hond laten wennen aan kittens van 3 weken oud??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

hond laten wennen aan kittens van 3 weken oud??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 11:17

Bij mijn vriend thuis is de kat drie weken geleden bevallen van drie jongen. Aangezien we de moederpoes kort na de bevalling verloren hebben aan een baarmoederontsteking en er bij hem thuis op dat moment niemand in staat was om de kittens op regelmatige tijdstippen de fles te geven, zijn de kittens naar iemand gegaan, die ervaring heeft met moederloze kittens grootbrengen.

Maar vanavond komen ze terug. Ze zullen nog een week de fles krijgen en daarna gewend worden aan drinken uit een schoteltje etc

Nu loopt er hier een hond rond, een Beagle. Deze was zeer goed bevriend met de moederpoes en is dus katten gewend. Maar geen kittens. En de kittens zijn nu geen hond gewend.

Wat is nu de beste manier om hond en kittens aan mekaar laten te wennen? Sowieso zullen we ze nooit alleen laten met mekaar tot de kittens drie maanden oud zijn (we zijn bang dat de hond alleen maar zal willen spelen en te wild en te enthousiast zal zijn), maar ze zullen toch al eerder aan mekaar moeten wennen.
Hoe doen we dat?

En kunnen we die kittens al wat zindelijkheidstraining geven?
Ik dacht aan gewoon ze elke keer op de kattebak te zetten nadat ze gegeten/gedronken hebben. Heeft dat al zin? Of is een andere manier beter?

Alvast bedankt Lachen

lovemangga
Berichten: 319
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:40

over katten weet ik niets.
maar wat betreft de hond.. heel rustig laten wennen, hij is al katten gewend, en naar mijn weten zou hij voorzichtig zijn, omdat ze nog klein zijn. je kunt er wel voor zorgen dat de kittens niet gaan slaan e.d. zodat hij er een hekel aan krijgt. beloon je hond, en kat, als het goed gaat! succes ermee!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 18:37

Verder niemand Verward

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:47

Ik heb een tijdje geleden ook een nieuw katertje gekregen.
Hij was toen 2,5 maand oud.
Nu heb ik ook een hond, een labrador die ook katten gewend is.
Ik dacht dat het veel problemen zou geven maar het valt reuze mee.
Het katje was eerst erg bang maar zijn nieuwschierigheid won het van zijn angst en er werd zo nu en dan gesnuffeld.
Zo ging ze steeds een stapje verder en na 1 maand lagen ze samen op de bank te slapen. Nu zijn het dikke vriendjes .
Natuurlijk heeft mijn hond wel eens een pets gekregen en de kat is vaker blazend weggerend, maar dat is allemaal weer goed gekomen.
Ik denk dat je de natuur gewoon op zijn beloop moet laten gaan.

Ons katje is geboren op een boerderij dus heeft altijd gepoept en geplast in het stro. Dus we hebben ook stro in de kattebak gelegt.
Hij heeft geloof ik 3 x binnen geplast en dat was het.
Dit ging ook zo'n beetje vanzelf.

Wat ook helpt is heel overdreven belonen als iets goed gaat met de hond en zindelijkheid. (door bijv. te aaien enzo)

Het kan dat wij gewoon een makkelijke kat hebben, dusse vergeef me als het bij jouw niet hetzelfde is Schijnheilig

Veel suc6 en plezier met de kittens Haha!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 21:06

De katjes zijn ondertussen gearriveerd. Ze zijn met drie weken uiteraard nog niet zelfstandig genoeg om zelf de hond te kennen te geven wanneer die te ver gaat. De hond zelf was superopgewonden, heeft mogen snuffelen aan alle katjes, maar meer niet want ze wilde ze wel heel graag vastgrijpen (eerder om mee gaan rond te sleuren dan echt bedoeld als bijten denken we). Er gaat een doek met de geur van de hond bij de katjes en een doek met de geur van de katjes bij de hond in de mand.

Om elf uur moeten ze nog een keer de fles krijgen en tot dan ga ik terug bij de hond zitten zodat die ook nog wat aandacht krijgt.

We zijn nu alleen nog niet uit het zindelijkheidsprobleem.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:18

Toen mijn kat doodgereden was hebben we een kitten uit het asiel gehaald. Deze was ongeveer 4/5 wkn oud. Was goed levendig en duurde lang voordat ie mee mocht omdat de rest van het nest ziek was en dood ging.
We hebben nooit problemen gehad. We hebben de kat opgevoed in een bench. Onze hond, Branca, was helemaal weg van hem..wilde moederen. Ze werd schijnzwanger en binnen no-time lag het katje bij haar te drinken. Je zag 'm groeien. Dit heeft 3 weken geduurd.

Zindelijk.. mja, dat worden ze eigenlijk door de moeder. Ik zou ze regelmatig op de kattenbak zetten en beetje helpen met graven. Gewoon pootje vast en graven, zodat ie weet dat ie dat moet doen. En desnoods met iets over zijn kontje wrijven om te laten plassen. Dat ze de link plassen-bak krijgen. Het voordeel is..het zit er zowat instinctief in. Mijn moeder heeft ook eentje met flesje groot gebracht en deed het ook op de bak.
Succes he..