Dwangmatig liegen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Dwangmatig liegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 19:30

Is dit erfelijk? Ik heb een vader die dit doet... steeds als ik hem op een leugen betrap word hij kwaad en erg onredelijk. Mijn vader woont niet thuis dus daar heb weinig mee te maken dus die liegt voor mij part maar een eind weg!!
Maar mijn zusje (21 jr. ) heeft het ook. Nu heeft ze mij en mn vriend helemaal zwart gemaakt in de groep "vrienden" waar wij mee omgaan. Uiteraard zijn wij daar achter gekomen en hebben de waarheid verteld, hierdoor is bijna iedereen in die groep kwaad op haar, dr vriendje heeft het uitgemaakt.... Boontje komt om dr loontje.
Ik had haar net huilend aan de telefoon en ze vertelde mij dat het automatisch ging en dat ze er geen controle meer over had.... Ik kreeg medelijden met haar en heb haar vriendin gebeld en dat uitgelegt. Die vriendin kon hier wel begrip voor opbrengen....
Even daarna bel ik haar en ze gaat het weer in alle toonaarde ontkennen en wil/ durft geen sorry te zeggen tegen alle mensen waar ze tegen heeft gelogen. Ze is kwaad op mij omdat ik nu de waarheid omhoog heb gebracht, ik kan niet langer meer aanzien hoe zij leugen op leugen verteld om interessant over te moeten komen. Ze weet dondersgoed dat ze dwangmatig aan het liegen is... maar wil hier niet met een dokter over praten.. ik heb aangeboden mee te gaan naar de dokter....
Ze voelt zich de "gebeten hond" maar ziet gewoon niet in dat het haar eigen schuld is!!! Als ze nu sorry zegt... of herkent naar buiten toe dat ze dwanmatig liegt wil bijna iedereen het haar vergeven maar dat doet ze niet omdat dat voor haar gezichts verlies is. Ik hou dit niet langer vol.... Ik zie hoe mn vader zn leven aan elkaar liegt... moet ik nu gaan zitten afwachten tot mn zusje dr leven net zo verkloot? Uiteraard wil ik haar voor 100% helpen al begrijpt niemand mij omdat ze mij zo ontzettend zwart heeft gemaakt en nooit geen posistief woord over mij heeft gehad, toch blijft het mn zusje Ach gut

Wat te doen Verdrietig

[edit:BartVB]Titel[/edit]

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:41

Tja het Miepverhaal komt me weer boven.....

Het is wel zeker een 'ziekte' alleen weet ik er het beste ook niet van!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 19:48

LuvdaTossa schreef:
Tja het Miepverhaal komt me weer boven.....

Het is wel zeker een 'ziekte' alleen weet ik er het beste ook niet van!



Ja dit is heel goed te vergelijken.... dit soort leugens verspreid mijn zusje ook

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:23

Ik zou echt eens heel goed met haar erover praten. Met zulke mensen heb je eigenlijk alleen maar Miep-situaties en dat is echt heel erg vervelend.
Ik zou echt proberen om eens met haar naar dokter te gaan (maar dan moet ze idd vrijwillig gaan )

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 20:28

MoonChloe schreef:
Ik zou echt eens heel goed met haar erover praten. Met zulke mensen heb je eigenlijk alleen maar Miep-situaties en dat is echt heel erg vervelend.
Ik zou echt proberen om eens met haar naar dokter te gaan (maar dan moet ze idd vrijwillig gaan )



Ze wil niet naar een dokter... ze wil niet geholpen worden...
Maar weet dondersgoed wat ze heeft...
Zolang we samen onder een dak wonen en dezelfde "vrienden" kring hebben blijf ik ermee geconfronteerd worden helaas.
Praten... ze voelt zich nu erg aangevallen door iedereen... Zij is nu het slachtoffer terwijl ze beter weet....

serena1978

Berichten: 761
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:38

Ik herken dit ook, mijn zusje liegt bijna altijd.
Wat je dan krijgt...... teminste heb ik dan, ik neem haar niet meer serieus bij alles wat ze zegt.
Ook stoken kunnen ze goed!
Vind het ook moeilijk hoor, het is ook wel mijn zusje en ze accepteert ook niet om hulp te zoeken.

