tatoeages en piercings aan banden voor minderjarig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

tatoeages en piercings aan banden voor minderjarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 08:29

Op verzoek van het minsterie van volksgezondheid wordt er gewerkt aan een aantal richtlijnen voor piercings en tatoeages bij minderjarigen. Zo mag het alleen nog maar met toestemming van de ouders. En piercings door de genitalien mogen uberhaupt niet meer bij minderjarigen.

Ik vind het wel een goed idee, hoewel het wel een beetje betuttelend is. Maar goed, zodra je toestemming hebt van je ouders mag het wel weer, dus er is nou ook weer niet zoveel aan de hand.

Het is denk ik wel goed dat iedereen die een piercing neemt er van te voren van doordrongen is dat het niet zonder risico's is. Hopelijk is dat ook een positief bij-effect van deze acties.

Wat vinden jullie ervan?

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 08:34

Aan de ene kant vind ik het heel goed, maar aan de andere kant vind ik het ook een beetje onzin hoor.
Ik denk dat nu juist minderjarigen stiekem een tattoo of een piercing laten zetten. Of dat het niet meer in een winkel gebeurd, maar gewoon bij iemand thuis (zwartwerkers) want dat gebeurd ook al heel veel.

Voor een piercing vind ik het dus onzin, want die zou je er weer
zo uit kunnen halen. Voor een tattoo, daar ben ik het helemaal mee eens want daar zit je toch je hele leven aan vast. Zelf heb ik ook een tattoo, maar wel in overleg met mijn ouders. Vind het zowiezo prettiger als mijn ouders achter me staan (in welke beslissing dan ook)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:25

Een goede zaak zet al geen tattoages onder de 18 zonder toestemming v/d ouders... Piercings worden dan gezien als 'minder permanent' omdat je ze eruit kan halen. Ik vind het geen slechte regel, hoewel er belangrijkere dingen zijn waar het ministerie zich mee bezig zou kunnen houden.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:40

Ik vind deze regelgeving wel een goed iets. Op de school waar ik werk, lopen genoeg 10-jarige rond met een navelpiercing. Dat je een piercing er alleen maar uit hoeft te halen is niet helemaal waar, soms is het leed dan al aangericht. Ik ken meerdere mensen bij wie de piercing eruit gezweerd is, complete bulten op oren en navels, mensen die er zelfs echt ziek van werden. Hoofdpijn na oorpiercing, en buikpijnen, misselijk en ook hoofdpijn na navelpiercing. Om dan over eventuele infecties niet eens te praten.
Misschien zou 16 ook genoeg zijn, maar het niet onder de 12 en ouder in bijzijn van ouders vind ik wel een goede zaak. Heel veel kinderen hebben controle over hun ouders, als het om zoiets gaat, blijven dorzeuren of laten het gewoon doen. Nu maakt de wet het zo'n ouders makkelijker om nee te zeggen.
Een vriend van me heeft een piercing shop en hij zet altijd al geen piercings bij mensen onder de 16. Ook niet als ze toestemming hebben.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:09

Ik vind het ook wel iets goed. Want je ziet toch wel veel meisjes van 10 tot 14 al met een navelpiercing

Ik heb zelf een tongpiercing en een tattoo maar mijn ouders stonden wel volledig achter me! En bij veel mensen is dat niet het geval en doen het stiekem

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:39

Tatoes goed idee, piercing tsjah.....die kun je er altijd uit halen he!? Tong uitsteken Dus daar zie ik het probleem niet van.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 11:54

Volgens mij worden deze richtlijnen niet zozeer opgesteld omdat beide versieringen wel of niet permanent zijn, maar meer omdat er ook gezondheidsrisico's aan verbonden zijn.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:09

Ik vind het goed dat ze het doen maar dan vooral met tatoe's
Ik heb zelf 1 gekregen toen ik 16 was en mijn ouders hebben hem voor de helft betaald en de andere helft me zus
Maar Ik heb der ook al 2 jaar echt over nagedacht

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:00

Ik hoorde het gisteren ook al ja op de radio! Ach ja, ik kan er eigenlijk niet mee zitten. Ik heb mijn piercing lekker al! Én ik ben al volwassen! Haha!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:04

ik vind t een prima idee.. af n toe zie k iemand van 11 met een piercing.. dan heb k echt zo iets van Verward

het is natuurlijk je eigen lichaam.. mag je mee doen wat je wilt.. maar van mij part pas vanaf de leeftijd dat je weet wat het inhoud..

zelf heb k een piercing op mn 15 laten zetten... waar k hem heb laten zetten moest toen ook al n ouder er bij zijn..

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:04

Een piercing is een beetje algemeen goed geworden in de v en d je laten piercen Misselijk .

Nee, daar is geen lol meer aan ik haak af,ik zie het al voor me een tatoo zetten in de Hema bah........

