Geen leidingwaternet aansluiting maar bronbemaling: vraagje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Geen leidingwaternet aansluiting maar bronbemaling: vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 18:47

Wie van jullie heeft er ook een bronbemaling in plaats van aangesloten te zijn op het leidingwaternet?

Ik zit namelijk weer met een probleempje; De moderne (was)machine's hebben tegenwoordig meestal zo'n fuzzy logic systeem wat controleert hoe vies het water is en past daar de bedrijfsduur (looptijd van het programma) op aan. Bij ons is het zo dat er heel veel mangaan en ijzeroxide sporen in het water blijven na filtering waardoor op den duur je machine's verkleuren inwendig.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Hebben jullie bijvoorbeeld een of ander superfilter systeem?

Wie biedt raad en wat is wijsheid in deze?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 18:52

Helaas zegt me niets is dit iets speciaals dan ?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 19:27

Ohh, dan kom ik bij jou op de koffie, jammie.
Maar het probleem is me bekend. Dat zal heftig zoeken worden op I-net, zo je daar al iets kunt vinden. Ik ken iemand met het systeem op Terschelling, maar daar moet ik via via contacten mee leggen, maar ik zal eens kijken of ik iets kan vinden.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 15:59

Ikke: alle hulp is welkom. Het is vrij moeilijk hier een goede oplossing voor te vinden. Het enige wat we tot nu toe hebben kunnen vinden om van de ijzersporen af te komen is om 2 boringen te slaan. Dan pomp je op dag 1 uit de ene boring het water omhoog en dat water gebruik je op dag 2. Je laat het dus telkens een dag bezinken. Alleen we hebben nu reeds 1 boring op de lokatie waar ons water vandaan komt, en het is nogal prijzig om een boring erbij te laten slaan omdat je dan ook een dubbele toevoer moet laten aanleggen. Onze andere boringen worden niet gefilterd omdat voor veedrinkwater het niet nodig is om te filteren.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:09

Wij hadden geen filters toen we van de zomer het grondwater (is heel schoon hier, don't worry) ipv gewoon leidingwater aansloten. Was geen succes. Het filter was ons een beetje te duur (bovendien paar maanden wachttijd omdat het midden zomer was, en eind v/d zomer blabla, allerlei vage verhalen. Wij hebben de schakelaar dus weer omgezet.

Ook met filters (hoe goed ook) zou je last blijven houden van een ander luchtje als je het verwarmt (douche), en ook het ijzer was er niet helemaal uit te filteren. De paarden staan 's zomers wel gewoon op grondwater.

Ik ben wel benieuwd of het met filters op te lossen is! Want het scheelt aanzienlijk.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 16:32

Maar jullie hebben de keuze, wij niet...... En de lucht valt wel mee hoor, er is hier al 30 jaar water van de bronbemaling en het gaat mij om de fijn filtering. Dus alles eruit, zelfs de sporen op Ion-formaat. Met de huidige filters is het water schoon maar door de ijzerionen die nog in het water zitten verknal je de binnenkant van je machines. Het water smaakt overigens ook helemaal zuiver hoor, dus geen metaalsmaak.[/i]