Uitkeringsfraude

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Uitkeringsfraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 20:57

Ik heb de discussies over PimF een beetje gevolgd hier op Bokt. Wat me opviel is dat veel mensen lovend zijn over Pim omdat hij tenminste zijn mond open durft te trekken over uitkeringsfraude en andere misstanden. Met een dergelijke discussie worden al snel generaliserende opmerkingen geplaatst dat er legio mensen zijn die zich een beetje ziek, zwak en misselijk voelen en dan maar lekker gaan trekken van de steun.

Mijn vraag is nu: kennen jullie persoonlijk mensen waarvan je 100% zeker bent dat ze ten onrechte een uitkering krijgen of op een andere manier frauderen [bijbeunen]. Geven jullie die mensen ook aan bij de sociale dienst? Of kennen jullie alleen maar dergelijke gevallen uit het geruchtencirquit. Hoe sta je zelf tegen het melden van uitkeringsfraude?

Het feiten zeggen dat Nederlanders niet staan te juichen om hun buurman aan te geven in geval van fraude. Maar zelf klagen ze wel het hardst dat er niet wordt opgetreden tegen dergelijke gevallen.

Ik vind dit een typisch gevalletje van : een betere maatschappij begint bij jezelf en niet bij Pim Foruin. Of zie ik misschien iets over het hoofd Schijnheilig

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:19

hehehe goeie Haha!

Ik ken overigens wel iemand die de hele tijd werkloos was omdat ze iedere keer geen zin meer had, het werk saai vond of 'ziek' werd. Uiteindelijk moést ze aan de slag bij het kringloopcentrum van de gemeente.

Dus wat dat betreft is het vanzelf opgelost en heb ik geen problemen met de uitkeringen ed. Zeker niet omdat er sprake was dat mijn moeder (80% afgekeurd) weer herkeurd moest worden, en voor 20% moest gaan werken, het enige wat er over bleef voor werk waar ze geschikt voor was was 'bonzaiboompjes kweken'(serieus, dat kwam uit die test *LOL* ) Nu doet ze vrijwilligerswerk bij de Wereldwinkel en in het ziekenhuis en wordt er niet meer gezanikt over de uitkering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:54

Ik weet van 1 iemand zeker dat ze zwart bijverdient naast haar uitkering. Maar ja, ik ken haar niet zo heel erg goed en ik weet wel dat ze er er flink op achteruit gaat als ik haar zou aangeven. En niet alleen zij zelf profiteert er van, het geld gaat ook naar de kids. Dat vind ik moeilijk. Als ze alleen was vind ik het heel anders. Maar ja de kids kunnen denk ik niet meer naar ponyles als zij haar zwarte bijbaan kwijt raakt.
Ik ben er wel tegen maar vooral als onbekenden het doen dus...

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 22:02

Ik werk zelf inmiddels al weer zo'n 10 jaar bij de sociale dienst en heb meer met fraude te maken dan me lief is.
Vooropgesteld, fraude met een bijstandsuitkering wordt bijna altijd ontdekt. Kan kort duren, kan lang duren, maar het is bijna onmogelijk om gedurende langere tijd te frauderen met een bijstandsuitkering.

Tjaa, wat betreft het aangeven van fraude. Als ik in mijn prive-omgeving weet dat iemand fraudeert, zal ik hem niet aangeven. Voel ik me niet toe geroepen. Zal hem/haar hoogstens eens wijzen op de consequenties van frauderen.
Lastige situatie die ik ook al een aantal keer heb meegemaakt is dat ik in mijn eigen tijd een klant van me zie werken waarvan ik weet dat hij geen inkomsten opgeeft op maandbriefje.
Zit je 's-avonds gezellig te eten bij de Griek en komt klant vragen of je wat wil drinken. Klant verschiet van kleur en zelf zit je ook gelijk niet zo gezellig meer.

