Ervaringen verhuizen andere provincie..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Ervaringen verhuizen andere provincie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 21:52

Wij denken er over na om vanuit de Randstad te verhuizen naar Drethe.
Het lijkt ons daar veel mooier, prettiger wonen. Lekker rustig en in de buurt van bossen etc... Dromen
Nu hebben wij allebei een fulltime baan en daar ligt denk ik wel de grootste moeilijkheid het vinden van werk.
Wie hebben hier ook de stap genomen om naar een hele andere provincie te gaan?
En wat voor problemen zijn jullie tegen gekomen? Hoe hebben jullie het aangepakt?
Alle tips zijn welkom OK dan!

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:56

drenthe is geweldig!!
zeker hier komen wonen! Haha!
tja en over het werk... je moet gewoon even kijken hoeveel kans er op werk is in jullie sector

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:10

Ik ben twee keer naar een andere provincie verhuisd: van Gelderland (Veluwe) naar Drenthe en van Drenthe weer naar Gelderland (maar nu naar de Betuwe Haha!). Beide keren geen probleem. Werk altijd gevonden, dialecten en accenten wennen snel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:10

Drenthe is een schitterende provincie! Ben er helaas vorig jaar weggegaan.
IK weet niet waar je wil gaan wonen en waar je nu nog woont. Maar houd er wel rekening mee dat je als westerling niet overal ineens welkom word geheten. Je zult ook niet de eerste westerling zijn die met de nek aangekeken word. Maar dit kun je zelf voorkomen!!! Pas je aan, aan de gewoontes, leefstijl etc van het dorp / stad waar je komt wonen. ( nu heb je er in een klein dorp meer last van hoor). Doe mee met de dingen die georganiseerd worden, laat zien dat je je inzet...ook al ben je ' import'.
Doe je best om het dialect te verstaan en ga niet eisen dat ze Abn tegen je spreken.
Hou hier vooral rekening mee als je naar een klein dorp verhuisd. Ik heb het namelijk zien gebeuren dat mensen uit het westen niet echt meer welkom waren in het dorp waar ze heen verhuisd waren. Dit omdat ze zich niet aanpasten en hun ideeën wilden doorvoeren in de rest van het dorp.
En met werk...tja het ligt eraan wat voor werk je doet, en hoe centraal je zit.

Ik ben zelf vorig jaar dus verhuisd van drenthe naar het westen, poeh en wat was dat wennen zeg! Vreselijk! Hele andere mentaliteit....zodra ze horen dat je uit drenthe komt denken ze dat je erbij liep als Frau Antje en compleet wereldvreemd was....Haha!
Ik heb hier nu wel redelijk mijn draai gevonden, maar toch ik mis de rust, de koeien, boerderijen, de geur van mest Haha! en vooral het dialect!!!
Ik ga dan als ik mijn school hier klaar heb ook bijna zeker weten weer terug naar Drenthe! Absoluut!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:20

Jellie nog eem'n een tip vuer oe, gao es kiek'n op www.drentsetaol.nl dan ku'j vast dreins leer'n. Dan ku'j de meins'n ok beter begriep'n ai er eenmaol bin't Haha!

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:23

whahahah superlenie je bent echt geweldig!!!!

zo praten wij hier wel he!!!

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:25

daor klaotert het waoter tegen de glaozen dat het daovert” kuj in het noorden van de previncie heuren. kun je het al begrijpen ??

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 22:30

Ja, ik ben al bijna ingeburgerd, hahaha
Lezen gaot wel maar schrijven niet Haha! Bedankt vuer de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:32

Waar ben je van plan te gaan wonen? Heb je al een huis/boerderijtje op het oog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:52

Dick en ik zijn vorig jaar verhuisd van de Randstad naar Twente en het enige waar we spijt van zouden kunnen hebben is dat we 't niet eerder gedaan hebben.

Tips? Niet te beroerd zijn om evt. een lagere functie/lager salaris te accepteren, dan is werk vinden goed te doen. Afhankelijk van wat je nu doet/opleiding/werkervaring natuurlijk.

Als je er eenmaal woont: zsm integreren en niet vasthouden aan wat je in de Randstad gewend was. Buurt maken, iets voor de gemeenschap doen etc. Dan zit je er des te sneller in en word je geaccepteerd. Anders zien ze je al snel als die Randstedeling en dat stickertje moet zsm van je hoofd.
Tja, wat hier in de buurt verder erg belangrijk is, en volgens mij is dat in Drenthe niet anders, is dat je dus idd werkt. Uitkeringtrekkers die er zelf weinig voor doen om aan de slag te komen (lees wie langer dan een maand bij huis loopt) moeten ze hier niet zo. Dat staat het integratieproces echt in de weg volgens mij.

