Wie is dierenartsassistente?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Wie is dierenartsassistente?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 10:34

Hallo allemaal,

Ik zou graag wat ervaringen willen horen van mensen die al langer in dit vak werkzaam zijn. Wat zijn jouw werkzaamheden? Bevalt het? Is het afwisselend of is het voornamelijk vloeren en plee's dweilen, baliewerk, maar doe je weinig met de dieren?

Wat voor curus/opleiding heb je gedaan? En deed je die voordat je als dierenartsassistent ging werken of tijdens je werk?

Ik wil graag de opleiding bij de LOI gaan doen voor paraveterinair dierenartsassistent, heeft iemand hier ervaring mee?

Wat zijn je werktijden en wat verdien je?

Vast bedankt allemaal, ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen Lachen

Groetjes, Malin

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:35

*IS OOK HEEL ERG BENIEUWD* ik wil het ook worden Haha!
maar ik lees de reacties Haha!

Kendera

Berichten: 892
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:40

Ik heb de opleiding gedaan... mijn ervaring is niet zo goed, opleiding was wel leuk... eerst mavo op het Holland college te maasland, daarna opleiding dierenartsassistente/paraveterinair ook in Maasland...(3jarige MBO)

Ik heb 3,5 jaar gezocht naar werk... open sollicitaties...(30 stuks per keer) veel gesprekken overal rondvragen.. maar geen werk. Of je moet een hele goeie kruiwagen hebben om ergens aan de slag te komen. Of je moet het geluk hebben dat je op je stageplek kan blijven....
Ik heb het nu opgegeven... ik verwacht geen baan meer in een praktijk... hoe vervelend ik het ook vind.

Het betaald trouwens ook niet vreselijk goed... weet niet precies hoeveel.
Mijn werk ervaring kan ik je dus niet vertellen... maar denk er iig wel goed over na!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:13

Ik heb de opleiding para-veterinair gedaan in Oss, die opleiding zit nu in Nijmegen (Helicon).
Ik heb bijna 1,5 jaar bij een da gewerkt. Echt superleuk. Maar je moet het maar net treffen. Je hebt praktijken waar je echt alleen maar de hele dag poetst en balie doet, maar ik heb ook veel mee geopereerd en ben veel met de dieren bezig geweest.
Helaas moest ik na mijn opleiding stoppen op deze praktijk en ik heb inmiddels ook al een hoop sollicitaties gedaan, maar je komt echt niet aan de bak.
Betalen doet het niet zo goed, je zit net iets boven het minimumloon. Er is een schaal opgesteld waar iedere praktijk zich aan moet houden (als minimum). Geen vetpot, maar de meeste mensen doen dit werk omdat ze het helemaal geweldig vinden om te doen, niet om er rijk van te worden.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:37

Ik heb ook de opleiding paraveterinair gedaan van het groenhorstcollege in Barneveld. De opleiding was erg leuk en je moest er 500 stage-uren voor lopen. Het grote voordeel van de opleiding die ik heb gedaan is dat de lesstof (echt gigantisch veel, 3 mappen van meer dan 1000 pagina's per map) in 18 keer wordt afgetoetst. De lesstof van het LOI wordt geloof ik in 1 of 2 toetsen beeindigd. Het is natuurlijk maar net waar je je voordeel aan geeft, maar ik deed het naast m'n gewone MBO-opleiding, dus vond dit wel fijn.

Aangezien ik de opleiding er maar 'even' bij deed, ga ik volgend jaar na het HBO en niet werken als een dierenartsassistent!

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:54

ik zit er over te denken later dierenarts te worden. (als ik daar slim genoeg voor ben :p)

maar ik vraag me af of iemand weet of daar werk in te vinden is.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:05

gentille schreef:
ik zit er over te denken later dierenarts te worden. (als ik daar slim genoeg voor ben :p)

maar ik vraag me af of iemand weet of daar werk in te vinden is.



Zorg eerst maar dat je ingeloot wordt...

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:11

Of kijk of je eventueel bereid bent naar Belgie te gaan....

Knipoog

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:12

ik doe de opleiding ook. moet nog 2 jaar. in groningen.
ook ik vind de opleiding geweldig leuk. in jan moet ik 3 maand stage lopen bij een dierenkliniek. ik ben benieuwd...

