SPOEDvraagje Kitten!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

SPOEDvraagje Kitten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 09:57

Hoi,

Ik heb gisteren weer een wees-kitten van 3 a 4 weken meegenomen uit het asiel. Deze is heel mager, maar eet wel. Tenminste tot gisterennacht tenminste. Vanmorgen wilde ik hem eten geven, maar die kleine wilde alleen maar knuffelen. Nu heb ik hem terug in zijn kooitje gezet met het eten erin, in de hoop dat hij nu wel gaat eten.
Ik kan het asiel pas vanaf 14u bellen, hij is namelijk ontzettend aan de diarree. Ook likt hij zichzelf nog niet schoon. Gisterenavond heb ik het nog schoon kunnen maken met wc doekjes, maar vanmorgen was het zo erg dat ik zijn kontje toch maar in een lauw badje heb gedompeld Haha!
Wie kan me helpen met advies voor dit katje???

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:00

Wat heb je hem te eten gegeven? Melk? Daar kan de diaree wel een oorzaak van zijn.

Is hij wellicht gewoon een beetje van slag?

Ik kan je ook verder geen antwoord geven, maar wilde je toch even succes wensen OK dan! Lief dat je zo'n weesje in huis hebt gehaald!!

Sterkte!

(lijkt me wel een schattig gezicht dat kleine kontje in het badje Ach gut )

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:04

Wassen met lauwwater is goed. Een straaltje lauwwater op zijn buik masseert een beetje zodat de stoelgang weer op gang komt.

Geef je het katje flessevoeding of gewoon voer??? Misschien kan je een flesje maken met wat kittenmelk aangevuld met evt. wat baby pap. Als je dat niet in huis hebt kun je dat ook bij de dierenarts halen, en misschien zelfs bij een beter dierenspeciaalzaak.

Ook is het van belang bij die kleine katjes dat je alles goed schoonhoud, dus het flesje na gebruik uitkoken etc.

Heel erg veel succes!!!!!

PS. met Witwit gaat het goed, al heeft Otje haar gister wel weer een mep verkocht... Rolleyes

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:05

Een kitten van drie a vier weken moet juist nog melk hebben, dat is nog een baby katje. Maar wel beter speciale kittenmelk te geven dus!

Als ze trouwens niet meer wil zuigen kan je het ook proberen met een spuitje. Wel voorzichtig dat ze het niet in der longetjes krijgt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 10:14

Hij eet wel zelfstandig vlees. Heb ik meegekregen van het asiel. Daar kreeg hij dus niets anders als vlees (Waltham ofzo iets), en water. Water is volgens mij ook diarree gevoelig bij jonge kittens. Overigens twijfel ik ook aan de leeftijd. Zijn ogen zijn al niet meer blauw, of iets wat daarop lijkt. Als hij zelfstandig eet, dan kan hij die kittenmelk ook zelf oplikken, toch?
Ik heb overigens hier nog wat pap staan, Brinta. Kan ik dat ook een beetje geven? Zo ja, hoe moet ik die klaarmaken voor een kitten? Met melk, of met water? Hoe dik etc?

Pff ik heb wel eerder jonge katjes gehad, maar meestal met moederpoes erbij. Griebels heb ik ook als kitten van 3 weken in huis gehad, maar toen had ik Winkey nog, die de volledige zorg (behalve de voeding) op haar nam... Ik merk nu dat een kitten zonder moeder toch wel heel moeilijk is. Hopelijk haalt ie het!

Fijn om te horen dat het goed gaat met Witwit! Lopen ze alweer samen los rond, of zitten ze nog gescheiden?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:21

nee Witwit en Ot zitten nog steeds apart, en bleek gisteravond dus dat dat ook wel goed is... Ot vloog haar echt aan, rotkat Bloos!

Ik zou de brinta (met evt. een beetje druivensuiker, het liefste van die hele fijne zoete babypap) het met speciale kittenmelk aanmaken. Gewoon een dun papje wat evt. ook door een spuitje kan. Als je geen kittenmelk hebt zou ik (afgekoeld) gekookt water gebruiken. Liever geen koeiemelk, want daar gaan ze juist van aan de diarree.