Leuk plan hoor! Spannend!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:03

Ik ben op mijn 7e verhuisd van de randstad naar Brabant... een dorpje 20 km onder Eindhoven, tegen de Belgische grens. Als mijn ouders hadden geweten wat voor problemen mijn broertje en ik zouden krijgen op school, waren we NOOIT verhuisd. OKe, ik mag het niet zeggen, maar de brabanders (uit mijn dorp) zijn nogal bekrompen.... ik was al 7 en mijn spraak was dus al helemaal gevormd etc... ik spreek dus met een harde G en een R...een westers accent en da kan nie in da dorp war ik woon he!
Ik wil ook later in de randstad gaan wonen... natuurlijk zit jij in een hele andere situatie dan ik ooit zat...

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 08:11

superlenie schreef:
Waar ben je van plan te gaan wonen? Heb je al een huis/boerderijtje op het oog?

In de buurt van Exloo stonden wat leuke huizen. 1 in het bijzonder. Ook hebben we een mooie boerderij gezien die we met een vriendin zouden kunnen kopen, zij zou ook graag in Drenthe willen wonen.
- Wij zitten nog ook nog te twijfelen of dat we ons paard aan huis willen houden of liever op een pensionstal...
- Willen we echt een huis/boerderijtje voor ons alleen of samen met iemand anders?

Ik ben administratief medewerker en mijn man is monteur. Hij is al wat aan het rondkijken gegaan op banensite's...
Ik had ook begrepen dat de salarissen in die regio ook lager liggen dan bij ons... maar de huizen prijzen zijn ook veel lager dan hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 09:41

Klopt Jellie, voor de prijs waar wij in het westen een grote flat hadden, hebben we nu een kast van een hoekhuis met tuinen voor, opzij en achter, open haard, schuifpui, 2 badkamers etc. Dat scheelt wel een bekkie.
Idd zijn de salarissen lager, maar ik doe hier goedkoper boodschappen en de paarden staan (veel) goedkoper.

Spannend hoor!

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:04

Spannend hoor. Ik ben ook al druk aan het zoeken naar een woning in Drenthe of Overijssel. Kom uit Het Gooi en ken de omgeving daar dus absoluut niet.
Wat ik twee weken terug heb gedaan is de auto gepakt en door wat plaatsen gereden om de sfeer te proeven..Het dorpje waar ik ben geweest is me te ver van de bewoonde wereld. Geweldige mensen daar, erg mooie omgeving, maar als westerling kan ik er denk ik moeilijk wennen. Ik ga dus opzoek naar een plaatsje wat vlakbij winkels etc is.
Ik sprak een vrouwtje daar, die ook import is en het was moeilijk voor hun om werk te vinden, ze hebben het eerste half jaar nog heen en weer gereisd naar het westen voor hun werk.
Succes en veel plezier met jullie zoektocht, mss komen we elkaar als importjes daar nog weleens tegen, haha.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 11:19

Wie weet worden we wel buren, haha. Haha! We hebben bijna vakantie en willen dan een x een dagje en nachtje daar heen gaan en idd de sfeer proeven..
Ik vind het best spannend en ben benieuwd voor wat voor soort 'problemen'je komt te staan.
Voor ons maakt het op zich niet echt uit waar precies, maar we zoek iets met privacy. Liefst vrijstaand.
We hebben er geen familie/vrienden wonen maar dat hadden we waar we nu wonen ook niet.. door de hond hebben we vel contacten op gedaan..

Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:34

Op mijn 9e zijn we verhuisd van Hellevoetsluis (Zuid-Holland) naar Annen (Noorden van Drenthe.)
Het is hier ontzettend mooi, maar idd. dat wat er over westerlingen wordt gezegd is niet geheel onwaar.
Wel is het zo, dat, als je eenmaal geaccepteerd bent, de mensen hier zó veel vriendelijker en socialer zijn als in het westen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:49

Jellie schreef:
Ik vind het best spannend en ben benieuwd voor wat voor soort 'problemen'je komt te staan.


Nou, de eerste weken bij m'n nieuwe werkgever had ik nogal moeite om m'n klanten te verstaan Haha!

