Na een jaar nog aangifte doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Na een jaar nog aangifte doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 13:34

Ongeveer een jaar geleden is er iets gebeurt, en ik vraag me af of ik daar nu nog aangifte van kan/moet doen... Graag wil ik jullie mening even horen...

Het was zaterdagavond, 22:30 uur... Ik loop met 1 van de hondjes van mijn vriendin over haar terrein naar de auto toe. Op het moment dat ik in wil stappen, loopt er een man met zijn portugese herder over de stoep... (Als die hond langs loopt, slaan de honden van mijn vriendin altijd gelijk aan, ze springen tegen het hek op, en blaffen de hele buurt bij elkaar... Duidelijk dus dat ze elkaar niet moeten...)

Deze man is duidelijk dronken, kan zijn hond niet houden, en is ondertussen een sjag aan het draaien... De hond vliegt op mij af, met de bedoeling het kleine hondje die ik in mijn armen heb te grijpen... In een reflex draai ik mijn rug naar hem toe, en springt hij dus boven op mij... Ondertussen was mijn vriendin ook gearriveerd, en die pakte mij bij mn arm beet, en sleurde mij de tuin in...

Die man was nog steeds tegen die hond aan het gillen, en uiteindelijk liepen ze verder door... Toen ik het hondje in de auto zette, voelde ik dat mn rug zo zeer deed... Mijn vriendin keek, en zag een vleeswond zitten, en er droop allemaal wit spul uit... Blauw oog We zijn toen naar het ziekenhuis gereden, waar we 2 uur op de dokter moesten wachten... (ze hadden koffiepauze) Schijnheilig
Rond een uur of 1 was ik dus aan de beurt, de wond werd ontsmet en ik kreeg een tetanusprik...

De volgende dag zag mijn vriendin die man lopen met de hond... Ze vloog naar buiten en sprak hem aan. Hij zei dat hij niet door had gehad dat ik gegrepen was, en kwam 's avonds aangezet met een bosje rozen van de Appie Heijn... Wow! Het gebaar is in ieder geval goed... Mijn ouders hebben volgens mij de kosten van het ziekenhuis nog verhaald op die man, maar dat weet ik niet zeker...

We hebben nog gedacht om aangifte te doen, hij kan duidelijk zijn hond niet aan... Zijn vrouw wel, die zie je altijd zonder problemen langslopen... Maar er is mij gezegd het niet te doen, omdat je kans hebt dat de hond dan afgemaakt wordt, en het beestje kan er immers niks aan doen...

Overigens begrijp ik ook niet waarom die man hierna niet een ander rondje is gaan lopen met zijn hond... Bij ons kun je echt alle kanten op, maar telkens blijft hij langs dat huis lopen... Als er dan zoiets gebeurt is, dan ga je toch de andere kant op? Als ik die hond van verre zie, dan fiets ik echt een blokje om... Ook als ik op Twister zit, kan me niet schelen, ik kom echt niet meer bij die hond in de buurt...

Vorige week hoorde ik opeens een ander verhaal... Scheve mond Iemand vertelde mij dat haar dochtertje in haar hoofd gebeten was, door dezelfde hond... Uit het niks... Ik schrok me dood.... Toen de tijd waren wij er echt van overtuigd dat het aan die man lag... Maar nu weet ik het even niet meer...

Wat moet ik hier mee doen? Kan ik uberhaupt alsnog aangifte doen? Wat gebeurt er nadat ik aangifte heb gedaan, iemand ervaring er mee?

Of zou ik het laten rusten? Of een keer bij die man aanbellen? Nagelbijten / Gniffelen

Trouwens, ik heb een litteken op mijn rug zitten, dat dus nooit meer weg gaat he... Scheve mond

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:36

Ik zou eens advies inwinnen bij de politie.. Volgens mij heeft aangifte doen zeker nut in dit geval.. Ook al is het een jaar terug..