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:13

Even voor de mensen dir zeggen gesolliciteerd te hebben.
Solliciteer je dan alleen in de buurt of door het hele land heen.
Ik ga namelijk mijn opleiding doen aan het AOC Terra (MBO) in Emmen.
Maar wil daarna overal werken ookal moet ik daarvoor verhuizen.

En welke richtingen kan je nog meer kiezen behalve paraveterinair.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:16

in groningen heb je 2 richtingen die je kan kiezen na jaar 2.
namelijk paraveterinair (dierenartsassistante)
of verdieping dier (alles wat maar met dieren te maken heeft, behalve dierenartsassistente)
maar in emmen is dat anders.

Kendera

Berichten: 892
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:41

zonnebloem18 schreef:
Even voor de mensen dir zeggen gesolliciteerd te hebben.
Solliciteer je dan alleen in de buurt of door het hele land heen.
Ik ga namelijk mijn opleiding doen aan het AOC Terra (MBO) in Emmen.
Maar wil daarna overal werken ookal moet ik daarvoor verhuizen.

En welke richtingen kan je nog meer kiezen behalve paraveterinair.


Ik heb gesolliciteerd van Hellevoetsluis/ Rotterdam / Hoek van Holland...
ben namelijk niet van plan er voor te verhuizen....

Misschien dat in de buurt van Emmen er meer werk in is?!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:51

Ik ben nu ruim 6 jaar dierenartsassistente. Ik heb de HLO gedaan, ben dus van huis uit laborante, maar kon niet als zodanig aan de slag. IK ben bijna een jaar werkloos geweest, en schreef op het laatst op alles wat los en vast zat. Oa op de sollicitatie voor een da-ass. voor 12.5 uur/week. Dat is het dus geworden. Na 3 jaar zijn we samen gegaan met een andere arts en kon ik 31 uur/week werken. Sinds Verena er is ben ik terug gegaan naar 22 uur/week.
Bij ons is het werk erg afwisselend, de ene dag sta je aan de balie: klnten helpen, telefonisch te woord staan, en de andere keer sta je naast de arts te opereren.
Momenteel is het erg moeilijk om aan de slag te komen, vooral als je graag voltijds wilt werken. Je loopt de grootste kans door je zo goed mogelijk te profileren tijdens de stage (zo komen wij aan onze laatste werneemster, zij is in de plaats gekomen van een ander die naar een andere praktijk is gegaan te werken). Het meisje dat daarvoor is aangenomen (werkt er nog steeds) had gedurende de vakantie bij ons ingevallen.
Je moet niet bang zijn om avonden te draaien, en ook kan het gebeuren dat je diensten moet draaien (weekends/avonden). Maar dat is dus afhankelijk van de praktijk waar je komt.

Ik weet dat op de site van Barneveld ook een lijst staat met vacatures, kun je eens kijken of er iets in jou regio bij zit.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:45

Ik werk nu ruim 6 jaar als dierenartsasssitente. Ik ben begonnen als humaan fysiotherapeut en heb daar ook een aantal jaren ingewerkt, ben uit pure interesse begonnen met de opleiding dierenartsassistente van de LOI. De stage vond ik superleuk en toen ik na een verhuizing naar Utrecht geen werk kon krijgen als fysiotherapeut, heb ik de gouden gids gepakt en heb alle dierenartsen in de omstreek een open sollicitatie geschreven. Zo kreeg ik een baan voor 20 uur per week in Utrecht en een paar maanden later kreeg ik via een reactie op een advertentie er nog 10 uur bij in Amsterdam. 4 jaar geleden zijn we verhuist naar het zuiden. Ik had me ingeschreven bij Animaux (uitzendburo voor dierenartsassistentes) en heb de gouden gids weer gepakt. Ik had in no time weer werk bij dierenkliniek Pijls & Offereins en zelfs nog 2 mogelijke banen 'achter de hand'.
In onze kliniek heb ik erg veel verantwoordelijkheden, meer dan een assistente normaal zou doen. Het scheelt zeker dat ik tevens fysio ben, het medisch en anatomisch inzicht heb ik gewoon. mijn werkzaamheden zijn heel divers, van röntgenen van paarden tot konijnen, (assisteren bij)operaties, sederen van dieren, bloedprikken, lab werk tot uiteraard balie/telefoon en hokken schoonmaken. Tevens ben ik verantwoordelijk voor een groot gedeelte van de apotheekbeheer.
Voor dit beroep moet je flexibel zijn (plotselinge overuren zijn geen uitzondering bij ons), bereid zijn tot nacht en weekend diensten (ik draai 2 nachten per week en ongeveer 1-2x per maand een weekend achterwacht), niet bang zijn om vies te worden en vooral een beetje inzicht hebben qua planning en "werk zien liggen".
De verdiensten zijn inderdaad niet om over naar huis te schrijven. Ik ben nu 31 jaar en verdien €8,54 bruto per uur. Je kunt er geen paard van onderhouden zeg maar. Gelukkig verdien ik behoorlijk bij door overuren en diensten.

