Kosten castratie konijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Kosten castratie konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 11:43

Hallo

Weet iemand hier wat de kosten zijn om een konijn te laten castreren?
Wat de voor-en nadelen zijn? Konijn is 6 jaar oud, nog helemaal gezond.

Groeten [naam]

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:44

kosten zijn rond de 40 euro

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:46

Ik denk dat het er ook aan ligt bij welke dierenarts je gaat de 1 is namelijk duurder dan de andere.
Wij hebben Piewwiew toen laten castereren op 1 jarige leeftijd bij ons waren de kosten toen 68 gulden.
Dus het zal nu idd rond de €40 a €50 liggen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:47

Wij hebben vorig jaar 33 euro moeten betalen.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 11:52

oke, bedankt! en verdedr nog nadelen, voordelen? ik wil hem namelijk samen met de 2 vrouwtjes houden, maar anders heb je direct zon grote uitbreiding... Ik heb wel gehoord dat ze na de castratie nog 7 dagen vruchtbaar zijn, klopt dat?

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:24

Ik heb mijn nijn met 1 jaar laten castreren. Weet niet hoe lang ze daarna nog vruchtbaar zijn, maar wat ik wel weet is dat hij er een stuk gezelliger op is geworden! Veel aanhankelijker. En hij "sproeit" ook niet meer. (wel zo fijn aangezien hij binnen loopt Haha!)

Hij is overigens heel dominant naar sommige andere konijnen toe, maar ook juist heel erg onderdanig tegen anderen. In ieder geval gaat hij echt niet samen met een ander. Dus probeer ze niet tegen heug en meug bij elkaar te zetten. Niet elk konijn wordt daar gelukkig van!

De kosten waren inderdaad rond de 40 euro...

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:37

Bij ons is het even duur als de castratie van een kater.
Mijn konijn was 5 toen hij gecastreerd is, en heeft er geen problemen mee gehad. Ik geloof wel dat ze langer vruchtbaar zijn.
Let je erop dat je een konijnkundige dierenarts moet hebben? Zie ook www.konijnen.nl

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 15:08

Oke, bedankt. Weet iemand toevallig ook tot welke leeftijd ze vruchtbaar zijn? (ik vraag veel, weet het.. Haha! )

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:19

hoe zie je eigelijk het veschil tussen een vrouw en man konijn, ik noem die van ons steeds ze, maar wie weet is het een hij

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 20:05

ehm, tussen de achterpoten kijken Tong uitsteken

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:18

Ik snap niet waarom je dat zou doen! Je kunt het beste een manneke niet bij vrouwtjes zetten, koop gewoon een ander hok en laat het mannetje een keer bij de vrouwkes, dan kun je die konijntjes verkopen en komt Mr Rabbit aan zijn trekken Lachen

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:20

Quote schreef:
Ik snap niet waarom je dat zou doen! Je kunt het beste een manneke niet bij vrouwtjes zetten, koop gewoon een ander hok en laat het mannetje een keer bij de vrouwkes, dan kun je die konijntjes verkopen en komt Mr Rabbit aan zijn trekken Lachen



Ja denk eens aan de vele konijnen die al in een asiel zitten omdat mensen zonodig een keer een nestje wilde. Niet echt slim dus !

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:17

Ik heb die van mij 2 maand terug laten helpen. Hugo is ongeveer 1 jaar, en aangezien ik nu een Franshangoor vrouwtje erbij heb, moest ik hem wel laten helpen. Ze zitten nu lekker bij elkaar te knuffelen, geen gesproei meer en ook niet de kans op gezinsuitbreiding.
Bij mij waren de kosten voor de operatie en voor 10 dagen antibiotica en pijnstillers bijna 50 euro. Maar ik moest hem nog wel 14 dagen appart houden i.v.m. reserve sperma. En dus kans op bevruchting.
Dus na die 14 dagen kon hij lekker bij zijn vriendin en sinds die tijd zijn ze de beste vriendjes.
Ik heb verder geen nadelen ondervonden.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:03

Ik heb 2 konijnen laten castereren. rond de 35 euro was ik kwijt.
Ik hbe geen antibiotica enz gehad, nergens geen problemen mee gehad

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:54

Koste bij ons 25 euro
Na de castratie zijn ze nog een maand vruchtbaar.
Voordeel: hij kan bij andere konijnen, en aangezien een konijn een sociaal dier is, is dat wel zo eerlijk tegenover je konijn.
En misshaffie, waarom kan een mannetjes konijn niet bij een vrouwtje, vaak is dat juist de beste combinatie.
Konijntjes fokken moet je zowiezo niet doen, er lopen er al veels te veel op deze wereld.
Ik heb geen nadelen ondervonden aan de castratie, hij was zowiezo al braaf en lief dus geen gedragsveranderingen.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 07:33

Quote schreef:
Ik snap niet waarom je dat zou doen! Je kunt het beste een manneke niet bij vrouwtjes zetten, koop gewoon een ander hok en laat het mannetje een keer bij de vrouwkes, dan kun je die konijntjes verkopen en komt Mr Rabbit aan zijn trekken Lachen


Jij hebt er duidelijk niet zoveel van begrepen. Konijnen zijn groepsdieren, die horen niet alleen in een hok, die horen bij elkaar. Een gecastreerde ram gaat supergoed met vrouwtjes.
Bovendien zijn er al meer dan genoeg konijnen .

