Het Meisje van Afghanistan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Het Meisje van Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 20:23

Vandaag op school hadden we verzorging en we zijn net bij het hoofdstuk Samen Leven en dus gingen we video kijken:

17 jaar geleden was er een fotograaf die naar Afghanistan ging om foto's te maken van hoe de mensen leefden daar (echt ellendig en ik had echt medelijden met ze).
Maar die fotograaf had toen een foto gemaakt van een meisje met felgroene ogen.
Maar nu (na 17 jaar) wilde hij dat meisje weer opzoeken, hij wilde weten hoe het met haar ging, of ze kinderen had en of ze nog in leven was.
Ze gingen dus op weg en vonden uiteindelijk dezelfde vrouw.
Maar die vrouw voelt zich helemaal niet op haar gemak, ze doet zo ver mogelijk haar sluier voor haar gezicht en met foto's maken zag je dat ze zich ook niet op haar gemak voelde.

Maar het was wel hetzelfde meisje(alleen dan 17 jaar ouder geworden)

De ogen waren nog precies hetzelfde (misschien een beetje verkleurd) Maar dankzij een iris scanner bleek het dezelfde vrouw te zijn
Als je de foto van toen en nu eens bekijkt zag je dat het dezelfde vrouw was.

Ik vind het best wel knap dat ze iemand na 17 jaar nog herkennen door middel van een iris scanner.
We hoorden ook een stukje hoe het in haar verdere leven (nadat die 1e foto werd genomen) is gegaan:

Er werden toen bombardementen gegooid op Afghanistan en de ouders van dat meisje waren omgekomen.
's nachts hadden ze de ouders begraven en zijn door de bergen naar Pakistan gegaan.
Zij had nog een broer en volgens mij waren ze ook met de oma.
Het sneeuwde en het was verschrikkelijk koud, maar ze overleefden het en kwamen in Pakistan aan.

Maar ze is maar 2x in haar hele leven op de foto geweest.

* Toen ze klein meisje was
* Nu

Toen ik die video had gezien ben ik echt gaan denken:

Hun leven daar met armoede, moeten heel hard werken om hun brood te kopen en wonen in armzalige huisjes, de meeste hebben amper licht, elektriciteit en gas.
En dan te vergelijken met ons:
Wij hebben alles, we kunnen zomaar even een zak chips of snoep kopen, we klagen als we ons zakgeld niet krijen, we kunnen zomaar even naar de kledingwinkel gaan om kleren te kopen.

En als ik een wens mocht doen dan zou ik echt wensen dat die mensen daar een veel beter leven zullen krijgen.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:35

Ja ik heb het vanmiddag gezien, op NGC

Ze had (vooral 17 jr. geleden) echt felgroene ogen (haar broer trouwens ook) , vond ik best mooi Haha!

Snap alleen niet echt waarom ze zo nodig dat meisje wouden opzoeken, alleen om te kijken hoe het met haat gaat? Daarvoor al die moeite? Ze hebben zowat heel Afghanistan (iets minder dan) uitgekamd!

skipperfan schreef:
Maar die vrouw voelt zich helemaal niet op haar gemak, ze doet zo ver mogelijk haar sluier voor haar gezicht en met foto's maken zag je dat ze zich ook niet op haar gemak voelde

Jah,

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 01:28

Steffi schreef:

Snap alleen niet echt waarom ze zo nodig dat meisje wouden opzoeken, alleen om te kijken hoe het met haat gaat? Daarvoor al die moeite? Ze hebben zowat heel Afghanistan (iets minder dan) uitgekamd!



Je hebt natuurlijk wel gelijk, een hoop moeite gedaan -en daardoor waarschijnlijk ook een hóóp geld aan uit gegeven!!!- Toch vind ik het wel interessant: die vrouwen willen (DURVEN Verdrietig ) hun doek vaak niet af te doen. Zij deed het, na lang aarzelen en bespreken met d´r man , wel! (tenminste, zo stond dat bij ons in "der Stern", een opinie-blad)
Je kan aan haar gezicht heel duidelijk zien dat ze een hard en moeilijk leven gehad heeft Verdrietig . Op de eerste foto was ze ong. 13 jr. Nu, 17 jaar later zo ong. 30 Scheve mond . Het is natuurlijk niet l*llig bedoeld, maar ik zie er met 37, toch nog heel wat jonger uit Scheve mond ! Tja... ik ben dan altijd dankbaar dat ik in het "goede" deel van de wereld geboren ben!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 08:32

ik heb het gelezen... hele mooie ogen had ze trouwens wel... idd erg knap dat ze haar weer gevonden hebben!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 23:37

Het gaat in die landen altijd alleen maar over mannen. Ik vind het verhaal achter zo'n vrouw ook eens interessant.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 17:48

ik heb het ook gezien en was er best van onder de indruk hoe die mensen leven daar. uhh ze hebben eigenlijk helemaal geen leven daar.
Nu al helemaal niet.

Als NGC dat meisje kan vinden na 17 jaar, kunnen ze dan niet nog ff verder zoeken naar Osama Verward

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 19:49

Ik heb die foto's in de krant gezien. Ze had echt felle ogen zeg. Maarja, je ziet aan zo'n gezicht toch wel wat 17 jaar oorlog aanricht.