed.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 09:58

faye schreef:
Condoom en pil is de meest veilige combi, lijkt me ook duidelijk. Alleen de
pil op jonge leeftijd ben ik ook geen voorstander van, je zal dan naar alle waarschijnlijkheid met meer personen het bed delen eer je "de ware" gevonden hebt


Verward
Ten eerste heb je wel een heel slecht beeld van de huidige tienergeneratie..en alsof iedreen om die reden met de pil begint daar zijn ook nog andere redenen voor!
Ten tweede moet iedereen dat altijd nog zelf weten
en ten derde is het bij deze discussie totaal niet relevant!

Ik vind jammer dat de combi pil&condoom (heet niet voor niks Double Dutch ) nu waarschijnlijk minder vaak toegepast zal worden. Als je tegenwoordig allebei moet betalen kies je ws toch voor 1 van de twee.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 10:14

faye schreef:
Tuurlijk zijn er andere redenen voor de pil, maar daar gaat dit topic niet over.


Ik weet donders goed waar dit topic over gaat, ben hem immers zelf gestart Knipoog
Jij begint ineens dingen als baarmoederhalskanker en aantal bedpartners bij vroeg pilgebruik erbij te halen...... Haha!

Ja, on topic dan maar weer he? *LOL* Haha!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 11:44

skipperfan schreef:
Bij mij zit de pil gewoon nog in het ziekenfonds Verward


Jij bent ook nog geen 21 Knipoog

Laura, op zich heb je natuurlijk gelijk, het is je eigen verantwoordelijkheid.
Maar als straks uit onderzoek mocht blijken dat deze beleidsmaatregel meer geld gaat kosten dan hij oplevert (door zwangerschappen, abortussen, een waardeoordeel over het gedrag van mensen daargelaten) is hij natuurlijk niet effectief.. Ik ben echt benieuwd naar de cijfers die gaan verschijnen.
Ik bekijk het geheel vanuit economisch oogpunt zeg maar.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 11:53

faye schreef:
Simpele oplossing: abortus, morning afterpil ed ook zelf laten betalen(puur economisch gezien dan he, want dat is natuurlijk wel sneu voor de kids die dan geboren worden)


Naast dat het sneu is voor de ongewenste kinderen die er geboren worden, is het ook nog eens economisch eezien een heel slecht plan. Kinderen kosten de overheid en verzekeraars veel meer geld dan een abortus of een MA pil.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Googlebot, meintje, Ookami, Paardje02, rien10, Sababber, SentiBot, thirteenn, Vaiqua en 62 bezoekers