opvang probleemjongere met wajong en woonindicatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

opvang probleemjongere met wajong en woonindicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 00:02

Sinds kort vangen we een jongedame op in huis van net 18. Omdat zij nooit opvoeding heeft gehad leren wij haar zoveel mogelijk over het leven, we helpen haar regelingen te treffen met schuldeisers, we leren haar verantwoording te dragen voor haar daden e.d. kortom, we voeden haar op... Ze heeft net een toezegging voor een wajong-uitkering gekregen en ze heeft een woonindicatie. Ze betaald ons iedere maand wat van haar uitkering voor de extra kosten (boodschappen e.d.) maar ik hoop eigenlijk dat er een mogelijkheid is om wat van de kosten via een andere, wettelijke weg terug te krijgen, zodat we haar centjes kunnen sparen om haar een goede basis mee te geven waardoor ze straks, als ze over een paar jaar op zichzelf gaat, haar huisje kan inrichten en als ze haar rijbewijs heeft dat ze een autootje kan kopen enzo.... Wat ze krijgt is echt schandalig laag, en wat ze ons geeft is de helft van wat ze kost... We doen dit met liefde, we willen haar graag helpen, ik hoop dat hier iemand is die hier ervaring mee heeft en weet of er nog een potje is.... Wel heb ik vandaag ondekt dat ze ook extra korting krijgt bij de belastingdienst, dus dat betekend extra spaarcentjes voor haar Knipoog

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 02:04

Wat een goede meid ben jij! OK dan!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:18

Volgens mij kun je wel een vergoeding voor haar krijgen.
Kennissen hebben altijd pleegkinderen gehad en die krijgen geld van de staat voor hun tot hun 18e; daarna kregen ze een ander soort vergoeding.
Ik zal het eens vragen, maar stichting pleegzorg kan het je vast ook vertellen (en ze hebben ook een goede site waar pleegouders elkaar helpen en info uitwisselen).
Laatst bijgewerkt door NoaC op 25-08-04 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:53

Heb je ook geen recht op kindergeld voor haar?
Hier in Belgiƫ is het toch zo dat je onder bepaalde omstandigheden voor kinderen die je opvangt ook kindergeld kan krijgen...

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:04

wat geweldig dat jij dat meisje op kunt vangen
ik heb zelf ook een uitkering en die is ook heel laag
plusdat er nog ziekenfonds enzo afmoet

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:22

Wat je ook kunt doen: een fonds aanschrijven. Er bestaat een fondsenboek (waar je dit kunt kopen weet ik niet). Daarin staan allerlei fondsen die je gewoon aan kunt schrijven en om geld vragen. Vaak hebben ze een specifieke doelstelling. Als je bijvoorbeeld gelovig bent zijn een boel meer fondsen die je aan kunt schrijven. Dit kan echt wat opleveren, zeker met dit verhaal waarin je duidelijk iets goeds doet voor iemand. Succes.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:36

De wayong is idd verschrikkelijk laag. Een paar vraagjes ,ze heeft een woonindicatie voor wat ?
Heeft ze nog een begeleidende instantie zoal de MEE voorheen de SPD of een andere instantie want er bestaan wel regelingen ik weet alleen niet of ze nog voor 18+ gelden.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 18:55

jeanie schreef:
De wayong is idd verschrikkelijk laag. Een paar vraagjes ,ze heeft een woonindicatie voor wat ?
Heeft ze nog een begeleidende instantie zoal de MEE voorheen de SPD of een andere instantie want er bestaan wel regelingen ik weet alleen niet of ze nog voor 18+ gelden.


Voor begeleidend wonen. Ze zit bij MEE, maar ik heb in 3 weken al meer geregeld als zij in 7 maanden.... Zij zeggen dat we alleen wat met die woonindicatie kunnen doen, daar zou een budget aan vastzitten om bijv. thuishulp te bekostigen, maar zij hebben die papieren en horen dat te regelen.... Vrijdag gaan we daar heen en dan neem ik die papieren mee en vraag een kopie van het dossier op...

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:29

Die lui zijn idd zo snel als dikke strond,al je zooi meenemen en hun het laten regelen succes

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 15:44

*zucht* 1 uur en 4 personen later.... Pleegzorg stuurt me door naar jeugdzorg en die sturen me weer naar MEE... morgen het laatste gesprek bij MEE rotterdam, daarna krijgen we iemand van spijkenisse en ik hoop dat die er een beetje werk van maakt....