met spoed: steekt een hommel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

met spoed: steekt een hommel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 02:07

wil dat weten omdat er eentje vlak langs mijn pc zit Nagelbijten / Gniffelen
heb een wespensteek gehad en reageerde daar behoorlijk alergisch op. en das geen lachertje Nagelbijten / Gniffelen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 02:23

hommels kunnen idd steken

twee keuzes
met rust laten
of hartstikke dood meppen

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 02:24

Gewone hommels gebruiken hun angel alleen voor hun verdediging. Een hommelangel bevat ook geen weerhaken, zoals die van de bijen. Daardoor is een hommelsteek minder pijnlijk, want de angel wordt direct weer ingetrokken en zo hoeft de hommel niet te sterven. Hommels kunnen ook hun darmen leegspuiten om zich te verdedigen.

Ja ze kunnen dus steken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 02:33

steken ze snel Nagelbijten / Gniffelen
denk dat het een bij is weet het niet zeker, hij (in geval van een bij zij) heeft wat weinig haar voor een hommel.
draumpje: doodmeppen vind ik zielig eignelijk. hij zit nog steeds langs mijn pc. hier staat suiker omdat ik thee drink aan de pc. en daar zit ie op. dus ga m niet doodslaan, tenzij ie mij komt bedreigen Nagelbijten / Gniffelen
zou het wel aprecieren moest ie me een suiker laten pakken, durf dit nl niet! een wespensteek doet al pijn! laat staan een bijensteek Nagelbijten / Gniffelen

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 02:40



Afbeelding
Bij

Afbeelding
Hommel

Welke is het Tong uitsteken

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 02:41

Een hommel is over het algemeen veel groter!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 02:42

heb er een foto van gemaakt, het beest had het te druk met de suiker om er op te letten Knipoog
Afbeelding
ik denk een bij. daar trekt ie feller op

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 02:57

dat is een bij,
hommels vind ik juist altijd van die dikke goedzakken, een bij is in iedergeval minder erg dan een Wesp.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 03:14

inderdaad. heb een wespensteek gehad Nagelbijten / Gniffelen rondom de steek werd eerst blauw, dan paars, dan roze en toen weer normale kleur Nagelbijten / Gniffelen

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 07:36

teriema schreef:
:j dat is een bij,
hommels vind ik juist altijd van die dikke goedzakken, een bij is in iedergeval minder erg dan een Wesp.


Daar kan ik het toch echt niet mee eens zijn...ik reageer op bijensteken heel veel heftiger dan op een wespensteek, ik hoop dan ook nooit meer door een bij gestoken te worden :| . De ene keer dat ik op een bij gestoken ben was de hele ehbo op de boot van London naar Hoek van Holland dan ook in rep en roer en hebben ze contact gezocht met een arts op het vaste land...nee, die bijensteek was geen pretje.

serena1978

Berichten: 761
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:20

Een bij en een hommel steken niet zo snel.
Een wesp steekt zomaar uit niets, al loopt een wesp nog zo vriendelijk over je arm hij kan zomaar in de aanval gaan. Scheve mond

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:36

Een bij steekt echt niet zo snel, gewoon lekker met rust laten.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:16

Een bij verliest zijn angel toch bij een steek, en dus ook zijn leven? Die zal idd minder snel steken.

Hommels zijn trouwens beschermd of zoiets. In ieder geval zijn ze vriendelijk, belangrijk, en bijna uitgestorven! Doodmaken is dan wel erg zielig.

Als wespen nou eens uitstorven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:59

Mijn baas is allergisch voor hommel steken en dan zo erg dat hij het loodje legt, hij heeft er speciaal een kuur voor gevolgt in het ziekenhuis, dus nu is het gevaar minder.
Hij is niet allergisch voor een wesp of bij.

Mijn zwager is alergisch voor wespen en heeft ook zo'n ziekenhuis keur gevolg, ook omdat zijn reactie beetje heel veel erger is dan een wat grote bult.
Hij is weer niet alergisch voor hommels en bijen

dus ben je een beetje alergisch voor een wespensteek, hoef je dat niet te zijn van een ander steekbeest.

Verder is het zo dat geen 1 van die beesten steekt als je ze met rust laat, alleen als ze in het nauw zitten omdat je bv 3x misslaat met de vliegenmepper.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:22

Mja hommels (van die dikke schuddel dingen) kunnen idd goed steken. Ben paar jaar geleden in mijn handpalm gestoken door zo'n ding en had er echt een behoorlijke dikke en opgezette hand van Boos! Kan me nog wel herinneren dat ik sneller van de pijn af was dan bij een wespensteek, daar ben ik allergisch voor en krijg ik het benauwd van als ik gestoken ben en zet gelijk het gedeelte waar ik gestoken ben op.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:30

vikki schreef:
Daar kan ik het toch echt niet mee eens zijn...ik reageer op bijensteken heel veel heftiger dan op een wespensteek, ik hoop dan ook nooit meer door een bij gestoken te worden :| . De ene keer dat ik op een bij gestoken ben was de hele ehbo op de boot van London naar Hoek van Holland dan ook in rep en roer en hebben ze contact gezocht met een arts op het vaste land...nee, die bijensteek was geen pretje.


