Wie stelt me even gerust...?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Wie stelt me even gerust...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 10:54

Mijn ouders zitten op dit moment in Tampa, Florida (USA). Augustus is in Florida orkanenmaand, niets aan de hand doorgaans; ze komen dichtbij, maar niet in die mate dat we meer dan harde wind hadden (op de hele lijn Miami-Tampa). Tampa heeft al 80 jaar geen orkaan meer 'over zich heen gehad'.

Dinsdag is Bonnie vrij dicht bij Tampa geweest; zojuist heeft Charley Key West bereikt (eilandjes onderaan Florida). 2 orkanen zo kort achter elkaar is sinds 1906 niet meer voorgekomen. Bonnie viel mee, maar van Charley verwachten ze dat hij uit gaat groeien tot een orkaan uit de zwaarste klasse. De Keys zijn volledige geëvacueerd, evenals het schiereiland bij Miami waar pap en mam vandaag naar toe zouden gaan (nu gaan ze morgen, als Charley vertrokken is). Voor heel Florida is de noodtoestand uitgeroepen en zijn miljoenen mensen aan het wegtrekken.

En laat het nu zo zijn dat Charley in een rechte lijn op Tampa afstevend... Daar verwachten ze 'm geloof ik vanavond (Amerikaanse tijd). In Tampa word nog niet (verplicht) geëvacueerd, wel gaan een hoop bewoners er weg. Het hotel heeft gistermiddag alle gasten verteld hun best te zullen doen 'het zo goed als mogelijk in goede banen te leiden', voor zover ik begrepen heb is van het hotel (bijna) niemand vertrokken...

Mam zei dat ik maar moest bellen als er hier wat op het nieuws over gezegt werd, zij zouden mij bellen als ze geëvacueerd zouden worden, en anders wanneer ze morgen naar dat schiereilandje vertrekken. Voor het eerst in mijn hele leven maak ik me enorm veel zorgen over mijn ouders en mijn broertjes...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.



Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 11:12

Ik zit op m'n werk Frusty Niet dat er bijster veel uit mijn handen komt, maar goed. Als ik thuis kom zet ik CNN aan, nu beperk ik me tot CNN.com.

En Sonja, wat je zegt is gewoon waar, dus ja, dat is een geruststelling. Ik weet 't, heb er zelf ook vaak zat in augustus gezeten. Maar het is zo moeilijk om dat te onthouden... Ik lees gewoon de berichtjes 20 keer Knipoog Gerust zal ik er zeker niet op worden, dat word ik pas zodra Charley Tampa voorbij is, maar het helpt...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 11:21

Klopt, ik heb er zelf vaak zat gezeten, maar ze zijn nooit echt boven Tampa geweest (80 jaar dus al niet meer). Dus voorbereidingen heb ik zelf nooit meegemaakt/gezien, weet wel wat en dat ze 't doen. Geloof dat het de laatste keer was dat ik mee ben geweest ('99), toen is ie vrij dicht bij Tampa geweest, maar nog steeds niet dicht genoeg om voorbereidingen te gaan treffen. Buiten de normale flinke wind hebben we toen - voor Nederlandse begrippen - noodweer gehad.

Over Bonnie maakte ik me ook geen zorgen, maar Charley... Van de ene kant hoop ik dat mam me over een uur of 2 a 3 belt, van de andere kant hoop ik helemaal niets te horen...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 11:24

Tessebes schreef:
Als daar vaak orkanen zijn, dus zullen ze heus wel schuilmogelijkheden hebben. Verder lees ik op nu.nl dat de stad geevacueerd is. Ik neem aan dat ze je ouders daar niet als enige achterlaten. Knipoog
Maak je nou maar niet druk. Wanneer heb je je ouders voor het laatst gesproken?


Gisteravond, voor hun om *denkt even na* 2 PM. En ik lees 't nu net ook, ik ga toch ff bellen... Dan bel ik ze maar wakker, vette pech voor hun.