En als ze verzwakt is kan het zijn dat ze de puf niet heft om zelfstandig te eten, dan kan een flesje of een spuitje net even weer een drempel overhelpen. Anders zwakt ze steeds verder af! Als ze weer zelfstandig kan eten kan ze idd. ook de kittenmelk van een bordje aflikken.

Heel erg veel succes!!!! En ik zou zowiezo even kijken of je ook een dierenarts haar even kan laten nakijken.

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:24

Wij gaven de jonge katjes altijd brinta en brood verdund met water en lauwe melk. Bij ons raakte ze daarvan niet aan de diaree.
En ze vonden het heerlijk

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 10:25

Die DA wil ik ook raadplegen, maar dan moet ik eerst het asiel hebben gesproken. Dus dat is wel even rot.
Ik heb nu geen kittenmelk in huis, wel kattenmelk, kan ik dat ook gebruiken voor die Brinta? De Brinta moet dus wat dunnig zijn?

Jammer dat jouw katten nog niet bij elkaar kunnen. Vind het wel knap dat je Witwit toch houdt, ondanks dat je ze apart moet houden

serena1978

Berichten: 761
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:29

Ik zou sowieso naar de DA gaan, want zo,n klein ding droogt heel snel uit.
Ze kan ook een infectie hebben, en dan helpt brinta en zo ook niet meer, bambix met gekookt water gebruikte ik altijd voor de kittens.
Het water natuurlijk wel laten afkoelen.
Zelfs kittenmelk kunnen ze diaree van krijgen, zoals je al zegt heeft ze al vlees en water gedronken, en is ze dat al gewend.
Nou hoop dat die kleine hummel gou weer opknapt. Ach gut
Veel succes OK dan!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:29

Op advies van de DA hebben wij destijds een hele zwakke kitten Nutrilon Soya gevoerd, gewoon verkrijgbaar bij de drogist.
Let iig ook goed op of hij niet uitdroogt......

Succes ermee!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:30

Paulatjuh schreef:
Wij gaven de jonge katjes altijd brinta en brood verdund met water en lauwe melk. Bij ons raakte ze daarvan niet aan de diaree.
En ze vonden het heerlijk


Als ze van jongs af aan aan gewend zijn aan koeienmelk gaat dat idd prima. De volwassen katten bij ons op stal staan nog steeds op een dergelijk dieet. Maar als ze ziek zijn (zoals dit kitten) of het gewone koeienmelk niet meer gewend zijn gaan ze er juist van aan de diarree. Daarom is het écht beter ergens speciale kittenmelk vandaan te halen, dat heeft zo'n jong katje ook nog nodig naar mijn mening.

Ik zou zowiezo bij zo'n ziek kitten even afgekoeld gekookt water gebruiken. Dan krijgt het in ieder geval niet nog meer bacterien naar binnen, en kan het dus zijn hele afweer gestel gebruiken om weer wat beter te worden.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:33

Richtje schreef:
Op advies van de DA hebben wij destijds een hele zwakke kitten Nutrilon Soya gevoerd, gewoon verkrijgbaar bij de drogist.
Let iig ook goed op of hij niet uitdroogt......

Succes ermee!



Ja die bedoel ik geloof ik ook! Dat is toch van die hele fijne zoetige pap?

En Griebels ik zou geloof ik niet tot vanmiddag wachten als het kitten echt slecht is. Het kan best snel achteruit aan als ze stoppen met eten...

Ook denk ik dat je beter gekookt water kan gebruiken dan volwassen kattenmelk. Weet niet precies wat daarin zit, maar gekookt water kan in elk geval geen kwaad volgens mij.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 10:34

Ok, ik ga nu kijken of hij al gegeten heeft. Zo niet, ga ik die pap maken. Ik zal je op de hoogte houden...