Stel je eens voor dat je geen aangifte doet en die hond bijt een kind dood?? Dan sla je jezelf voor je kop omdat je het niet hebt gedaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:39

Ik weet niet of het nog nut heeft. Dat had je meteen moeten doen.

paardensuper

Berichten: 375
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:47

Ik had het wel gedaan.
Want ja wat Tallie1979 zegt.
Die hond kan ook anderen verwonden of zelf doodbijten! Scheve mond

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:50

xtwisterx schreef:
We hebben nog gedacht om aangifte te doen, hij kan duidelijk zijn hond niet aan... Zijn vrouw wel, die zie je altijd zonder problemen langslopen... Maar er is mij gezegd het niet te doen, omdat je kans hebt dat de hond dan afgemaakt wordt, en het beestje kan er immers niks aan doen...

Of zou ik het laten rusten? Of een keer bij die man aanbellen? Nagelbijten / Gniffelen


Om de reden die jij ook al aangeeft zou ik zelf dus geen aangifte doen. Daarbij lijkt het erop dat die hond het niet op jou gemunt had maar op het hondje dat je in je armen had. Doordat jij je zo snel omdraaide werd jij dus in je rug gebeten.

Als ik jou was dan zou ik gewoon eens met die man gaan praten (of met zijn vrouw). Is die hond normaliter wel aangelijnd?

Het is verschrikkelijk als een hond een kind bijt maar vaak is het niet uit het niks. Weet jij hoe het precies gebeurd is? Liep de hond los en rende hij zelf naar het kind toe of was het kind al vlakbij de hond? Ik vind het moeilijk om over zulke dingen te oordelen als ik het niet met eigen ogen gezien heb.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:51

Als die mensen van dat hondje aangifte gaan doen tegen hem, kan jij alsnog je verhaal bekent maken. Ik weet niet of jij de ouders van dat meisje kent? Zoja, dan zou ik eens met hun gaan praten en vragen of zij aangifte hebben gedaan. Mss dat jou aangifte dan alsong meegenomen kan worden in de zaak..maar zo opzich alleen aangifte doen heeft vermoed ik geen nut meer, je staat niet meer sterk na een jaar, ook al kunnen ze ziekenhuisrapport en litteken zien. Je had dat toen moeten doen denk ik.. Heb er geen verstand van hoor, maar zoiets zal het zijn??

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:53

Voor echt ernstige dingen (verkrachting, moord) kun je na een lange tijd nog wel aangifte doen, maar ik denk dat jij nu echt te laat bent. Maar als je het zeker wilt weten, dan moet je even bellen naar de politie.
heeft de moeder van het kind geen aangifte gedaan dan? Is jou aangifte echt zo nodig om die hodn dood te maken? Zelf zou ik het ook laten rusten. De man heeft je een bos bloemen gegeven en de schade vergoed, wat wil je nog meer van hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:54

Voor ernstige zaken kun je nog 10 jaar lang aangifte doen. Maar ik denk dat een hondenbeet niet ernstig genoeg is om nog na zo'n lange tijd aangifte te doen...

Maar inderdaad die man heeft je zelfs nog een bos bloemen gebracht. Verward

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:56

Ik denk dat het twister niet zo zeer gaat om dat die man gestraft wordt, in dat geval had ze een jaar geleden idd wel aangifte gedaan. Maar meer om te voorkomen dat er echt ernstige dingen gaan gebeuren....

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 13:56

ellenlouise"]
Om de reden die jij ook al aangeeft zou ik zelf dus geen aangifte doen. Daarbij lijkt het erop dat die hond het niet op jou gemunt had maar op het hondje dat je in je armen had. Doordat jij je zo snel omdraaide werd jij dus in je rug gebeten.
[/quote]
Dat is inderdaad destijds de reden geweest om het niet te doen... Scheve mond

[quote="ellenlouise"]
Als ik jou was dan zou ik gewoon eens met die man gaan praten (of met zijn vrouw). Is die hond normaliter wel aangelijnd?
[/quote]
De hond is wel altijd aangelijnd, maar naar mijn idee geeft die hond niks om die riem...