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:28

ik ben van de randstad naar twente verhuisd.
Mij ging hte zo dat in de randstad woonde ik nog bij mn ouders en ik ben in twente samen gaan wonen met mn vriend.

ik heb geen echte negatieve-ervaringen... ik mis soms mn familie en vrienden, maar effe snel in de auto springen en met 2,5 uur ben ik bij ze Lachen

Ik denk niet dat je het te negatief moet zien, je verhuisd tenslotte niet naar de andere kant van de wereld.

Mijn ouders zijn ondertussen verhuisd naar Oost-Duitsland dat is nu dubbel zo ver als wat ik eerst aan afstand moest doen naar ze, maar lang leve internet / email / (mobiele) telefoons! Lachen Lachen

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 15:49

Daar heb je ook helemaal gelijk in, e-mail en telefoons zijn echt een uitkomst.
Wat ik wel onhandig vind is dat we ons huidige huis ook moeten zien te verkopen.. de huizen staan zo lang te koop tegenwoordig...

Ik heb wel zoiets dat je waar je ook gaat wonen toch wel moet 'inburgeren', daar zie ik niet tegen op. Overal zijn aardige mensen te vinden, dus waarom niet in Drenthe Haha!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:52

Ook mijn vriend en ik zijn van plan om naar "het oosten" te verhuizen, momenteel is mijn vriend druk aan het solliciteren, de tijd is momenteel niet supergunstig maar we gaan ervoor! Als hij dan ander werk heeft gaan we lekker op zoek naar een huisje en dan moet ik ook nog op zoek naar een baan, het wordt een heel gedoe maar ik denk niet dat we er spijt van gaan krijgen!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:11

Jellie, inderdaad eerst je huis verkopen voordat je nieuw koopt, je vriend is monteur en die zal relatief makkelijk aan werk kunnen komen. Adm. medewerker wordt lastiger. In Zwolle zit de Scania en dat is meestal goed te doen voor Drenthen. een woning kun je ( zeker in het najaar) op de vele bungelow parken huren als je er zelf nog niet een hebt. Maak nog wel een lijstje met wat je echt MOET hebben als je een huis koopt( kabel, riool, gas, pannen of riet, grond) Ga er niet vanuit dat b.v. riool overal in Nederland in de grond licht. Meer tips kan ik je geven als de stap echt defintief dichterbij komt. En, je moet er gewoon voor gaan, je kan altijd nog terug als je dat zou willen, maar ik ken geen remigranten en dat zegt mij voldoende.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:09

Het "vervelende" hier is de afwezigheid van openbaar vervoer en winkels, als ik vroeger niet wist wat doen ging ik effe in 't stad neuzen (woonde in het stadscentrum) ... Hier hebben we niet eens nog een slager of een postkantoor!!! De grote portie natuur maakt dit echter ruimschoots goed .

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:19

ik ben verhuisd van utrecht naar limburg. Was even wennen. Ik woon er nu bijna een jaar en begin me nu pas echt thuis te voelen. Ik heb werk, paardjes, eindelijk nieuwe vrienden etc... het is behoorlijk moeilijk, maar was voor mij wel de moeite waard!!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:08

wij zijn vanuit rotterdam naar friesland verhuisd. Ik ben hier toen werk gaan zoeken. en had dat ook vrij vlot gevonden. Mijn vader die werkt nog steeds waar hij eerst werkt (delft) en is 3 dagen daar aan het werk en 2 dagen thuis. eigenlijk is het erg goed bevalllen, we zitten er nu een jaar

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 22:45

Amondi, goed tips. Nooit aangedacht om tijdelijk op zo'n bungalowpark te gaan zitten... Op zich maakt het werk ook niet zo heel veel uit wat het is. In een winkeltje staan ofzo zou ik ook niet erg vinden. Al vind ik het op kantoor wel erg leuk.
Heb vroeger ook nog als monteur in een fabriek gewerkt maar dat was erg makkelijk werk... daar heb ik mijn mannetje ook ontmoet.

Boodschappen kan ik hier ook eigenlijk alleen het broodnodige krijgen. Wij gaan meestal naar een andere gemeente daarvoor. We hebben tegenwoordig 2 auto's dus van openbaar vervoer zijn we niet afhankelijk.

Leuk om te lezen dat het iedereen toch goed bevalt OK dan!

Alikesflame, kan je vader moeilijk werk vinden waar jullie nu wonen of wil hij daar gewoon graag blijven?