Waar komen deze mensen terecht in deze maatschapij? Verward

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:04

serena1978 schreef:
Waar komen deze mensen terecht in deze maatschapij? Verward

Zoals Miep, hele goeie vraag! Scheve mond

Ik hoop echt voor je dat je zus uiteindelijk toch inziet dat ze echt wel naar dokter moet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:39

Fem, nu ga ik iets heel hards zeggen... maar het lijkt me verstandig, en wat ik zou doen (rationeel gezegd, want irl weet ik het ook niet). Is tegen je zus zeggen, dat ze of kan kiezen om naar de dokter moet gaan om hulp te zoeken oid. Of ze kiest ervoor, om dat niet te doen, maar dan breek jij het contact met haar... Laat haar weten dat jij het niet eens bent met deze manier van doen, en dat je het helemaal niet leuk vindt dat ze jou heeft "verraden" door al die leugens, en dat je je zorgen maakt om haar. Zeg dat je wel van haar houdt, maar dat je hier ook niet goed mee kan omgaan, en dat je daarom haar deze keuze geeft...

Heel veel sterkte ermee meid Ach gut

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:41

Even antwoord op je vraag: dit kan wel degelijk erfelijk zijn, zowiezo kan het doorgegeven worden zeg maar. Als je zus opgroeid met leugens (en gezien je vader is dat neem ik aan 't geval) dan is liegen niet vreemd, en de drempel meteen lager.

Neem 1 ding van me aan: iemand die liegt, bewust of onbewust, zal géén sorry zeggen. Uiteraard niet... De hele wereld die hij of zij opgebouwd hebben stort dan in, en voor de toekomstige wereld zal iedereen zich afvragen of 't waar is of niet. Dwangmatig liegen is heel moeilijk te behandelen, en al helemaal wanneer iemand dit niet onder ogen ziet.

*edit: ik kan het overigens wel enigzins met Maya eens zijn. Dat zou misschien zo'n slechte manier niet zijn om haar in te laten zien dat ze verkeerd bezig is. Maar hou er wel rekening mee dat het ook de totaal andere, compleet verkeerde, kant op kan slaan...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 21:44

Maya schreef:
Fem, nu ga ik iets heel hards zeggen... maar het lijkt me verstandig, en wat ik zou doen (rationeel gezegd, want irl weet ik het ook niet). Is tegen je zus zeggen, dat ze of kan kiezen om naar de dokter moet gaan om hulp te zoeken oid. Of ze kiest ervoor, om dat niet te doen, maar dan breek jij het contact met haar... Laat haar weten dat jij het niet eens bent met deze manier van doen, en dat je het helemaal niet leuk vindt dat ze jou heeft "verraden" door al die leugens, en dat je je zorgen maakt om haar. Zeg dat je wel van haar houdt, maar dat je hier ook niet goed mee kan omgaan, en dat je daarom haar deze keuze geeft...

Heel veel sterkte ermee meid Ach gut


Heb ik al gedaan. Ik confronteer haar er ook vaak mee.
Ik heb haar nu gewoon gezegt dat ze hulp moet zoeken anders is het te laat. Zij zelf zegt nu al meerdere malen bij een dokter te zijn geweest en dat de dokter haar niet heeft geholpen naar een maatschappelijk werker iod... Maar goed is dat dan ook waar Verward
Lijkt mij dat als iemand dit tegen een dokter zegt dat een dokter dan wel hulp zoekt....
Ik heb haar aangeboden iemand te zoeken... en dat was prima. Ook heb ik aangeboden te bemiddelen tussen haar en haar nu nog ex vriendje. Ik kan haar niet laten staan...