Al met al ben ik gewoon super enthousiast over dit beroep, ondanks dat ik als fysio het dubbele verdiende van wat ik nu heb.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 22:42

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben weer wat wijzer. Ik ga proberen of ik ergens een dagje mee kan lopen.
Over de nachtdiensten, is dat bij elke kliniek/praktijk zo of niet? En moet iedere assistente die draaien? Weekenden/avonden is geen probleem Haha!
Part time is juist wat ik wil dus dat is echt perfect. Verder klinken jullie ervaringen allemaal erg goed, ben alleen dus wel bang dat ik er misschien geen werk in kan vinden Verdrietig
Ik ken wat mensen bij dierenkliniek Ridderkerk, ik heb daar al een open sollicitatie naar gestuurd maar ze hadden momenteel geen mensen nodig. Wel weet ik dat ze eerder mensen (waarvan ik er 2 persoonlijk ken) hebben aangenomen en tijdens het werken daar, de cursus hebben laten doen.
Verder heb ik ook idd de gouden gids gepakt en een aantal open sollicitaties gestuurd. Heb helaas nog geen rijbewijs dus dat maakt het niet makkelijker Boos!

Maar iig allemaal erg bedankt, ik hoop op nog meer reacties!

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:42

Ik heb de 4-jarige MAS-opleiding in Dordrecht gevolgd en in het 4e jaar daarnaast nog essay in Rotterdam gedaan (ik weet dat het nu anders heet maar kan niet op de naam komen, iig op de bergweg Haha! )

Ik werk nu bijna 4 jaar als da-ass. Ik ben bij deze praktijk gekomen via mijn stage nu 8 jaar geleden. Ik viel een beetje in tijdens de vakanties en in 2001 hebben ze mij gevraagd om vast te komen werken.

Ik werk 32 uur in de week van 9-17 uur erg luxe dus Haha! In de vakanties komt het weleens voor dat ik langer werk maar over het algemeen wordt ik om 17 uur overgenomen. Ik draai dus ook geen avond- en weekenddiensten (nog meer luxe Haha! )

De werkzaamheden verschillen , omdat ik de enige ass ben en 4 dagen met 2 da werk is het soms rennen en vliegen van de balie naar de spreekkamer en weer naar de operatiekamer. (misschien dat ik daarom zo slank blijf Tong uitsteken )

De werkzaamheden zijn bij mij vooral de baliewerkzaamheden (telefoon!!) vaak ass bij operatie's en röntgen. Verder ook nog alle bijkomende klusjes; schoonmaken, medicijnbeheer, klanten helpen en advies geven, agendabeheer, enz.

Ik heb het op zich wel naar mijn zin maar voor het mooie is het bij ons net ff iets te druk. Ook ben ik iemand die geprikkeld moet worden met nieuwe dingen. Na 3½ jaar telefoon opnemen wil ik ook wel eens wat anders Tong uitsteken
Ik ben beetje bij beetje steeds meer gaan doen en nu doe ik eigenlijk ook eenvoudige ingrepen zoals castreren van katers, gebit saneren, enz.

De verdienste zijn idd niet echt veel, hoewel dit vaak goed gecompenseerd wordt door de gebak die we eienlijk wel elke week krijgen van klanten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:05

Ik doe para-veterinair op groenhorst-barneveld. begin nu aan het 1e jaar!
ik moet er nog 4 Clown