Ontstoken talgklieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Ontstoken talgklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 11:57

Ik heb al heel lang geregelt last van ontstoken talgklieren in mijn liezen.
Ze komen en gaan.
Vanmorgen werd er een zo groot, en rood dat ik bijna niet meer lopen kon van de pijn.


We hebben een afspraak afgezegt om de dokterspost te gaan bellen.
Maar net nadat ik onder de douche vandaan kwam knapte het open.
De hele prut kwam eruit.
Ik ben op bed gaan liggen omdat ik flauw dreigde te vallen.
We hebben het nu verbonden omdat anders straks mijn broek onder zit.
Ik weet dat er veel meer mensen (vrouwen) zijn die hier last van hebben, maar er schijnt een soort taboe op te rusten.
Het kan geopereerd worden, maar de kans dat het wegblijft is minimaal.
Ik ga soms toch wel twijfelen of ik er toch niet een operatie aan zal wagen.
Volgende week maar weer eens met de huisarts overleggen.
Wat zouden jullie doen en/of kennen jullie zelf deze aandoenig???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:22

Ik ken het gelukkig niet. Maar ga je nou wel naar de dokterspost, moetje geen antibiotica hebben?

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 12:39

Nee, ik ga nu niet.
Het is nu open en de prut kan eruit.
Ik heb het al veel vaker gehad en sommige zijn ook door gesneden ,maar heb er nooit anti-biotica voor gekregen.
Ik ben eigenlijk wel blij dat het nu van zichzelf door is gegaan, want het laten doorsnijden (zonder verdoving), is geen pretje.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:45

Ik heb idd gehoord dat het nogal vervelend is. Een vroegere kennis had hier ook last van. Zij zweette amper en daardoor sloeg al het vuil op in de talg klieren.
Zij heeft het ook een paar keer laten weghalen.
Wat er verder aan te doen is weet ik niet. Tegen de pijn kan je misschien in een cammille thee gedrenkte gaas op de plek doen. Dat verdooft en reinigt. Maar sterkte !

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:49

Ik ken het probleem. Ik kamp er ook mee.

Mocht je je scheren, scheer dan met de haargroeirichting mee. Wanneer je tegen de haargroeirichting inscheert irriteer je de huid en daarbij beschadig je hem ook. Hierdoor komt er troep in de porien wat de ontstoken talgklieren kan veroorzaken. Ook kan het ingroeiende haartjes veroorzaken wanneer je tegen de haarrichting in weg scheert. BRRRR

Scheren doe je daarbij altijd met een schoon mesje. Als je een mesje vaker gebruikt is het goed wanneer je hem na gebruik uitspoeld met kokend water. Dit om bacterien te doden en je mesjes spoelen goed schoon.

Het vervelendste is dat wanneer het een abces word het ook echt pijnlijk word. Elke houding die je aanneemt zet druk op de ontsteking. Zo'n abces moet rijpen en zal dan uit zichzelf open knappen. Belangrijk is om die plek dan schoon te houden en goed te verzorgen. (Huisartsen geven vaak de tip om het schoon te maken met een doekje dat ik geweekt in de biotex...) Soms zal de huisarts ook besluiten het door te snijden, wanneer het rijpingsproces niet lijkt te vorderen. Dit om de klachten doen af te laten nemen. Vaak voel je je meteen stukken beter wanneer het abces is verdwenen.



Tjah... Of je je laat opereren... Als je daarna van de klachten af bent, waarom niet? Wel heb ik gehoord dat die operaties vaak ook niet prettig zijn. Kun je je niet eens goed laten informeren over de ingreep en de aanpak ervan en daarna besluiten wat te doen? Ik heb nooit aan een operatie gedacht, omdat ik er inmiddels goed mee weet om te gaan en onder controle heb.

Sterkte!

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 13:28

Scheren doe ik idd wel ,maar ik houd er altijd alwel rekening mee dat ik die plekken waar het steeds zit zoveel mogelijk vermijdt.
Ik heb er al allerlei smeerseltjes voor gehad, maar niks helpt.
Soms is het een tijdje rustig ,en dan, bijvoorbeeld bij griep of stress zit het er meteen weer.
extra vervelend is dat ik een bepaald medicijn moet gebruiken (voor iets anders dan), waarbij de bijwerking overtollig zweten is, en dat doe ik dus ook heel erg.
Op zich kan ik er ook redelijk goed mee leven ,maar nu was het weer zo erg en dan kan je paardrijden ook wel vergeten.
op een stoel zitten is al pijnlijk genoeg.
Ik zou graag ervaringen uitwisselen , want er schijnen dus idd meer vrouwen last van te hebben , maar je kan er maar weinig informatie over vinden.

serena1978

Berichten: 761
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:28

Ik heb er zelf ook last van deze vervelende kwaal.
Het klopt dat het bij stress en griep de kop opsteekt.
En ook scheren kun je beter met de haargroei mee scheren.
Maar ook te strakke onderbroeken en broeken kunnen de oorzaak zijn!!

Tja het is erg vervelend en pijnlijk, ik maak het trouwens altijd met wat detol gemengt met water en dat op een gaasje deppend schoon.

astra4

Berichten: 1076
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:55

Zoek maar eens op internet naar de term "hydradenitis"...misschien heb je iets aan die info ?

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 02:52

Het is zo dat de ene vrouw er gevoeliger voor is dan de ander... Heel vervelend. Wanneer je weerstand minder is merk je het inderdaad meteen. Juist wanneer je zweet werkt je lichaam bacterien naar buiten; hierdoor reageren talgklieren overmatig. Wat bij mij helpt is vitamine C en water drinken. Dit om je lichaam zo schoon mogelijk te houden van binnen en de weerstand op peil te houden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 11:39

Trekzalf helpt het abces met rijpen. Eenmaal kapot is de pijn lang niet meer zo erg. Als je de wond dan eens ontsmet met een spuitbus betadine? En goed uitspoelen denk ik, de wond moet namelijk open blijven totdat alle troep er uit is.

Knoflook eten zou helpen heb ik wel eens gehoord, maar of het waar is? Het zuivert wel.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 11:47

Ik neem nu ook extra vitamine's ,vergeet het alleen wel eens.
Maar ik las op die site dat er erg weinig aan te doen is.
Zelfs een operatie die behoorlijk pittig is geeft nauwelijks uitkomst.
Ze zijn nu mett een laser methode bezig en daar schijnen goed resultaten mee bereikt te worden.
Betadine gebruik ik ook om het te ontsmetten.
Heb het nu verbonden zodat de troep er uit kan komen.
Het is heel vervelend het beperkt je ook in veel dingen.
Fietsen kan dan niet en paardrijden lukt dan zeker niet.
Als je verkeert in de stoel gaat zitten vlieg je al bijna tegen het plafond.