Ik bedoelde met erg ook niet de reactie van de steek, maar het gevaar waar je kans op maakt om gestoken te worden, volgens mij heb je bij een wesp de meeste kans op een steek, daarna bij een bij en een hommel als laatste. Maar ik heb geen als je gestoken bent wat er dan erger is.

Sharlon
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:33

[quote="miepmiep"]Een bij verliest zijn angel toch bij een steek, en dus ook zijn leven? Die zal idd minder snel steken.

Een wesp verliest zijn angel toch bij het steken??? Verward Een bij volgens mij niet..........

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:37

runningkawa schreef:
Verder is het zo dat geen 1 van die beesten steekt als je ze met rust laat, alleen als ze in het nauw zitten omdat je bv 3x misslaat met de vliegenmepper.

Dat kan ik toch niet helemaal met je eens zijn. Laatst zaten we aan het water en zagen we een wesp langs vliegen en we dachten dus dat die weg was. En me meoder zat gewoon heel stil en deed niks en ineens pik! Bloos!
Dusuuh dat klopt niet helemaal

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:40

Sharlon"]
[quote="miepmiep schreef:
Een bij verliest zijn angel toch bij een steek, en dus ook zijn leven? Die zal idd minder snel steken.

Een wesp verliest zijn angel toch bij het steken??? Verward Een bij volgens mij niet..........


even opgezocht op: http://www.ecologiebibliotheek.nl/steke ... wespen.htm

Tijdens het prikken wordt door de bij of de wesp de vlijmscherpe angel in de huid gedrukt. Aangezien de angel een omgevormde legboor is, kunnen alleen vrouwelijke bijen, de werksters en de koningin, steken. Dikwijls wordt tijdens een steek angel en gifblaas uit het lichaam getrokken. De bij overleeft een dergelijke steek niet, in tegenstelling tot de hommels en wespen die er meestal in slagen de angel uit de huid te trekken.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:54

ik zou niet gaan dood maken dus ik heb laast gehoord op nieuws dat bijen, wespen en hommels met uitsterven bedreigd is Scheve mond bokkers die zeggen dat moet dood slaan dat moet je juist niet doen als nou al die nou al die stekers uitgestorven zijn komen er geen bloemen, vruchten enz enz.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:54

dus mensen kunnen niet zonder vruchten Knipoog

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:55

Voor alle insecten geldt dat ze pas steken als ze zich bedreigd voelen. Het verschilt alleen per insect wanneer die grens bereikt is. Een hommel steekt bij mijn weten het minst snel, een bij iets sneller en een wesp het snelst. Deze bij heeft gewoon honger, vandaar dattie op de suiker zit. Het is nogal een slechte zomer geweest (bijen hebben erg weinig honing geproduceerd omdat er weinig bloemen met nectar waren) dus ik denk dat zij (dit is een vrouwtjesbij Knipoog ) gewoon honger heeft. Hoef je niks aan te doen, zolang je 'm niet vastpakt zal die echt niet steken. Vooral omdat een bij wanneer die steekt z'n angel achterlaat en daarna dood gaat. Wespen en hommels doen dat niet, voor een bij is het dus een uiterste redmiddel, voor een andere bij, niet voor zichzelf Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:57

Wespen bijna uitgestorven?
Er is een grote plaag van in NL op het moment

Hommels en bijen die zie je idd minder, maar of ze bijna uitgestorven zijn?
Bij ons op het werk iig niet Haha!
Daar worden hommels ingezet voor het bestuiven van de tomatenplanten en zitten er honderden.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:05

Hommels vind ik best aandoenlijk af en toe, maar zo'n hele dikke die om mijn hoofd vliegt.. brr..nee, daar ren ik ook voor weg. Ik heb eens een hommel in mijn mond gehad per ongeluk, en sinds die tijd een trauma voor harige insecten. Ver weg vind ik ze wel schattig, maar o wee als ie me nadert..

Een bijensteek vind ik verschrikkelijk, mijn god, wat had ik daar de vorige keer last van Bloos! Heb toen (was in mijn vinger gestoken) 4 dagen niet kunnen werken (werkte in de horeca toen). Was er echt slecht van.

Hommels steken volgens mij écht zelden, ik hoor in ieder geval bijna nooi mensen over een hommelsteek..

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:21

Hommels vind ik eigenlijk wel lief, zo groot en rond en harig Haha! mijn moeder vertelde altijd dat ze niet konden steken, dus daarom was ik er nooit bang voor (wist ik veel dat dat wel kon Tong uitsteken), ik heb er ooit 10 min lang 1 op m'n vinger gehad, die zat daar maar Haha!