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 22:19

Hebben ze al vaak genoeg gedaan, maar dan zonder mijn toestemming Knipoog En idd al ie konijnen die er al zijn. Ik weet echt niet waar of ik ze kwijt moet, en naar een dierenwinkel wil ik niet. Als ik ze niet kwijt raak, wat dan? Hij zit altijd alleen, altijd. Daarom wou ik dit ook doen, zodat hij ook een wat 'socialer' leventje krijgt Lachen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 00:42

Wij hebben 2 mannetjes, die in het begin heel gezellig saampjes waren.
Daarna beet de ene bijna de strot van de andere door en heb ik ze dus in aparte hokken moeten doen Scheve mond .
Juist omdat konijntjes gezelligheids dieren zijn, heb ik ze 3 weken geleden allebei laten castreren. (kosten: € 50,- per konijn Lips are sealed ). Volgens mijn DA duurt het een week of 3-4 voordat de hormonen niet meer opspelen. Ik heb de buiten-kooien nu tegen elkaar aan staan, zodat ze weer aan elkaar kunnen snuffelen en wennen en van het weekend gaan we proberen of ze weer bij elkaaar kunnen Lachen .

eljubo

Berichten: 2201
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 00:49

Quote schreef:
Ik snap niet waarom je dat zou doen! Je kunt het beste een manneke niet bij vrouwtjes zetten, koop gewoon een ander hok en laat het mannetje een keer bij de vrouwkes, dan kun je die konijntjes verkopen en komt Mr Rabbit aan zijn trekken Lachen


Omdat je konijn dan bij een ander konijn kan waardoor hij niet vereenzaamt en niet alleen hoeft te zitten!

Een gecastreerde ram kan gewoon bij een voedster.

Konijntjes verkoop je niet zo makkelijk en kijk eens hoe vol de opvangcentras al zitten!!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:17

Ik heb mijn ene konijn laten castreren toen hij ruim 1 was en de andere meteen toen het kon (maand of 6 geloof ik) Het koste rond de 30/40 euro.
De voordelen zijn dat ze minder aggressief zijn, niet meer sproeien (alles onderplassen)

Onze mannetjes hebben wel een eigen kooi, maar lopen als we thuis zijn samen rond door de beneden verdieping van het huis.

Ze hebben wel flink wat aanpassings tijd nodig gehad om aan elkaar te wennen. Nu zijn het de dikste maatjes. Af en toe bespringen ze elkaar wel, maar dat duurt maar heel even en beide reageren er eigenlijk niet op. Denk dat dat het laatste beetje hormoon is wat ze overgehouden hebben.

Ik heb er niks van gehoord dat ze dan nog 7 dagen vruchtbaar zouden blijven, maar dat kun je voor de zekerheid navragen bij de dierenarts.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:57

Bij mij kostte het 20 euro. Max is vorige week woensdag gecastreerd, hij is nu bijna 2 en geadviseerd werd om hem minstens 4 weken apart te houden, want zo lang kunnen ze nog vruchtbaar zijn.
Ik heb nog niet echt verschil gemerkt. Hij komt nog even vaak gezellig mijn kamer binnen vanaf 'zijn' balkon en is net zo lief als daarvoor.

Nog 2 weekjes wachten en dan komt z'n nieuwe vriendinnetje erbij, ben benieuwd hoe lief die elkaar gaan vinden Lachen

Ze zijn trouwens na ongeveer 4/5 maanden al geslachtsrijp (sommige eerder) maar er wordt geadviseerd om pas te beginnen met fokken als ze 9 maanden zijn, grote rassen pas na 1 jaar.

En oja, voor degene die wilde weten hoe je ziet of het 'n mannetje of vrouwtje is. Konijn op z'n rug leggen en tussen zijn achterpoten kijken. Het geslachtsdeel van 'n vrouwtje is zeg maar 'n streepje, bij het mannetje is het 'n rondje (en komt er 'n penis uit). Ik zal zo nog wel even plaatjes zoeken.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:05

Ik zet even links neer, want de foto's zijn best groot

[edit] Op verzoek links verwijderd omdat deze niet meer werken - Oscar [/edit]

Hoop dat het zo duidelijk is.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:37

Heb toevallig gisteren de dierenarts gebeld om te vragen wat dat kost.
Mijn advies; bel elke dierenarts die bij je in de buurt zit want ze hanteren allemaal een ander tarief! Na 3 telefoontjes had ik tarieven van 35 to 50 euro...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:35

Dat is best een slim plan, gewoon meerdere dierenartsen bellen en het vragen...

off-topic: Ik weet bij mijn konijn wel zeker dat het ook echt verwijdert is... Ik ging hem 's avonds ophalen en liep dus mee naar de ruimte waar dieren bijkomen van de narcose, komt die dierenarts ineens aan met een bakje... "Kijk, dit is het zaakje!" bah bah, dat had voor mij niet gehoeven... Op zich wel grappig dat hij het kwam laten zien, maar toch...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:22

ongeveer 25 euro...