_Marjon_
Berichten: 10664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:51

_Tanja_ schreef:
Ik vind het ook wel iets goed. Want je ziet toch wel veel meisjes van 10 tot 14 al met een navelpiercing

Ik heb zelf een tongpiercing en een tattoo maar mijn ouders stonden wel volledig achter me! En bij veel mensen is dat niet het geval en doen het stiekem


Bij mij op school liep er zelfs iemand van 12!! rond met een tongpiercing Scheve mond ...

Vind de regel eigenlijk wel goed.... zeker als je jong bent weet je soms nog niet zo goed wat de gevolgen ervan kunnen zijn.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:55

Goede regel! Niks op aan te merken!

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:10

ik heb zelf ook een piercing laten zetten een tijd terug. Ik ben nu 17, maar heb er wel een hele tijd over nagedacht. Ben ook heel vaak bij die piercer geweest met vragen en heb heel veel op internet gelezen. Ik had geen toestemming nodig van mijn ouders, maar ik wist wel dat ze achter me stonden. Ze verklaarden me wel voor gek, maar vonden het niet erg. Een tattoo vind ik eigenlijk niet kunnen onde je 18e. Ik zou er eerder sowieso al geen willen. Ik weet nu dat ik een tattoo wil en watvoor 1 en waar, maar ik wacht toch nog 2 jaar. Als ik er dan nog zo over denk laat ik hem zetten.

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:10

bliksemluver schreef:
Bij mij op school liep er zelfs iemand van 12!! rond met een tongpiercing Scheve mond ...

Vind de regel eigenlijk wel goed.... zeker als je jong bent weet je soms nog niet zo goed wat de gevolgen ervan kunnen zijn.


Vind dat wel heel erg jong.. Bloos!
Ik was 14,5 toen ik me navelpiercing kreeg, en dat vindt ik al aan de jonge kant!
Vind de regel wel goed.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:11

OK dan!

Ik vind het wel goed!

Mereltje

Berichten: 4485
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:15

Was dit al niet zo dan? Bloos!
Ik heb een navelpiercing laten zetten toen ik 14 was en mijn moeder moest toestemming geven omdat ik nog onder de 18 was.
Ze moest een handtekening zetten geloof ik.....

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:22

Ik vind het wel goede regels, voor de piercings idd om de gezondheidsrisico's. Als je nog veel in de groei bent is de kans nou eenmaal groter dat je lichaam het afstoot..

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:57

gisteren was het op netwerk, was idd ook voor de gezondheidsrisico's bij piercings. (tongpiercing is dus echt slechts voor de tanden en niet iedereen kon een navelpiercing zo lange tijd verzorgen om te genezen, vertelde ze) ik vind het zeker goede regels. ik zag eergister nog een meisje, ik denk 10 of 11 jaar met ene navelpiercing!

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:23

Ik weet niet anders dan dat het niet zonder toestemming mag als je onder de 18 bent.
Toen ik mijn navelpiercing en neuspiercing (zijn er al uit) ging laten zetten was mijn moeder erbij, bij mijn tongpiercing niet want toen was ik al 18.
Toen ik mijn eerste tattoo liet zetten was mijn moeder ook mee, ze kreeg er zelfs 1 aangeboden door de tattoo meneer Haha! (omdat ze er zo tegen was Haha! ).

Ik vind het goed dat het zo is, ja als je jong bent denk je daar anders over maar als je wat ouder bent (of moeder bent Haha! ) denk je daar anders over.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:00

Ik had op mijn 6e ofzo al oorbellen (maar op een of andere manier vind ik dat niet onder piercings vallen Scheve mond )
Ik heb vorig jaar 2e gaatjes erbij laten prikken, en afgelopen jaar, als beloning voor een voldoende van wiskunde eentje bovenin mijn oor...

Alle 3 was me ma erbij...
Bij de laatste 2 gewoon omdat ik iemand moet hebben waar ik tegen kan zitten banketstaaf als ze dat gaan doen, omdat ik er dan niet op let.
Ik heb het overigens gewoon bij de juwelier laten doen

Die wet, ja op zich vind ik het wel kunnen...
Maar oorbellen zijn toch ook piercings? Dan zou je die ook niet meer mogen tot je 18e

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:05

Dit is al een tijdje toch?
Ik wilde 2 jaar geleden een navelpiercing laten zetten; mocht niet, had geen toestemming.
Ik heb wel een tongpiercing laten zetten zonder toestemming van mijn ouders, maar had een meerderjarige vriend mee genomen die voor me getekend had. Schijnheilig
Nu is hij véél ouder dan mij, dus denk dat ze gedacht hebben dat t mijn vader was. Schijnheilig

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:18

Op zich vind ik het wel ok, die kleine kids met piercings vind ik echt niet kunnen... Tja, oorbellen hoe zou dat dan moeten? En wat valt onder 'echte' piercing?
Op zich ok, maar aan de andere kant mengt de overheid zich al met zoveel dingen.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:20

Oorbellen vallen toch niet onder de piercings?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:22

Jawel, bij oorbellen word je ook gepierced. Tong uitsteken