[quote="ellenlouise schreef:
Het is verschrikkelijk als een hond een kind bijt maar vaak is het niet uit het niks. Weet jij hoe het precies gebeurd is? Liep de hond los en rende hij zelf naar het kind toe of was het kind al vlakbij de hond? Ik vind het moeilijk om over zulke dingen te oordelen als ik het niet met eigen ogen gezien heb.

Ik weet niet meer precies wat ze zei, de moeder van het kindje... Ze waren bij die mensen op visite (het zijn kennissen) en toen is het gebeurt... Ze hebben geen aangifte gedaan, omdat ze goed bevriend zijn met hen, en zij wist ook niks van mijn verhaal af...

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 14:03

Richtje"]
Ik denk dat het twister niet zo zeer gaat om dat die man gestraft wordt, in dat geval had ze een jaar geleden idd wel aangifte gedaan. Maar meer om te voorkomen dat er echt ernstige dingen gaan gebeuren....
[/quote]
Precies, het gaat mij niet om geld of weet ik veel wat... Dan daarbij weet ik dus niet zeker of hij de schade vergoed heeft, dat zou ik even na moeten vragen bij mijn ouders... Maar om te voorkomen dat er nog meer mensen door deze hond gebeten worden...

[quote="carola schreef:
Is jou aangifte echt zo nodig om die hodn dood te maken?

Nee, want juist om deze reden, heb ik destijds geen aangifte gedaan! Knipoog

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:05

Bij ons op stal is 1 schaap gegrepen vorig jaar door een ridgeback. Er is toen geen aangifte gedaan omdat ze de hond niet dood wilden laten maken. Dat vonden ze sneu voor de eigenaren. Twee weken terug heeft hij een jack russel doodgebeten. En nu hebben ze er wel spijt van!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:15

Ja, ik zou het toch melden. En er duidelijk bij vermelden dat je geen aangifte hebt gedaan destijds, omdat je denkt dat het aan die man ligt. Misschien kan het beest ergens anders geplaatst worden ofzo.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:18

xtwisterx schreef:
Ik weet niet meer precies wat ze zei, de moeder van het kindje... Ze waren bij die mensen op visite (het zijn kennissen) en toen is het gebeurt... Ze hebben geen aangifte gedaan, omdat ze goed bevriend zijn met hen, en zij wist ook niks van mijn verhaal af...


Maar als zij niet eens aangifte doen wat heeft het dan voor zin dat jij dat wel doet???

Daarnaast ben ik van mening dat je kleine kinderen en honden altijd donders goed in de gaten moet houden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:30

ellenlouise schreef:
Maar als zij niet eens aangifte doen wat heeft het dan voor zin dat jij dat wel doet???

Daarnaast ben ik van mening dat je kleine kinderen en honden altijd donders goed in de gaten moet houden.

Dat zij de verantwoordelijkheid niet nemen, hoeft toch niet te zeggen dat een ander dat niet hoeft te doen?

Tuurlijk moet je kleine kinderen en honden altijd goed in de gaten houden, en je weet idd niet hoe het precies gebeurt is. Maar een feit is, dat het al twee keer (en wie weet vaker?) mis gegaan is, beide keren nog relatief goed afgelopen maar wat gebeurt er een volgende keer?

ChristaV
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Moerkapelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:09

Een aangifte (verzoek tot strafvervolging) is denk ik geen optie ( zeker niet na een jaar). Als ik het goed begrijp wil je jou verhaal bekend maken zodat men alert wordt en er niet nog een keer zoiets gebeurd. Ik zou als ik jou was een melding/aandachtsvestiging maken en het aankaarten bij de wijkagent. De wijkagent zou een keer langs kunnen gaan bij die man om te praten en te kijken hoe het nu verder moet. Als die hond (of het nou ging om die hondjes die je in je armen had of niet) zo reageert is hij duidelijk gevaarlijk. Dan kan je het wel zielig vinden voor die hond als hij afgemaakt wordt maar wat als hij nou een klein kind levensgevaarlijk verwond of dood bijt. Ik ben een ontzettende dieren liefhebber maar ik zou die hond (als het niet aan de baas ligt) af laten maken. Hij is echt gevaarlijk!