Overigens worden de meeste fraudemeldingen gedaan uit jaloezie.
"Ik zie mijn buurvrouw iedere dag om 8 uur vertrekken en om 12 uur pas weer thuiskomen. Pas is haar hele badkamer verbouwd. Nou je maakt mij niet wijs dat dat kan van de bijstand, Ze zal dus wel zwart werken, maar daar betaal ik geen belasting voor zodat dat wijf lekker van de steun kan trekken."

Dat is over het algemeen de inhoud van fraudetips.

Medewerkers van de sociale dienst zijn verplicht iedere tip die binnenkomt in behandeling te nemen. De uitkomst daarvan wordt uiteraard niet aan de tipgever gemeld, alhoewel er bij zijn die je daar iedere week over opbellen. " Weet u al iets??" Nee dus Haha!
De meeste medewerkers van de sociale dienst hebben trouwens een bloedhekel aan anonieme fraudetips. In 99% van de gevallen gaat het puur om zwartmakerij en blijkt er helemaal geen sprake te zijn van fraude.
Ex-echtgenoten zijn ook altijd erg goed in fraudetips Boos!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 22:45

Was ik een heel verhaal aan het typen, loopt de compu vast... Boos!

In het kort het levende bewijs *LOL*:
Mijn ex is gepakt voor uitkeringsfraude. Hij heeft toendertijd zelf aangegeven dat hij geen recht (meer) had op een uitkering en wilde terugbetalen omdat hij inmiddels een arbeidsovereenkomst had, hier is de uitkeringsinstantie/uitvoeringsorgaan nooit op in gegaan.
Totdat hij (jaaaaren later, kan inderdaad lang duren, irene!) een boete van ƒ60.000,- aan zijn broek kreeg. Je wereld (en ook je relatie) stort dan in. Advocaat op de zaak gezet (.... etc. ... etc.) Daaruit bleek dat de persoon van dat uitvoeringsorgaan niet bevoegd was tot het eisen van dergelijk boetes. Inmiddels was er al beslag gelegd op zijn salaris en auto. Uiteindelijk heeft de rechter besloten dat het teveel aan ontvangen uitkering terugbetaald moest worden omdat de uitkeringsinstantie buiten het boekje was gegaan. Had mijn ex geen advocaat genomen, was hij voor de rest van zijn leven geruineerd geweest, had hij geen huis kunnen kopen, geen normale baan kunnen krijgen wegens strafblad, op dat moment zat hij in een echtscheiding dus dat zal ongetwijfeld consequenties gehad hebben in de omgangsregeling met zijn kinderen (van het weekend ga ik naar mijn papa, die is crimineel, haha).
Uit navraag bij de advocaat bleek dat dit soort acties van uitvoeringsorganen veel vaker voorkomen en dat dat lang niet altijd zuivere koffie is! Daarom kan ik het fenomeen uitkeringsfraude natuurlijk niet goedkeuren, maar heeft mij wel aan het denken gezet en vind ik het begrijpelijk dat uitkeringslij-ers bijbeunen naast hun uitkering... wat voor en hoeveel moreel je dan hebt, daar kan ik geen uitspraken over doen maar dat is min of meer een kwestie van mentaliteit. Ik denk dat iedereen die (wel of niet opzettelijk) fraudeert met uitkeringen zichzelf tegenkomt. Daar kan ik niet wakker van liggen, hoef ik ook geen mensen voor aan te geven en Pim F. heb ik daar ook niet voor nodig...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 14:20

Wanneer werk je zwart bij? Als je af en toe een paar uurtjes op de kinderen van de buurvrouw past en daar een zakcentje voor krijgt? Of een cadeaubon? Of af en toe iets nuttigs? Als een (tweedehands) videorecorder? Samen een dagje uit? Gratis op vakantie?

Of als je elke dag zwart werkt en klusjes doet en daarmee enkele honderden euro's per maand bijverdient...

Waar ligt die grens?