Ziekte van Lyme vraagjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Ziekte van Lyme vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 23:08

Hai, even een vraag aan jullie.

Ik heb 2,5 week geleden in de bossen een insektenbeek opgelopen, en omdat er na een dag een rode kring om de plek van de beet verscheen met een vochtblaasje, vemoedde ik een tekenbeet. Ook omdat ik een verlamd gevoel in mijn enkel had, vlakbij de beet.
Ik ben bij thuiskomst naar de huisarts geweest (die zelf op vakantie was, zodat ik in het laboratorium belandde) maar toen was de rode kring al weg, en mij werd daarom verteld dat het waarschijnlijk een ander insekt is geweest.
Wel moest ik even in de gaten houden hoe ik me na de beet ging voelen, en moest bedacht zijn op een rode kring op mijn lichaam.
Nu voel ik me al ruim 1,5 week behoorlijk beroerd. Ik heb geen eetlust, wat ik eerst aan het warme weer toeschreef, maar ook nu krijg ik nauwelijks een hap weg. Na het eten ben ik misselijk, ik ben moe, heb regelmatig hoofdpijn, en ik ben de afgelopen weken bijna 5 kilo 'zomaar' afgevallen.
Wel is er thuis eea gaande, wat me ook wel wat stress opgeleverd heeft, maar dan nog zijn dit symptomen die ik niet eerder heb gehad.

Wie heeft ervaringen met de ziekte van Lyme?
Is er altijd een rode kring zichtbaar bij de ziekte van Lyme, of zijn bovenstaande verschijnselen ook reden om toch weer met deze 'diagnose' naar de huisarts te gaan?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:20

Mijn moeder heeft net Lyme gehad, voelde zich ook niet lekker en had een rare plek. Schijnbaar kun je ook uitslag elders krijgen of helemaal neit, en toch Lyme hebben. Zij heeft 2 weken lang AB ggeslikt in een breed spectrum, die alle bacterien doodde. Ik zou er geen langetermijngrap van maken maar zsm aan de AB gaan, al was het voor de zekerheid.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:20

Ik heb geen verstand van de ziekte van Lyme, maar ik vind bovenstaande verschijnselen wel een goede reden om weer naar de huisarts te gaan.
Wellicht is het iets anders, maar hoe dan ook lijken me deze klachten ernstig genoeg om even naar de huisarts te gaan. Daar zijn ze voor Lachen

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:25

afgelopen week zag ik in 1 van de roddelbladen een heel uitegbreid stuk staan over de ziekte van lyme. dit was geschreven door een arts omdat jacques d'ancona nu ook deze ziekte heeft.

ik had dit gelezen op het werk en kan dit boekje thuis niet vinden.
wel staat in weekend ook een interview met hem.

hij kreeg ook eerst last van vermoeidheidsverschijnselen, ging slechter zien. kreeg last van zijn linkerbeen en had last van keelpijn. maar hij dacht dat hij gewoon overwerkt was en dat het met rust wel goed zou komen. uiteindelijk kwam hij er na vele onderzoeken achter dat hij de ziekte van lyme had. er staat ook dat de bacterie moet worden bestreden met zware antibiotica.



ben je al naar de dokter geweest? anders zou ik dat maar snel doen. hoe sneller je erbij bent hoe beter..!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:28

Hier 2 site's over de ziekte van Lyme

http://www.lymenet.nl/
http://www.teekcare.nl/


Zoals ik het lees komen er toch wel wat symptomen overeen. Maar misschien heeft het ook met de stress te maken. Maar ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen en even langs de huisarts gaan.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:29

PB anders Anya eens hier op Bokt. Die heeft ervaring met de ziekte van Lyme.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:29

Je kunt besmet zijn met Lyme zonder ooit een rode kring te hebben gehad.
Ga in ieder geval naar de dokter met deze klachten.
Sterkte.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:29

Heel erg mee uitkijken! Mijn moeder heeft een hardnekkige vorm gehad, en die kwam in haar zenuwstelsel terecht, daardoor moest ze twee weken aan een infuus in het ziekenhuis (hele sterke sjitzooi). Een vriend van ons heeft het ook, maar die loopt er al 5 jaar mee rond zonder het te weten, en die kan nu niet eens meer fietsen (bij hem zit het ook in zijn zenuwstelsel). Volgens mij KAN een rode kring een teken van Lyme zijn, maar het HOEFT geen lyme te zijn. Ik weet niet of Lyme altijd een rode kring geeft.