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:33

Volgens mij kun je het melden op het politiebureau, gebeurt er dan weer iets dan weten ze in ieder geval dat er meer aan de hand is.

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 16:35

Ik vind het idee van Christatjuh in ieder geval al een goed idee... Even melding van maken op het politieburo...

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:36

Ene kant denk ik van ja waarom nu pas omdat het kind is gegrepen in haar hoofd wil jij het ook ineens melden. Eigenlijk wel laat maja... Tis al gebeurd. Ik bedoel dit niet banketstaaf maar je had dan eigenlijk gelijk moeten gaan.

Met zeden delicte is het meestal anders dan kan je na een aantal jaar nog aangifte doen.

Ik weet niet of je de ouders van het kind kent, maar anders kan je samen met hun meegaan naar de politie en het melden. Er word dan een bijtrapport opgemaakt en die gaat naar de honden politie. Hun gaan de hond controleren en kijken in in hoe verre vase dat die hond vals is.

Het blijft altijd moeilijk om erachter te komen waarom die hond beet. Wie weet deed het kind iets of iets dergelijks...


Als de hond bekend staat bij de politie dat die vaker heeft gebeten word deze in beslag genomen en waarschijnlijk afgemaakt.

MBASS

Berichten: 190
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: geen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 09:59

Tallie1979 schreef:
Ik zou eens advies inwinnen bij de politie.. Volgens mij heeft aangifte doen zeker nut in dit geval.. Ook al is het een jaar terug..

Stel je eens voor dat je geen aangifte doet en die hond bijt een kind dood?? Dan sla je jezelf voor je kop omdat je het niet hebt gedaan Knipoog


Precies; in dit geval is het heel simpel: baat het niet, schaad het niet

Dat het een jaar geleden is maakt eigenlijk nix uit, zolang je kunt aantonen (doktersverklaring e.d.) wat de verwondingen waren en je getuigen hebt, moet t zeker te doen zijn.

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:07

Ik vind ook dat je het moet melden. Zover jij weet is het al twee keer gebeurd (misschien nog wel vaker). En de kans is heel groot dat er ook weer een volgende keer komt.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:17

Aangifte doen zal op het moment geen zin meer hebben. Het is alweer een jaar geleden en daarbij heeft de man ook al de schade betaald die jij toen hebt opgelopen. Dus het is bij jou ook onderling afgedaan. Je kan wel naar de politie gaan en in ieder geval een melding doen dat het toen ook bij jou gebeurd is. Misschien dat ze daar dan toch zeggen dat ze een aangifte op willen nemen, maar lijkt me bijna niet. Maar even melden kan nooit kwaad.

En met een aangifte vraag je of de persoon strafrechtelijk vervolgd wordt, dus in dit geval wordt de eigenaar van de hond ook vervolgd als er eenmaal een aangifte van je wordt opgenomen. En je hebt kans dat de hond in beslag genomen wordt en later dus wordt afgemaakt. Waarschijnlijk is dat ook de beste oplossing want hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen als die zo door blijft gaan.

Je moet gewoon even naar het bureau gaan en je verhaal vertellen. Met een doktersverklaring enz heb je wel meer om op te staan. Maar ik weet niet of ze daar de aangifte op zullen nemen omdat er alweer een jaar overheen is. Met een melding kunnen ze ook al wat.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:42

Aangifte zal niet meer kunnen. Je kunt idd wel melding maken van het verhaal. In dat geval zal jouw verhaal worden toegevoegd als die hond nogmaals iets doet. Zo kunnen ze een dossier opbouwen over die hond.