Belgisch Onderwijsstelsel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Belgisch Onderwijsstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 19:54

In Belgie bestaat de mogelijkheid voor kinderen om al als 2 1/2 jarige kleuteronderwijs te volgen. Wie weet wat hier de voor-en nadelen van zijn?

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:16

Euh, ik heb de Belgische medestudenten gezien in Antwerpen.. de meeste Belgen zijn erg slim... en erg schools... Het zijn brave wandelende woordenboekjes..

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:25

Mijn mama is kleuterleidster en ze ziet toch vaak dat kindjes van 2.5 nog niet schoolrijp zijn hoor! Maar dat merk je vaak zelf aan je kindje hoor! Zelf vind ik 2,5 nog wat te jong.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:32

ik heb een tijdje bij mn vriend in belgie gewoond, en ik vind de belgische scholen veel beter dan in nederland!
ze leren daar tenminste nog respect voor anderen te hebben, discipline hebben ze daar allemaal!
er zat vlakbij ons een school, voor kleuters t/m middelbaar en die waren allemaal hardstikke netjes, ook als je voorbij die school liep tijdens de pauzes ging het er beter aan toe dan bij de gemiddelde nerderlandse school!

een andere school had zelfs nog schooluniformne, wel streng maar opzich wel heel goed!

ik denk dat kinderen van 2,5 jaar best naar school kunnen, al is het maar voor kinderen die enigst kind zijn om te spelen en leren omgaan met andere kinderen, denk ook dat er nog niet echt iets 'geleerd' wordt op 2,5 jarige leeftijd, meer een soort van crèche achtig iets lijkt me

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:52

Mijn neefje is pas op ik denk 3.een scheet voor het eerst naar school gegaan, hij was er gewoon niet aan toe.

Kleuteronderwijs is hier 3 jaar, tegen je zesde ga je dan naar het eerste leerjaar, waar "het echte schoolleven" begint.

Ik denk dat vooral het contact met andere kinderen leuk is voor die kleine drebbers, het is ook niet dat ze daar vanaf de eerste dag les krijgen. Sociaal contact, leren spelen met andere kinderen, leren delen ....
Echt les krijg je hier niet op de kleuterschool, maar door bvb te schilderen en met klei te spelen, ga je evt wel meer de motoriek van een kleuter gaan stimuleren. En dingen als kleuren, dagen van de week enz worden wel geleerd... Tegenwoordig zou er zelfs al aan het einde van het kleuteronderwijs begonnen worden met speels letters aan te leren, maar daar heb ik zelf nog niets van gezien.

Je kind went ook aan het idee "ik zit op school", kleuteronderwijs is vaak mogelijk om per halve dagen te beginnen of bvb pas na de paasvakantie, dus je kan het uitstellen tot je kind er rijp voor is. Dan is de schok als ze zes zijn en ineens een hele dag "echt les" hebben minder groot, nu kunnen ze er spelenderwijs aan wennen.

Nadelen kan ik er niet echt van verzinnen, enkel opletten dat je kind er klaar voor is. Maar ook bvb mondig genoeg is. Een kleuter die zich nog helemaal niet kan uitdrukken zal minder makkelijk aarden door het onbegrip e.d. Het is dan ook geen opvang-idee, het is weldegelijk bedoelt als school.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:16

Belsje schreef:
Tegenwoordig zou er zelfs al aan het einde van het kleuteronderwijs begonnen worden met speels letters aan te leren, maar daar heb ik zelf nog niets van gezien.


Inderdaad. Ik herinner mij mijn derde kleuterklasje (= laatste jaar voor je naar het 1e leerjaar gaat Knipoog ), waar we een boekje hadden en waarin we leerden 'schrijven'. Eerst stonden de 'letters' nog in stippellijnen aangeduid, en die moesten we volgen met ons potlood. Vervolgens moesten we de 'letters' zelf naschrijven (tussen de lijntjes).

(Het waren niet echt letters, het was meer een voorbereiding op letters.)


Zoals Belsje ook al schreef, op 2,5 jarige leeftijd zijn het meestal halve dagen dat de kinderen naar school gaan. Ook zijn er vaak bedjes in een afgezonderde ruimte waarin de kindjes kunnen slapen als ze moe worden.

Bij ons was het ook zo dat de kleuterschool samenwerkte met de plaatselijke crèche. De kindjes gingen dan een half dagje naar school, en werden vervolgens door de kleuterjuffen (én in samenspraak met de ouders) naar de crèche gebracht, waar ze dus in hun, oude vertrouwde opgevangen werden.


Citaat:
Nadelen kan ik er niet echt van verzinnen, enkel opletten dat je kind er klaar voor is. Maar ook bvb mondig genoeg is. Een kleuter die zich nog helemaal niet kan uitdrukken zal minder makkelijk aarden door het onbegrip e.d. Het is dan ook geen opvang-idee, het is weldegelijk bedoelt als school


Hier ga ik toch niet helemaal mee akkoord.
Het is net zo dat kinderen die nog niet kunnen spreken aangezet worden tot spreken wanneer ze naar de kleuterklas gaan. De kleuterjuf verstaat immers hun lichaamstaal niet zoals de mammie dat doet, en de kleuters zijn dus verplicht om zich op een andere manier uit te drukken (zijn dus verplicht om te spreken). Ook andere kinderen horen spreken kan een enorme stimulans zijn.
Kunnen praten is zeker geen must! (Maar het hangt natuurlijk ook van de persoonlijkheid van je kleuter af.)

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:19

Probleem is dat tegenwoordig die klasjes vrij groot zijn in sommige scholen en dan is het leerrijke eraan ... Dan wordt het vooral een bron van ergernis Knipoog.
Van de moment dat een kleuter kan duidelijk maken dat hij: pipi, kaka en honger heeft zit je natuurlijk al ver genoeg Knipoog.

Maar eigenlijk zou het idd een extra motivatie moeten zijn Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:29

Mijn kinderen zijn allemaal vanaf 2.5 jaar naar de kleuterschool gegaan.
Het is wel zo dat ze geen leerplicht hebben voor hun zesde, dus af en toe een dagje thuisblijven kon ook.
Volgens mij vonden ze het erg leuk om met zoveel andere kinderen te kunnen spelen. Alleen de jongste vond het "overblijven" niet zo leuk en kwam daarom regelmatig tussen de middag naar huis.
*vraagt even nabij de kinderen*
Drie van de vier vonden het leuk op de kleuterschool, de vierde slaapt al.

De grote voordelen imo zijn idd dat ze al jong leren delen en samenwerken. Bovendien worden eventuele problemen, die door ouders wel eens met de mantel der liefde bedekt worden, door de leerkrachten snel opgemerkt en doorgegeven aan het CLB (Centrum voor Leerlingen Begeleiding).
Op deze manier kan in een vroeg stadium begonnen worden met het behandelen van bijvoorbeeld spraakstoornissen, motorische achterstand enz.
Ook de voorbereiding op de lagere school (groep 3 is dat in Nederland, dacht ik) is erg belangrijk. Voorbereiding op schrijven, rekenen en logisch denken is in de laatste kleuterklas net zo belangrijk als de sociale kant van het naar school gaan.