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:57

Zo'n situatie is héél lastig, en ik zou zeggen: blijf maar haar praten! Laat weten dat je het 'doorhebt' en blijf daarop hameren. als ze er constant mee geconfronteerd word kan ze het namelijk niet meer onbewust doen. En als ze er niet meer mee weg kan komen zal ze vanzelf inzien dat het iets is wat ze niet wil doen.

Toch begrijp ik je zusje wel; ik heb zelf ook een (kleine) periode gehad dat ik het héél moeilijk heb gehad en van alles bij elkaar heb gelogen uit een soort zelfbescherming. Ik werd namelijk op school door een bepaald meisje (waarvan ik juist dacht dat het een vriendin was) héél erg gepest en op een gegeven moment werd ik er zo ongelukkig van dat ik maar ben gaan liegen om te zorgen dat ze me nergens op konden pakken of mee pesten. Zoiets gaat geleidelijk (eerst laat je sommige dingen weg, dan vertel je het een beetje andrs, etc) en 'onbewust' (je weet het ergens wel maar wil het niet voor jezelf toegeven) en er zal bij jou zusje vast ook wel een 'oorzaak' zijn (waarschijnlijk gedeeltelijk dat ze het bij je vader heeft gezien). Dwangmatig zou ik zoals het bij mij was niet noemen (ik deed het alleen op school), maar het werd wel een soort gewoonte en het ging me zó makkelijk af (ik ben nooit door iemand betrapt) dat ik soms zonder er bij na te denken al dingen zei die niet helemaal klopte. Het waren ook alleen maar 'kleine' dingen (dus absoluut níks zoals het miep-verhaal oid!!), maar toch...
Toen ik naar de middelbare school ging (zat nog steeds bij dat meisje in de klas) en wat zekerder van mezelf was ging het ook 'vanzelf' weer over. Achteraf gezien vind ik het heel dom van mezelf, maar ja... ik kan er ook niks aan veranderen en op dat moment wist ik gewoon niet wat ik moest. Het enige wat ik er volgens mij aan overgehouden heb is dat ik nog steeds heel goed kán liegen alleen doe ik het nu eigenlijk nooit (het occasionele leugentje om bestwil weggelaten Knipoog ).

Nou goed, dat was dus ongeveer mijn verhaal: er speelden ook nog wel wat andere factoren mee maar die vind ik te persoonlijk om zo maar op internet te zetten (als je nog iets wil weten moet je maar even pb-en Lachen ). Maar ik heb het zelf dus ook een beetje gehad en daarom denk ik dat ik me wel kan voorstellen hoe jouw zusje zich voelt, en dat is waarschijnlijk heel onbegrepen en machteloos. Ik denk niet dat ze iemand wil kwetsen en dat ze zelf ook niet weet waarom ze zich zo gedraagt maar dat het 'vanzelf' gaat uit een soort onzekerheid.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:56

Bij ons zit het ook in de familie. het zit bij mijn opa en oma is toen een generatie overgeslagen en is beland bij mijn broer en zus (gelukkig mij niet) en wat krijg je dan, Dat ze niet goed voor de kinderen zorgen over alles en nog wat liegen gaan stellen van kwaad tot erger. probeer haar te laten inzien dat ze er wat aan moet doen. het begint met liegen maar gaat van kwaad tot erger.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:34

Sylvia schreef:
Neem 1 ding van me aan: iemand die liegt, bewust of onbewust, zal géén sorry zeggen. Uiteraard niet... De hele wereld die hij of zij opgebouwd hebben stort dan in, en voor de toekomstige wereld zal iedereen zich afvragen of 't waar is of niet. Dwangmatig liegen is heel moeilijk te behandelen, en al helemaal wanneer iemand dit niet onder ogen ziet.


ben ik het helemaal mee eens.. ze hebben in het begin door dat ze liegen, namate het verhaal groter word en de aandacht meer gaan ze er steeds meer in geloven..

Volgens mij zijn er geen behandelingen die dit tegen kunnen gaan.. het enigste wat je kan doen doe je al nl haar er constant mee confronteren.