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:41

Een kitten droogt erg snel uit als het aan de diarree is. Je kan even controleren als je het velletje wat uittrekt of het redelijk snel weer 'in model' springt. Ook wordt een katje bij uitdroging lusteloos. Als je kitten uitdrogingsverschijnselen krijgt, zou ik niet wachten op je eigen DA of asiel, maar haar snel naar een dierenarts brengen die dienst heeft. In Utrecht zit er vast nog wel een andere dicht in de buurt !

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 10:51

Ja ik weet dat een kitten snel uitdroogt als het aan de diarree is. Echter heeft hij net zijn vleesbrokjes toch op. Ik denk dat hij niet wilde eten omdat hij liever aangehaald werd. Het is ook een echte knuffel. Hij is mager, maar oogt niet ongezond. Is levenslustig, en het velletje gaat redelijk snel weer omlaag. Zover dat dat gaat bij zo'n mager ventje. Om 12u krijgt hij weer een nieuwe voeding, dus ik zal dan eens kijken naar die Brinta pap. Ik houd jullie op de hoogte

overigens heb ik hem even zijn zin gegeven en mee naar beneden genomen waar hij nu lekker in mijn het kuiltje van mijn elleboog zit te knorren Haha!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:02

Oh gelukkig heeft ie weer gegeten! Dan zal het allemaal vast wel weer goed komen OK dan!

Als hij gewoon vlees blijft eten (wat hij nu inderdaad gewend is) zou ik misschien niet gaan klooien met pap enz. of het in ieder geval eerst even overleggen met een DA. Weet niet zo goed wat het beste is voor zo'n klein hummel. Normaal blijven ze twee maand bij de moeder, en krijgen ze dus t/m acht weken moedermelk. Maar aan de andere kant is hij nu al vlees gewend, en melk misschien weer ontwend... Maar beter even overleggen denk ik. Zowiezo is het wel goed om de dierenarts even te laten kijken naar de diarree.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 11:11

Ik zal straks zo wie zo het asiel bellen, en dan alsnog de DA... Desnoods betaal ik het zelf wel... Dat maakt me ook niet uit.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:15

griebels schreef:
Ik zal straks zo wie zo het asiel bellen, en dan alsnog de DA... Desnoods betaal ik het zelf wel... Dat maakt me ook niet uit.



Heel erg veel succes!!!!

en ehhh, geen foto's plaatsen hè Schijnheilig >;) Lovers

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 11:19

Hahaha.... Deze heb ik meegenomen, niet omdat ie mooi is, niet omdat ze het vroegen, maar omdat ik dat knuffelige helemaal geweldig vind. Mijn katten zijn niet zo'n knuffelaars Haha!
Als deze het haalt, en mijn katten doen niet lelijk tegen dit katertje (normaal wil ik poezen Haha! ) wil ik wel overwegen om deze te houden. Maar dat is nog niet zeker... Blijkt dat het toch niet gaat om deze zelf te houden, dan ga ik lekker toch fotootjes plaatsen hihi Haha! Schijnheilig Lovers

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:46

Sprintje, het is niet echt pap volgens mij een soort melkpoeder.....

Maar gelukkig eet ie al weer brokjes, gaat vast goedkomen met het diertje
Succes OK dan!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:20

en hoe is het nu met het kitten???

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:24

Ik had ook een erg jonge kitten... ze kon al zelfstandig vlees eten... heb haar alleen junior kattenvoer gegeven, is alleen van whiskas... haar diarree verdween. Ze is nu iets ouder en eet inmiddels "gewoon" kattenvoer.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:52

Ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat ja Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 09:03

Ik heb hem vannacht laten inslapen Verdrietig. Ik ben nu even op het werk, maar vanmiddag zal ik uitgebreid verslag doen. Alvast bedankt voor jullie medeleven

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:49

Hè, dat is zonde! Verdrietig
Maar ja je moet je altijd maar bedenken dat hij in ieder geval een kansje heeft gekregen. Als je hem niet had opgevangen was hij zowiezo overleden. Maar het blijft balen als je goed bedoelde inspanningen niet blijken te helpen!

Heel erg veel sterkte Ach gut