Lyme is een kloteziekte, mijn moeder is er zo zwak van geworden dat ze niet eens meer kon werken, ze is nu flink op de goede weg (2 jaar geleden heeft ze het gekregen), gelukkig was ze er flink optijd bij. De 'gewone' Lyme (dus die niet in je zenuwstelsel zit) is makkelijker te bestrijden, daarvoor hoef je ook niet naar het ziekenhuis o.i.d. Maar ik zou er echt achteraan gaan. En zeker weten dat het NIET in je zenuwstelsel zit, want dan ben je ver van huis. Mijn moeder is optijd naar de neuroloog gestuurd, maar die vriend van ons niet...

Lyme is soms heel moeilijk te ontdekken. Dus ik zou niet zo gauw tevreden zijn met als antwoord dat het misschien een ander insekt is geweest. Ik zou erachteraan gaan.

Sterkte, en ik duim voor je dat het geen Lyme is! Succes, en ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 23:38

De vrouw van het lab heeft bij mijn vorige bezoek wel een aantekening gemaakt van de datum van de beet, en de verschijnselen die ik toen had.
Ze vertelde dat ze niet 'zomaar' antibiotica voorschreven, en dat ik het daarom nog even een week of 2, 3 moest aankijken.
Maar als het zo blijft zal ik van de week toch weer even een bezoekje aan de huisarts brengen inderdaad, als ik die verhalen zo hoor kan ik er dan maar beter vroeg bij zijn.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:39

ik weet dat een vrouw hier uit de straat,ziek was,en de artsen toen op 2 dingen hebben getest:de ziekte van lyme,en ME.
het bleek ME te zijn,maar deze ziekten blijken de zelfde verschijnselen te hebben

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:40

pb anders even naar Haarbal, die heeft namelijk last van de ziekte van Lyme.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 00:14

Ik heb derde fase Lyme gehad. Gelukkig is het ontdekt voor ik in een rolstoel terecht kwam, maar ik heb drie jaar met allerlei klachten gelopen waarvan pijn in de gewrichten en huidklachten de meest in het oog springende waren..

Ik heb nooit een kring gezien!!!

Kortom mijn advies: ga naar de dokter. Het klinkt heel erg als de eerste verschijnselen die ik heb gehad. Die trekken weg. Maar daarmee is de ziekte niet weg. Is alleen de 1e fase afgerond.

Wees er snel bij, dan is er niet zoveel aan de hand. Als je lang doorloopt maak je kans op permanente klachten, ook als de ziekte gestopt is.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:03

Volgens mij ontwikkelt Lyme zich niet zo snel, maar ik zou toch zeker naar de dokter gaan. Teken kunnen ook andere ziektes bij zich dragen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:08

@MargaV: dat klopt. De eerste fase kan twee weken tot 6 maanden duren, de tweede fase wel twee jaar, de derde fase nog eens twee jaar. Het vervelende is dat de symptomen erg lijken op andere ziektes. Zo heb ik drie jaar lang gehoord dat ik rheuma had. Toen ik uiteindelijk allerlei huidklachten kreeg (die eigenlijk in een eerder stadium van de ziekte horen voor te komen) hebben ze een lyme-test gedaan. Bij mij waren ze te laat (ik heb er o.a. stevige gewrichtsklachten aan overgehouden). Je kunt dus nooit op tijd genoeg zijn.