Jij zit eigelijk nog wel in de meeste rottigste positie omdat het je zusje is zal je altijd proberen haar rotzooi achter der kont aan op te ruimen.. je moet hier je zelf bewust van zijn en daar mee stoppen, in dien dit voor jou opgaat, als jij mensen er constant op probeert te wijze als je ziet dat eht de verkeerde kant op gaat.. kan ik je uit ervaring vertellen dat dit ook niet leuk is omdat jij dan uit eindelijk de gene ben die de boel belazerd ipv zij.

Vaak gaan dergelijke symtomen samen met andere kwaaltjes die samen een ziekte vormen. Mogelijk kan je proberen uit te zoeken of dit bij haar ook het geval is.. als er een naampje aan hangt kan de maatschappij er veel beter mee om gaan..!

Succes wijffiej Ach gut .. en hou ons op de hoogte

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:40

Ik ging vroeger ook om met een jongen die echt dagelijks betrapt werd op meerdere leugens.. Daarbij was hij ook nog eens een arrogante kwal en dacht hij echt dat hij tot de mooiste man van aarde gekroond kon worden..

Niets daarvan was ook maar daadwerkelijk aan de orde en ik heb het contact met hem verbroken. Hij was echt ziek.. En hij blijkt het nog tge doen hoorde ik laatst van iemand.. En iedereen lijkt het van hem te accepteren.. Heel stom..

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:43

Jeetje dat is niet niks Fem,
maar een vriendje (ben je weer aan de man) Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:25

Fsoudan, je zegt dat je haar toch blijft steunen, ook al confronteer je haar hier voortdurend mee. "Het is nl nog steeds je zus." Dat weet je zus verdomd goed... Het zal mij eerlijk gezegt worst wezen wanneer iemand waarvan ik weet dat ze me niet laten vallen tegen me zegt dat ik lieg...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 22:19

Flower ja ik heb een nieuwe lover
Gelukkig ziet ze in wat ze doet... Gaat maandag naar de dokter en heeft veel spijt van wat ze heeft gedaan.
Maar vandaag deed ze het alweer..... ik heb geregeld dat er nog iemand met gaar wil praten.... en ze liegt gewoon weer tegen diegene.
Ik ben erg boos op haar geworden en ze is daarna in huilen uitgebarsten.
ze weet dat ze fout zit maar ze ziet niet in wat ze mij ermee aan doet. Ik voelde me verschrikkelijk in de maling genomen omdat ik ervoor heb gezorgd dat het weer aan is met haar vriendje enz.
Bij mn zusje is het een kreet om aandacht.... altijd moeders kindje geweest en die kreeg nog drie nakomertjes dus weg alle aandacht.

Ik wil haar voor 1000000% helpen.... maar er zijn te veel gevoelens. Steeds als ze mij voor l*l zet voel ik me bedrogen. Het zijn ook mij vrienden die nu ook mij gaan wantrouwen....
Ik hoop dat de dokter maandag een goede oplossing heeft want ik wil mn zusje niet kapot zien gaan zoals mn vader dat nu is.

Ja ik wijs haar constant op haar fouten en ik hoop dat dat al een stukje helpt....

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:53

Fsoudan, ik wil niet rottig doen, maar hoe weet je zo zeker dat ze maandag gaat? En wat ze verteld?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 08:17

Sylvia schreef:
Fsoudan, ik wil niet rottig doen, maar hoe weet je zo zeker dat ze maandag gaat? En wat ze verteld?



Tja... vertrouwen denk ik Scheve mond Ik zal mn moeder vragen of ze mee wil gaan... de volgende x ga ik zeker weten mee

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 09:49

Mijn ex is er ook zoeen, zodra hij voelde dat hij niet alle aandacht kreeg hing hij zielige verhaaltjes op en dan stond hij weer in the picture.

Ik denk dat het zowiezo een aandachtskwestie is, maar het is erg ziek omdat deze mensen zo goed kunnen liegen dat ze de hele wereld voor de gek kunnen houden.