Fijn, voicemail... *zucht* Tessa, jij kent mijn ouders duidelijk niet Clown Ze zullen inderdaad wel meemoeten, maar reken maar dat mijn paps er helemaal niet blij mee is Lachen Mam zei gisteravond al: 'zie je pap al in die bunker zitten, vloekend en scheldend?' Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 13-08-04 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 19:29

Update: ze zitten niet meer in Tampa, maar al bijna de hele week in Orlando. De voorspelling was (en is nog steeds) dat ie tussen 2PM en 5PM recht over Orlando komt; nu ongeveer dus.

Orlando is niet geëvacueerd, ze gingen er vanmiddag vanuit dat het een categorie 2 zou worden; hij is echter uitgegroeid tot een categorie 4 volgens CNN...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 20:12

Nu evacueren heeft geen zin meer, te laat.

Mam belde me net. Ze hadden om 2PM binnen moeten zijn, dan mocht er niemand meer op straat zijn. Hadden ze niet gehaald, was 2:30 PM geworden. Ze waren net binnen toen er een stortbui met flinke rukwinden losbarste. Toen ze belde (kwartiertje terug) was het weer wat rustiger. Alleen is me totaal niet meer duidelijk wanneer Charley over Orlando heen gaat. CNN en de plaatselijke zenders zeggen dat het om 8PM het ergst zal zijn, maar tegelijkertijd zeggen ze dat Cherley tussen 2 en 5 pm aankomt; ze zullen 'de gewone storm' daar wel mee bedoelen.

Pap was even in het winkeltje van het hotel brood en water gaan halen want ze kregen vanavond niets te eten Lachen De receptie sprak iedere 15 minuten een bericht in. Mam is alleen aan het twijfelen of ze morgen terug naar dat schiereiland kunnen, de reden dat dat (net als de Keys) geëvacueerd was was vanwege zeer groot overstromingsgevaar.

Ze belt me als er iets gebeurd, en ik heb gezegt dat ik zelf nog even bel voordat ik ga slapen. Denk dat ik mijn wekker op 3 uur zet, dan moet 'het ergste' toch wel voorbij zijn.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 21:15

Ah jakkes...

Ik was me even niet helemaal bewust van het verschil tussen een tornado en een orkaan Bloos! Ze gebruiken op CNN geloof ik ook 'hurricane' en 'tornado' door elkaar Scheve mond

Mijn ouders ongerust? Nee, die indruk had ik niet. Paps zat vanmiddag ook nog enthousiast aan de telefoon te razen hoe belachelijk het was dat alles dicht was Lachen Maar goed, ik heb al tegen meer mensen gezegt dat er een straat verder een bom kan ontploffen, en nog zeggen ze 'niets aan de hand'...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 12:30

Ik heb pap en mam niet meer gesproken, heb vannacht om 3 uur gebeld: telefoon ging over, en ineens werd de verbinding verbroken. Daarna ben ik weer in slaap gevallen Bloos!

Ik heb van MarijeR een site gekregen waar ik erg veel aan heb gehad, meer dan aan CNN.com en CNN Television. CNN.com blijft vrij oppervlakkig, Television heeft het alleen maar over de OS... Rolleyes

Gezien de kracht van Charley (cat. 4) was er relatief weinig schade in Orlando. Hoop gewonden, en 3 doden: 1 in Sarasota, een jong meisje (hebben we niet) en een man in Fort Meyers die even buiten een sigaretje ging roken (sukkel...). Geen toeristen dus Lachen Maar of ze het er heelhuids vanaf hebben gebracht (incluus spullen) weet ik nog niet.

De reden voor het wegvallen van de telefoonverbinding heb ik inmiddels ook al van die site kunnen plukken: niet om 8PM, maar om 9PM - toen ik dus belde - was Charley het hevigst in Orlando.

Vanavond nog maar eens proberen te bellen...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 14:06

Die idioten zijn naar buiten gegaan om foto's te maken, incluus de rest van het hotel Rolleyes Er lagen een aantal bomen in het zwembad, in de omgeving veel bomen omgevallen en een fiks aantal huizen naar de Filistijnen; hotel heeft (behalve de bomen in het zwembad) weinig tot geen schade.

Ze vertrekken nu naar Sanibel Island, als het goed is is de brug weer open. Ik hoop dat ze rijdend bij het hotel kunnen komen, op Sanibel Island zijn de straten nl ondergelopen, bomen omgewaaid en is de electricteit naar de knoppen...

Foto's volgen iig Lachen

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie