Euthanasie (verklaring) ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Euthanasie (verklaring) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 20:45

Mijn vader en moeder willen allebei een Euthanasie-verklaring hebben ,
zodat ze een handje geholpen kunnen worden door de dokter als het echt aflopende zaak wordt later , door ziekte of een ongeluk.... en ze het DAN niet meer kunnen laten weten...


Nu schijnt het dat je alleen een geldige Euthanasie-verklaring kunt krijgen door lid te worden van 1 of andere vereniging , en je voor die registratie elk jaar 35 euro moet betalen Verward

Klinkt nogal geld-klopperig Bloos

Zijn er mensen die dit hebben gedaan , en is dit de enige mogelijkheid ?

Of heb je het niet gedaan omdat je er als puntje bij paaltje komt ,
NOG niks aan hebt ?

Wie weet er meer over te vertellen Lachen

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:13

Je hoeft niet lid te worden van een vereniging, je kunt zelf een verklaring opstellen en die moet je ondertekenen. Weet alleen niet of de gezinsleden ook moeten tekenen, die moeten er in ieder geval achter staan.
Ook weet ik niet of het uitmaakt hoe oud de verklaring is. De wet wil nog wel eens veranderen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:14

Dus met andere woorden je moet ook betalen voor als je dood wilt? Verward

Wordt het niet steeds gekker Verward

Maar wat dit betreft, ik heb dat al mondeling vastgelegd met mijn ouders.
Ik wil niet als een kasplantje verder maar ook niet totaal verlamd zoals Chris Reeves. Dan mag van mij dus de stekker eruit.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 21:24

Ik vind het ook te gek voor woorden...ze hebben er een gesprek over gehad met de huisarts , en die vertelde ze dit , dat als ze het echt vast willen leggen (net zoiets als bij orgaandonatie !) dat dat dan moet via die stichting en dat je dan eerst lid moet worden van die stichting á 35 euro per jaar , voordat je die verklaring in kan vullen en kan laten "registreren" zeg maar. Ik vind het zo'n vreemd verhaal ?!

Dat zij nou die papieren bewaren , okee , maar dat is noogal een bedrag zeg , je zal ermee beginnen op je dertigste en dan 90 worden Bloos

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:36

klopt helemaal, je moet lid worden van de verenging voor vrijwillige euthanasie.

ik ben daar jaren geleden mee bezig geweest en vond het toen ook te gek voor woorden en ben er niet mee doorgegaan.

Ik wilde zelfs een niet-reanimatie-verklaring hebben, maar dat kan ook niet zonder psychologisch onderzoek.......en een hoop gedoe, dus laat maar zitten

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:08

mijn schoonmoeder heeft het ook gedaan zonder één of andere lidmaatschap. nog nooit van gehoord ook. maar zij vroeg de euthanasie aan toen ze al erg ziek was, misschien scheelt dat?

niet te vroeg aanvragen dus Haha!

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:10

Ik werk in een gelovig verpleeghuis waarbij pijnbestrijding is toegestaan maar euthenasie niet dus hou ook dat in de gaten mocht ooit zo ver komen dat je wel vraagt naar de regel van de plek waar je zit.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:26

Hm klinkt een beetje als uitmelkerij, maar zou je ee.a. niet via een notaris kunnen regelen?

Overigens nog zoiets moois: ik krijg als zwangere een folder of ik het navelstrengbloed wil laten opslaan, zodat mocht mijn kind ooit leukemie krijgen oid, die stamcellen kunnen worden gebruikt. Maar: ten eerste is dat nog helemaal niet uit de experimentele fase, en wat als ik het niet doe, gaat hij/ zij dan misschien dood door mijn gierigheid?

Grapje kost meer dan 2ooo euro excl. jaarlijkse bijdrage...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 23:43

Kido : mijn ouders worden spontaan wakker als ik ze in een gelovig verpleeghuis zou stoppen , ben ik bang Haha! Dus dat gebeurd sowieso al niet uit principe...maar je weet nooit natuurlijk als de nood ERG hoog is Lachen

Notaris....mja ik weet niet , is iig wel even het navragen waard denk ik ja OK dan!

Pauline : dat is ook schofterig zeg !
Zitten ze je idd meteen al een schuldgevoel aan te praten ,
als je het niet doet en je blijkt als een negatief lot uit de loterij NET de pech te hebben dat je in een situatie komt waarbij dat bloed erg had geholpen...vergeef je het jezelf nooit dat die stomme 2000 euro het je niet waard was...

Maarja om dat nu te gaan doen ?! Het is nogal vergezocht en ERG veel geld.... die aanbieding-met-schuldgevoel zou ik persoonlijk dan ook liever niet krijgen Scheve mond

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 06:42

Citaat:
niet te vroeg aanvragen dus


maar als je te laat bent, ben je weer niet wilsbekwaam Scheve mond

mijn vader zit ook zeer dement te zijn in een Christelijk verpleegtehuis waar ze niet aan euthanasie doen, wel aan pijnbestrijding, maar vooral geen morfine, want dan zouden de mensen wel eens te snel kunnen overlijden Scheve mond

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 07:55

je kunt ook gewoon naar de huisarts om zo'n verklaring te halen, daarin kun je beschrijven wat er wel en niet met je gedaan mag worden. het moet ondertekend worden door gemachtigde en huisarts.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 10:57

Mijn opa heeft afgelopen week een verklaring moeten schrijven voor euthanasie (hij ligt op sterven)
Zonder dit mag het namelijk niet, en omdat hij nu nog helder is hebben ze hem dat aangeraden om er over te denken en hij wil dat dus.
Hij moest natuurlijk enorm huilen dat hij toen zijn bevesiging gaf in bij zijn van een getuige.
En hij heeft er ook voor gekozen dat hij niet gereanimeerd wil worden als zijn hart stil komt te staan.
En hij is niet lid van een of andere vereninging.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 11:46

Mijn moeder was inderdaad ook ziek en wist dat er niets aan gedaan kon worden. Toen heeft ze die verklaring gemaakt en ons gevraagt of we er achter stonden.
De huisarts was hier van op de hoogte.
Dit was geen enkel probleem.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 11:54

Mijn vader heeft een niet-reanimatieketting zal ik maar zeggen en ook een euthanasieverklaring. Volgens mij is hij dan ook lid van die vereniging. Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal gedaan wordt voor het geld, maar dat mag wel een hele hoop zijn!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 11:56

helga schreef:
je kunt ook gewoon naar de huisarts om zo'n verklaring te halen, daarin kun je beschrijven wat er wel en niet met je gedaan mag worden. het moet ondertekend worden door gemachtigde en huisarts.


Dat wilden ze dus ook , en daarom gingen ze naar de huisarts

En die vertelde idd hetzelfde , maar dan nog ERBIJ dat ze die verklaring alleen van die stichting konden ontvangen.... en dat die dan vervolgens ook bewaard nadat zij en de huisarts hem hebben getekend...

Misschien dat het alleen tussen jezelf en de huisarts genoeg is als het echt een kwestie van weken is nog maar ?

De info komt juist van de huisarts , dat is zo apart Lachen

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 13:28

Het is een moeilijk onderwerp, de een zegt dit en de ander heeft weer iets anders.
Zoals ik zei mijn moeder was geen lid van een vereniging en was dus al ziek.
Ik vind het te gek voor woorden dat je ook nog eens zou moeten betalen, er wordt al genoeg aan verdient.
Als zo'n vereniging het bewaart vraag ik me wel af hoe een arts er dan achter kan komen dat er een verklaring is.
Heb nog nooit gehoord dat er een punt is waar het geregistreert staat of waar een arts het kan opvragen.
Hangt ook van de arts af of hij het wel wil opvragen als dat mogelijk is.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 07:15

pmarena schreef:
Dat wilden ze dus ook , en daarom gingen ze naar de huisarts

En die vertelde idd hetzelfde , maar dan nog ERBIJ dat ze die verklaring alleen van die stichting konden ontvangen.... en dat die dan vervolgens ook bewaard nadat zij en de huisarts hem hebben getekend...

Misschien dat het alleen tussen jezelf en de huisarts genoeg is als het echt een kwestie van weken is nog maar ?

De info komt juist van de huisarts , dat is zo apart Lachen


ik denk dat je huisarts niet goed is geinformeerd. hij bewaard de gegevens en je gemachtigde ook.
ik heb dus de verklaring van mijn moeder gewoon in mijn la liggen.

wat die vereniging betreft, elke vereniging maakt kosten en kost dus geld, dus ook de euthanasievereniging.
als je nou voor 35 euro een hoop leed bespaard blijft, dat is het toch dubbel en dwars waard.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 08:33

Dat ben ik met je eens helga, maar is het 1 keer of ieder jaar.
Bij de notaris is het 1 keer en is het goed geregistreert.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:08

jaantsje schreef:
Dat ben ik met je eens helga, maar is het 1 keer of ieder jaar.
Bij de notaris is het 1 keer en is het goed geregistreert.



er staat bovenaan registratie, neem aan dat je niet ieder jaar opnieuw geregistreerd hoeft te worden.

lijkt me niet echt handig als dit bij een notaris ligt, als je jouw binnen brengen op de ic, zullen ze wel de huisarts inlichten maar denk niet dat ze de notaris gaan bellen Cool

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:34

Wat ik bedoelde te zeggen is moet je 1 keer betalen bij zo'n vereniging of ieder jaar.
Als voorbeeld gebruikte ik de notaris, dat is 1 keer betalen en daar is een vast punt om het op te vragen.