Cavia Buiten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Cavia Buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 14:11

Ik ben van plan een cavia bij mijn konijn te zetten.
Maar ik vraag me sterk af of deze beestjes buiten kunnen zitten.
In ieder geval 's zomers wel, maar 's winters Verward

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:16

Volgens mij kunnen ze daar wel tegen hoor, maar
pb anders Stef ff zij is dé cavia expert !

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 14:17

Knipoog keey!

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:19

Lachen graag gedaan !

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:25

cavias kunne daar absoluuut niet tegen !!!!!!!!! of je moet ze bij zoveel weerveranderingen binnen halen ... cavias zijn zeer gevoelig voor kou en toch enzow
ik zou ze binne houde .. konijnen kun je wel rustig aan laten wennen buiten

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:26

ik zou het zeker niet doen! Een konijn heeft namelijkeen vet laag, en krijgt swinters een veel dikkere vacht, een cavia heeft geen vet laag en vat dus teveel kou swinters. je zou het hooguit kunnen doen als je een goed gesloten nachthok erbij hebt zitten en een schuur in de tuin hebt staan waar je het hok in kwijt kan als het heel hard vriest, maar het is niet aan te raden...

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:27

Flower schreef:
Volgens mij kunnen ze daar wel tegen hoor, maar
pb anders Stef ff zij is dé cavia expert !


Oeps Bloos! Bloos Bloos!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:28

Onze 6 cavia's staan in de zomer gewoon buiten en dat gaat goed hoor.
In de winter gaan ze natuurlijk naar binnen Lachen

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 14:33

Schuur is groot zat, hoor Knipoog
Een vriendin van mij heeft ook al jaaaren d'r cavia in de schuur zitten.
Maar ze kunnen eventueel ook wel binnen staan, hoor, daar niet van.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:42

Die van mij had ik vroeger ook 's zomer buiten en 's winters in de schuur. Dat gaat prima. Tegen vrieskou kunnen ze niet echt goed, dus ik zou ze 's winters beslist niet buiten laten staan.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:44

ik ken iemand (3 verschillende mensen trouwens nu ik er ff goed over na denk, 2 in t dopr en 1 ies verder weg) een weitje voor cavia's konijnen&kippen, met een grote zandbult in t midden en daar zitten ze zomer&winter, wel met voldoende plaatsen om warm en beschut te zitten maar ze zitten er altijd, en krijgen zelfs geregeld kleintjes dus hebben ze het er wel goed Lachen

alleen ff oppassen met cavia's uit dierenwinkels, vaak hebben die minder weerstand of zijn ze niet aan het buiten-zijn gewend en kunnen er minder goed tegen dan bv cavia's van een (kinder)boerderij die wat sterker zijn.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:45

Een cavia kan heel goed buiten hoor! Ze hebben een dikkere vetlaag als konijnen. Alleen moet je wel een goed tochtvrij hok hebben! Ze kunnen erg slecht tegen tocht (net als elk ander dier!)

Wat Renske zegt, je moet ze niet midden in de winter nog buiten gaan zetten, maar als je ze rond deze tijd buiten zet moet het goed kunnen hoor Lachen

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 15:36

Het is inderdaad wel de bedoeling dat hij/zij vandaag of morgen in het hok terecht komt. Vanmorgen is het vriendinnetje van m'n konijn overleden, en ze heeft nog nooit alleen gezeten. Vandaar dat ik er weer een vriendje bij wil zetten. Haar vriendinnetje was ook een konijn, maar ik wil er nu graag een cavia bijzetten.
Ik vind cavia's gewoon heel gezellige dieren, vooral als de koelkast open gaat Knipoog haha! Ik heb vroeger ook wel cavia's gehad, maar die zaten altijd binnen.
Van de eigenaar van de camping waar ik altijd kwam weet ik wel dat zijn cavia's (hij noemde ze marmotten) buiten zaten. Ook in de winter, want hij had geen binnenhokken. Die cavia's hebben 2 rioleringsbuizen onder de grond door, die uitkomen in een soort voerton (met deksel). Zo zitten ze dus lekker beschut in de winter.
Helaas moet mijn toekomstige caaf het doen met een konijnen-buitenhok (met nachthok). Het was ook wel de bedoeling dat het hok van de winter de schuur in zal gaan!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:48

haha ja de koelkast kennen ze heel snel! die van ons begon iedere keer als die openging keihard te 'piepen' of hoe je hun geluid ook omschrijft! dat heeft ie 5 jaar ofzo volgehouden, iig letterlijk van begin tot einde dat hij hier was piepte hij als de koelkast openging!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:59

als je ze er nu aan went om buiten te staan en je zet ze met vorst/sneeuw en alles binnen dan is er niks aan de hand. Kunnen ze best tegen. En al helemaal als je een zachte winter hebt. Wel goed veel bodembedekking geven dat ze het niet te koud krijgen!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:44

Een cavia bij een konijn gaat lang niet altijd goed, zeker als het konijn niet van jongs af aan aan cavia's is gewend. Je hebt hele grote kans dat je ze dan apart moet gaan zetten omdat anders de cavia geen leven heeft of zelfs doodgebeten wordt.
Voor een konijn is een ander konijn als gezelschap veel beter, net als dat een cavia het liefst een andere cavia heeft als maatje.

Een cavia kan 's winters heel goed buiten mits ze een goed nachthok hebben met voldoende hooi waar ze in weg kunnen kruipen. En ze moeten 's zomers al gewend worden aan het buitenleven.
Cavia's kunnen goed tegen kou, maar slecht tegen vocht en tocht.

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 16:47

Mijn konijn heeft bij d'r vorige bazinnetje altijd met cavia's en konijnen gezeten, dus daar hoef je echt niet over te beginnen...
Maar toch aardig van je dat je 't even meldt, maar de combi knijn-caaf zal hier wel lukken!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:52

heb zelf ook een cavia, nou ja van me broer dan. die van ons zit zomers altijd buiten, en winters als de nacht tempratuur daalt gaat ie naar binnen. doe er wel altijd lkker stro bij zodat ie wat warmer zit.
gewoon dus de tempratuur in de gaten houden dat geldt natuurlijk ook voor als het weer zomer wordt.

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 16:54

OK dan!

Ik weet zo onderhand wel dattie in de winter naar binnen moet Knipoog
Tong uitsteken

Mon of vrouw maakt niet uit, toch?
Want konavia's of cavijnen kunnen niet, dacht ik Tong uitsteken

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:01

goed dat je weet Tong uitsteken Lachen denk leg even uit hoe ik het altijd doe misschien heb je er wat aan

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:11

nou wij hebben twee cavia's en drie konijnen bij elkaar in een ren, met twee hokken waar ze in kunnen, en ook de winter overleven ze prima hoor...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:38

De caaf van m'n zusje staat in de zadelkamer (zonder verwarming), en hij houdt het daar al 4 jaar prima vol. In de zomer staat ie lekker in een rennetje op het gras.

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 18:26

OK dan!

Bedankt Bokkers!
't Zal vast wel lukken!!!

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:48

wij hebben altijd ongeveer 2konijnen en 2 cavia's gehad. zomers zaten ze altijd buiten in de ren, maar wals het echt heel koud werd 's winters zette we binnen in de garage een hok op(van 1 bij 2m) waar ze dan zaten.

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:10

Bij mij op stal blijven de cavia's ook in de winter gewoon buiten hoor. Als ze maar dat proces naar kouder worden meemaken, dan moet hun vacht zich toch aanpassen? nja dit is iig wel bij mijn konijn zo Haha! die zit ook gewoon met vorst enzo buiten, dan is het net een bolletje met die haren Haha!