Belsje schreef: Tegenwoordig zou er zelfs al aan het einde van het kleuteronderwijs begonnen worden met speels letters aan te leren, maar daar heb ik zelf nog niets van gezien.
Inderdaad. Ik herinner mij mijn derde kleuterklasje (= laatste jaar voor je naar het 1e leerjaar gaat ), waar we een boekje hadden en waarin we leerden 'schrijven'. Eerst stonden de 'letters' nog in stippellijnen aangeduid, en die moesten we volgen met ons potlood. Vervolgens moesten we de 'letters' zelf naschrijven (tussen de lijntjes).
(Het waren niet echt letters, het was meer een voorbereiding op letters.)
Zoals Belsje ook al schreef, op 2,5 jarige leeftijd zijn het meestal halve dagen dat de kinderen naar school gaan. Ook zijn er vaak bedjes in een afgezonderde ruimte waarin de kindjes kunnen slapen als ze moe worden.
Bij ons was het ook zo dat de kleuterschool samenwerkte met de plaatselijke crèche. De kindjes gingen dan een half dagje naar school, en werden vervolgens door de kleuterjuffen (én in samenspraak met de ouders) naar de crèche gebracht, waar ze dus in hun, oude vertrouwde opgevangen werden.
Citaat:
Nadelen kan ik er niet echt van verzinnen, enkel opletten dat je kind er klaar voor is. Maar ook bvb mondig genoeg is. Een kleuter die zich nog helemaal niet kan uitdrukken zal minder makkelijk aarden door het onbegrip e.d. Het is dan ook geen opvang-idee, het is weldegelijk bedoelt als school
Hier ga ik toch niet helemaal mee akkoord.
Het is net zo dat kinderen die nog niet kunnen spreken aangezet worden tot spreken wanneer ze naar de kleuterklas gaan. De kleuterjuf verstaat immers hun lichaamstaal niet zoals de mammie dat doet, en de kleuters zijn dus verplicht om zich op een andere manier uit te drukken (zijn dus verplicht om te spreken). Ook andere kinderen horen spreken kan een enorme stimulans zijn.
Kunnen praten is zeker geen must! (Maar het hangt natuurlijk ook van de persoonlijkheid van je kleuter af.)