Je zusje heeft idd hulp nodig want laten de mensen om wie ze geeft haar vallen als ze hiermee door gaat.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:31

flair schreef:
Je zusje heeft idd hulp nodig want laten de mensen om wie ze geeft haar vallen als ze hiermee door gaat.


weet jij toevallig wat ze hier aan kunnen doen..? Volgens mij is er namelijk geen therapie voor of iets dergelijks..

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:13

moeilijk hoor, maar ik vind persoonlijk dat je niet moet breken met je zus, zij kan er waarschijnlijk niks aan doen dat ze zo is, misschien weet ze niet beter uit de voorbeelden die haar vader haar gegeven heeft. ze mag blij wezen met een zus die alles zo goed op een rijtje heeft en haar wil (en bereid is om) te steunen. Ik vind dat breken met haar niks oplost, je loopt weg voor het probleem en laat haar er mooi mee zitten. Ik denk dat je eens met haar een afspraak moet maken met een maatschappelijk werkster, bel desnoods je eigen huisarts op of ga opzoek naar informatie op internet of bibliotheek. Er zijn genoeg informatie bronnen om het eea uit te zoeken en te verhelpen..

Zelf ken ik ook iemand die dwangmatig liegt, die mensen kijken heel anders tegen de werkelijkheid aan dan wij...de leugens die zij vertellen zijn voor hun zo realistisch dat zij de werkelijkheid niet meer van het liegen kunnen onderscheiden. Het is zeker ziekelijk en ernstig..wees haar daarom tot steun. Confronteren met de waarheid heeft weinig zin want, zoals je zelf al zei, ze ontkennen het even later weer of ze geven zo`n draai aan het verhaal dat het uiteindelijk er op neer komt dat ze weer liegen om hun "gelijk" te krijgen. Maar ga opzoek naar iets of iemand en laat haar vooral niet vallen. Ik denk dat ze wel iemand kangebruiken die haar helpt om hier vanaf te komen, want ze kwetst niet alleen haarzelf maar ook een hoop mensen uit haar eigen omgeving.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:10

Wat ze er precies aan kunnen doen weet ik niet, daarvoor zal ze naar de dokter moeten voor een doorverwijzing naar de GGZ waar ze zullen kijken wat voor behandeling er mogelijk is.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:10

flair schreef:
Ik denk dat het zowiezo een aandachtskwestie is, maar het is erg ziek omdat deze mensen zo goed kunnen liegen dat ze de hele wereld voor de gek kunnen houden.

Dat vind ik wel een beetje een gevaarlijke uitspraak... Zoals hierboven staat heb ik het ook n tijdje gehad, en dat was zéér zéker *niet* om aandacht, maar juist om niet op te vallen en met rust gelaten te worden. Nou was het bij mij niet dwangmatig in de zin dat ik het alleen in één bepaalde situatie deed, heel goed doorhad dat wat ik zei niet klopte en er vanzelf mee ben gestopt, maar toch... Ik denk dat het per persoon verschilt waarom. Je hebt idd figuren die verhalen over dodelijke ziektes enz. verzinnen om aandacht te krijgen maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:08

Wellicht heb je verschillende soorten dwangmatig liegen...sommige mensen willen juist interesanter over komen, anderen houden er 2 verschillende levensverhalen op na. Maar ik denk dat dit soort dingen door mensen die er verstand van hebben beter uitgezocht en verholpen kunnen worden dan door ons Knipoog

Van de ene kant kan ik flair haar uitspraak ergens wel begrijpen, zelf ken ik ook iemand die zo is en in mijn ogen komt diegene over als iemand die interessant wil doen, zich beter voor wil doen dan wie diegene daadwerkelijk is en om op een vreselijke manier (positief) aandacht vragen...uiteindelijk kun je er wel heel boos om worden, maar geloof mij, dit soort mensen hebben SERIEUS een probleem...het hoeft niet altijd een aandachtskwestie te zijn, wellicht is het daar slechts mee begonnen...maar nogmaals, wellicht zijn er verschillende vormen van dwangmatig liegen en laten we niet iedereen over 1 kant scheren...